AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Hei! Jeg har en matteprøve imorgen og det er noe jeg trenger hjelp med. Det er en oppgave jeg ikke skjønner helt. Oppgaven er: Undersøk om trekanten er rettvinklet når sidene har disse målene (i centimeter). 27, 36 og 45? Jeg skjønner ikke hel hvordan jeg finner det ut, men jeg vet at det har noe med pytagorassetningen å gjøre fordi det er det som er overskriften. Hvis du vet hva det er, så kan vær så snill å svare! Anonymous poster hash: ca3c8...ba1
Gjest Herr Heftig Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 (endret) Hvis trekanten er rettvinklet så er hypotenusen (evt. 45) ganger seg selv like stor som de to katetene ganger seg selv til sammen. Hvis ikke er det ikke en rettvinklet trekant. Endret 7. oktober 2014 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Hvis trekanten er rettvinklet så er hypotenusen (evt. 45) ganger seg selv like stor som de to katetene ganger seg selv til sammen. Hvis ikke er det ikke en rettvinklet trekant. Tusen tusen takk!!!! Anonymous poster hash: ca3c8...ba1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 det er gøy å hjelpe til med slike mattenøtter når tilogmed jeg får det til, selvom mr heff har løst det så vil jeg likevell gjøre et forsøk -litt for egen hjernetrim pytagoras formel er h2 = k12+k22 Hypotenusen er den lengste delen av en trekant så: h = 45, katetene blir da: k1 = 36, k2 = 27 Satt inn: 452 = 362+272 2025 = 1296+729 2025 = 2025 Hypotenusen kvadrert er like stor som summen av katetene kvadrert, dette stemmer med pytagoras formel for en rettvinklet trekant. Anonymous poster hash: 67cb4...f1a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå