Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Ferie, del 1 unnagjort. Nå over til del 2. 

Flakset rundt på Østlandet fra søndag til i går - dvs. noe tid gikk med til å flakse frem og tilbake. Man noterer seg med en viss misnøye at Marché er lagt ned. Hadde ikke fått med meg det siden jeg ikke bor i Marché-land. Der røyk kafferasten min...

Fikk besøkt venninne (koselig), plasket i spa (The Well) og testet ut nytt hotell. Dessuten fikk jeg sett Gamlebyen i Fredrikstad. Kaffevisitt hos annen venninne på mandagskvelden. Kom hjem i går bare for å oppdage at de to pakkene jeg ventet var helmiss. Hengekøyen jeg hadde bestilt var i helt feil farge i forhold til det jeg trodde jeg fikk. Ikke superkrise for den virker sikkert, men irriterende likevel siden jeg bestilte hos leverandør for å få farge som jeg ville ha (det er ikke mye dyrere enn å kjøpe her). 

Det som er mye mer krise er at dockingen jeg bestilte til PC'n ikke passet. Jeg hadde vært veldig nøye med å bestille i henhold til riktig årsmodell Mac (jeg har 2015) men fikk altså med feil port. Tror jeg fikk Thunderbolt 3 i stedet for 2 som jeg må ha. Kontaktet selger og håper de har en råd. *krysser fingre veldig masse * Hvis ikke må jeg vel sylte ned nyedock og håpe ingen finner på noe nytt og lurt til  jeg skal ha ny PC. Med levetiden på en mac så mistenker jeg det er fåfengt håp...

Får gå ut og nyse påsken i gammelhengekøya da. (Feilskriving er med hensikt siden bjørka for alvor er våknet nå og selv med "pollenpille" så merker jeg den veldig godt.) Er forøvrig allergisk mot pillene også, dvs. jeg får utslett på hendene. Elveblest skal i henhold til intelligensiaen på KG være kjent men ikke hyppig forekommende bivirkning av Kestine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:forkjola: Jupp, sesongen er i gang. Gikk meg en tur i går og hang meg mellom et par trær på nedtur, men de to trærne var bjørker. Jeg visste det ikke var særlig lurt. Må vel komme meg ut en tur i dag også, men først må allergimedisinen virke. Kommer ikke på tale å rusle ut når kleenexen må opp hvert 3. minutt. Dagens plan er å rusle på stranda og se om jeg finner en fin liten krok å sette meg i. Når været er så fint som i dag så kan jeg liksom ikke ha på samvittigheten at jeg skal sitte inne og henge hele dagen. 

Kan for øvrig tilføye at det ikke er spesielt ille å starte dagen med ferskt hjemmebakt brød. Innholdet i fryser'n begynte å bli litt desimert så jeg hev meg rundt og bakte i går kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebakt brød :sikle: Det forekommer sjelden her i husket, må jeg tilstå. Mamma bakte som regel brød - ergo foretrakk vi som de bortskjemte barna vi var kjøpebrød, siden det alltid er mest stas med unntakene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Daria skrev:

Mamma bakte som regel brød - ergo foretrakk vi som de bortskjemte barna vi var kjøpebrød, siden det alltid er mest stas med unntakene...

Man konkluderer: jeg er ikke bortskjemt :tunge1: . Mamma bakte også, og jeg syntes hjemmebakt var best da -og nå, så den kunsten lærte jeg meg fra jeg var 10-11 år og hadde store deler av sommerferien alene. (Mine foreldre hadde 3 ukers fellesferie og skoleferien var 8 uker - you do the math.)  Da rigget mamma i stand "riktig" melblanding før hun dro på jobb og så satte jeg deigen og bakte ut i løpet av dagen. Noe skulle man jo gjøre de timene man var alene hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finværet taper i dag. Jeg kjenner på et meget akutt behov for å legge om til sommerdyne, etter å ha blitt kokt 3 netter på rad. :svett: . Får vaske opp det nye fine sengesettet jeg kjøpte (helt unødvendig) for noen uker siden og få på lettere dyne. 

Så får jeg i samme slengen vaske opp det jeg tar av. Min skittentøyskurv er ikke dimensjonert for sengetøy. Sånn er det bare. Hvis nå bare vaskemaskinen kan la være å løpe badet rundt når den starter sentrifugering. Den var i vater en gang men etter den har riglet seg ut av stilling og blitt dyttet på plass flere ganger så må gudene vite hva den finner på etterhvert. Finjustering når man er bare en og har tørketrommelen stående oppå er litt vanskelig. Det hjelper dog når jeg hiver lakenet i en stor vaskepose så det ikke kveiler seg rundt alt annet. 

Har for øvrig slitt med elektronikk og hengekøyer i påsken. Dockingen som forbinder PC med diverse andre ting feilet rett før påske. Fikk blinkende svartskjerm på den eksterne skjermen og etter litt feilsøk (omkopling av ledninger) er jeg kommet til at både ekstern skjerm og PC virker når de har direktekontakt. Altså dock. Jeg bestilte ny for jeg klarte å finne en som passer til min  ikke aldeles nye maskin, men akk - jeg fikk feil utgave. Det er sikkert jeg som har skylda, men hvordan jeg har klart å bestille så feil går over min forstand. Heldigvis var selger grei så jeg får levere inn igjen. 

Nesten like ille gikk det da jeg skulle bestille meg "liten" turhengekøye hos Ticket To The Moon :ler: . Før jeg handlet så så det ut som jeg bare kunne bestille ensfarget, noe jeg fant merkelig for da jeg bestilte dobbelt køye for et drøyt halvår siden så fikk jeg bestille tofarget  i selvvalgt kombinasjon. Det gikk den gang også bra for den enkle køya. Så jeg spurte. Joda, det stemte. Enkelkøyene kunne nå bare bestilles i en farge. (Umulig å velge sekundærfarge på nettsiden. 

Greit nok, jeg bestilte samme bunnfarge som jeg har i den store køya. 

Det fikk jeg for så vidt, men jeg fikk en tilleggsfarge som ikke passet med bunnfargen. :overrasket:  Det skulle jo ikke gå an. Litt sjekk og jeg kunne fint få returnert den også. Litt mer sjekk og jeg oppdaget hvordan feilen hadde oppstått. Hvis man tastet inn sekundærfarge på dobbelkøye og så byttet str. til enkelkøye så beholdt siden fargevalgene. Og jeg vet jeg kikket på den som jeg fikk (ufrivillig) som sekundærfarge så nettsiden har nok husket det valget til jeg bestilte den enkle køya. 

Ble reddet i siste liten av venninne som ville kjøpe av meg køya (hun er blitt smittet av mine entusiastiske utlegninger :Knegg: ) så jeg slapp retur. Mindre styr å sende innen Norge. 

Så - atter en gang er jeg landet noenlunde greit etter hjemlige småkatastrofer. 

Hadde for øvrig hyggelig besøk av langveisfarende @Sauen Shaun i går. Det ble både rusletur og skravling og middag før Sauen vendte snuten hjemover igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ah, man føler seg flink. Veldig flink. 😇

Jeg har skrevet testamente. 

Det er ikke det at jeg har snarlige planer om å parkere tøflene altså, men som singel uten barn så har jeg sånn dann og vann de siste 10 år eller så tenkt at "jeg burde jammen skrive testamente så ikke staten stikker av med alt når jeg dør". Men det en sånn ting som alltid skal gjøres "i morgen", ikke sant?

Lørdag morgen satte jeg meg ned over kaffekoppen og klapret i vei. Det var gjort før koppen var tom, hvilket sier noe om a) potensielle arvinger og b) mengde verdisaker :ler: .  Fort gjort altså. Et par kolleger fikk æren av å signere på at jeg var ved mine fulle fem, den ene lattermildt nølende riktignok, og så var det bare å stappe det inn på Tinghuset for arkivering og registrering. Lett som en plett. Leste meg opp litt på nett og fikset saken selv. 

Plan A er strengt tatt å bruke opp så mye som mulig selv, men som plan B er det jo greit å ha noenlunde klare direktiver om jeg skulle finne på å stryke med før jeg har rukket å ta knekken på oppsparte midler. Sykkelsesongen begynner snart og da kan jo det meste skje :Knegg:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører hardt på plan A - ny ferietur booket og påsken 2020 er i boks :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan A er den beste ja. Jeg bare gjør det for å snyte staten. Jeg betaler min skatt med noenlunde glede, men er det noe igjen etter meg så trenger de ikke få det også. Hva slags tur er det du skal på nå @Roadrunner ? PM eller andre media mottas med takk. Kanskje jeg kan få litt inspirasjon. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Cata skrev:

Plan A er den beste ja. Jeg bare gjør det for å snyte staten. Jeg betaler min skatt med noenlunde glede, men er det noe igjen etter meg så trenger de ikke få det også. Hva slags tur er det du skal på nå @Roadrunner ? PM eller andre media mottas med takk. Kanskje jeg kan få litt inspirasjon. 

Ditt ønske er min lov :opplyser: PM sendt :nigo:

 

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde man jo egentlig - om ikke annet for å kunne dra "Hvis du ikke gjør som jeg sier, stryker jeg deg fra testamentet!"-trusselen mot tantebarna :fnise: 

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Daria skrev:

Det burde man jo egentlig - om ikke annet for å kunne dra "Hvis du ikke gjør som jeg sier, stryker jeg deg fra testamentet!"-trusselen mot tantebarna :fnise: 

Problemet er at jeg har ikke det heller... Buhuuu, det er ingen som tar vare på meg når jeg blir gammel. *uttalt med ironisk referanse til alle du-må-da-få-barn-så-du-ikke-blir-ensom-i-alderdommen trådene på KG*. 

Søskenbarnunger får heller få håp om å skrives inn i testamentet hvis de tar seg av familiens crazy cat lady. 

Note to self: Må få katt. 😼

Endret av Cata
s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pussig det der - vi barnløse er noen store egoister, men det store argumentet for å få barn er visst å ha noen som kan ta vare på deg når du blir gammel. Og det er ikke en egoistisk tankegang...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Daria skrev:

Og det er ikke en egoistisk tankegang...? 

Absolutt ikke. Sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan så absolutt styre meg for kjærlighetssyke duer på taket kl.7 om morgenen en lørdag.

*kurrr - kurrr - kurrr*

Hvem skulle forresten trodd duer trampet sånn? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampende duer, faktisk. Det er jo litt fristende å spørre hva du bedrev (og ikke minst drakk) i går kveld... :fnise: Eventuelt om det kanskje er på tide å etterisolere taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daria skrev:

Trampende duer, faktisk. Det er jo litt fristende å spørre hva du bedrev (og ikke minst drakk) i går kveld... :fnise: Eventuelt om det kanskje er på tide å etterisolere taket...

Æ'kke mitt tak. Det er sameie (ikke med duene riktignok). Har skråtak så alt høres. Forøvrig var det sterkeste som ble inntatt i går kveld et glass Solo. Påsken har gitt meg rare innfall. 

Er for øvrig i det finansielt funderende hjørnet for tiden. Vurderer å "sikre" noen av mine kronasjer som har tuslet og gått inn på aksjefond siden jeg var student over i kombinasjonfond. Er jo ikke sikkert som banken men litt mindre svingende enn rene aksjefond. Har jeg skjønt det rett så skattes jeg ikke (nå) så lenge jeg fisker ut beløp lavere enn innskuddet fra aksjesparekontoen, det er bare litt klønete siden kombinasjonsfond ikke er med i aksjesparekontoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fond har jeg ikke peiling på, her stå alt på vanlig sparekonto...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daria skrev:

Fond har jeg ikke peiling på, her stå alt på vanlig sparekonto...

Det er "tippekupongen" min, innført i et øyeblikk av fornuft for 25 år siden. Tenkte at et par - tre hundrelapper i måneden hadde jeg sikkert fint klart å søle vekk på et eller annet annet så jeg opprettet spareavtale. Den har tuslet og gått noenlunde uforandret bortsett fra at jeg tok ut litt av beløpet da det var en finanskrise i farta og lempet det over på sparekonto. Men jammen er det blitt en grei rente etterhvert. (I dårlige tider er jeg glad det samlede beløpet ikke er større, i gode tider irriterer det meg bittelitt at jeg ikke har satset mer - men i hovedsak er jeg fornøyd. Det har ikke knekket nattesøvnen, men likevel gitt litt mer enn om det sto i bank.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, Skagen hadde faktisk et kombinasjonsfond som er innenfor 80% grensen og dermed innenfor aksjesparekontoen også. Flyttet litt "bare for å se". 

Tror egentlig det er på tide med litt regn nå, så jeg kan komme meg ut fra heimen. "Brakkesyken" begynner å gi seg rare utslag. :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonssparing i fond her også, blir helt annen rente enn på sparekontoen (men litt reisekapital må være lettere tilgjengelig, så det må være litt på sparekontoen også). Enorm forskjell i rente :sjokkert:

 

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...