Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Mobbere kan være forskjellige mennesker på andre måter, men det er ikke så viktig når det gjelder å fastslå at de faktisk er bøller som plager andre. Fellesnevnerne er jo at de har manglende empati for sine ofre, og det spiller ingen rolle om de kommer fra ulike sosiale lag eller på hvilken måte de er forskjellige i andre sammenhenger, det som er viktig er at de bekjempes. Og for å gjøre det må man se på fellesnevnere, f. eks. nevnte manglende empati for sine ofre. 

Problemet med å forklare seg i hjel på deres atferd, er at man bidrar til å uskyldiggjøre og ufarliggjøre det de holder på med. Det er kanskje ikke intensjonen, men det skjer jo likevel, vi ser mange eksempler på at ingenting skjer og at mobbere fortsetter, og det er ofrene som må slite med konsekvensene fra dag til dag. 

Anonymkode: 33541...caf

Det er selvsagt viktig, men det finnes også ulike måter og å takle det på. De har gjerne daarlig empati for offeret, men og å kun avskrive dem som onde vil heller ikke hjelpe. Og det hjelper i alle fall ikke dersom man ikke ser at en mobber også er helt 'normale' barn. Bl a sier denne artikkelen at hvem som helst kan bli en mobber:

 

https://www.utdanningsnytt.no/utdanning/artikler/2017/november/alle-kan-bli-mobbere-og-det-er-umulig-a-utrydde-mobbing/

'Forklare seg ihjel', eller sette ting i kontekst. Og å sette ting i kontekst er ikke det samme som aa ufarliggjoere det eller forklarer det ihjel. Det og å forstå aarsakssammenhenger har da ingenting med og å forsvare eller akseptere eller ufarliggjoere aa gjoere. Du kan forstå hvorfor en jihadist begaar terror, du kan forstå hvorfor ABB drepte ungdommer på Utoya. Og å proeve å forstå motivene er ikke automatisk det samme som aa akseptere eller godta. Grunnen til at det ikke skjer kan også vaere fordi at mobbing er vanskelig og å avdekke, at offeret får skylden, kanskje fordi det også ikke er så lett å bare stoppe. Foroevrig er denne artikkelen ganske god:

https://abcnews.go.com/WN/MindMoodNews/story?id=7088059&page=1

 

Jeg har en ide om at dette er en av de bedre måtene og å avvaepne mobberne på, faktisk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Mari Y skrev:
 

Det er selvsagt viktig, men det finnes også ulike måter og å takle det på. De har gjerne daarlig empati for offeret, men og å kun avskrive dem som onde vil heller ikke hjelpe. Og det hjelper i alle fall ikke dersom man ikke ser at en mobber også er helt 'normale' barn. Bl a sier denne artikkelen at hvem som helst kan bli en mobber:

 

https://www.utdanningsnytt.no/utdanning/artikler/2017/november/alle-kan-bli-mobbere-og-det-er-umulig-a-utrydde-mobbing/

'Forklare seg ihjel', eller sette ting i kontekst. Og å sette ting i kontekst er ikke det samme som aa ufarliggjoere det eller forklarer det ihjel. Det og å forstå aarsakssammenhenger har da ingenting med og å forsvare eller akseptere eller ufarliggjoere aa gjoere. Du kan forstå hvorfor en jihadist begaar terror, du kan forstå hvorfor ABB drepte ungdommer på Utoya. Og å proeve å forstå motivene er ikke automatisk det samme som aa akseptere eller godta. Grunnen til at det ikke skjer kan også vaere fordi at mobbing er vanskelig og å avdekke, at offeret får skylden, kanskje fordi det også ikke er så lett å bare stoppe. Foroevrig er denne artikkelen ganske god:

https://abcnews.go.com/WN/MindMoodNews/story?id=7088059&page=1

 

Jeg har en ide om at dette er en av de bedre måtene og å avvaepne mobberne på, faktisk. 

 

 

Det var selv i artikkelen du linket til uenighet om at alle kan bli mobbere: 

"At alle kan bli mobbere, er ikke forsker Mona Solberg enig i. Det finnes sterke og trygge barn som klarer å gå imot mobberne og forsvare dem som blir plaget."

Ja, i denne sammenhengen er å forstå seg i hjel å sette ting i kontekst.  Når noen mobbes har man dårlig tid, for hvis den fortsetter kan det ende dårlig for offeret. Man har ikke tid til snillisme og forståelse, mobberen må bekjempes med alle midler, om nødvendig bøte med livet. 

Jeg har hvertfall sluttet å prøve å forstå selv. Nei, det virker faktisk ikke. Jeg kan gi en sjanse eller tre til en motstander og tilby vedkommende å stanse og trekke seg, men stopper det ikke da så kan jeg garantere at det blir brutalt. Etter mange år trening, kan jeg dele ut stor kraft med slag og spark, både høyt og lavt. Mot bein, mot kropp, mot hode. Det spiller ikke lenger noen rolle for meg

Den eneste medisinen som får mobbing til å stanse raskt, er en oppvisning i styrke, det er en plikt å ødelegge en motstander som ikke trekker seg. Det er det som er satanistisk filiosofi på sitt beste :)

Og ja, jeg syntes du bagatelliserer mobbing. Kan virke som du har et spesielt behov for å forklare og forsvare det, var du kanskje selv en mobber? 

Anonymkode: 33541...caf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var selv i artikkelen du linket til uenighet om at alle kan bli mobbere: 

"At alle kan bli mobbere, er ikke forsker Mona Solberg enig i. Det finnes sterke og trygge barn som klarer å gå imot mobberne og forsvare dem som blir plaget."

Ja, i denne sammenhengen er å forstå seg i hjel å sette ting i kontekst.  Når noen mobbes har man dårlig tid, for hvis den fortsetter kan det ende dårlig for offeret. Man har ikke tid til snillisme og forståelse, mobberen må bekjempes med alle midler, om nødvendig bøte med livet. 

Jeg har hvertfall sluttet å prøve å forstå selv. Nei, det virker faktisk ikke. Jeg kan gi en sjanse eller tre til en motstander og tilby vedkommende å stanse og trekke seg, men stopper det ikke da så kan jeg garantere at det blir brutalt. Etter mange år trening, kan jeg dele ut stor kraft med slag og spark, både høyt og lavt. Mot bein, mot kropp, mot hode. Det spiller ikke lenger noen rolle for meg

Den eneste medisinen som får mobbing til å stanse raskt, er en oppvisning i styrke, det er en plikt å ødelegge en motstander som ikke trekker seg. Det er det som er satanistisk filiosofi på sitt beste :)

Og ja, jeg syntes du bagatelliserer mobbing. Kan virke som du har et spesielt behov for å forklare og forsvare det, var du kanskje selv en mobber? 

Anonymkode: 33541...caf

Om du leser hele artikkelen så ser du at det også er påstand mot påstand. Det er ingen garanti at alle barn kan bli mobbere, men her var det altså snakk om at i gitte situasjoner kan hvem som helst bli det. Jeg velger å tro at det er delvis riktig, selv  om denne påstand kan oppleves unpopular hos mange. Fordi ingen vil jo ha dette stemplet på seg. Dermed sagt er det ikke slik at undertegnede tar helt feil, heller. Faktisk dreier mobbing seg om gruppe-mentalitet hos mennesker, nedarvet fra evolusjon. En ganske sterk komponent dreier seg om gruppe-mentalitet. Den eksisterer også hos mennesker. Og den eksisterer svaert ofte der man finner mobbing og sosial utestenging. 

Det er altså ikke å forstå seg ihjel, og det er heller ikke en debatt som er om å gjøre aa overvinne for enhver pris. At forskerne er uenige i dette, betyr bare at det er ting man fortsatt ikke vet. Men man kan også tross alt spoerre seg om det er mer 'normalt' enn det man liker å tro, når det er så omfattende som det er. Jeg er helt enig, isaafall, i at mobberne er like mye et produkt av holdninger og miljoe som samfunnet ellers, og at miljoet du vokser opp i er avgjoerende. Man trenger ikke egentlig gå så mye lenger enn til historien foer man ser at mennesker kan operere ganske stygt i grupper. I verste fall folkemord, til og med, og det sier litt. Det betyr ikke at man skal godta det, men det er heller ikke verre enn og å se hvordan det hele henger sammen. 

 

Så les innlegget igjen hvis du tror at jeg bagatelliserer mobbing, for det er ikke noe i naerheten. Men man må altså se verden for det den er, selv om det ser temmelig stygt ut til tider, og selv om det er fryktelig ubehagelig. Det er en del av det å leve i den virkelige verden, og den virkelige verden er ikke alltid så enkel som vi vil at den skal vaere. Flokkmentalitet er en svaert viktig del av det, om man liker det eller ikke, fordi toerr ikke tenke på egen haand, ta egne standpunkter, osv. Det holder bare å se til politikken. Folk går gjerne etter det alle andre sier og mener uten å tenke kritisk. Og gjett hva: De operer i flokk der og. 

 

Skal man altså ta mobbe-problemet på alvor så må man også skjoenne hvor det kommer fra. Noe annet blir egentlig helt feil. Du kan gjerne mene at jeg bagatelliserer det, men det betyr ikke at det stemmer. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari Y skrev:
 

Om du leser hele artikkelen så ser du at det også er påstand mot påstand. Det er ingen garanti at alle barn kan bli mobbere, men her var det altså snakk om at i gitte situasjoner kan hvem som helst bli det. Jeg velger å tro at det er delvis riktig, selv  om denne påstand kan oppleves unpopular hos mange. Fordi ingen vil jo ha dette stemplet på seg. Dermed sagt er det ikke slik at undertegnede tar helt feil, heller. Faktisk dreier mobbing seg om gruppe-mentalitet hos mennesker, nedarvet fra evolusjon. En ganske sterk komponent dreier seg om gruppe-mentalitet. Den eksisterer også hos mennesker. Og den eksisterer svaert ofte der man finner mobbing og sosial utestenging. 

Det er altså ikke å forstå seg ihjel, og det er heller ikke en debatt som er om å gjøre aa overvinne for enhver pris. At forskerne er uenige i dette, betyr bare at det er ting man fortsatt ikke vet. Men man kan også tross alt spoerre seg om det er mer 'normalt' enn det man liker å tro, når det er så omfattende som det er. Jeg er helt enig, isaafall, i at mobberne er like mye et produkt av holdninger og miljoe som samfunnet ellers, og at miljoet du vokser opp i er avgjoerende. Man trenger ikke egentlig gå så mye lenger enn til historien foer man ser at mennesker kan operere ganske stygt i grupper. I verste fall folkemord, til og med, og det sier litt. Det betyr ikke at man skal godta det, men det er heller ikke verre enn og å se hvordan det hele henger sammen. 

 

Så les innlegget igjen hvis du tror at jeg bagatelliserer mobbing, for det er ikke noe i naerheten. Men man må altså se verden for det den er, selv om det ser temmelig stygt ut til tider, og selv om det er fryktelig ubehagelig. Det er en del av det å leve i den virkelige verden, og den virkelige verden er ikke alltid så enkel som vi vil at den skal vaere. Flokkmentalitet er en svaert viktig del av det, om man liker det eller ikke, fordi toerr ikke tenke på egen haand, ta egne standpunkter, osv. Det holder bare å se til politikken. Folk går gjerne etter det alle andre sier og mener uten å tenke kritisk. Og gjett hva: De operer i flokk der og. 

 

Skal man altså ta mobbe-problemet på alvor så må man også skjoenne hvor det kommer fra. Noe annet blir egentlig helt feil. Du kan gjerne mene at jeg bagatelliserer det, men det betyr ikke at det stemmer. 

Men selv om mennesker har en aggressiv komponent som er nedarvet, så har man likevel et valg, og det er som sagt mange som har opplevd mye vondt, som likevel greier å ikke ta det ut på de som aldri har gjort en noe. 

Jeg ser egentlig ikke poenget i å fortsette diskusjonen lenger, men jeg har jo forstått at mange ikke vil gjøre noe med sin egen oppførsel. Vel, da skal jeg korrigere oppførselen deres om de angriper eller mobber meg, for da skal jeg ta personlig gjøre hans liv til et helvete og ta frem menneskets innerste grusomhet. Og jeg skal gjøre det sakte slik at han lider. En mobber slutter uansett å mobbe når man slår han i hjel. 

Anonymkode: 33541...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Men selv om mennesker har en aggressiv komponent som er nedarvet, så har man likevel et valg, og det er som sagt mange som har opplevd mye vondt, som likevel greier å ikke ta det ut på de som aldri har gjort en noe. 

Jeg ser egentlig ikke poenget i å fortsette diskusjonen lenger, men jeg har jo forstått at mange ikke vil gjøre noe med sin egen oppførsel. Vel, da skal jeg korrigere oppførselen deres om de angriper eller mobber meg, for da skal jeg ta personlig gjøre hans liv til et helvete og ta frem menneskets innerste grusomhet. Og jeg skal gjøre det sakte slik at han lider. En mobber slutter uansett å mobbe når man slår han i hjel. 

Anonymkode: 33541...caf

Jeg er ikke uenig i det, men hvor mye er avgjort av bevisste valg og hvor mye er avgjort av manglende selvkontroll eller daarlig selvinnsikt? 

 

Nei, nettopp men da må de også skjoenne at de selv er en del av problemet. Da hjelper ikke bare straff. Man må også proeve å jobbe med de, slik at de klarer å se at det ikke har noen hensikt. Man er ikke 'en gang mobber alltid mobber', med mindre man ikke har emnen til a forandre på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overraskende. Dette forumet tiltrekker seg lett mennesker av den umodne typen. Det i tillegg til at temaet mobbing skaper mange sterke foelelser hos mennesker. 

Altså: Det var og er i utgangspunktet ikke noen god ide og å drive med offentlig gapestokk, uansett. Grunnen til det er at utenforstaaende kan bli dratt inn i det. Et eksempel på dette er bl a Borgerverngrupper som  Barnas Trygghet. For det foerste er det ikke engang sikkert at det er lovlig. For det andre, hvordan vet man at det ikke får uante konsekvenser for enten tilfeldige mennesker eller ved at folk begynner å 'ta igjen' tilbake? Jeg har en ide om at slike ting kan slå ganske hardt tilbake på en selv, dersom man er saapass uforsiktig.

 

Men når det er sagt, så er vel dette noe de aller fleste er klar over, at mobbing kan gjøre veldig mye psykisk skade, i ganske mange aar. Derfor er det viktig at man forebygger så tidlig som mulig, slik at det ikke får utvikle seg. Der er ofte problemet at foreldrene ikke tar ansvar for hvordan barna er overfor andre. Det er utrolig bra med de foreldrene som faktisk gjør det. Ellers mener jeg at skolen burde hatt en slags mobbe-knapp som barna kan melde inn til anonymt. Man har også snakket om egne 'anti-mobbe' - grupper i en klasse, for og å kunne forebygge. Fordi at mye av mobbingen skjer når laererne ikke er til stede. 

Samtidig er det også veldig mye problemer med mobbing på Arbeidsplassen. Kanskje langt mer enn det man er klar over. Så det er et problem baade på jobb og på skolen, i hjemmet og på internett. Dessverre et alvorlig problem som man ser overalt. Det er tydelig at vi ikke har kommet langt nok enda i å forebygge skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2014 den 2.29, Leini skrev:
 

Men hva om han har gått og kjent på det at han var en bølle i yngre år og ville prate med henne, men måtte ha en "unnskyldning" for å kontakte henne? Menn er jo ikke alltid så flink å ordlegge seg ang følelser etc

Ja, finn på flere unnskyldninger.

Veeeeeldig lurt å ta kontakt med en man har mobbet for å be vedkommende om å gjøre en tjeneste for å skape blæst om restauranten hans. Fin "unnskyldning" for å ta kontakt.

Mobberen er fremdeles en idiot og veldig korttenkt. 

Anonymkode: f83a1...652

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 22.39, AnonymBruker skrev:
 

Ja, finn på flere unnskyldninger.

Veeeeeldig lurt å ta kontakt med en man har mobbet for å be vedkommende om å gjøre en tjeneste for å skape blæst om restauranten hans. Fin "unnskyldning" for å ta kontakt.

Mobberen er fremdeles en idiot og veldig korttenkt. 

Anonymkode: f83a1...652

Det var nok ikke enn unnskyldning. Leini har nok rett i at også mobbere kan foele daarlig samvittighet. Selv om noen tror at en gang mobber =alltid mobber. Så enkelt er det ikke. Litt som en gang ekstremist, alltid ekstremist. Sorry, men bildet er nok ikke så enkelt.

Hadde han uansett vaert genuint lei seg, så kunne han heller ha skrevet en mld privat. Jeg staar fortsatt ved mitt om at ingen handlet riktig her. 

Sånn er det aa bli voksen. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mari Y skrev:
 

Det var nok ikke enn unnskyldning. Leini har nok rett i at også mobbere kan foele daarlig samvittighet. Selv om noen tror at en gang mobber =alltid mobber. Så enkelt er det ikke. Litt som en gang ekstremist, alltid ekstremist. Sorry, men bildet er nok ikke så enkelt.

Hadde han uansett vaert genuint lei seg, så kunne han heller ha skrevet en mld privat. Jeg staar fortsatt ved mitt om at ingen handlet riktig her. 

Sånn er det aa bli voksen. 

Du gir deg ikke med å forsvare mobbing du. Helt utrolig. Jeg syns alle mobbere bør bli hengt ut offentlig, barn også. De er søplefolk som ødelegger liv. Jeg har sånn angst at jeg tør knapt gå ut, er livredd norske menn og har alvorlig PTSD. Håper mobberne mine blir utsatt for gruppevoldtekt alle som en :) Det fortjener de. An eye for an eye står det i bibelen. 

Anonymkode: e794d...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du gir deg ikke med å forsvare mobbing du. Helt utrolig. Jeg syns alle mobbere bør bli hengt ut offentlig, barn også. De er søplefolk som ødelegger liv. Jeg har sånn angst at jeg tør knapt gå ut, er livredd norske menn og har alvorlig PTSD. Håper mobberne mine blir utsatt for gruppevoldtekt alle som en :) Det fortjener de. An eye for an eye står det i bibelen. 

Anonymkode: e794d...ec9

Hadde du lest ordentlig så ville du sett at jeg på ingen måte forsvarer mobbing, men at jeg går imot maaten det her blir gjort på. Det er ikke vanskeligere enn det at verden ikke er svart/hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:
 

Du gir deg ikke med å forsvare mobbing du. Helt utrolig. Jeg syns alle mobbere bør bli hengt ut offentlig, barn også. De er søplefolk som ødelegger liv. Jeg har sånn angst at jeg tør knapt gå ut, er livredd norske menn og har alvorlig PTSD. Håper mobberne mine blir utsatt for gruppevoldtekt alle som en :) Det fortjener de. An eye for an eye står det i bibelen. 

Anonymkode: e794d...ec9

Enig!

Anonymkode: 6ec98...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:
 

Du gir deg ikke med å forsvare mobbing du. Helt utrolig. Jeg syns alle mobbere bør bli hengt ut offentlig, barn også. De er søplefolk som ødelegger liv. Jeg har sånn angst at jeg tør knapt gå ut, er livredd norske menn og har alvorlig PTSD. Håper mobberne mine blir utsatt for gruppevoldtekt alle som en :) Det fortjener de. An eye for an eye står det i bibelen. 

Anonymkode: e794d...ec9

Alle norske menn er ikke mobbere, vi har blitt utsatt for mobbing vi med...

Anonymkode: 6ec98...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.9.2014 den 2.29, Leini skrev:
 

Men hva om han har gått og kjent på det at han var en bølle i yngre år og ville prate med henne, men måtte ha en "unnskyldning" for å kontakte henne? Menn er jo ikke alltid så flink å ordlegge seg ang følelser etc

Og det er damer 🙄

Mobbere kan råtne 🤬

Anonymkode: 6ec98...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2014 den 9.56, AnonymBruker skrev:
 

Hadde en mann gjort det samme mot en kvinne som mobbet han. Ville de fleste angrepet mannen og støttet kvinnen.

 

 

 

 


Anonymous poster hash: 78b48...485

 

Nei

Anonymkode: 6ec98...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Enig!

Anonymkode: 6ec98...d77

Det er bare tull at jeg forsvarer mobbing dersom du leser lenger opp. Jeg kan ikke noe for at andre mennesker tolker det så enkelt, fordi de ser verden på en enkel måte. 

Man kan gjerne gaa rundt og haape på det verste, men i lengden så vil det ikke ha noen ting for seg. Man vet at det ikke alltid er realistisk, og man vet at man bare skader seg selv til slutt. Ofte går det gjerne ganske daarlig med mobberne, senere i livet, også 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Og det er damer 🙄

Mobbere kan råtne 🤬

Anonymkode: 6ec98...d77

Faktisk tror jeg det kan vaere en mulig snev av sannhet i dette. Dette med at menn skal vaere harde og toeffe utad, og ikke vise at de er saarbare. Selvsagt henger det ikke på greip. Alle mennesker har foelelser, uansett om man viser dem eller ikke. Men mange har det ofte med å skjule hvordan de egentlig har det, og mobbing kan nok vaere et symptom på det i visse tilfeller, ja. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mari Y skrev:
 

Faktisk tror jeg det kan vaere en mulig snev av sannhet i dette. Dette med at menn skal vaere harde og toeffe utad, og ikke vise at de er saarbare. Selvsagt henger det ikke på greip. Alle mennesker har foelelser, uansett om man viser dem eller ikke. Men mange har det ofte med å skjule hvordan de egentlig har det, og mobbing kan nok vaere et symptom på det i visse tilfeller, ja. 

Det er ingen sannhet i det...

Anonymkode: 6ec98...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er ingen sannhet i det...

Anonymkode: 6ec98...d77

På hvilken måte, mener du? Har alltid trodd at menn er daarligere på å vise foelelser enn kvinner, på generelt grunnlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Anbefaler og å lese 'Sticks and Stones' av Emily Bazelon. Lærte mye om  mobbing der som jeg ikke visste fra før av. Det har også samtidig vært mye vesentlig forskning på dette i ganske mange år, internasjonalt. 

 

Det finnes veldig mye kunnskap ihht hvorfor noen barn mobber. Det er nok ikke  så enkelt som det veldig mange antar at det alltid bare finnes mobbere og ofre;dvs liten andel faller gjerne et sted midt i mellom og går fra og å mobbe én dag til og å bli mobba en annen. I tillegg er det også noe forskning som er uenig i premisset at mobbing alltid gjøres med hensikt, men det er den rådende konsensus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...