Gå til innhold

- Menn jobber mest, kvinner klager mest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel om likestillingen.

"Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med. Men det vi hører om, er tidsklemte, dobbeltarbeidende kvinner."

Men tipper vel strengt tatt at dette ikke går hjem på KG, hehe :)

http://ipad.dagbladet.no/2013/06/15/kultur/meninger/lordagskommentaren/ideer/kjetil_rolness/27722667/



Anonymous poster hash: 1d93a...8da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er er trend.

Kvinner skal klage på mennene sine mens sitter på kafé, og mennene jobber.

Anonymous poster hash: 3f10d...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært forskjellen andre veien, så hadde nok kvinnene hylt igjen om hvor dobbeltarbeidet de er....



Anonymous poster hash: eb1b7...836
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter forskjell.

Guri, det var mye ja! :ironi:

Anonymous poster hash: dcf17...0fa

19 minutter den veien er |-----| mye.

Hadde de 19 minuttene vært den andre veien så ville det vært |-------------------------------------------------------------------------| mye.

Overdramatisering er et ord menn sjeldent bruker om hverandre, dog her inne ser man ordet bli brukt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt med slike rapporter, er at man kan unnlate å se på helheten, og presentere et utdrag som sannheten.

Her er det presentert at menn arbeider mest, men når man går litt dypere inn i materialet ser man at tid på arbeidsplassen ut over arbeidstid, arbeidsreiser osv, også inngår i "arbeid", og da er det ikke riktig så enkelt.

Det er ganske mange som jobber rotasjon, flest menn.

De er på arbeidsplassen 24 timer i døgnet i en periode, men det betyr ikke at de jobber 24 timer i døgnet selv om det er dette som blir registrert.

De som har rotasjon 2 uker på og 4 uker av, har i denne statistikken registrert 336 timer arbeid, 8-10 ganger i året, pluss reisetid, altså det dobbelte av reell arbeidstid som er 168 timer i løpet av to uker, 8-10 ganger i året.

Så lenge dette er tatt inn i statistikken på denne måten, så drar dette opp timene.

Og siden dette i hovedsak handler om menn, blir dette godskrevet menns "arbeidskonto".

Det samme gjelder pendlere, både dags- og ukepending, dette er også i all hovedsak menn.

Tiden de tilbringer på toget eller i bilen er regnet som arbeidstid, det samme er tiden de tilbringer på "brakka" mens de ser på tv, eller er på lokalpuben for å ta seg en lønningspils.

Alt dette drar opp gjennomsnittet for antall arbeidstimer.

Det er derfor ikke så enkelt som at menn jobber mest, og har minst fritid, slik det ser ut til ved første øyekast.



Anonymous poster hash: 08fc3...a68
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er morsomt med slike rapporter, er at man kan unnlate å se på helheten, og presentere et utdrag som sannheten.

Her er det presentert at menn arbeider mest, men når man går litt dypere inn i materialet ser man at tid på arbeidsplassen ut over arbeidstid, arbeidsreiser osv, også inngår i "arbeid", og da er det ikke riktig så enkelt.

Det er ganske mange som jobber rotasjon, flest menn.

De er på arbeidsplassen 24 timer i døgnet i en periode, men det betyr ikke at de jobber 24 timer i døgnet selv om det er dette som blir registrert.

De som har rotasjon 2 uker på og 4 uker av, har i denne statistikken registrert 336 timer arbeid, 8-10 ganger i året, pluss reisetid, altså det dobbelte av reell arbeidstid som er 168 timer i løpet av to uker, 8-10 ganger i året.

Så lenge dette er tatt inn i statistikken på denne måten, så drar dette opp timene.

Og siden dette i hovedsak handler om menn, blir dette godskrevet menns "arbeidskonto".

Det samme gjelder pendlere, både dags- og ukepending, dette er også i all hovedsak menn.

Tiden de tilbringer på toget eller i bilen er regnet som arbeidstid, det samme er tiden de tilbringer på "brakka" mens de ser på tv, eller er på lokalpuben for å ta seg en lønningspils.

Alt dette drar opp gjennomsnittet for antall arbeidstimer.

Det er derfor ikke så enkelt som at menn jobber mest, og har minst fritid, slik det ser ut til ved første øyekast.

Anonymous poster hash: 08fc3...a68

Denne rapporten (eller tilsvarende) ble publisert når Karita Bekkemellom var minister. Hun spørsmål om nettopp dette. Hennes litt nølende svar var at menn kanskje så på spørsmålet om arbeid litt utvidet i forhold til kvinner. Altså kvinner så ikke på endel oppgaver som arbeid.

Var litt fornøyelig å se reaksjonen hennes fordi alle som er oppvokst etter Go Harlem Brundtland er inneforstått med at kvinner har det værst. Alltid. Men så viser det seg at oppleste og vedtatte sannheter ikke alltid er nettopp det.

Men du har rett. hvordan tallene kommer frem er viktig å undersøke. Når det er sagt så er det ingen hjemmeværende som står og vrir vaskekluten i 7,5 timer HVER damed 30 min kl 11.00 pause heller.

Så vi må ha def. på plass ellers sammenligner vi epler og pærer.

Men noe av poenget er at menn har overtatt mange av kvinners oppgaver , men kvinner ikke har overtatt mannens oppgaver i samme takt. Menn jobber fulltid og enda litt for å kompensere for at kona skal få jobbe redusert uten at familieøkonomien svekkes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe av poenget er at menn har overtatt mange av kvinners oppgaver , men kvinner ikke har overtatt mannens oppgaver i samme takt. Menn jobber fulltid og enda litt for å kompensere for at kona skal få jobbe redusert uten at familieøkonomien svekkes..

Her er vi enige.

Menn har overtatt noen av kvinnenes arbeidsoppgaver, samtidig som at kvinnen har redusert sin arbeidstid i hjemmet.

Dette har ført til en bedre balanse med tanke på arbeidsbelastning i dag, enn vi hadde for 20-30 år siden, da begrepet "dobbeltarbeidende" ble lansert.

Anonymous poster hash: 08fc3...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min bruker ca dobbelt så mye tid på husarbeid som jeg gjør, men får gjort halvparten. Mannen bruker dobbelt så lang tid alene i butikken enn dersom vi handler sammen eller jeg alene uansett om vi handler samme antall varer. Mannen bruker dobbelt så lang tid på å skifte bleie, skifte klær på barnet, kle på det osv, men han gjør ikke noe mer.

Sånn er det med alle menn jeg kjenner. De er ustrukturerte med hus og barn, og de bruker lenger tid enn nødvendig.

Her i huset er det jeg som jobber lange vakter og er mest på jobb, og gjør mest hjemme, men i løpet av mye kortere tid.

Anonymous poster hash: 1d9b4...a20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel om likestillingen.

"Menn har størst arbeidsbyrde, også når hjem og barn tas med. Men det vi hører om, er tidsklemte, dobbeltarbeidende kvinner."

Men tipper vel strengt tatt at dette ikke går hjem på KG, hehe :)

http://ipad.dagbladet.no/2013/06/15/kultur/meninger/lordagskommentaren/ideer/kjetil_rolness/27722667/

Anonymous poster hash: 1d93a...8da

19 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min bruker ca dobbelt så mye tid på husarbeid som jeg gjør, men får gjort halvparten. Mannen bruker dobbelt så lang tid alene i butikken enn dersom vi handler sammen eller jeg alene uansett om vi handler samme antall varer. Mannen bruker dobbelt så lang tid på å skifte bleie, skifte klær på barnet, kle på det osv, men han gjør ikke noe mer.

Sånn er det med alle menn jeg kjenner. De er ustrukturerte med hus og barn, og de bruker lenger tid enn nødvendig.

Her i huset er det jeg som jobber lange vakter og er mest på jobb, og gjør mest hjemme, men i løpet av mye kortere tid.

Anonymous poster hash: 1d9b4...a20

Haha.

Ser ikke bort fra at du har et poeng :laugh:

Men for å dra den videre. Det meste av klær, kjøkken utstyr, pynt, klær til barn osv som ligger rundt i huset er kjøpt inn av dama??

Hun veit hva det er kjøpt inn for og hvor det skal være, om det kan kastes, blitt forslitt eller om vi har planer for bruk.

Så mannen blir gående rundt med ting som ikke skal ligge på bordet og prøver å finne et fornuftig skjulested for ting han ikke har noe relasjon til. :laugh:

Det er klart det tar tid. Ber en mann noensinne sin kone om hjelp til å organisere og rydde i verktøyet.

For gudbedre om vi legger det feil sted og hun ikke finner det når blodsukkeret ert lavt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er logistikkarbeid, planlegging og fremdrift i AS Familien tatt med?

Min teori er at det er HOVEDANSVARET som sliter ut kvinner. Man samarbeider i hverdagen, men det er mamma som har overblikket. Pappa gjør det han får beskjed om.

Jeg var etablert med mine, dine og vårt barn og kabalen med alt som skulle skje og hvem som spiste hva og skulle hvor til enhver tid var helt syk.

Anonymous poster hash: dbe36...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min bruker ca dobbelt så mye tid på husarbeid som jeg gjør, men får gjort halvparten. Mannen bruker dobbelt så lang tid alene i butikken enn dersom vi handler sammen eller jeg alene uansett om vi handler samme antall varer. Mannen bruker dobbelt så lang tid på å skifte bleie, skifte klær på barnet, kle på det osv, men han gjør ikke noe mer.

Sånn er det med alle menn jeg kjenner. De er ustrukturerte med hus og barn, og de bruker lenger tid enn nødvendig.

Her i huset er det jeg som jobber lange vakter og er mest på jobb, og gjør mest hjemme, men i løpet av mye kortere tid.

Anonymous poster hash: 1d9b4...a20

Huff, det er jo et mareritt det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke så enorm forskjell disse 19 minuttene. For øvrig vil jeg ikke si at foreldre - hverken kvinner eller menn - jobber spesielt mye generelt sett. Kommer gjerne sent på jobb, går tidlig, et hav av sykt barn dager etc. Godt vant i en stats som har vært oljesmurt. Men nå er det nok slutt etterhvert.



Anonymous poster hash: 4a25b...379
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har vært på KG før, antagelig det året den var skrevet.

De fleste parene jeg kjenner klager ikke så mye på hverandre. Hvis Per jobber 6 timer i huset i uken, og Pål deltar 0 timer i sitt hjem, så blir mennenes snitt 3 timer. Påls partner har da ingen nytte av hva Per gjør i Pers hjem, så hun kan fortsatt ha grunn til å klage, selv om menns snitt har økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At folk gidder å krangle så mye frem og tilbake for skarve 19 minutter da.

Det er ikke så enkelt som disse minuttene. Kvinner er generellt mer syke og sykmeldt. Også når alle forhold ellers er like. Dobbeltarbeid har vært hovedargumentet for at kvinner er sykere, mer borte, deprimert osv.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hvorfor-er-kvinner-mer-borte-fra-jobben-enn-menn-7725977.html

Hvis dette argumentet faller så faller også en rekke andre oppleste og vedtatte sannheter angående likestilling., forskjellsbehandling og feminisme.

Derfor er det mye å tjene å så tvil om rapporten, latterligjøre og ellers neglisjere.

For alternativet er å erkjenne at menn faktisk jobber mer, klager mindre og er mindre syke.

Det igjen kan arbeidsgivere bruke som argument for å foretrekke menn (uten å si det høyt).

Konsekvensene kan potensielt bli store for likestillingen om inntrykket får befestet seg. Så de 19 minuttene er sprengstoff i likestillingsdebatten.

Anonymous poster hash: da07a...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så jobbet vi begge fulltid, hadde 2 barn. Ingen av oss jobbet noe overtid, og begge hadde kort vei til jobb. Jeg måtte ta meg av husarbeid, matlaging, stort sett hente og levere barn, følge opp barna og alt som hadde med de og gjøre. Jeg handlet alt til husstanden, av både mat, klær og alt annet vi trengte, også klær til mannen. Gaver til begge familier, planla alle aktiviteter og ferier. Mannen bare gikk på jobb og skulle slappe av da han kom hjem, han kunne leke litt med barna, men det var det.

Kanskje ikke så rart det endte med brudd.

Nå studerer jeg 75%, jobber 50%, tar meg av to barn og alt av hus og hjem. Barnefar har barna hver fjerde helg, blir jo slitsomt med mer enn det. Han har fortsatt bare 8-4 jobb på kontor.



Anonymous poster hash: e3863...566
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...