Gå til innhold

Hvordan fremstå som søt, feminin og dannet som trønder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tilsvarende nordlending: Fan te feskar. :P

Jeg kjenner tydeligvis for få nordlendinger også (selv om jeg er en), for det uttrykket har jeg heller aldri hørt!

Tenk så kjedelig det ville ha vært hvis alle hadde samme dialekt og man aldri lærte nye ord og uttrykk. :ler2:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Jeg kjenner tydeligvis for få trøndere. Hva betyr karavolin?

Mulig de du kjenner er fra sør? Det uttrykket er det vel flest nordtrøndere som bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de du kjenner er fra sør? Det uttrykket er det vel flest nordtrøndere som bruker.

Ja, du har nok rett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjente til uttrykket vi fra S-Trøndelag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor eier du det ikke bare? Jeg er selv trønder. Nå er ikke jeg så opptatt av å fremstå som noe spesielt da, så det er kanskje problemet ditt. Over alt hvor jeg går så vil folk enten kommentere dialekta mi eller herme etter meg. Kunder bruker alltid lengre tid i kassa hos meg fordi de vil stoppe opp og prate om dialekta mi. Som oftest så sier de faktisk at de liker at det er en trønder i byen og at de synes vi er et trivelig folk. Når folk prøver å herme etter meg/lære seg ord og uttrykk så ler jeg bare med dem. Det er da ikke noe å skjemmes over? Jeg har vokst opp i en by og blitt formet deretter. Sånn er det bare. Har aldri blitt avvist over dialekta mi, og hvis det en gang skjer så er det greit for da passer vi ikke for hverandre.

Jeg tror problemet folk har med trøndere er at de kan være brautende og ta litt plass, men det er det da ikke nødvendig for deg å være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som en utfordring, og vis andre trøndere at man kan komme seg frem i livet selv med et slikt handikap. Alle elsker mennesker som har 'klart det' på tross av ekstreme utfordringer - en mann uten føtter som løper maraton, en kvinne fra slummen som starter egen bedrift og ender opp som en av verdens rikeste, en trøndersk jurist.

Herregud.

Det at du sammenligner en trønder som studerer jus med en maraton-løper uten føtter illustrerer jo akkurat hva jeg snakker om. Å være trønder holder en tilbake på visse felt, og gjør ting vanskeligere enn det ville vært hvis man var f.eks østlenning eller bergenser.

Anonymous poster hash: 371f6...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sør-østlending som nå bor i Trondheim! Jeg er omringa av så utrolig mange forskjellige dialekter hver eneste dag, og kan nesten si meg litt enig med at trøndersk kan være litt komisk å høre på og ta helt seriøst til tider. MEN: den dialekta kommer jo helt ann på hvem som faktisk snakker den. Har ei foreleser som er en veldig typisk "fin frue" fra rikere strøk, og har absolutt ingen problem med å se at hun virkelig er en dannet og pyntet dame! Jeg som prater det alle her kaller "bokmål" (de har ikke skjønt at bokmål kun er et skriftspråk...), og jeg får ofte mange bemerkninger og kommentarer på hvordan jeg prater og "slenger" rundt på orda som om det høres helt forferdelig ut.

Anonymous poster hash: c28e7...98e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Det at du sammenligner en trønder som studerer jus med en maraton-løper uten føtter illustrerer jo akkurat hva jeg snakker om. Å være trønder holder en tilbake på visse felt, og gjør ting vanskeligere enn det ville vært hvis man var f.eks østlenning eller bergenser.

Nei. Det er du selv som holder deg tilbake, ikke dialekten din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner da flere søte, feminine og dannede trønderjenter! :)

Anonymous poster hash: 7bded...3a3

jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde den tåpelige sammenligningen gjorde det veldig tydelig at innlegget var ment som satire.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke der er lett å framstå som feminin og dannet på bred hedmarking, østfoldsdialekt eller totning heller. Allikevel, folk trosser de utroligste hindre, tar sin utdannelse og blir både finansfolk, økonomer og jurister. Noen framstår til og med som søte og smarte.

Men hvis du ikke er søt, feminin, dannet eller smart, er det vel ikke dialekten skyld?

Anonymous poster hash: 0a28c...45f

De fleste unge som vil opp og fram kvitter seg med disse dialektene så snart de forlater redet. Knut Nærum er et godt eksempel på at man ikke kommer seg dit man vil uten å legge om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste unge som vil opp og fram kvitter seg med disse dialektene så snart de forlater redet. Knut Nærum er et godt eksempel på at man ikke kommer seg dit man vil uten å legge om.

For meg minner det bare om lite selvrespekt. Folk må tørre å være dem de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, folk kvitter seg ikke av med dialekten, men de gjør et lite sosiolektisk hopp, f.eks så får jeg alltid tyn fra mine venner i Trondheim om at jeg høres ut som en bonde. Det gjør jo ikke de lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er søt, utpreget feminin, trønder, og så definitivt dannet. Tror problemene sitter i ditt eget hode.

Anonymous poster hash: 27055...0fd

Hvordan kan du vite dette? At du tror du er det betyr ikke nødvendigvis at du fremstår sånn. Flytt til Oslo vest så skal du se at du får et annet syn på deg selv.

Selv kler jeg meg feminint og er tynn og velstelt. Jeg har gode manerer, og bruker aldri banneord. Jeg snakker svært normalisert trønder, og høres nesten østlandsk ut bortsett fra at jeg bruker pronomer som "æ", "mæ" og "dæ" samt verb som "e" (er), og spørreord som "ka", "kor", "kæm"... du skjønner tegninga. Det er ytterst få som klarer å høre at jeg er trønder med mindre de har bodd i Trondheim (folk som ikke har peiling tror som regel at jeg er fra møre et sted).

Jeg har lite tro på at du klarer å være like feminin som f.eks Emma Watson eller Natalie Portman. Selv har jeg vokst opp på Singsaker i Trondheim, og tror jeg kan telle på en hånd hvor mange trønderske jenter jeg vet om som klarer å veie opp for dialekten gjennom utseende og væremåte. Se for deg Emma W som skotte så skjønner du problemet.

Jeg er drittlei av å bli hermet etter (skjer omtrent hver gang det går opp for nye folk at jeg er fra trøndelag). Samt andre fordommer, som at folk spør om jeg kommer fra gård eller om vi har ditt og datt (f.eks kino!!) i Trondheim. Det virker som om mange østlenninger (som utgjør omtrent 75% av elevene på studiet mitt) anser trøndere som litt tilbakestående eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg minner det bare om lite selvrespekt. Folk må tørre å være dem de er.

Jeg har ikke valgt å være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke valgt å være sånn.

Åh, buhu. Du er sånn. Det er ikke alt man får velge, dessverre. Du valgte ikke å bli født, å bli det kjønnet du ble eller hvor du skulle vokse opp. Men sånn ble det og da får man lære seg å trives med det og være stolt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...