Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Nå lenket jeg jo også nettopp til en artikkel som påpeker at det ikke stemmer. Jeg har selv lest en del om det andre steder, så jeg er helt enig i at man ikke bare kan avskrive som ondsinnet hensikt medmindre det er ment for å skade. 

Artikkelen tar i såfall feil. For skade er mobbingens mål.

Artikkelen beskriver forresten mobbing med skade som mål.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Hvis du skal hevde at noe er et faktum, så må du det jo. 

På samme måte som man må argumentere for det fakrum at jorden ikke er flat f.eks.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Artikkelen tar i såfall feil. For skade er mobbingens mål.

Artikkelen beskriver forresten mobbing med skade som mål.

Ellers så er den ikke det, og aarsakene er vidt forskjellige. 

 

Nei, ikke helt, fordi den sier at 'mobberen passer ikke noen spesiell profil'. Utover det, påpeker artikkel-forfatteren at det finnes ca 4- 5 ulike type hovedprofiler. Den sier ikke noe spesifikt om at hensikten er akkurat å skade. Den snakker om makt, ja, men ikke noen bevisst hensikt om og å utoeve skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

På samme måte som man må argumentere for det fakrum at jorden ikke er flat f.eks.

Ikke i dette tilfellet, nei. Det er at jorden ikke er flat er også noe man har greid å bevise. Det betyr bare at det er ting vi vet og ting vi fortsatt ikke vet. Man diskuterer stadig vekk hvordan man skal loese et mobbeproblem. Det er alt fra og å flytte mobberen, til you name it. Man klarer vel knapt og å bli enige, omtrent om hvilken metode som er mest riktig, dog jeg har hoert at Bjoerndals metode skal hjelpe.

Det man kanskje ofte ikke ser er at de voksne, som skal laere barna forskjell på rett og galt, selv ikke er de beste rollemodellene til å laere dem akkurat dette. Svaert mye av mobbing blant barn kommer fra foreldrene og miljoet rundt seg i oppdragelsen. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Ellers så er den ikke det, og aarsakene er vidt forskjellige. 

 

Nei, ikke helt, fordi den sier at 'mobberen passer ikke noen spesiell profil'. Utover det, påpeker artikkel-forfatteren at det finnes ca 4- 5 ulike type hovedprofiler. Den sier ikke noe spesifikt om at hensikten er akkurat å skade. Den snakker om makt, ja, men ikke noen bevisst hensikt om og å utoeve skade. 

Hensikten er alltid å skade uansett hva årsaken bak måtte være. Dette er grunnleggende kunnskap man bør ha om mobbing før man diskuterer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Ikke i dette tilfellet, nei. Det er at jorden ikke er flat er også noe man har greid å bevise. Det betyr bare at det er ting vi vet og ting vi fortsatt ikke vet. Man diskuterer stadig vekk hvordan man skal loese et mobbeproblem. Det man kanskje ofte ikke ser er at de voksne, som skal laere barna forskjell på rett og galt, selv ikke er de beste rollemodellene til å laere dem akkurat dette. Svaert mye av mobbing blant barn kommer fra foreldrene og miljoet rundt seg i oppdragelsen. 

Jo, også i dette tilfellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Hensikten er alltid å skade uansett hva årsaken bak måtte være. Dette er grunnleggende kunnskap man bør ha om mobbing før man diskuterer det.

Nei, det er ikke noen bevis på at det er akkurat det i alle tilfeller. Man kan lett soeke opp dette på nettet og se selv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:
 

Nei, det er ikke noen bevis på at det er akkurat det i alle tilfeller. Man kan lett soeke opp dette på nettet og se selv. 

 

 

Det at mobbingen i det hele tatt forekommer er et bevis på at den har skade som hensikt. 

 

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Jo, også i dette tilfellet. 

Nei, fordi at jo mer kunnskap man har og jo mer man vet. Jo mer spoersmaalstegn dukker også opp. Vi er aldri ferdig utlaert når det gjelder evolusjon f eks. Ei heller historie. Er det også et argument som en vitenskapsmann vil kunne gå etter så er det nettopp at omraader der vi fortsatt ikke vet noe, så er det fordi vi har vitenskap og det er også vitenskap vi ikke vet. 

Det er også viktig at man har i mente ordtaket: 'Svar er ikke skrevet i stein'. 

Mest sannsynlig visste vi ikke det vi vet om mobbing for ca 50 aar siden, og vi er sikkert ikke ferdig utlaert enda, ser det ut til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Nei, fordi at jo mer kunnskap man har og jo mer man vet. Jo mer spoersmaalstegn dukker også opp. Vi er aldri ferdig utlaert når det gjelder evolusjon f eks. Ei heller historie. Er det også et argument som en vitenskapsmann vil kunne gå etter så er det nettopp at omraader der vi fortsatt ikke vet noe, så er det fordi vi har vitenskap og det er også vitenskap vi ikke vet. 

Det er også viktig at man har i mente ordtaket: 'Svar er ikke skrevet i stein'. 

Mest sannsynlig visste vi ikke det vi vet om mobbing for ca 50 aar siden, og vi er sikkert ikke ferdig utlaert enda, ser det ut til. 

Og her har jeg altså mer kunnskap enn deg. Dermed vet jeg at formålet med mobbing er ondskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Det at mobbingen i det hele tatt forekommer er et bevis på at den har skade som hensikt. 

 

Nei, det trenger ikke det, og det er dette som er vanskelig. Som sagt: det kan vaere en hensikt med å skade, men det er nok en sjanse for at det ikke trenger og å gjøre det heller. Dessuten må man skille saakalte 'ledertyper' og 'undersaatter'. Dem som bistaar i mobbingen. Jeg tror det er mer sannsynlig at de gjoer dette, ofte fordi de ikke toerr og å gjøre noe annet enn og å henge seg på. Og da handler det ikke så veldig mye om ondskap, tror jeg. Heller redsel for og å selv staa utenfor gruppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Og her har jeg altså mer kunnskap enn deg. Dermed vet jeg at formålet med mobbing er ondskap.

Da må du isaafall kunne legge frem mer enn det du gjør her. 

 

Du trenger ikke å svare, men jeg synes du virker ganske bitter. Har du blitt mobba selv, siden du tar det jeg skriver så ille opp? 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:
 

Da må du isaafall kunne legge frem mer enn det du gjør her. 

Å legge frem velkjente fakta skal være unødvendig. Du bør heller søke grunnleggende kunnskap om tema du skal uttale deg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Nei, det trenger ikke det, og det er dette som er vanskelig. Som sagt: det kan vaere en hensikt med å skade, men det er nok en sjanse for at det ikke trenger og å gjøre det heller. Dessuten må man skille saakalte 'ledertyper' og 'undersaatter'. Dem som bistaar i mobbingen. Jeg tror det er mer sannsynlig at de gjoer dette, ofte fordi de ikke toerr og å gjøre noe annet enn og å henge seg på. Og da handler det ikke så veldig mye om ondskap, tror jeg. Heller redsel for og å selv staa utenfor gruppa. 

Det er alltid med onde hensikter. Det er et faktum og det hjelper ikke diskutere det, for det endrer seg ikke av at du tror noe annet. Å mobbe av redsel er også ondskap.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Å legge frem velkjente fakta skal være unødvendig. Du bør heller søke grunnleggende kunnskap om tema du skal uttale deg om.

Ikke dersom det faktisk ikke er det, og ja,jeg soeker også grunnleggende kunnskap om dette. Stadig vekk, til og med. Og nettopp fordi jeg også soeker meg til denne kunnskapen så kan jeg også til tider legge det frem baade her og andre steder. Mobbing er knapt ferdig diskutert og snakket om på noen som helst maate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mari Y skrev:
 

Ikke dersom det faktisk ikke er det, og ja,jeg soeker også grunnleggende kunnskap om dette. Stadig vekk, til og med. Og nettopp fordi jeg også soeker meg til denne kunnskapen så kan jeg også til tider legge det frem baade her og andre steder. Mobbing er knapt ferdig diskutert og snakket om på noen som helst maate

Hvis du hadde søkt kunnskap om temaet hadde du ikke konsekvent kommet med påstander som er feilaktige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Det er alltid med onde hensikter. Det er et faktum og det hjelper ikke diskutere det, for det endrer seg ikke av at du tror noe annet. Å mobbe av redsel er også ondskap.

Det er ikke noe jeg tror. Dette at man gjør det bevisst med den hensikt og å skade er ikke noe man har kunnet bevise. Det finnes selvsagt enkelte som nyter og å gjøre skade, uansett hva. Det er ikke dermed sagt at man kan si det om alle mobbere. Ja, handlingen kan gjøre skade, men det er ikke dermed sagt at hensikten er og å påfoere skade, selv om det også i noen tilfeller også er helt riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Det er ikke noe jeg tror. Dette at man gjør det bevisst med den hensikt og å skade er ikke noe man har kunnet bevise. Det finnes selvsagt enkelte som nyter og å gjøre skade, uansett hva. Det er ikke dermed sagt at man kan si det om alle mobbere. Ja, handlingen kan gjøre skade, men det er ikke dermed sagt at hensikten er og å påfoere skade, selv om det også i noen tilfeller også er helt riktig. 

Jo, det er noe du tror. Å tro er et velsig dårlig utgangspunkt for en faktadiskusjon. Alle mobbere ønsker å gjøre skade, uavhengig av om de liker det eller ei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Hvis du hadde søkt kunnskap om temaet hadde du ikke konsekvent kommet med påstander som er feilaktige. 

Men poenget er at det er de ikke noedvendigvis. Som du også ser her:

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O4yz3/ekspertene-svarer-hvorfor-mobber-noen

Dersom du har blitt mobba og fortsatt sliter med bitterhet, saa er det nok bedre at finner ut hva du kan gjøre med akkurat dette. https://www.psykiskhelse.no/

 

Og å soeke noen slags hevn mot mobberne vil nok loese så veldig mye verken for dem eller for din del 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Jo, det er noe du tror. Å tro er et velsig dårlig utgangspunkt for en faktadiskusjon. Alle mobbere ønsker å gjøre skade, uavhengig av om de liker det eller ei. 

Nettopp, og jeg proever til stadig og å vaere forsiktig med å fremstille noe som fakta dersom jeg ikke vet dette på forhaand. Men når eksperter uttaler seg om dette, så velger jeg aa gå utifra at mest sannsynlig er det riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...