AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Vi skal ut å kjøpe oss bruktbil hos forhandler i morgen. Vi har noen alternativer vi har sett på nett, men tar runden i morgen for å avgjør. Vi vil ønske å 100% finansiering, men har mulighet med inntil 50.000 innskudd (egenandel) om det er nødvendig. I den forbindelse har jeg noen spørsmål. Hvor kjapt kan jeg regne med å overta bilen? Ser endel biler skal EUgodkjennes innen 4 mnd, er det ikke vanlig at forhandler fikser denne, slik at jeg får den ferdig EUgodkjent? Hvordan foregår finansieringen? Er det lett å få det finansiert? Jeg er litt usikker på finansieringen. Vi er to stk, men ser kanskje litt vanskelig ut på ligningene våre. Han er selvstendig næringsdrivende, og har billån selv allerede. Og jeg vet at selvstendige næringsdrivende (enkeltpersonsforetak), kan ha problemer med finansieringen. Fordi det kan være usikkert, og det er rimelig nytt (3 år). Jeg har vært student i flere år, og inntekt står ført som +- 100.000 de siste tre år. I år har jeg startet med å ta studiet på deltid, og jobbet mye ekstra. Men jeg er ansett i bare 20 % stilling. Men jobber ca. 70-80%. Jeg har lønnsslipper som kan vise mine lønninger siste 6 mnd, pluss at jeg sålangt i år har tjent 280.000 kr. Hvordan håndteres det? Anonymous poster hash: 417c8...b84
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Finansieringsselskap ser like mye på arbeidskontrakt og bekreftelse på utbetalt lønn som forrige års likninger. Har dere innskudd så teller det mye, ikke bare fordi det blir mindre lån, men dere viser evnen til å ha noe å putte i kassen. Det er vanlig med to til fire dager på klargjøring og registrering. EU-godkjennelse kan kun gjøres inntil tre måneder før fristen, så om du skal ha det med i avtalen som en rabatt, så må du evt komme tilbake og få det senere.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Takk for svar. Jeg har printet ut siste 6 mnd lønsslipper for å ta med. Vi har aldri kjøpt bil hos forhandler tidligere, og kun hatt biler 50"-100" kjøpt privat. Vi ser nå på litt nyere biler 3-4 år gamle i prisklassen 180". Er det forventet å prute? Bør vi få med noe ekstrautstyr? Noe vi bør spørre om? Jeg søker samtidig på nett, og leser mye artikler. Så får mye info,og noterer ting jeg bør spørre om. At jeg f.eks. bør høre hvor lenge bilen har stått, eiere, reperasjoner, kollisjoner, har det vært firmabil, leasing. f.eks. Anonymous poster hash: 417c8...b84
catman Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Har du kjøpt? Jeg ville definitivt ha prutet. Minimum enkel service (olje, væsker, filtre) + nye gummimatter, eller direkte avslag på prisen. Bilen skal være godkjent og jeg ville ha forventet 8 gode dekk i den prisklassen. Men for å være helt ærlig...for 50000kr for du gode, forholdsvis nye bruktbiler nå. Jeg ville absolutt ha prøvd å unngå et svindyrt billån.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Takk. Vi fikk en Audi A3, 2011mod til 185.000 Var (iflg.selger) nylig nedsatt til 189.000, men vi fikk 4.000 avslag. Service var nettopp tatt. Står på 16" alu felg, og 16"stål for vinter, piggfritt. Han hadde en 2012mod. Med 17" Pirelli dekk. Så får de 17" med (nyere) dekk fra 2012 mod. For sommer. Og de 16" (fra vår, til sommer) med pigg for vinter brukAnonymous poster hash: 417c8...b84
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #6 Skrevet 11. november 2014 Selger fikk også til ett 100% finansiert lån til 5,5% Valgte å beholde pengene, for buffer.. Anonymous poster hash: 417c8...b84
catman Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Off, ok. Gratulerer med ny bil! Men...det er vel lov å lufte en mening, siden du først spurte om råd? Hvorfor kjøper dere en upålitelig luksusbil med et svindyrt lån istdf å bruke ekte penger til et mer fornuftig kjøretøy? Bare kapitalkostnaden er jo svimlende: Mens bilen taper 15-30000kr/året, skal du i tillegg punge ut med i underkant av 10000kr bare i rente det første året? Det er vel kanskje et par år av garantien igjen, men jeg synes det høres ut som et svært ufornuftig kjøp altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå