Gå til innhold

Halloween-bråk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SunflowerPenguin

Vil ogsá legge til at det er leit med alle de dárlige opplevelsene av andre som har skrivi innpá her angáende Halloween feiringen. Jeg er ná heller ikke en kjempefan av Halloween, sjólv om jeg har laert litt hvordan det feires andre steder. Og for de som er oppvokst med denne tradisjonen sá virker det til á vaere en veldig spessiel dag for dem.

Endret av SunflowerPenguin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her prøvde drittungene å åpne døra,de dro i håndtaket og greier. Mange utenlandske barn her som ikke engang kler seg ut,bare går og tigger godteri med en kiwi pose hver...skammelig.

I USA er det totalt annerledes(bodde der i 2år)der er det kos og de har kledd seg ut og kjenner sin innetid,høflige er de og.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra ts sitt innlegg virket det som om at de ringte på døren var det som vekket babyen, den åpenbare løsningen er da å slå den av eller ta ut batteriene. Hvis ungen ikke tåler litt bråk utenifra kveldene er det ts sitt problem, ikke nabobarna, de må jo tåle at ungene leker ute i gaten.

Anonymous poster hash: 05aa3...c81

TS her.

Jeg er enig i at man må tåle en del bråk i et nabolag, derfor har vi kjøpt et hus som står litt mer isolert, nettopp for å skjermes litt fra støy fra gata.

Vi bor helt i enden av veien, og det går en ca 50 meter lang vei fra vår ytterdør og ned til veien. Når unger da befinner seg på vår terrasse, på baksiden av huset, der de hopper i hagemøblene og roper og hoier, så er det da utover det man må tåle.

Heldigvis stod bilen i garasjen, så den er ikke utsatt for egg, men det er ytterdøra. Koblet til slutt ut ringeklokka, men ungene kom opp igjen en gang til etter det og. Jeg åpnet når de dunka på døra og spurte hvorfor de kom tilbake, de hadde jo allerede fått godteri hos oss. Svaret var at jammen nå hadde de med et nytt barn som ikke hadde fått godteri enda, så da måtte de gå til husene de fikk godteri i på nytt...

Anonymous poster hash: 7fee7...07a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det er trist at noen skal ødelegge. Har en følelse av at det er en del eldre barn.

Vi var i utgangspunktet " i mot" Halloween, men fant ut at det er en skikk som er kommet for å bli. If you can't beat them, join them.

Bor på et nytt stort byggefelt, med mange barn i alle aldre. Nå er barna riktig nok ganske små enda, men vi gikk selvsagt sammen med dem, og har lært barna at de bare ringer på til dem som har tent lykt utenfor. Møtte bare smil og hyggelige kommentarer, og ikke minst mange barn som hadde lagt flid i en fin kostyme.

Og alle som kom på døren vår. "Inviterte", og ikke, fikk selvsagt godteri.

16åringer, uten kostyme, med kun en maske på hodet og en bærepose i hånden. Det syns jeg ødelegger, men i år kom det ingen av dem.

Endret av Magdalene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at noen skal ødelegge. Har en følelse av at det er en del eldre barn.

Vi var i utgangspunktet " i mot" Halloween, men fant ut at det er en skikk som er kommet for å bli. If you can't beat dem, join dem.

Bor på et nytt stort byggefelt, med mange barn i alle aldre. Nå er barna riktig nok ganske små enda, men vi gikk selvsagt sammen med dem, og har lært barna at de bare ringer på til dem som har tent lykt utenfor. Møtte bare smil og hyggelige kommentarer, og ikke minst mange barn som hadde lagt flid i en fin kostyme.

Og alle som kom på døren vår. "Inviterte", og ikke, fikk selvsagt godteri.

16åringer, uten kostyme, med kun en maske på hodet og en bærepose i hånden. Det syns jeg ødelegger, men i år kom det ingen av dem.

*them :)

Anonymous poster hash: b78d2...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste ikke at man må slå av utelyset, hvilken regel er det?



Anonymous poster hash: 2e3d2...3f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg viste ikke at man må slå av utelyset, hvilken regel er det?

Anonymous poster hash: 2e3d2...3f4

Det er et tegn på at du ikke ønsker at ungene skal ringe på hos deg. Dessverre er denne regelen dårlig innlært/lite respektert her i landet.

Anonymous poster hash: 9b35a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tegn på at du ikke ønsker at ungene skal ringe på hos deg. Dessverre er denne regelen dårlig innlært/lite respektert her i landet.

Anonymous poster hash: 9b35a...ae0

Som en kvinne i 30-årene og med et barn som er for ungt til å feire Halloween selv, så er det ENESTE stedet jeg noengang har hørt om denne lys-regelen, her på KG. Mine foreldre som ikke er på KG og heller ikke har småbarn, hadde aldri hørt om den noe sted da jeg nevnte det for dem i fjor. Selvfølgelig er det "dårlig innlært", dersom det bare er noe småbarnsforeldre avtaler seg imellom.

Forøvrig har vi en slik oppgang til huset vårt (steinsti med løse steiner) at det er direkte farlig å gå der uten belysning, så hvis vi skrur av lyset på Halloween kan jo INGEN gå opp til huset vårt trygt, verken barn ute på godteritigging eller mennesker som faktisk skal på besøk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor går ungene sammen med sine respektive foreldre til hus der de er blitt invitert for å gå knask eller knep og få snop.

Gjør man dette så plager man heller ingen som ikke feirer denne amrikanske greia.

Høres veldig bra ut. Sånn bør det være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes "knask eller knep" tradisjonen er helt bak mål. Enda mer bak mål blir det når man klager på "knep" delen av det. For det er det som er eggkasting, hopping i møbler, etc.

Den idylliske ideen om at man skal respektere et avslått utelys, hvor kommer den fra? At man har avtalt dette med førskolebarn, småskolebarn og deres foreldre er noe helt annet enn at eldre barn en ikke kjenner kun skal forholde seg til regler laget av voksne med småbarn.

Jeg hadde gått ut en gang og forklart i en rolig tone at her feires ikke Halloween og at manglende respekt medfører politianmeldelse.

Tusen takk til dumme foreldre som tror man kan innføre den søte biten av en tåpelig amerikansk tradisjon uten å få den usjamerende ekkelskapen som hører med når grådige barn uten foreldre tilsyn måler ut knep der de er misfornøyd.

Og ja, jeg hadde tatt for meg foreldrene grundig i dag!

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil det alltid være drittunger som ødelegger for de andre søte barna som er høfflige og feirer på en ordentlig måte da. Selv har jeg svært sjeldent opplevd frekke og ufyselige barn på døra på halloween og det gjorde jeg heller ikke i går. Nå er det jo slik at det har blitt en tradisjon i Norge og da kan man prøve å gjøre det beste ut av det. Det værste jeg hører om er voksne som smeller døra i trynet på små barn fordi de har så mye i mot halloween - ærlig talt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge dere hadde blitt enige om reglene så hadde jeg snakket med de foreldrene som hadde de barna som brøt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå vil det alltid være drittunger som ødelegger for de andre søte barna som er høfflige og feirer på en ordentlig måte da. Selv har jeg svært sjeldent opplevd frekke og ufyselige barn på døra på halloween og det gjorde jeg heller ikke i går. Nå er det jo slik at det har blitt en tradisjon i Norge og da kan man prøve å gjøre det beste ut av det. Det værste jeg hører om er voksne som smeller døra i trynet på små barn fordi de har så mye i mot halloween - ærlig talt.

La meg ta det siste først: det gjør man ikke.

Men hvis noen hadde ringt på her i går så hadde jeg ikke hatt snop. Så uansett alder på barna så ville jeg etter den opprinnelige halloweens regler risikert knep. Dvs at eggkasting, ringeklokketerror og annet dritt hadde vært helt lov. Hvordan skal jeg vite at det er barn som står utenfor døren som har forventning om snop og som ikke får det og som både har forstått og følger reglene?

Jeg forstår ærlig talt overhodet ikke hva som beveger seg i hodene på folk som er med på å innføre en tradisjon i Norge som er basert på tigging og grådighet. Og spesielt når man da vet at mange barn har foreldre rundt seg uten noen som helst sans for oppdragelse regler eller respekt for andres eiendom og privatliv.

Det er og blir min påstand at "knask eller knep" tradisjonen bør avvikles fortere enn svint slik at den ikke får fotfeste. Så kan man heller ta vare på den gode norske juletradisjonen om å gå "julbukk til et best'mor hem".

Hva blir det neste ...? Thanksgiving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg ta det siste først: det gjør man ikke.

Men hvis noen hadde ringt på her i går så hadde jeg ikke hatt snop. Så uansett alder på barna så ville jeg etter den opprinnelige halloweens regler risikert knep. Dvs at eggkasting, ringeklokketerror og annet dritt hadde vært helt lov. Hvordan skal jeg vite at det er barn som står utenfor døren som har forventning om snop og som ikke får det og som både har forstått og følger reglene?

Jeg forstår ærlig talt overhodet ikke hva som beveger seg i hodene på folk som er med på å innføre en tradisjon i Norge som er basert på tigging og grådighet. Og spesielt når man da vet at mange barn har foreldre rundt seg uten noen som helst sans for oppdragelse regler eller respekt for andres eiendom og privatliv.

Det er og blir min påstand at "knask eller knep" tradisjonen bør avvikles fortere enn svint slik at den ikke får fotfeste. Så kan man heller ta vare på den gode norske juletradisjonen om å gå "julbukk til et best'mor hem".

Hva blir det neste ...? Thanksgiving?

Og hvordan foreslår du at man bare skal "avvikle" noe som mange vil si "dessverre" har utviklet seg til en tradisjon? Du skriver at "knask eller knep" tradisjonen bør avvikles fort slik at det ikke får fotfeste - greia er at når det først blir beskrevet og omtalt som en tradisjon, da har det vel allerede fått fotfeste? Så i stedet for å avvikle hele greia(som jeg ikke skjønner hvordan man skal få til) må man vel heller jobbe med holdninger og oppdragelse, foreldre har et stort ansvar for å oppdra ungene sine til hva man kan og IKKE kan gjøre i en sånn setting. TS sin opplevese er et godt eksempel på total mangel på oppdragelse i mine øyne. Da jeg var liten og gikk knask eller knep var "knep" noe vi ikke gjorde, var bare noe man "sa", fordi vi hadde foreldre som tydelig og klart hadde fortalt oss at all form for hærverk og andre ting som innebærer knep i halloween sammenheng ikke er greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om avslått utelys kommer fra USA hvor vi vel kan sies å ha "hentet" Halloween. Men her til lands følger man kun de delene av feiringen som passer en selv - dvs. tigging av godter.



Anonymous poster hash: 9b35a...ae0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om avslått utelys kommer fra USA hvor vi vel kan sies å ha "hentet" Halloween. Men her til lands følger man kun de delene av feiringen som passer en selv - dvs. tigging av godter.

Anonymous poster hash: 9b35a...ae0

Har ikke småbarn, så jeg har aldri hørt om den regelen jeg. Vi har sensorstyrte utelys, så blir mye styr å slå dem av da hele pæra må ut og jeg må dra frem stigen.

Kan ikke foreldrene gå en runde i nabolaget på forhånd og finne ut hvem som feirer og dermed vite hvor de kan sende barna sine?

Anonymous poster hash: 2e3d2...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes hele greia er i ferd med å ta litt av. I går fikk jeg besøk av et par unger som bor ei drøy mil unna meg. Da drev foreldrene og kjørte dem rundt i bygda slik at de skulle få gå i flest mulig hus for å samle godter.



Anonymous poster hash: 9b35a...ae0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, lage problemer ut av EN dag i året... Mange sure megger her... La ungene ringe på kun etter avtale... Hjelpes! La nå ungene få lov til å kle seg ut, tigge snop å ha det gøy den ene dagen i året! Jeg koser meg med halloween, jeg pynter med gresskar og skjeletter og edderkopper og masker på trappa, ungene elsker det. La dem nå få ha det gøy! Halloween er kommet for å bli, deal with it! Og hvis babyen våkner av dørklokka så bør du venne babyen din til å sove også når det er litt bråk ute, evt får du koble ut dørklokka.

Anonymous poster hash: c8cd1...472

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot Haloween, synes det er kjempe hyggelig å få unger som har kledd seg ut på døren, hadde også kjøpt inn masse godteri slik at jeg kunne dele ut. Men det var litt skuffende å få store tenåringsgutter på døren, uten kostyme, med en bærepose i hånden som rett og slett var ute for å skaffe seg mest mulig godteri. Det er gjerne de sistnevnte som lager kvalm hvis man ikke gir dem godteri. Neste år kommer jeg bare å gi godteri til unger som har på seg kostyme.



Anonymous poster hash: 64780...4ae
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...