Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Tror ikke TS bryr seg om hva du personlig synes er koselig. Det er ikke deg det handler om. TS synes ikke det er koselig. (Heller ikke jeg, for den saks skyld....)

Anonymous poster hash: e8f7f...c8c

Meg det handler om? Jeg sier bare at det er koselig i kirka på julaften og du lirker av deg surheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det å ikke bli med i kirka skulle være frekt, eller hvilke negative konsekvenser det kan ha. Det eneste jeg kan tenke meg er dersom svigerfamilien til ts gjør en stor greie ut av at hun ikke blir med, og da synes jeg egentlig at det er svigerfamilien som er uhøflige. At ts ikke går i kirka har jo ikke noen konsekvenser for noen andre, hun krever jo ikke akkurat at resten av familien skal være hjemme.

Det er heller ikke sånn at alle synes det er koselig i kirka. Jeg liker forsåvidt kirker, men jeg liker ikke gudstjenester, de unngår jeg så godt jeg kan. Jeg går jo i kika hvist jeg må, altså i begravelser, bryllup og dåp, men jeg synes ikke det er koselig, for meg føles det ganske ubehagelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg forstår virkelig ikke problemet med å gå en tur i kirka? Du går vel i kirka om det er bryllup eller begravelse, så hvorfor kan du ikke bare bli med denne gangen også? Jeg er ikke kjeeeempeglad i gudsteneste selv, men det er respektløst å droppe det mener jeg. Da får dere feire jul et annet sted ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det å ikke bli med i kirka skulle være frekt, eller hvilke negative konsekvenser det kan ha. Det eneste jeg kan tenke meg er dersom svigerfamilien til ts gjør en stor greie ut av at hun ikke blir med, og da synes jeg egentlig at det er svigerfamilien som er uhøflige. At ts ikke går i kirka har jo ikke noen konsekvenser for noen andre, hun krever jo ikke akkurat at resten av familien skal være hjemme.

Det er heller ikke sånn at alle synes det er koselig i kirka. Jeg liker forsåvidt kirker, men jeg liker ikke gudstjenester, de unngår jeg så godt jeg kan. Jeg går jo i kika hvist jeg må, altså i begravelser, bryllup og dåp, men jeg synes ikke det er koselig, for meg føles det ganske ubehagelig.

Har du en dårlig opplevelse med kirken siden du synes det er ubehagelig? For ellers ser jeg ikke hva som er så ubehagelig med å sitte på en benk i en times tid :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det frekt å droppe kirka?

Dersom svigers var på besøk med meg en helg jeg skulle protestere mot regnskognedhogging i sentrum, ville det vært frekt av dem å ikke være med?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det frekt å droppe kirka?

Dersom svigers var på besøk med meg en helg jeg skulle protestere mot regnskognedhogging i sentrum, ville det vært frekt av dem å ikke være med?

Dette. Det er jo ikke snakk om å demonstrativt sette seg i sitt eget hjørne av stua for å ikke delta på noe som skjer i hjemmet, men å si noe á la "kos dere i kirken da, så har jeg risengrynsgrøten klar til dere kommer hjem" eller noe slikt.

Kirkegåing eller ikke dreier seg om livssyn og ofte sterke følelser, og bør ikke være noe som automatisk overføres til/forventes av gjester. Selv ikke når de er en del av familien. Hva om det hadde vært omvendt, og svigerforeldrene hadde vært på besøk hos TS i jula? Synes dere hun hadde vært i sin fulle rett til å bli sur om svigers ville gå i kirken på julaften, fordi det ikke er en del av hennes tradisjoner? I think not ...

Anonymous poster hash: 7431c...703

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Men hvorfor er det frekt å droppe kirka?

Dersom svigers var på besøk med meg en helg jeg skulle protestere mot regnskognedhogging i sentrum, ville det vært frekt av dem å ikke være med?

Jeg synes et helgebesøk er noe annet enn jula. I min familie er det respektløst å ikke delta på det hele familien skal. Om det så er kirken eller frokost 1 juledag. Til og med julequizen er obligatorisk. Dette gjelder også i påska (altså at man må delta på familiens aktiviteter). Men det er sikkert forskjell hva man har lært om sånne ting.

Hva er så galt med å synge litt julesanger i kirka egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier fortsatt ikke noe om hvorfor det er frekt

Det som er galt med å bli med i kirka er at det er totalt uinteressant og kjedelig og i en sammensetning av mange ulike personer burde man akseptere at der er ulike interesser og at man derfor ikke har et stort behov for at alle skal ha de samme gledene for x aktivitet. (Det er også ganske frustrerende å høre på slike enkle perspektiver på verden prestene jeg har observert så langt har)

Jeg forventer ikke at du skal være lidenskapelig opptatt av regnskoger, du trenger ikke ha et irrasjonelt behov for at jeg skal bli med deg i kirka.

Så er vi alle gode venner og tar et slag bridge når dere kommer tilbake. (Som du ikke trenger å være med på om du ikke liker kortspill)

Endret av ord deling
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Men du sier fortsatt ikke noe om hvorfor det er frekt

Det som er galt med å bli med i kirka er at det er totalt uinteressant og kjedelig og i en sammensetning av mange ulike personer burde man akseptere at der er ulike interesser og at man derfor ikke har et stort behov for at alle skal ha de samme gledene for x aktivitet. (Det er også ganske frustrerende å høre på slike enkle perspektiver på verden prestene jeg har observert så langt har)

Jeg forventer ikke at du skal være lidenskapelig opptatt av regnskoger, du trenger ikke ha et irrasjonelt behov for at jeg skal bli med deg i kirka.

Så er vi alle gode venner og tar et slag bridge når dere kommer tilbake. (Som du ikke trenger å være med på om du ikke liker kortspill)

Jo, jeg sier hvorfor det er frekt. Jeg sier at grunnen til at det er frekt, er fordi i noen familier blir det forventet at man deltar på alt hele familien skal i jula.

En julegudsteneste er veldig annerledes enn en gudsteneste en helt vanlig søndag. TS kan jo spørre kjæresten sin om det er forventet at de er med på alle aktiviteter i jula (noe det virker som om at det er) og om TS synes det er så grusomt at hun dør av å synge julesanger i en time så får de bare feire jul et annet sted. Så enkelt synes jeg det er faktisk.

Hadde min svigerfamilie gått i kirka på julaften så hadde jeg også selvsagt blitt med om jeg var der i jula. Men som sagt har folk blitt oppdratt forskjellig. Jeg sier bare at det er flere som har samme syn som meg på det og det bør TS ta hensyn til :)

Det handler om respekt :)

Edit: jeg tror ikke du fikk det med deg, så jeg gjentar: jeg går selv ikke i vanlige gudstenester og min familie gjør ikke det i jula heller, men jeg hadde gjort det med svigers. Og jeg hadde også vært med svigers for å kjempe for regnskogen om dette var en vanlig juletradisjon :) Men det er ikke en vanlig juletradisjon, så det kan ikke sammenlignes

Endret av avocadoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Jeg synes et helgebesøk er noe annet enn jula. I min familie er det respektløst å ikke delta på det hele familien skal. Om det så er kirken eller frokost 1 juledag. Til og med julequizen er obligatorisk. Dette gjelder også i påska (altså at man må delta på familiens aktiviteter). Men det er sikkert forskjell hva man har lært om sånne ting.

Hva er så galt med å synge litt julesanger i kirka egentlig?

Svigers til TS er kristne. Å gå i kirka i jula er for dem ikke noen "juletradisjon", det er en del av religionen deres. Ettersom TS ikke deler deres religion er det helt klart mest respektfullt å holde seg hjemme enn å sitte i kirka og hykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Svigers til TS er kristne. Å gå i kirka i jula er for dem ikke noen "juletradisjon", det er en del av religionen deres. Ettersom TS ikke deler deres religion er det helt klart mest respektfullt å holde seg hjemme enn å sitte i kirka og hykle.

om min svigerfamilie var jøder hadde jeg blitt med dem på deres juletradisjoner også. Kristendom er en del av norsk kultur, og derfor er også mange norske tradisjoner kristne enten du vil det eller ei. Mange går i kirka i jula selv om de ikke er spesielt kristne. Det er en tradisjon.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en dårlig opplevelse med kirken siden du synes det er ubehagelig? For ellers ser jeg ikke hva som er så ubehagelig med å sitte på en benk i en times tid :)

ikke egentlig. Greien er at det er ikke bare å sitte på en benk, det er et religiøst rituale som jeg ikke er komfortabel med å være en del av. Siden jeg ikke er religiøs føler jeg meg som en hykler om jeg er med på gudstjenester.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg sier hvorfor det er frekt. Jeg sier at grunnen til at det er frekt, er fordi i noen familier blir det forventet at man deltar på alt hele familien skal i jula.

En julegudsteneste er veldig annerledes enn en gudsteneste en helt vanlig søndag. TS kan jo spørre kjæresten sin om det er forventet at de er med på alle aktiviteter i jula (noe det virker som om at det er) og om TS synes det er så grusomt at hun dør av å synge julesanger i en time så får de bare feire jul et annet sted. Så enkelt synes jeg det er faktisk.

Hadde min svigerfamilie gått i kirka på julaften så hadde jeg også selvsagt blitt med om jeg var der i jula. Men som sagt har folk blitt oppdratt forskjellig. Jeg sier bare at det er flere som har samme syn som meg på det og det bør TS ta hensyn til :)

Det handler om respekt :)

Edit: jeg tror ikke du fikk det med deg, så jeg gjentar: jeg går selv ikke i vanlige gudstenester og min familie gjør ikke det i jula heller, men jeg hadde gjort det med svigers. Og jeg hadde også vært med svigers for å kjempe for regnskogen om dette var en vanlig juletradisjon :) Men det er ikke en vanlig juletradisjon, så det kan ikke sammenlignes

I min familie er det heldigvis toleranse for forskjellige livssyn og meninger, slik at kirken er en hyggelig tradisjon for de som ønsker det og ikke et påtvunget pliktløp. Det du ikke ser ut til å skjønne er at respekt må gå begge veier om den skal være noe verdt. Å gå i kirken er ikke "bare" en tradisjon, det har med religion å gjøre, og religion er en personlig sak som ikke skal tvinges på andre. Selv ikke når man ser på det som en "hyggelig tradisjon".

Anonymous poster hash: 7431c...703

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes et helgebesøk er noe annet enn jula. I min familie er det respektløst å ikke delta på det hele familien skal. Om det så er kirken eller frokost 1 juledag. Til og med julequizen er obligatorisk. Dette gjelder også i påska (altså at man må delta på familiens aktiviteter). Men det er sikkert forskjell hva man har lært om sånne ting.

Hva er så galt med å synge litt julesanger i kirka egentlig?

Frokost 1.juledag og påske/julequiz e tradisjoner. Å gå i kirken er en livssynsgreie. Det er der det butter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

I min familie er det heldigvis toleranse for forskjellige livssyn og meninger, slik at kirken er en hyggelig tradisjon for de som ønsker det og ikke et påtvunget pliktløp. Det du ikke ser ut til å skjønne er at respekt må gå begge veier om den skal være noe verdt. Å gå i kirken er ikke "bare" en tradisjon, det har med religion å gjøre, og religion er en personlig sak som ikke skal tvinges på andre. Selv ikke når man ser på det som en "hyggelig tradisjon". Anonymous poster hash: 7431c...703

Da kan man heller ikke gå i barnedåp, konfirmasjon eller bryllup om det er i kirken om man er så i mot å sitte på en benk en times tid. En dåp har jo også en vanlig gudsteneste. Det er en del av norsk tradisjon at man samles i kirken under høytider. Sånn er det bare. Kanskje TS og kjæresten kan feire hos henne foreldre i stedet om kirken er et så stort problem?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Frokost 1.juledag og påske/julequiz e tradisjoner. Å gå i kirken er en livssynsgreie. Det er der det butter.

Kirken er nok en tradisjon det også i Norge.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Frokost 1.juledag og påske/julequiz e tradisjoner. Å gå i kirken er en livssynsgreie. Det er der det butter.

Det er det aldeles ikke, ikke bare det i hvert fall. Hvor mange er det ikke som døper barna sine i kirken av tradisjon i slekten kanskje, og hvor mange er det ikke som gifter seg i kirken om det ikke er for at det gir en mer høytidelig ramme rundt begivenheten, enn et sorenskriverkontor og lignende, enn at de er personlig, praktiserende kristne?

Mange går i kirken på julaften av tradisjon, ellers aldri.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men du sier fortsatt ikke noe om hvorfor det er frekt

Det som er galt med å bli med i kirka er at det er totalt uinteressant og kjedelig og i en sammensetning av mange ulike personer burde man akseptere at der er ulike interesser og at man derfor ikke har et stort behov for at alle skal ha de samme gledene for x aktivitet. (Det er også ganske frustrerende å høre på slike enkle perspektiver på verden prestene jeg har observert så langt har)

Jeg forventer ikke at du skal være lidenskapelig opptatt av regnskoger, du trenger ikke ha et irrasjonelt behov for at jeg skal bli med deg i kirka.

Så er vi alle gode venner og tar et slag bridge når dere kommer tilbake. (Som du ikke trenger å være med på om du ikke liker kortspill)

Du har jammen bastante meninger om hvordan det er i kirken til aldri å gå dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man gjøre alt det verten gjør når man er på besøk? Dersom svigermor går for å drite, må alle henge seg på da?

:skratte: det virker sånn her inne ja!

Anonymous poster hash: 95251...aa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Nei nei, jeg har bodd i utlandet i flere år i religiøse områder, hvor jeg har vært både i synagoge, messe osv osv. Men for meg blir det noe annet i den norske lutherske kirken, det minner meg for mye på mobbingen, spesielt julegudstjeneste da det var klart i en liten bygd at familien min IGJEN ikke møtte opp. Derfor vil jeg ikke. Er ikke antikrist av den grunnen og verdsetter en fin messe (nydelig utrustning).

Ja, nettopp! Da skjønner jeg. Men du trenger ikke å si at det er derfor. De fleste hadde bare akseptert uten at du trenger å komme med en spesifikk grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...