Gå til innhold

– Hver somalier koster staten 9 millioner kroner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om somalierne mottar støtte så betaler de fortsatt skatt på den så de bidrar til samfunnet på sin måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om somalierne mottar støtte så betaler de fortsatt skatt på den så de bidrar til samfunnet på sin måte.

Gi meg en hundrings, så betaler jeg deg tilbake en femtilapp. Da er vi skuls, for vi har begge tapt 50 kroner.

Anonymous poster hash: b6f62...a38

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om somalierne mottar støtte så betaler de fortsatt skatt på den så de bidrar til samfunnet på sin måte.

Hæ??? Hvordan bidrar de, sa du? Ved å betale skatt på penger som de ikke har skapt selv bidrar de null og niks. Man bidrar ved å skape noe nytt, ikke ved å bruke andre sine penger.

Anonymous poster hash: 9e40e...f81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid syntes at dette med at soamliere i Oslo liksom skal være et stort problem, var litt merkelig, da folk fra Somalia der jeg bodde, var ivrige etter å komme seg i jobb, var hyggelige, åpne og engasjert i å integrere seg selv. Alle damene var i jobb eller i skole og barna gikk i barnehagen. Jeg har ikke den fulle oversikt over alle menn, men mennene til alle kvinnene jeg kjente, var i skole men de fleste i arbeid.

Jeg vet at i England har også somaliere et godt rykte som gode arbeidstakere og de sliter ikke med integreringen av disse i sammegrad som dere gjør i de store byene her til lands.

Så hva er det som blir feil i de store byene i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om somalierne mottar støtte så betaler de fortsatt skatt på den så de bidrar til samfunnet på sin måte.

Dersom vi redder et liv, er 9 millioner ingen ting. Og dersom vedkommende bor i Norge, og bruker pengene sine i Norge, er det noen i Norge som nyter godt av disse pengene. Ergo, pengene er ikke tapt. Ofte sendes penger ut av landet, da blir trygdekontoret stort. Men igjen, dersom dette redder liv, noe det ofte gjør, er dette også bra.

Problemet er når somaliere, som var tema denne gangen, innfører kriminalitet av verste sort, da skal de UT ØYEBLIKKELIG. Og dette bør tolken orientere om straks de passerer den norske grensen.

Så lenge vi har råd til å hjelpe andre, bør vi hjelpe andre. Men jeg er overbevist om at det er langt bedre, og mer effektiv hjelp, å hjelpe mennesker der de bor. Forebyggende hjelp, slik at ingen behøver å flykte fra hjemlandet. Dagens modell, med å sende mennesker rundt omkring, i håp om mangfold og integrering, er i de fleste tilfeller en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi redder et liv, er 9 millioner ingen ting. Og dersom vedkommende bor i Norge, og bruker pengene sine i Norge, er det noen i Norge som nyter godt av disse pengene. Ergo, pengene er ikke tapt. Ofte sendes penger ut av landet, da blir trygdekontoret stort. Men igjen, dersom dette redder liv, noe det ofte gjør, er dette også bra.

Problemet er når somaliere, som var tema denne gangen, innfører kriminalitet av verste sort, da skal de UT ØYEBLIKKELIG. Og dette bør tolken orientere om straks de passerer den norske grensen.

Så lenge vi har råd til å hjelpe andre, bør vi hjelpe andre. Men jeg er overbevist om at det er langt bedre, og mer effektiv hjelp, å hjelpe mennesker der de bor. Forebyggende hjelp, slik at ingen behøver å flykte fra hjemlandet. Dagens modell, med å sende mennesker rundt omkring, i håp om mangfold og integrering, er i de fleste tilfeller en dårlig løsning.

Hva med å redde 10.000 liv i hjemlandet med disse 9 millionene istedet for å bruke de på 1 som kanskje blir integrert i Norge, kanskje ikke? Alle somaliske kvinner jeg kjenner sender store beløp til Somalia hver måned og forsørger familiemedlemmer der. Pengene får de selvfølgelig fra diverse trygdeordninger her i Norge.

Drømmeverden enkelte lever i finnes ikke i realiteten.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å redde 10.000 liv i hjemlandet med disse 9 millionene istedet for å bruke de på 1 som kanskje blir integrert i Norge, kanskje ikke? Alle somaliske kvinner jeg kjenner sender store beløp til Somalia hver måned og forsørger familiemedlemmer der. Pengene får de selvfølgelig fra diverse trygdeordninger her i Norge.

Drømmeverden enkelte lever i finnes ikke i realiteten.

Vi har prøvd; erfaringsmessig har det vist seg og ha noe blandet resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at mennesker fra den tredje verden som ikke jobber er et problem for norsk statsøkonomi? RASIST!



Anonymous poster hash: 4d2e9...c99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdstaten kommer til å fortsette akkurat så lenge vi ønsker den skal vare.

Nedbyggingen av offentlige infrastruktur og velferd har hatt mye større påvirkning av framtidens økonomiske rammer enn innvandringen; det er stort sett den som gjør at mesteparten av pengene Norge har fått ut av Oljen ender opp med å dekke underskuddet i pensjonsregnskapet.

Jasså? Så grunnen til at de fleste land i verden har mindre velferd enn Norge er rett og slett at de ikke ønsker det?

Oljen tar snart slutt, og da kommer Norge til å bli like fattig som Romania.

Vi må satse på kunnskap og teknologi mens vi har penger til det! Vi trenger Indre og Sri Lankere med lang utdanning, slik at vi kan leve av forskning og utvikling i årene etter at det ressursfattige landet Norge nok en gang blir gudsforlatt. Voldtektsmenn og barnemordere uten utdannelse og arbeidslyst har vi ingen bruk for. Kapitalflukt som følge av nav-penger til disse er også svært uheldig. De vil tvert i mot tappe den norske økonomien fortere enn svindt og hindre utvikling når denne tar slutt.

Anonymous poster hash: 4d2e9...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Så grunnen til at de fleste land i verden har mindre velferd enn Norge er rett og slett at de ikke ønsker det?

Oljen tar snart slutt, og da kommer Norge til å bli like fattig som Romania.

Vi må satse på kunnskap og teknologi mens vi har penger til det! Vi trenger Indre og Sri Lankere med lang utdanning, slik at vi kan leve av forskning og utvikling i årene etter at det ressursfattige landet Norge nok en gang blir gudsforlatt. Voldtektsmenn og barnemordere uten utdannelse og arbeidslyst har vi ingen bruk for. Kapitalflukt som følge av nav-penger til disse er også svært uheldig. De vil tvert i mot tappe den norske økonomien fortere enn svindt og hindre utvikling når denne tar slutt.

Anonymous poster hash: 4d2e9...c99

Når Oljen tar slutt, vil det ha noe negativ påvirkning av nasjonaløkonomien, men mye mindre enn du antyder.

Det er ett sett med årsaker til dette, som kommer av at de store verdiene og inntektene for Norge, kommer fra alt rundt Oljen og ikke primært fra selve oljen. Hvilket betyr at disse vil fortsette å komme inn knyttet til utvinning av Naturgass og annen ressursutnyttelse i dypvannsområder etter at selve olje ressursene er borte.

Idag er gass dessuten rimelig uinteresant økonomisk i forhold til Olje; dette er dog ett bilde som ikke vil vedvare ettersom oljeressursene tørker opp. Så la oss slutte å krisemaksimere inntektsfallet ut av proposjoner. Vi er ikke som andre oljeøkonomier; på godt og vondt.

Du har helt rett at velferdstaten primært er ett politisk valg. Det var mye av grunnen til at vi valgte å etablere en relativt spenstig pensjonsordning som var ekstremt avhengig av offentlig struktur. Vår aksept for konsekvensene av velferdstaten er faktisk ganske unik, selv når vi sammenligner med naturlige land å sammenligne oss med, og det har tung historiske årsaker til dette. Det hindret oss ikke fra å gjøre politiske beslutninger som i praksis torpederte den finansielle grunnmuren for Pensjonsløsningen.

Hvilket bringer meg til at Trygd (barnetrygd/arbeidsledighetstrygd og pensjon) er den ENESTE langtidsforpliktelser den Norske stat har. Alt annet er annuiteter ; gitt at vi har løst Pensjonsregnskapet med Oljefondet, er resten fordeling av tilgjengelige midler.

Av det følger at så lenge vi har egen valuta, er det uproblematisk for oss å videreføre gisten av velferdsstaten ut i det uendelige hvis vi ønsker. Spørsmålet er om vi ønsker. For det er nemlig slik at det er ikke sikkert vi ønsker det i framtiden.

Vår pensjonsløsning VAR basert på tung offentlig infrastruktur og på alle områder som berørte pensjonister, det var ikke en løsning som overlevde 20 år etter etableringen . Det kan være virkeligheten med velferdstaten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi redder et liv, er 9 millioner ingen ting.

Jeg regner med at du donerer absolutt alle pengene som du ikke trenger for å overleve til veldedige formål. Hvis du sparer inn på absolutt alt og flytter inn i bokollektiv, trenger du bare rundt 80.000 i året. Så lenge du redder liv er jo ditt tap i livskvalitet ingen ting?

Eller suger du kanskje penger fra staten, du som synes at skattebetalernes hardt intjente penger godt kan sløses bort?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Integrering er noe de aller fleste politikere i Norge har samlet seg rundt. Men integrering er jo ikke det samme som å ta kulturen til noen. Hadde jeg måtte flyktet til kina eller India eller Afghanistan for den del, hadde jeg veldig gjerne ville holdt på min kultur og lært mine barn norsk, og jeg hadde ikke akseptert det om noen skulle forsøke å fjerne min kultur. Men jeg hadde måttet respektere deres lover og regler selvsagt. Dette gjør også de aller fleste innvandrere i Norge. Selv om det selvsagt finnes både innvandrer og nordmenn som bryter lovene.

Anonymous poster hash: 54515...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av det følger at så lenge vi har egen valuta, er det uproblematisk for oss å videreføre gisten av velferdsstaten ut i det uendelige hvis vi ønsker. Spørsmålet er om vi ønsker. For det er nemlig slik at det er ikke sikkert vi ønsker det i framtiden.

Dette er det mest idiotiske utsagnet jeg noen gang har hørt. Jeg håper virkelig ikke at du stemmer ved valg. Hvis du har ett brød og 100 sultne mennesker. Blir alle mette hvis du ønsker det sterkt nok? Nei. Du har fortsatt bare nok brød til 2-3 menneske, og dagen etter har du ingen ting!

Hvis det er så enkelt. At alle på magisk vis kan få jobb og tjene penger som man kan skatte av. Hvorfor finnes det da fattigdom og arbeidsledighet i verden? Jo, fordi det er fler mennesker enn ressurser i enkelte land. Når oljen tar slutt, vil en stor andel av arbeidsplassene i Norge forsvinne. Da har vi det gående med lite jobber og ressurser per innbygger. Vi blir avhengige av å leve av sekundær-næring. Og for å få til dette må alle ha et høyt nivå av kunnskap og arbeidsvilje.

Når vi importerer horder av kostbare dagdrivere kommer imidlertid ikke dette til å bli tilfellet.

Jeg gleder meg virkelig ikke til å bli pensjonist i dette stakkars landet om 50 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Integrering er noe de aller fleste politikere i Norge har samlet seg rundt. Men integrering er jo ikke det samme som å ta kulturen til noen. Hadde jeg måtte flyktet til kina eller India eller Afghanistan for den del, hadde jeg veldig gjerne ville holdt på min kultur og lært mine barn norsk, og jeg hadde ikke akseptert det om noen skulle forsøke å fjerne min kultur. Men jeg hadde måttet respektere deres lover og regler selvsagt. Dette gjør også de aller fleste innvandrere i Norge. Selv om det selvsagt finnes både innvandrer og nordmenn som bryter lovene.

Anonymous poster hash: 54515...21e

Masseinnvandring fra andre kulturer blir døden for velferdsstaten og sosial-demokratiet. Vi kommer til å bli avhengig av et kynisk og superkapitalistisk samfunn for å få ting til å gå rundt her til slutt. Grunnen til at velferd og demokrati fungerer så bra i skandinavia, er fordi vi har hatt svært homogene befolkninger. Alle er noen lunde enig om hva som er rett og rettferdig, og alle har noen lunde like verdier. Det er en grunn til at nesten alle de norske partiene mener omtrent det samme. Vi er en stor familie av like mennesker, og vi stiller opp for hverandre fordi andre ville stilt opp for oss.

Når folk med helt andre verdier og livssyn kommer hit i stor skala, blir det imidlertid spredning og uenighet. Det er en grunn til at de fleste kriger dreier seg om etniske og kulturelle motsetninger. Religiøse utlenninger ønsker kankjse ikke å betale skatt for at transkjønnede skal få operasjon, mens vi ikke vil betale for at guttebarn skal omskjæres osv osv osv osv. Det blir splittelse og ufred. Splittelsen fører til en lite effektiv regjering og mye misnøye. Dette vil føre til at vi blir tvunget til å innføre kapitalisme med minimalt av skatt og sosiale ordninger, hvis ikke vil det føre til borderkrig og folkemord! Det norske folk og kultur vil bli utryddet.

Anonymous poster hash: 4d2e9...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig diskusjon fordi noen kommer til å legge ut om "de jævla utlendingene" istedenfor å se at problemet er dårlig integrering og frykt for å stille krav.

I USA stiller de krav til somaliere. Og der er de blant de best integrerte, så jeg i en dokumentar en gang.mså det må være noe med det norske systemet som bringer frem en avhengighet av trygd, som verken er bra for den enkelte eller staten.

Anonymous poster hash: c40f4...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I USA stiller de krav til somaliere. Og der er de blant de best integrerte, så jeg i en dokumentar en gang.mså det må være noe med det norske systemet som bringer frem en avhengighet av trygd, som verken er bra for den enkelte eller staten.Anonymous poster hash: c40f4...40d

Men så skal det være sagt at USA ofte tar i mot innvandrere som har utdanning og er ressurssterke i hjemlandet. Vi får ofte analfabetene, for å si det litt stygt. Pga FN og at vi må ta i mot de som trenger det mest. Men da burde vi integrere dem også, og her har det feilet.

Anonymous poster hash: c40f4...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ??? Hvordan bidrar de, sa du? Ved å betale skatt på penger som de ikke har skapt selv bidrar de null og niks. Man bidrar ved å skape noe nytt, ikke ved å bruke andre sine penger.

Anonymous poster hash: 9e40e...f81

Skatten av 9 millioner er sikkert mer enn det du selv betaler i skatt i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd; erfaringsmessig har det vist seg og ha noe blandet resultat.

Stort sett for at det man driver med bistand er gjerne "demokratiprosjekter" og "utdanningsprosjekter" hvor det er store muligheter for korrupte å stikke pengene i egen lomme. Hadde bistanden vært rettet der den faktisk trengs i stedet for Palestina, Brasil, Russland osv hadde dette i mindre grad vært tilfellet.

Skatten av 9 millioner er sikkert mer enn det du selv betaler i skatt i året.

Jeg skulle så inderlig ønsket at du faktisk trollet og ikke var så fullstendig blottet for evnen til å se sammenhenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å redde 10.000 liv i hjemlandet med disse 9 millionene istedet for å bruke de på 1 som kanskje blir integrert i Norge, kanskje ikke? Alle somaliske kvinner jeg kjenner sender store beløp til Somalia hver måned og forsørger familiemedlemmer der. Pengene får de selvfølgelig fra diverse trygdeordninger her i Norge.

Drømmeverden enkelte lever i finnes ikke i realiteten.

Hovedproblemet er at vi nordmenn tror at vår rikdom skyldes egen dyktighet. Til dere kan jeg fortelle at vår rikdom skyldes i hovedsak tilfeldigheter og flaks. Derfor er det å sylte pengene, fordi vi skal ha en enorm sparegris som skal sikre alle nordmenn fra vugge til grav, et ekstremt egoistisk prosjekt planlagt av rødgrønne politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...