Gå til innhold

Når mor tror hun kan kurere ADHD med mat...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk

Vi har hatt utredning tre stykker i familien (det er flere i slekten utover som har det), og det tok over et halvt år med mange besøk hos spesialister, legeundersøkelser, tester osv. Hvor i all verden finner dere de legene som skriver ut resept og diagnose etter 10 minutter? Jeg går ut i fra at det er en overdrivelse som i at dere egentlig mener en legetime på 45 minutter, men likevel? Da skjønner jeg at noen blir feildiagnosert, men det kan da umulig være vanlig???? Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Har aldri hørt om noen som får diagnosen så enkelt jeg heller.

Min mann var 25 når han fikk diagnosen, og da var det mange møter med lege og spesialister, samt bare den timen hvor han måtte fylle ut et spørreskjema tok 1,5 time...og dette måtte han gjøre to ganger slik at de er sikre på diagnosen.

Det tok opp mot 1 år før diagnosen var på plass og de begynte å diskutere medisiner og alternative metoder for å holde adhd'en i sjakk.

Barn som er under utredning skal ikke få diagnosen før de er over en viss alder. Og når jeg jobbet på barneskolen med adhd-barn, så var gjerne medisinering siste utvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dere bør slutte å ha denne gutten annenhver helg, når dere ikke en gang klarer å følge en kostholdsplan disse gå dagene. Det får da være grenser for hvor mye man skal sabotere livet til en liten gutt fordi man ikke gidder å tilpasse seg en liten smule.

Og å kalle seriøs forskning for "alternativt" bare fordi man ikke gidder å sette seg inn i det -snakk om å latterliggjøre seg selv.

Og hvor kommer denne nesegruse beundringen for fastlegen fra? Hun er da ingen ekspert.

Anonymous poster hash: aa191...827

Bra innlegg: )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville testa det ut en periode. Tenk om det funker og han kan slippe/eller bruke minimalt med medisiner?

Jeg har selv blitt frisk etter å ha gjort endringer i kostholdet (ikke fra ADHD), og har tro på at kostholdet har veldig mye å si. Det er ikke lett i starten, men etter hvert blir det en vane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på om du ikke helt forstår hvem som anbefaler medisiner til din fastlege. ??????????????? Hm... tenke...tenke..... hvem kan det være som lager disse medisinene. ... hmm... du får undre litt over det!!!

Og festlig at noen i 2014 kan referere til mat som ALTERNATIVINDUSTRIEN. ???? wow..

Ja, hjelpen er det jo du som nekter han, den kan du starte med i dag!!!! Oppskrifter uten sukker, stivelse og tilsetningsstoffer.

You can do it!!

Sett nå den lille gutten forran ditt ego. Hjelp han. Du kan hvis du vil.

Hvis du er så opphengt i medisinering, kan dere jo iallefall passe på kostholdet frem til det Event skjer.

Lurer på om leger er født med evnen til å tenke selv jeg?

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om leger er født med evnen til å tenke selv jeg?

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Helt enig. Det er vel ingen leger som driter i alt de har lært, bare fordi ADHD "er på moten" eller noen vil pushe medisiner til folket.

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om leger er født med evnen til å tenke selv jeg?

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

I akkurat like stor grad som alle andre. Inkl TS. Og hun nekter jo å forholde seg til forskningen på kosthold, så da er det IKKE så mye rarere å se en lege som er lite oppdatert. Særlig ikke en fastlege, som faktisk ikke er noen ekspert på området.

Anonymous poster hash: aa191...827

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I akkurat like stor grad som alle andre. Inkl TS. Og hun nekter jo å forholde seg til forskningen på kosthold, så da er det IKKE så mye rarere å se en lege som er lite oppdatert. Særlig ikke en fastlege, som faktisk ikke er noen ekspert på området.

Anonymous poster hash: aa191...827

Nå har TS flere ganger i tråden her sagt at moren har prøvd ut kosthold i tre mnd sammenhengende i fjor.

Noen her påpeker at kostholdet må endres mye lengre enn det for å få effekt, men omtrent i samme slengen så nevner man at det er prøveprosjekter på 5 uker. Så da skal det vel være effekt på 5 uker og ikke 1 år.

Jeg syns TS får mye pepper fordi hun bryr seg. Jeg syns det virker som moren ikke helt ser behovet til sønnen sin.

Samtidig syns jeg det er rart at gutten sitter med lekser i mange timer hver eneste dag hele uka. Dette burde virkelig gutten få lov til å slippe. Helger bør være fri og i ukedagene skulle vært maks 1 time.

Anonymous poster hash: 99659...e28

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har TS flere ganger i tråden her sagt at moren har prøvd ut kosthold i tre mnd sammenhengende i fjor.

Noen her påpeker at kostholdet må endres mye lengre enn det for å få effekt, men omtrent i samme slengen så nevner man at det er prøveprosjekter på 5 uker. Så da skal det vel være effekt på 5 uker og ikke 1 år.

Anonymous poster hash: 99659...e28

Det er jo ikke tre sammenhengende måneder når TS og mannen ikke har giddet å følge opp dette hjemme hos dem. Mor har forsøkt i tre måneder, men i realiteten har det blitt tre måneder som har blitt oppstykket av en sprekk hver gang barnet har vært hos far. Dermed kan man heller ikke konkludere med at det ikke har fungert ettersom det aldri har fått noen reell sjanse til å fungere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke tre sammenhengende måneder når TS og mannen ikke har giddet å følge opp dette hjemme hos dem. Mor har forsøkt i tre måneder, men i realiteten har det blitt tre måneder som har blitt oppstykket av en sprekk hver gang barnet har vært hos far. Dermed kan man heller ikke konkludere med at det ikke har fungert ettersom det aldri har fått noen reell sjanse til å fungere.

Nei, dette var snakk om 3 mnd i strekk, hvor barnet ikke var hos far i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette var snakk om 3 mnd i strekk, hvor barnet ikke var hos far i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Og jeg har spurt TS to ganger om hva mor sa/opplevde etter denne utprøvingen, men TS vil ikke svare. Jeg er interessert i å vite om mor oppdaget noen forandring og ev. hva?

Høres merkelig ut om de har testet i tre måneder uten å se så mye som spor til forandring/bedring i og med at mor fremdeles er gira på å fortsette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere ikke respekterer mor her, så er det skremmende.

Du kan ikke kurere, men kan gjøre hverdagen for barnet enklere.

Det er verd å prøve, før man innser at medisin er veien å gå.

Barnet trenger fysisk aktivitet for å få ut energien. Å kutte ut sukker er fornuftig.

Kosthold har mye å si. Les dere opp. Omega bla....

Kjenner flere som har kuttet ut medisin, og lagt om kosten. Samtidig som ungene får masse fysisk aktivitet. Dette krever mye av foreldrene. Noen kan finne ut t det er lettere med ei pille



Anonymous poster hash: 283a1...3b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at mor bevisst saboterer helsen til sin sønn ved å nekte å følge legene anbefaling...

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

du virker helt utrolig blåst. Du må da skjønne at et strengt kosthold er alfa omega når man har adhd, både med og uten medisin. Du kan da ikke være så lite imøtekommende på dette. Opplegget med maten blir jo ikke testa skikkelig ut når dere saboterer dette hver gang han er hos dere.

Anonymous poster hash: d3ea9...923

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også samme reaksjon som dere gir med mitt adhdbarn. Sådan hardt rammet. Jeg måtte være hj.værende en stund pga tilstanden til dette barnet.

Ikke lett å få diagnosen heller.

La jo merke til at feil mat, så ble barnet mye verre.

Først kuttet vi ut sukker. Ungen fikk biff som lørdagsgodt den gangen.

Til slutt var det kuttet ut alt som heter raske karbohydrater.

Og han fikk en aktiv hverdag. Masse fysisk aktivitet. Ungen ble bedre, og hadde det bedre.

Hendte ungen var borte på besøk osv, og merket med en gang om ungen hadde spist noe annet. Ikke lett å få andre til å respektere hvrdagen.



Anonymous poster hash: 283a1...3b7
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere ikke respekterer mor her, så er det skremmende.

Du kan ikke kurere, men kan gjøre hverdagen for barnet enklere.

Det er verd å prøve.

Anonymous poster hash: 283a1...3b7

Og jeg synes det et skremmende å la moren holde på sitt i SÅ mange ÅR,stikk motsatt det faren,fastlegen,skolen,ppt,buf osv mener må gjøres. I så mange år. Uten effekt. Om barnet er 11,og hadde diagnoseb i flere år,hvor lenge bør de prøve? Igjen og igjen og igjen. Når er det på tide å gi opp. Skal de vente i enda 6år. For da er det for sent. Han har problemer med lekser allerede,hvordan skal han gå gjennom ungdomsskolen og vgs når han har problemer nå? Og da er kanskje for sent fordi han dropper kanskje skolen,rusmisbruk ol? Hvorfor tok hun barnet til legen,til buf,til ppt om hun ikke hører på dem? Hun tror på diagnosen som ble satt av alle disse men ikke på terapien av samtlige? Ja vel...stakkars barn nå men trolig dropout om 6 år!
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Han er 11 år. Vi er anbefalt dette av alle instanser, da ser jeg ikke hvorfor mor skal komme dressene med tvilsomme alternativer. Ja Ritalin er ikke uten bieffekter, det er ikke sånn at vi gleder oss til dette, men å tro at man kan spise seg frisk av en nevrologiske tilstand blir litt for mye eventyr for meg...

Anonymous poster hash: 98b71...ae4

Hvorfor er det et eventyr at en nevrologisk tilstand han påvirkes av det man spiser? Da burde det i grunn være et eventyr at det kan medisineres også! Medisin og mat inneholder begge forskjellige "ingredienser" og det er klart at i medisin er det laget en perfekt kombinasjon som skal hjelpe på det som er problemet, men mat har også forskjellige "virkestoff" som flere allerede har understreket kan dempe symptomene på ADHD.

Nyere forskning viser at forskjellige dietter kan nærmest gjøre barnet symptomfri! Høres det ikke bedre ut for alle å bruke en slik diett, der eneste ulempen er at man må kutte ut diverse produkter og lære seg å lage annerledes mat, enn medisiner som man ikke vet alle bivirkningene av en gang!?

http://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer/2008/04/nytt-kosthold-mot-adhd

http://articles.chicagotribune.com/2013-05-22/health/sc-health-0522-food-dyes-behavior-20130522_1_adhd-artificial-food-colors-feingold-diet

http://psychcentral.com/lib/managing-adhd-with-diet/0003040

Kan hende det funker og kan hende det ikke funker, men hva skader det å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisk_og_Glad

Som en som har fått et nytt liv med nytt kosthold må jeg svare her. Jeg er 30 år i dag, og har slitt med depresjoner, sosiale problemer og dårlig konsentrasjon hele livet. Nå har jeg lagt om til lavkarbo, og den vonde gangene følelsen av uro er nesten borte inni meg. Jeg har mer energi, er blidere, mindre sosialangst, og fra å veksle mellom å ha raserianfall jevnlig og gråte meg i søvn ca tre dager i uka, har jeg nå stabilt humør. Skeier jeg ut med sukker tar det ikke mer enn et døgn før jeg får depressive tanker og fremtiden føles helt svart. Jeg er så lykkelig for at jeg har funnet noe som gjør at jeg endelig takler livet mitt. Jeg bruker også Ritalin, men etterjeg la om kostholdet tar jeg det bare en sjelden gang ved behov, f.eks under PMS, for da er konsentrasjonen dårligere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det et eventyr at en nevrologisk tilstand han påvirkes av det man spiser? Da burde det i grunn være et eventyr at det kan medisineres også! Medisin og mat inneholder begge forskjellige "ingredienser" og det er klart at i medisin er det laget en perfekt kombinasjon som skal hjelpe på det som er problemet, men mat har også forskjellige "virkestoff" som flere allerede har understreket kan dempe symptomene på ADHD.

Nyere forskning viser at forskjellige dietter kan nærmest gjøre barnet symptomfri! Høres det ikke bedre ut for alle å bruke en slik diett, der eneste ulempen er at man må kutte ut diverse produkter og lære seg å lage annerledes mat, enn medisiner som man ikke vet alle bivirkningene av en gang!?

http://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer/2008/04/nytt-kosthold-mot-adhd

http://articles.chicagotribune.com/2013-05-22/health/sc-health-0522-food-dyes-behavior-20130522_1_adhd-artificial-food-colors-feingold-diet

http://psychcentral.com/lib/managing-adhd-with-diet/0003040

Kan hende det funker og kan hende det ikke funker, men hva skader det å prøve?

ADHD kommer ikke av en bestemt ting. For noen kan det ha god effekt å forandre kostholdet, men for andre en minimal effekt.

ADHD er bare bokstaver som beskriver egenskaper.

Det blir som å si at man alltid blir kvitt mageonde ved å slutte å spise gjærbakst.

Dersom man kaster bort år på å prøve ting som slett ikke funker, så kan dette for mange bety at det blir ekstra år med å være utsatt for mobbing, svært få venner, ensomhet, uthenging, stigmatisering, få kjeft, hevede øyenbryn, sure lærere og mye negativ oppmerksomhet fra omgivelsene, lav mestringsfølelse, følelse av håpløshet, at man gråter seg gjennom natten, utvikler angst og depresjon som følge av omgivelsenes syn på en selv, eller bare det at en føler seg håpløs når klassen for 1000 gang ler av deg, fordi du har vært klønete som følge av dårlig konsentrasjon.

Man kan både legge om kosten og bruke medisin. Man trenger ikke en gang å bruke medisin hele tiden, så lenge det ikke er noen ekstremtilstand. Det er atskillig lettere å tilrettelegge for en fornuftig hverdag hjemme enn det er på skolen. Når en har brukt medisin et år eller tre og samtidig lagt om kosten, kan en prøve å kutte det ut. Kanskje kan man kutte medisinen ene og alene fordi en har fått lagt grunnlaget for gode rutiner, selv om kostholdsdelen ikke ga full pott.

Ritalin er man rimelig sikker på bivirkningene på i forhold til annen medisin som ikke er utprøvd i så mange år. Det er også fullt mulig å bytte medisin eller slutte om en ser at bivirkningene er større enn nytten barnet har av det.

Endret av absinthia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

ADHD kommer ikke av en bestemt ting. For noen kan det ha god effekt å forandre kostholdet, men for andre en minimal effekt.

ADHD er bare bokstaver som beskriver egenskaper.

Det blir som å si at man alltid blir kvitt mageonde ved å slutte å spise gjærbakst.

Dersom man kaster bort år på å prøve ting som slett ikke funker, så kan dette for mange bety at det blir ekstra år med å være utsatt for mobbing, svært få venner, ensomhet, uthenging, stigmatisering, få kjeft, hevede øyenbryn, sure lærere og mye negativ oppmerksomhet fra omgivelsene, lav mestringsfølelse, følelse av håpløshet, at man gråter seg gjennom natten, utvikler angst og depresjon som følge av omgivelsenes syn på en selv, eller bare det at en føler seg håpløs når klassen for 1000 gang ler av deg, fordi du har vært klønete som følge av dårlig konsentrasjon.

Man kan både legge om kosten og bruke medisin. Man trenger ikke en gang å bruke medisin hele tiden, så lenge det ikke er noen ekstremtilstand. Det er atskillig lettere å tilrettelegge for en fornuftig hverdag hjemme enn det er på skolen. Når en har brukt medisin et år eller tre og samtidig lagt om kosten, kan en prøve å kutte det ut. Kanskje kan man kutte medisinen ene og alene fordi en har fått lagt grunnlaget for gode rutiner, selv om kostholdsdelen ikke ga full pott.

Ritalin er man rimelig sikker på bivirkningene på i forhold til annen medisin som ikke er utprøvd i så mange år. Det er også fullt mulig å bytte medisin eller slutte om en ser at bivirkningene er større enn nytten barnet har av det.

Bra innlegg! :biggrin:

(Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det var som svar til meg? :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk hans barn også...

Ja, men hun har hovedansvaret.

Anonymous poster hash: 8f42b...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nevrologisk forstyrrelse. Det er ting som fungerer annerledes i hjernen, som fører til symptomer som hemmer personen som har det. Symptomene er mye mer enn hyperaktivitet og adferdsvansker (som er en følge av symptomene).

Anonymous poster hash: 0c92f...a6c

Hemmer er en måte å se det på. De har jo noen fantastiske ressurser da. Meget kreative, følsomme og kunstneriske.

Vi har ikke rom til alle i samfunnet vårt lenger... Se heller det vakre i disse barna, la de få blomstre med det de er bra i. Ikke sett alle i en boks!

Gi de sunn mat og ikke kjemi!

Og samarbeid for pokker for barnets beste, ikke sabotere.

Noen er født for å være bonde, andre for å være jegere ❤️

Anonymous poster hash: 8f42b...cd0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...