Gå til innhold

Jul hos svigers - kommer ikke til å gå i kirka


Neutral90

Anbefalte innlegg

Synes selvsagt det er litt fornøyelig når folk ikke vil i kirken når de reiser for å feire kristi fødsel hos svigers. :fnise:

Hvor har du fått det fra at se skal "feire kristi fødsel"? Ser bare at de skal tilbringe julen der, jeg.

Anonymous poster hash: 7b1e7...129

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke være hjemme og passe på maten eller noe? Jeg er selvvalgt ribbevakt :nigo: Det kan fint kombineres med Donalds jul også!

Funker kanskje ikke like bra om de bor i torskeland...

LIker denne!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selvsagt det er litt fornøyelig når folk ikke vil i kirken når de reiser for å feire kristi fødsel hos svigers. :fnise:

Jeg tror du forveksler jul og kristmesse. De fleste av oss nordmenn feirer jul for å trøste oss med fest og kos i mørketiden, og jul er definitivt ikke noe kristne fant opp.

For øvrig ville jeg ikke gått i kirken fordi jeg ville syntes det var respektløst å sitte der i noen andres gudshus og late som jeg trodde på noen gud. Jeg ville gått en god tur i skogen med bikkja istedet.

Anonymous poster hash: 0e9db...b0a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Vil ikke gå fordi det er på en måte litt big deal for meg, ble terga på barneskolen fordi familien min ikke er kristen.

Jeg skjønner at det er om respekt for tradisjon osv, samtidig så vil jeg vente med middagen til de er ferdig i kirka når de mest trolig vil feire hos oss en dag i fremtiden.

Hvordan har dette sammenheng med å gå i kirka nå i jula? Føler du at å boikotte å gå i kirka vil forandre på det barna på barnaskolen terga deg med? Det er ikke som at selve kirka, og julefeiringen har ansvaret for at du blei plaga på den måten. Men selvsagt, dersom det kun handler om at kirka minner deg på grusomme ting, så skjønner jeg?

Uansett, så tenker jeg at familien må jo akseptere at dere ikke vil bli med i kirka, og at dere kan være med på resten av feiringen likevel! Det går jo an å si noe om at man ikke orker så utrolig mange folk heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke være krise om dere ikke blir med i kirken. Dere kan vel bare si at dere ønsker å gå en tur sammen imens f.eks? Jeg synes det skal være helt fritt å velge å gå i kirken eller ikke, selv om man er invitert med av familie. Kirken tar vel bare en times tid, så man går jo ikke glipp av den felles julefeiringen dersom man ikke blir med i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har dette sammenheng med å gå i kirka nå i jula? Føler du at å boikotte å gå i kirka vil forandre på det barna på barnaskolen terga deg med? Det er ikke som at selve kirka, og julefeiringen har ansvaret for at du blei plaga på den måten. Men selvsagt, dersom det kun handler om at kirka minner deg på grusomme ting, så skjønner jeg?

Uansett, så tenker jeg at familien må jo akseptere at dere ikke vil bli med i kirka, og at dere kan være med på resten av feiringen likevel! Det går jo an å si noe om at man ikke orker så utrolig mange folk heller :)

Nei nei, jeg har bodd i utlandet i flere år i religiøse områder, hvor jeg har vært både i synagoge, messe osv osv. Men for meg blir det noe annet i den norske lutherske kirken, det minner meg for mye på mobbingen, spesielt julegudstjeneste da det var klart i en liten bygd at familien min IGJEN ikke møtte opp. Derfor vil jeg ikke. Er ikke antikrist av den grunnen og verdsetter en fin messe (nydelig utrustning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke antikrist av den grunnen

Nei, det får vi da håpe! :fnise:

Jeg syns det må være helt greit å la være å gå i kirka, og det skal man ikke behøve å forklare.

Jeg har vært i mange gudstjenester, men er ikke kristen - dåp, bryllup, begravelser, konfirmasjoner, andre ting der det har vært viktig for andre at jeg er der. Det er alltid litt kleint å sitte der og ikke ønske å delta i bønn og tilbedelse, men heller ikke ønske å "demonstrere" motstand. Jeg vil jo vise respekt, men på samme tid blir det heelt feil å folde hendene å mumle Vår far (Fadervår heter det jo ikke lenger...). Det å reise seg opp når man skal er en selvfølge, men å synge ting som "Gud være lovet, halleluja, halleluja, halleluja" osv er veldig fremmed, og det føles falskt å skulle delta i det.

Jeg har aldri følt noen spesiell stemning, fellesskap eller lignende i kirken under en gudstjeneste, og forbinder ikke julegudstjeneste med en koselig tradisjon. For meg hadde det satt en demper på julestemningen hvis jeg ble presset til å være med på det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er bare så .. argh!! Irriterende!

Kan dere ikke bare bli med i kirken? Er det om å gjøre å være så vanskelig som mulig? Dere overlever en tre kvarters julegudstjeneste.



Anonymous poster hash: db5f9...997
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal gjøre akkurat som du selv vil. Om du, som voksent menneske, ikke vil i kirken på julaften, syns jeg du skal få lov til det, uavhengig av hvor du er eller hvem du feirer sammen med. Akkurat den kirkebiten er jo en litt annen type tradisjon enn hva man har til middag på julaften, og derfor syns jeg du skal få bestemme den biten selv. Det er flere her som har svart at du bør følge tradisjonene til de du feirer hos, og med unntad av denne kirkegåingen, er jeg enig i det. Men jeg syns som sagt at den står litt i en særstilling i forhold til resten.

Det jeg syns er rart er om voksne folk blir så dødelig fornærmet over at et familiemedlem eller to velger å være hjemme eller gjøre noe annet akkurat i den tiden. Er det faktisk så fundamentalt at det "ødelegger hele julen" for dem om dere ikke blir med? Når man er i familie, og man er glad i hverandre og respekterer hverandre, så burde denne type problemstillinger være rimelig enkle å løse. Så, jeg syns det blir helt opp til hva du føler deg mest komfortabel med :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en time i kirken som er med på å bestemme om svigerforeldrene dine skal synes at du er en kjempejente eller en kranglete svigerdatter så tror jeg at jeg hadde ofret meg den timen.

Familieforhold er viktige.

Julegudstjeneste er jo stort sett bare julesanger og kos. I kirken her hos oss går vi til og med rundt juletreet.

Det er jo tross alt Jesu fødsel vi feirer så da får du jo stå over hele feiringen da. Mat, gaver etc...

Anonymous poster hash: 29e30...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke blitt mer enig. Dersom man reiser til noen med andre tradisjoner enn seg selv, ja da burde man respektere dem nok til å delta. Er ikke kristen selv, men hadde likevel dratt i kirken dersom det var tradisjon i min svigerfamilie. Familie og tradisjon er viktig. Spesielt siden TS egentlig ikke har noe problem med kirken ellers.

Noen folk er bare så .. argh!! Irriterende!

Kan dere ikke bare bli med i kirken? Er det om å gjøre å være så vanskelig som mulig? Dere overlever en tre kvarters julegudstjeneste.



Anonymous poster hash: db5f9...997

Jeg synes TS er fryktelig barnslig. Hvor gammel er du egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo bare koselig i kirka på julaften. Er jo bare å bli med. Er nok sikkert svært mange som ikke er så overreligiøse av seg der, men går bare pga tradisjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare koselig i kirka på julaften. Er jo bare å bli med. Er nok sikkert svært mange som ikke er så overreligiøse av seg der, men går bare pga tradisjoner.

Tror ikke TS bryr seg om hva du personlig synes er koselig. Det er ikke deg det handler om. TS synes ikke det er koselig. (Heller ikke jeg, for den saks skyld....)

Anonymous poster hash: e8f7f...c8c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si mange svar her overrasker meg. Det har aldri ramlet meg inn å tenke at det er uhøflig å ikke bli med i kirka? Jeg ble alltid hjemme da jeg var i samme situasjon som TS.



Anonymous poster hash: 52919...e58
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må si meg overrasket over de som argumenterer med at "TS burde ikke bli med i kirken fordi man er voksen, og når man er voksen gjør man som man vil." Joda, man gjør jo det, men er man voksen så innser man også at de valgene man gjør har konsekvenser. Det er liksom en del av konseptet. En annen del av voksenkonseptet er at man kan velge å,gjøre ting man ikke nødvendigvis har veldig lyst til. Enten av plikt eller av andre tungtveiende grunner.

TS bør derfor vurdere utifra sin kjennskap til svigerfamilien, hvilke konsekvenser dette vil kunne få. Er det verdt det, eller ikke?

Anonymous poster hash: 8ec25...21f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også troende svigerforeldre (men det er ikke vanlig norsk statskirke vi snakker om her). Når de er i kirken ser jeg på tre nøtter til askepott :P ikke skjangs i havet om at jeg blir med på noen tungetalesermoni med hallejula-stemning.

Men jeg er sånn dritkjip raring som tar med meg eget pinnekjøtt fordi ribbe smaker fett og høgg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være i kirken 45-60 min er ikke det værste man kan utsette seg selv for og helt ærlig, jeg tror de ville ha satt stor pris på at alle ble med. Synes det hadde vært en fin ting å ta del i familiens tradisjoner. Du blir vel med til kirken i andre anledninger som dåp, osv? Hvis ja, da synes jeg du skal bli med. Det kan jo også være bedre enn forventet? Du taper jo sånn sett ingenting på det da .. MEN, selvfølgelig om virkelig ikke har lyst til å delta, så ser jeg ikke at det skal være noen big deal. Nå vet ikke jeg hvordan svigers hadde tatt det, men du er voksen. Du kan bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare koselig i kirka på julaften. Er jo bare å bli med. Er nok sikkert svært mange som ikke er så overreligiøse av seg der, men går bare pga tradisjoner.

Jeg assosierer gudstjenester med en eneste ting - begravelser. Så nei, det er ikke spesielt koselig i kirka.

Jeg ville holdt meg hjemme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...