Gå til innhold

Atopisk eksem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde atopisk eksem som barn og trodde jeg hadde vokst det av meg. Men i sommer blusset det opp. Noen som har det og har erfaringer med mat som man også kan regarere på i denne forbindelse?



Anonymous poster hash: 47181...04f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har atopisk eksem og reagerer på sitrusfrukter, skalldyr og jordbær. Reagerte også på egg og nøtter da jeg var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeuytsett? sånn med tanke på at det kom i sommer. Men man kan reagere på uendelig mye rart.



Anonymous poster hash: 3b761...484
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at om jeg spiser mye brød for eks. eller mat med mye salt i, så blir jeg verre. Hovner skikkelig opp over øynene og flasser/svir ! Er så frusterende. Har blitt til at jeg har byttet ut mye av maten med ting med soya i, men leste nettopp en artikkel der atopisk eksem kan bli verre av soya og egg...



Anonymous poster hash: 47181...04f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har også atopisk eksem, i utgangspunktet. Har sjelden utbrudd, men kan få det hvis jeg ikke har tatt godt nok vare på kroppen på ei stund eller er veldig, veldig stressa. Så det er ikke noe spesielt som utløser det egentlig. Hvis jeg trener regelmessig, drikker masse vann så kroppen kan kvitte seg med avfallsstoffer og spiser sunt holder det seg helt vekk. Kan det ligge noe der for din del tror du?

Matvarer som muligens kan utløse det hos meg varierer, har vel med kryssreaksjoner å gjøre fordi jeg har allergi. Hageepler i pollensesongen er risikabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en helt vanvittig stressende vår/sommer for min del. Og jeg klarer å holde meg rolig, men innvendig koker det! Så kanskije det er det? Jeg har blitt bedre, men så blir jeg verre igjen... men det er ikke noe stress nå, men kanskje det er dette for deg også?

Endret av Blossomgirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig plaget av atopisk eksem da jeg var liten, men har heldigvis (nesten) vokst det av meg. Av matvarer jeg kunne reagere på var det stort sett sitrusfrukter, men det som var aller verst for meg var kald og tørr luft, samt fukt. Da fikk jeg utbrudd med en gang. Var bestandig mer plaget på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at jeg ikke forstår hvorfor jeg får "utbrudd"..

ts



Anonymous poster hash: 47181...04f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket at om jeg spiser mye brød for eks. eller mat med mye salt i, så blir jeg verre. Hovner skikkelig opp over øynene og flasser/svir ! Er så frusterende. Har blitt til at jeg har byttet ut mye av maten med ting med soya i, men leste nettopp en artikkel der atopisk eksem kan bli verre av soya og egg...

Anonymous poster hash: 47181...04f

Samme her! Jeg har kutta ut gluten nå, av andre grunner, og har merket stor forskjell på magen og formen generelt. Har nemlig skikkelig ille hesteallergi til tross for at jeg er i stallen hver uke. Men etter at jeg kuttet gluten har jeg *bank i bordet* ikke fått reaksjoner på hestene selv om jeg har stått med trynet oppi dem. Begynner å lure på om det er en sammenheng. Gluten kan være verdt å redusere hvis du har problemer med brødmat.

Men det er kanskje det du sier du har gjort allerede?

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Får det ved å klø (uten at det er noe der) på områdene jeg vanligvis fikk eksem som barn. Får også eksem ved å svette, men ikke tørker/vasker det bort (f.eks. under trening). Om sommeren får jeg vanligvis eksemen tilbake, men det kommer og går i perioder hele året. Når jeg klør, går det ikke bort. Mens når jeg lar være, går det sakte, men sikkert bort... Rare greier. Kan gå uten eksem lenge, men om jeg klør... Da kommer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utslag hvis jeg spiser for mye ost/melk og ketchup

Anonymous poster hash: 7e250...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å holde meg unna appelsinjuice, har jeg nesten ikke utslett lengre.



Anonymous poster hash: 5c144...352
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen her som tar sol for å dempe symtomene?



Anonymous poster hash: 47181...04f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som tar sol for å dempe symtomene? Anonymous poster hash: 47181...04f

Vurderte det, siden jeg blir bra når jeg er i syden, men er ikke verdt risikoen for kreft synes jeg...

Anonymous poster hash: 7e250...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vurderte det, siden jeg blir bra når jeg er i syden, men er ikke verdt risikoen for kreft synes jeg...

Anonymous poster hash: 7e250...e6e

Er det ikke mindre risiko for kreft når man tar solarium enn når man er ute i sola?

Jeg tok sol på sykehuset et år i puberteten, da eksemet var ille. (Typisk at hormoner gjør at det blomstrer opp). Det hjalp veldig, ble helt kvitt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mindre risiko for kreft når man tar solarium enn når man er ute i sola?

Jeg tok sol på sykehuset et år i puberteten, da eksemet var ille. (Typisk at hormoner gjør at det blomstrer opp). Det hjalp veldig, ble helt kvitt det. :)

Nei, å ta regelmessig sol er verre enn enn sydentur hvert fjerde år.

Google it.

Anonymous poster hash: 7e250...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Jeg får det hvis jeg vasker hendene ofte. Hadde jobb hvor jeg måtte gjøre nettopp det veldig mye, og nå vil det ikke gå bort helt på hendene.

I sommer fikk jeg allergi mot pollen også. Vet ikke helt hva det skyldes egentlig og hvorfor det plutselig kom nå.

Synes ikke det blir bedre om sommeren. Blir nesten verre da. I hvert fall hvis jeg svetter eller er klam. Noe jeg var denne sommeren når det var så varmt :)

Aner ikke om noen matvarer gjør det verre. Det har jeg ikke merket så mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mindre risiko for kreft når man tar solarium enn når man er ute i sola?

Jeg tok sol på sykehuset et år i puberteten, da eksemet var ille. (Typisk at hormoner gjør at det blomstrer opp). Det hjalp veldig, ble helt kvitt det. :)

Mye verre med vanlig solarium. Solariummet på sykehuset har andre stråler enn det på solstudioet, så er mindre farlig der. Det solariummet er mer som sollyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...