Gå til innhold

Klamydia!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan høre mye rart på dette forumet. Det med syv år er bare tull. Man er kvitt klamydia etter et par år (maks), og da sier det seg selv at man kan bli steril lenge før den tid.

Lest litt rundt omkring, og blant annet på lommelegen så sto det at en som hadde hatt det i 1,5 år hadde lite sansynlighet for å være smittet. Jeg kjenner jeg friker litt ut over dette nå, med tanke på at jeg kan ha hatt det i fire år, men jeg har aldri vært plaget med noen symptom(som jeg har lagt merke til).

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, vi venta en uke. Til og med to uker, før vi ikke brukte kondom lenger. Vi følte oss friske. Så da kjørte vi på. Men var sikkert litt spor igjen av klamydia. Anonymous poster hash: 38e8f...37a

Åja, så kjipt! Men er det ikke vanlig å ta en "oppfølging" test ett par uker etterpå, for å sjekke at det er borte?

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det vanligvis går over etter to år, men jeg har også lest om ganske mangen som har hatt det i flere år?

Og ja, jeg har tenkt tanken på at han har vært utro, og jeg kan vel egentlig aldri være sikker, men jeg tror ikke han har vært det. Det er vanskelig å forklare, men ut i fra historien vår så ser jeg på det som svært lite sansynlig at han ikke skulle fortalt det om han har vært utro.

Og han fant det ut fordi de hadde fått tilbud på skolen, eller noe, og han hadde tenkt "hvorfor ikke?".

Anonymous poster hash: e2795...c4a

De som har hatt det i mer enn et par år, har sikkert sendt det frem og tilbake mellom seg selv og en partner. Kroppen vil nok klare å bli kvitt sykdommen etter et par år, ja - dersom den ikke stadig utsettes for ny smitte.

Men da er det nok du som har smittet han. Det er ikke sånn at alle blir sterile, jeg tror sannsynligheten er størst dersom man utvikler en infeksjon og får uregelmessige blødninger, smerter i magen, feber etc. Men noen kan visst også ha en "stum" infeksjon uten symtomer, og det er litt skummelt.

Jeg ville uansett gått til legen og fått antibiotika. Så er du snart kvitt det. :) Nytter uansett ikke å ta sorgene på forskudd. Og om egglederne er blitt betente/tette (som visstnok er det skumle med klamydia), så kan må få hjelp gjennom prøverørsbehandling. Jeg tror ikke man helt mister evnen til å få barn nemlig - uten at jeg vet sikkert men. Du kan jo spørre legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan høre mye rart på dette forumet. Det med syv år er bare tull. Man er kvitt klamydia etter et par år (maks), og da sier det seg selv at man kan bli steril lenge før den tid.

Og så kommer det helt an på hvor godt i,munforsvar man har. Noen kan bli kroniske bærere av bakterien om deres immunforsvar ikke klarer å knekke beakterien. Så antibiotika er en fin ting.

Anonymous poster hash: 7390b...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan klamydia kun smittes via sex?

Mener jeg hørte om ei som ble smittet av å sitte i en badtstue, eller hva det var. Men det var sikkert en annen kjønnssykdom :P

Jeg fikk i hvert fall testet meg hos gynekolog. Test med q-tips, sjekk med ultralydapparat. Gikk helt fint.

Er ikke vondt eller veldig ubehagelig, og det tar ikke lang tid. Så du trenger ikke grue deg til det, i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt rundt omkring, og blant annet på lommelegen så sto det at en som hadde hatt det i 1,5 år hadde lite sansynlighet for å være smittet. Jeg kjenner jeg friker litt ut over dette nå, med tanke på at jeg kan ha hatt det i fire år, men jeg har aldri vært plaget med noen symptom(som jeg har lagt merke til).

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Har lest at klamydia er ekstra skummelt for jenter, siden de færreste får symptomer :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjæresten min fikk tilbud om å få tabbeletter til både seg og en partner, er det da egentlig nødvendig at jeg går til legen og tar en test? Er jo garantert smittet?

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min fikk tilbud om å få tabbeletter til både seg og en partner, er det da egentlig nødvendig at jeg går til legen og tar en test? Er jo garantert smittet?

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Jeg hadde testet meg, og nesten heller håpet på at han bare hadde vært med en annen jente. Små odds, men hadde faktisk håpet på å være frisk selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StarBar

Jeg hadde testet meg, og nesten heller håpet på at han bare hadde vært med en annen jente. Små odds, men hadde faktisk håpet på å være frisk selv....

Men vi har jo hatt sex så og si hver dag de siste to ukene, senest i dag tidlig :P hva er sjansen for å ikke være smittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har jo hatt sex så og si hver dag de siste to ukene, senest i dag tidlig :P hva er sjansen for å ikke være smittet?

Hadde tatt den tabletten uansett. Sjansen for å ha blitt smittet er stor. Og av og til slår ikke testen ut. Hvorfor ta noen sjanser? Test deg etter kuren for å se at den har virket.

Anonymous poster hash: 7390b...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at en bør sjekke seg etter hvert ubeskyttet samleie for hver nye partner!

Anonymous poster hash: fcc4a...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at en bør sjekke seg etter hvert ubeskyttet samleie for hver nye partner! Anonymous poster hash: fcc4a...44f

Ja, jeg er absolutt enig, og kommer nok til å gjøre det herretter! Jeg har nok vært en av de som tenker at det skjer ikke meg uansett...

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er absolutt enig, og kommer nok til å gjøre det herretter! Jeg har nok vært en av de som tenker at det skjer ikke meg uansett...

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Håper det ordner seg for deg og at du finner ut av det.

Anonymous poster hash: fcc4a...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde klamydia for et år siden, gikk kun med den 1 måneds tid, men hysterisk som jeg er var jeg selvfølgelig livredd for å ha blitt steril. Googlet meg frem til at man ofte får smerter og feber dersom infeksjonen har beveget seg oppover og kan føre til sterilitet. Gynekologen min sa at det ikke alltid var tilfelle og at man ikke kunne se på ultralyd om egglederne var tette.

Men hun beroliget meg veldig med å si at det var sjeldent det førte til sterilitet og: "men det er da bare passasjen som er blokkert, så det er ikke noe problem å bli gravid med prøverør". Jeg liker gynekologen min, eller liker i så godt som man kan like en gynekolog da:P



Anonymous poster hash: e7df7...c19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klamydia for et år siden, gikk kun med den 1 måneds tid, men hysterisk som jeg er var jeg selvfølgelig livredd for å ha blitt steril. Googlet meg frem til at man ofte får smerter og feber dersom infeksjonen har beveget seg oppover og kan føre til sterilitet. Gynekologen min sa at det ikke alltid var tilfelle og at man ikke kunne se på ultralyd om egglederne var tette.

Men hun beroliget meg veldig med å si at det var sjeldent det førte til sterilitet og: "men det er da bare passasjen som er blokkert, så det er ikke noe problem å bli gravid med prøverør". Jeg liker gynekologen min, eller liker i så godt som man kan like en gynekolog da:P

Anonymous poster hash: e7df7...c19

Hehe, hun høres grei ut. :) Men en ting hvis egglederne er tette - man slipper ikke prevensjon eller sånn. For man kan også få økt risiko for svangerskap utenfor livmoren, da egget bare kommer seg så langt. Og det kan jo være farlig. Så om egglederne er tette, og man ikke er klar over det, og likevel prøver å få barn, så kan det få konsekvenser. Svangerskap utenfor livmoren skal visst være veldig smertefullt, og det kan være farlig.

Så hvis man mistenker tette eggledere, så kan det jo være lurt å få undersøkt det hos gynekologen FØR man prøver å få barn, eller bare dropper beskyttelse. Og heller gå for prøverørsbehandling om de er tette/trange. Man får vel betalt det av staten tror jeg.

Better safe than sorry! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ts her! I dag var jeg hos legen og fikk skrevet ut diklosil(tror jeg det heter). Jeg burde spurt legen men jeg glemte det, men tar dette klamydia hvis jeg har det i halsen også? Jeg skulle ta det hverdag i en uke.

Anonymous poster hash: e2795...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Få også en sjekk om klamydian har gitt deg infeksjoner og andre senvirkninger



Anonymous poster hash: a96a2...19f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...