Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

"La den som er uten skyld kaste den første steinen."

Hvor mange av oss har vel ikke gjort noe man angrer på i barndommen og ungdommen? Her må man faktisk sette følelsene til side og se at det en person gjorde som barn kan han faktisk ikke straffes for som voksen.

Det virker som om når det kommer til mobbing så er det ingen tilgivelsesevne, eller -vilje. Men husk at det er barnet man må tilgi, man kan slett ikke gå ut i fra at personen er den samme etter at han er blitt voksen.

En gang da jeg var liten var jeg sammen med en god venn, og vi gikk ned til naboens hus, der det bodde en gammel mann. Der fant vi all veden han møysommelig hadde stablet opp, og rev ned alt sammen. Bare for gøy... Dette er jo ting som høres helt forferdelig ut, men det er jo ikke sånn at jeg er en forferdelig person fordi jeg gjorde dette som barn. Det ville jo aldri falle meg inn å gjøre noe sånt nå..

Da jeg gikk i 8. klasse hadde jeg en kort periode der jeg mobbet læreren vår. En hyggelig, herlig dame, som til og med var venninne med min mor. Men jeg var helt forferdelig mot henne. Kommenterte klær, vekt, hermet når hun snakket osv. Jeg forstår ikke den dag i dag hvorfor jeg gjorde det, og i en lang periode hadde jeg faktisk glemt det - før en venninne minnet meg på det. Men dette sier ikke noe om hvordan jeg er som menneske i dag! I dag kunne jeg aldri vært slem med noen med vilje, det er ikke sånn jeg er.

(Det hører til historien at jeg unnskyldte meg til læreren, og vi fikk et godt forhold ut ungdomsskolen.)

Om man skal plassere skyld for mobbing, så ikke legg skylden hos et barn, men til lærerne, som ikke grep tak i det, til foreldrene, som ikke gjorde noe med at barnet mobbet, og til egne foreldre, som ikke krevde at de andre to skulle ta grep.

Mobbing er ikke en uskyldig barnestrek som man glemmer. Å mobbe er ikke bare noe dumt man gjorde i ungdommen. Folk tar selvmord grunnet mobbing så her bagatelliserer du alvorligheten av mobbing. Hva med en voksen mann som voldtok noen da han var 15. Skal offeret bare glemme det og gå videre fordi han var bare ung og dum når det skjedde? Og ja jeg sammenligner disse tingene for mobbing kan ødelegge noen psykisk langt opp i voksen alder også.

Så jo visse tinc mener jeg man kan straffes for i voksen alder. Spesielt barn i ungd skolealder kan ikke skylde på dumskap på sånne ting for de visste alt da at det var galt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett så er det 2 sider av en sak og hvordan vet vi at alt hun sier er sant?

Anonymous poster hash: 6e0d9...238

Hvordan vet man noen gang om det noen sier i slike saker er sant?

Det er jo det samme dilemmaet i feks voldssaker og voldtektssaker uten vitner. Skal ofre for dette la være å anmelde og med det inkriminere offentlig den ansvarlige fordi ingen andre enn de selv kan bekrefte deres side av saken?

For ordens skyld: Sier ikke at det ikke er viktige ulikheter her, men dilemmaet mht etterprøvbarhet av påstander vil være noenlunde likt.

Anonymous poster hash: 15969...b54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man noen gang om det noen sier i slike saker er sant?

Det er jo det samme dilemmaet i feks voldssaker og voldtektssaker uten vitner. Skal ofre for dette la være å anmelde og med det inkriminere offentlig den ansvarlige fordi ingen andre enn de selv kan bekrefte deres side av saken?

For ordens skyld: Sier ikke at det ikke er viktige ulikheter her, men dilemmaet mht etterprøvbarhet av påstander vil være noenlunde likt.

Anonymous poster hash: 15969...b54

Men du henger de jo ikke ut på facebook gjør du? Du anmelder og saken går for retten hvor det legges frem bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du tar ikke med i betraktning det jeg mener er hovedargumentet som taler for hennes reaksjon, nemlig at han i utgangspunktet kontaktet henne nettopp for å selv dra fordel av (økonomisk) den samme kjendisstatusen. Han la dermed selv kjendisstatusen på bordet for fri avbenyttelse, slik jeg ser det.

Når nå saken har kommet i media, har han jo dessuten alle muligheter til å komme med sin versjon av saken. Han er sannsynligvis allerede kontaktet av mediene som vil ha en oppfølger av saken. Hvis han på noen måte kan sannsynliggjøre at hun lyver, vil jo hun risikere et mye større offentlig fall enn ham, så det er ikke som om han nødvendigvis er helt maktesløs her og hun den sterke part.

Anonymous poster hash: 15969...b54

Det har du rett i, og hvis det skulle være noe som ikke er sant så har han muligheten til å gjøre det nå.

Jeg skal ikke spekulere hva personen ønsket å oppnå osv, men jeg vil jo anta at det ikke er uvanlig at man kontakter kjendiser som man er perifer bekjente med, for at de skal opptre her og der? Og er du heldig kanskje de slår av en tusenlapp eller de kan presse inn en opptreden litt raskere enn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men du henger de jo ikke ut på facebook gjør du? Du anmelder og saken går for retten hvor det legges frem bevis.

Mobbing er dessverre ikke kriminalisert og kan dermed ikke anmeldes da..m

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er dessverre ikke kriminalisert og kan dermed ikke anmeldes da..m

Innlegget jeg siterte var det snakk om voldtekt. Du kan saksøke skolesystemet for at de ikke plukket opp mobbingen osv. Det er gjort i Norge. Men saken kan fort være foreldet.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Innlegget jeg siterte var det snakk om voldtekt. Du kan saksøke skolesystemet for at de ikke plukket opp mobbingen osv. Det er gjort i Norge. Men saken kan fort være foreldet.

Ja voldtektsforbrytere kan snmeldes men når det kommer til mobbing så må man ta loven i egne hender. Og hva hjelper det å saksøke skolesystemet? Fins en del mobbere som ennå mobber i voksen alder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja voldtektsforbrytere kan snmeldes men når det kommer til mobbing så må man ta loven i egne hender. Og hva hjelper det å saksøke skolesystemet? Fins en del mobbere som ennå mobber i voksen alder.

Det er blir jo aktuelt om man ønsker kompensasjon av noe slag, og mener at systemet sviktet rundt en. Ja, det finnes voksne mobbere også. Hvis noen mobber på arbeidsplassen kan det falle inn under bestemmelser i arbeidsmiljøloven.

Jeg syns ikke det er riktig å ta loven i egne hender. Hverken på barneskolen eller i det voksne liv. Man bør heller prøve å finne andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er helt greit å tilgi folk som har sagt at du fortjener å dø? At de skulle ha drept deg mens de hadde sjansen? At de prøvde å kvele deg et par ganger? Ja jøss.

Sier mest om meg ja.

Høres ut som du ikke skjønner stort av verden..og så er altfor mye naivitet ute å går.

Man må ikke tilgi, svaret hennes er helt kurant. Men å henge ut vedkommende på nett er feil. Mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du henger de jo ikke ut på facebook gjør du? Du anmelder og saken går for retten hvor det legges frem bevis.

Jeg gjør ikke noe som helst.

Men jeg presiserte da også i utgangspunktet at jeg ikke mente å si at eksemplene var fullstendig parallelle og sammenliknbare, men derimot i hovedsak temmelig forskjellige - parallellen jeg påpekte gjaldt "ord mot ord"-dilemmaet og problemet med å bevise eller motbevise skyld og sannhet.

Anonymous poster hash: 15969...b54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike svar er ganske typisk for mennesker som aldri har blitt mobbet, fordi man "overdramatiserer". Uansett grad av mobbing som ble utført spiller ingen rolle, fordi det kommer an på hvordan den som ble mobbet oppfattet det. Denne mannen var bare en frekk drittsekk av en bølle som fikk som fortjent!

Enig!!!

Men du, når man går på barneskolen, er man barn. Da er det ikke sikkert personen oppfattet at han mobbet eller husker det. Jeg selv ble mobbet, men jeg tror ikke alle personene som mobbet meg er klar over hva de gjorde, for dem var det kanskje bare lek, for meg var det ikke gøy.

Derfor synes jeg han burde få sjansen til å svare for seg. At han tør å spørre om en tjeneste, vitner kanskje om at han ikke husker det eller følte han mobbet :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, når man går på barneskolen, er man barn. Da er det ikke sikkert personen oppfattet at han mobbet eller husker det. Jeg selv ble mobbet, men jeg tror ikke alle personene som mobbet meg er klar over hva de gjorde, for dem var det kanskje bare lek, for meg var det ikke gøy.

Derfor synes jeg han burde få sjansen til å svare for seg. At han tør å spørre om en tjeneste, vitner kanskje om at han ikke husker det eller følte han mobbet :vetikke:

En gang mobber, alltid mobber. Personligheten vår er ferdig som barn, det er kun hjernen som utvikler seg etter det. Jeg har null sympati med mine mobbere, de visste godt hva de gjorde. Barn er faktisk ikke dumme, de aller fleste vet forskjellen på rett og galt. Så jeg skal liksom tilgi den drittsekken som sørget for at jeg har en kronisk ryggskade, for som du sier han var jo bare et barn! Ikke pokker om jeg drar den der. Han ødela deler av ryggen min for resten av livet..! Takket være mine mobbere slet jeg med depresjoner, selvskading, og et totalt knekt og ødelagt selvbilde og selvtillit i mange år. Ikke F**N! at jeg tilgir dem for det. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg prøvde å si ifra til lærere og lignende, hvorav de snakket med personen som lovte å aldri gjør det igjen. Skjedde det en forandring tror du? NEI. De som mobber vet godt at de gjør det, men er for onde til å bry seg.

Han saken omtaler kan stå frem i media dersom han føler seg krenket. Siden det etter min viten ikke har skjedd, vil jeg tro at det er en sannhet i det denne komikeren la ut.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke noe som helst.

Men jeg presiserte da også i utgangspunktet at jeg ikke mente å si at eksemplene var fullstendig parallelle og sammenliknbare, men derimot i hovedsak temmelig forskjellige - parallellen jeg påpekte gjaldt "ord mot ord"-dilemmaet og problemet med å bevise eller motbevise skyld og sannhet.

Anonymous poster hash: 15969...b54

Det var ikke deg-deg jeg siktet til, så ikke ment på den måten. Jeg forstod at du ikke mente at det var en og samme ting, men jeg mener at det kan brukes som eksempel - slik du gjorde. Jeg er ikke for at saken går på facebook i stede for retten; enten om det gjelder en voldtektssak eller en mobbe-sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er blir jo aktuelt om man ønsker kompensasjon av noe slag, og mener at systemet sviktet rundt en. Ja, det finnes voksne mobbere også. Hvis noen mobber på arbeidsplassen kan det falle inn under bestemmelser i arbeidsmiljøloven.

Jeg syns ikke det er riktig å ta loven i egne hender. Hverken på barneskolen eller i det voksne liv. Man bør heller prøve å finne andre løsninger.

Fins ikke. Mobbing har ikke sluttet uansett hvilke tiltak skoler prøver ut. Ondskapsfulle jævler vil uansett finnes i alle aldre. Om noen skulle hatt skylda burde det isåfall vøre foreldra til disse jævelungene. ikke skolen. Hva skal f.eks en lærer som mobbes av elever kunne få til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins ikke. Mobbing har ikke sluttet uansett hvilke tiltak skoler prøver ut. Ondskapsfulle jævler vil uansett finnes i alle aldre. Om noen skulle hatt skylda burde det isåfall vøre foreldra til disse jævelungene. ikke skolen. Hva skal f.eks en lærer som mobbes av elever kunne få til?

Jeg har ikke svarene på hva som kan funke og ikke, og jeg tror nok ikke at vi vil bli kvitt mobbing helt, uansett hvilke tiltak som settes i gang. Men situasjonen for den som mobbes kan bli bedre med gode tiltak.

Jeg syns uansett ikke at løsningen er å legge ut navn og bilde av den/de som mobber på facebook. Hverken mens det pågår eller mange år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– En framgångsrik komiker och artist måste väl kunna lägga sådant här bakom sig. Det hände ju i barndomen. Det här har gått för långt, säger pizzaägaren.

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/09/25/pizzeria-agaren-om-adelskold-snackisen-det-ar-att-ga-for-langt/

Slik forsvares denne mobbingen. Helt utrolig. Enkelte begår selvmord på grunn av mobbing, mens andre sliter i årevis med angst og andre lidelser. Jeg har aldri blitt mobbet selv, men kan bare se for meg hvor jævlig det er å bli mobbet!



Anonymous poster hash: a3874...6e4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest mange tråder her inne hvor en voksen kanskje har dasket et barn, og tråden flyter over av indignerte og sjokkerte brukere som skriker opp om mishandling, man skal ALDRI slå et barn etc. Men når det kommer til verbal trakkasering over ÅR gjerne hvor de som har utført denne verbale trakkaseringen er langt opp i ungdomsskolealderen ( hvor de absolutt burde visst bedre ),får kommentarer som " Ja men burde man ikke etter hvert glemme da? De var jo bare barn? etc" Nå har jeg aldri blitt mobbet selv på skolen men jeg har lest forskningsrapporter som viser at verbal vold er mer skadelig en fysisk vold, nå tenker jeg selvfølgelig ikke på vold som dreper eller som påfører offeret store fysiske skader, men er det ikke på tide at alvoret synker inn hos folk? Tenk hvis du,hver dag du gikk på jobb ble utsatt for himlemde blikk avdine medarbeidere, når du satte deg ved et bord reiste alle de andre seg og satte seg ved et annet bord, at hver gang du nærmet deg dine medarbeidere så sluttet de å snakke med hverandre, istedet begynte de å hviske og le mens de sendte deg himlende blikk, at du hørte om festen som alle de andre hadde vært på i helgen men som du selvfølgelig hadde blitt utelatt fra,og slik kan jeg fortsette. Hadde du som VOKSEN tålt den slags behandling dag ut og dag inn, år ut og år inn? Hvis ikke, hvorfor ufarliggjør mange den slags behandling av BARN, og hvorfor forventer mange at dette er noe man bør glemme, for de var jo bare barn,mente sikkert ikke noe vondt med det?Nå mener jeg ikke at ofrene for mobbing i barne og ungdomsår skal gå inn i en evigvarende offerrolle,men at man tar skade av den slags behandling betviler jeg absolutt ikke, og at mange trenger hjelp fra det psykiske helsevern, etter den slags vold gjennom flere år i barndommen forstår jeg faktisk veldig godt,for det er faktisk grov vold av barn selv om den ikke alltid er fysisk.

Anonymous poster hash: 334be...5eb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svarene på hva som kan funke og ikke, og jeg tror nok ikke at vi vil bli kvitt mobbing helt, uansett hvilke tiltak som settes i gang. Men situasjonen for den som mobbes kan bli bedre med gode tiltak.

Jeg syns uansett ikke at løsningen er å legge ut navn og bilde av den/de som mobber på facebook. Hverken mens det pågår eller mange år senere.

Jeg tror heller ikke det var ment som et tiltak mot mobbing.

Jeg oppfatter det mer som en impulsiv reaksjon på et uventet framstøt fra den tidligere mobberen. Som sagt, uten at han selv på eget initiativ hadde tatt kontakt først, ville det å oute ham på FB vært en helt annen sak, i mine øyne.

Anonymous poster hash: 15969...b54

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det var ment som et tiltak mot mobbing.

Jeg oppfatter det mer som en impulsiv reaksjon på et uventet framstøt fra den tidligere mobberen. Som sagt, uten at han selv på eget initiativ hadde tatt kontakt først, ville det å oute ham på FB vært en helt annen sak, i mine øyne.

Anonymous poster hash: 15969...b54

Nei, det tror ikke jeg heller. Jeg nevnte det fordi vi var inne på tiltak mot mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– En framgångsrik komiker och artist måste väl kunna lägga sådant här bakom sig. Det hände ju i barndomen. Det här har gått för långt, säger pizzaägaren.

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/09/25/pizzeria-agaren-om-adelskold-snackisen-det-ar-att-ga-for-langt/

Slik forsvares denne mobbingen. Helt utrolig. Enkelte begår selvmord på grunn av mobbing, mens andre sliter i årevis med angst og andre lidelser. Jeg har aldri blitt mobbet selv, men kan bare se for meg hvor jævlig det er å bli mobbet!

Anonymous poster hash: a3874...6e4

Helt latterlig at noen faktisk forsvarer mobbing!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...