Gå til innhold

Preppystilen - hvorfor er vi så få?


Teethgrinding

Anbefalte innlegg

Det er akkurat dette jeg snakker om, for det virker jo overtydelig at dere bedømmer personen fullstendig negativt utifra klesstilen i seg selv. Men klærne, isolert sett, er jo vakre. Eller?

Bedømmer man en rockere på samme måte? Svarta olabukser, converse og grå hettegenser under skinnjakka = hyggelig person? Eller er dét mer nyansert? Hvorfor er alle i vestkantstilen snobbete rasshøl? Det kan jo bare nødvendigvis ikke stemme. Det er for mange mennesker som kler seg slik til at det skal være 100% korrelasjon mellom den stilen og påstått ufyselig holdning.

Så hva er greia? Er det ikke egentlig veldig pene klær? La oss si at man trakk disse klærne over en allround ålreit bygdegutt. Ville han automatisk blitt et rasshøl? Eller en pent kledd bonde? Eller mener dere virkelig at slike plagg som dette er virkelig stygt?

Jeg syns som sagt det ofte er pene klær, men de faller mellom to stoler: Har man penger og går kledd slik er man snobbete, har man ikke penger og går kledd slik så er man en fake/en higer/en wannabe. Så det hadde på en måte vært uaktuelt for meg å gå kledd slik uansett om jeg hadde penger eller ei.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns som sagt det ofte er pene klær, men de faller mellom to stoler: Har man penger og går kledd slik er man snobbete, har man ikke penger og går kledd slik så er man en fake/en higer/en wannabe. Så det hadde på en måte vært uaktuelt for meg å gå kledd slik uansett om jeg hadde penger eller ei.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

Okai, så du syns det er pent, men på grunn av andres forhåndsbedømmelser syns du det er stygt? Lenge leve janteloven, med andre ord?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...Her oppe er "vi" bare bortskjemte med typ bondetamper/rock/slasker...
Jeg har ingenting i mot den stilen som blir fremstilt her i tråden.
Men er viktig at det er litt mellom øra på disse mennene da.

Menn i dress og gensre med v-hals er helt :sikle:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da er det jo personen inni klærne du bedømmer igjen. Hva er det, helt konkret, som er feil med klærne i seg selv?

Enkelte ting tiltrekker en bare ikke, det tiltrekker bare ikke meg. Det er bare sånn det er :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette jeg snakker om, for det virker jo overtydelig at dere bedømmer personen fullstendig negativt utifra klesstilen i seg selv. Men klærne, isolert sett, er jo vakre. Eller?

Bedømmer man en rockere på samme måte? Svarta olabukser, converse og grå hettegenser under skinnjakka = hyggelig person? Eller er dét mer nyansert? Hvorfor er alle i vestkantstilen snobbete rasshøl? Det kan jo bare nødvendigvis ikke stemme. Det er for mange mennesker som kler seg slik til at det skal være 100% korrelasjon mellom den stilen og påstått ufyselig holdning.

Så hva er greia? Er det ikke egentlig veldig pene klær? La oss si at man trakk disse klærne over en allround ålreit bygdegutt. Ville han automatisk blitt et rasshøl? Eller en pent kledd bonde? Eller mener dere virkelig at slike plagg som dette er virkelig stygt?

Er ikke klærne jeg bedømmer, for jeg har en metal-head venn som helt fint kan gå med den typen plagg (bare i sort da), og det ser fint ut på han, og jeg kan ikke se for meg han i hettegenser. Men når jeg utelukkende har erfaring med at de som har den stilen (i beige og lyseblå og rosa) er rasshøl, så blir det jo lettere å dømme på bakgrunn av klærne. Og jeg har snakket med dem på tross av fordommene mine, og så har vist seg at jeg hadde rett.

Endret av bippo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, så du syns det er pent, men på grunn av andres forhåndsbedømmelser syns du det er stygt? Lenge leve janteloven, med andre ord?

Nei jeg sier jo at jeg syns det er pent. Men pga forhåndsdømming ville jeg ikke gått slik. Men jeg syns ikke det er stygt pga forhåndsdømming, jeg syns fremdeles det er pent. Men det er ikke bare pga andre sin forhåndsdømming, men også pga min egen også. Jeg får også de assosiasjonene som jeg har skrevet om. Men jeg er ene i at klærne i seg selv ofte er pene, dog noen ganger litt for feminine for menn.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte ting tiltrekker en bare ikke, det tiltrekker bare ikke meg. Det er bare sånn det er :vetikke:

Joda, jeg forstår det og det er en ærlig sak. Men det må jo gå an at du syns en viss klesstil er akseptabel uten at det gjør det klam i hakket, for å sette det på spissen ;)

Jeg har personlig lite til overs for hip-hop stilen, men det kan rett som det er hende at jeg syns den har sin sjarm. Jeg er ikke så kategorisk at jeg alltid avviser klesstiler på bakgrunn av identitet alene. Jeg syns det er veldig rart når noen andre gjør det, ihvertfall når det er snakk om ting som moren din helst skulle sett at svigersønnen gikk i. Jeg vet ikke, det henger ikke sammen for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er alt med den stilen bare.. feil. Jeg syns ikke det rent estetisk er fint, og for min del blir gutter/menn med den stilen bare for… feminine for meg. I mangel på et bedre ord. Det blir jo nærmest mer pyntet og pent enn hva jeg selv går i. Jeg syns vel og stilen er kjedelig. I tilegg er det vel noe med det at man kanskje identifiserer seg med ulike miljøer og kulturer, og klær spiller gjerne inn da på hvilket inntrykk man får. Jeg tenker at menn med sånn stil tilhører et helt annet miljø enn meg selv, og da også er veldig forskjellig fra meg.

Og igjen, preppy stil blir for.. damete og stivt for meg, det passer ikke til den jeg er.

Isolert sett syns jeg ikke klærne er fine, på samme måte som det er masse annet jeg heller ikke syns er fint, som altså ikke tiltaler meg.

Men om du liker det så kjør på.

(Når det er sagt så er det ikke sånn at jeg går ut fra at folk med sånn stil er kjipe folk, eller at jeg utelukker folk pga klær. Og jeg har nok dne stilen du liker minst og :P ).

Endret av pinar
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ikke om at jeg assosierer denne klesstilen til et bestemt miljø osv. Nå er ikke dette noe jeg har reflektert mye over, men det går vel rett og slett på yttrykket.. for meg blir det i mange tilfeller ikke maskulint nok, eller, feil type maskulinitet for min del da ;) og dermed tiltrekkes jeg ikke av det..

Noen av plaggene er fine, men sånn som genseren i link nr 2 i HI, den syns jeg er ganske stygg ja, og ikke flatterende på noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ene i at klærne i seg selv ofte er pene, dog noen ganger litt for feminine for menn.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

Hva syns du er finest på menn da?

PS: Preppy-stilen fungerer på jenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det i mange tilfeller ikke maskulint nok, eller, feil type maskulinitet for min del da ;)

Hva er det som er maskulint nok for deg, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da er det jo personen inni klærne du bedømmer igjen. Hva er det, helt konkret, som er feil med klærne i seg selv?

Jeg synes det er litt kjedelige klær. Ikke at folk flest har en mer spennende og gjennomført stil, men dersom man først skal gidde å legge så mye energi i gjennomførte antrekk synes jeg det er mye som er mer morsomt og personlig.

Tror også at grunnen til at mange holder seg litt unna er fordi det kan være vanskelig å oppnå uten å bruke fryktelig mye penger på det. Skal det være klassisk og ganske enkelt stiller det litt høyere krav til god kvalitet, bra snitt, etc, enn om man har en litt mer rotete og ''leken'' stil... Synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg forstår det og det er en ærlig sak. Men det må jo gå an at du syns en viss klesstil er akseptabel uten at det gjør det klam i hakket, for å sette det på spissen ;)

Jeg har personlig lite til overs for hip-hop stilen, men det kan rett som det er hende at jeg syns den har sin sjarm. Jeg er ikke så kategorisk at jeg alltid avviser klesstiler på bakgrunn av identitet alene. Jeg syns det er veldig rart når noen andre gjør det, ihvertfall når det er snakk om ting som moren din helst skulle sett at svigersønnen gikk i. Jeg vet ikke, det henger ikke sammen for meg.

Jeg avviser ikke folk pga stil, det gjør jeg ikke.. Men det er ikke noe som tiltrekker oppmerksomheten min på noget vis, med mindre han har noe veldig spesielt ved seg som gjør at jeg kanskje kan løfte blikket på gutten engang til.. Om en gutt med sånn stil hadde snakket til meg hadde jeg jo ikke ignorert, jeg hadde jo prøvd å føre en samtale eventuelt svare på det han vil ha svar på, men om han hadde hatt "jeg er bedre enn deg" holdninger, så hadde jeg lett bare gått.

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La oss like gjerne hoppe rett til Godwin's Law først som sist...å be oss skille klær fra image her blir som å argumentere for at hakekorset må være helt kurant pynt, vi må bare legge av oss assosiasjonene. Hva synes du om den fangedrakten med davidstjerne som Zara ga ut, forøvrig? :P

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er maskulint nok for deg, da?

Vel, klær som gir et uttrykk som er mindre polert.. at man blander røffere elementer inn f.eks. Dropp den hvite v-genseren i alle fall ;)

Endret av Clavel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns du er finest på menn da?

PS: Preppy-stilen fungerer på jenter også.

Ja preppy er også pent på jenter. Nei jeg vet ikke hva jeg syns er finest. Kanskje en litt mer casual/nedtonet preppy stil? Uten sleik i håret og uten pasteller og type Jean Paul seiljakker osv. Nei jeg vet egentlig ikke. Kommer litt an på personen også. Samboeren min går gjerne i jeans og piqueskjorter, men ikke så stramme jeans slik at det er mer casual. Og chinos som ikke sitter stramt. Huff det var dårlig forklart. Nei jeg vet ikke :P

Anonymous poster hash: 7b496...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La oss like gjerne hoppe rett til Godwin's Law først som sist...å be oss skille klær fra image her blir som å argumentere for at hakekorset må være helt kurant pynt, vi må bare legge av oss assosiasjonene.

Poenget mitt er å forsøke å nøste opp litt i hvorfor jeg møter så massiv motstand blant de som ikke liker stilen når jeg beveger meg rundt omkring i det ganske land. Om du har dreads og basketsko, hull i buksene og utvasket Guns&Roses skjorte, hipsterskjorta kneppet opp i halsen, ja, nær sagt hva som helst annet enn preppy-stilen møtes det med en viss form for nøytralitet. En rughby, chinos, seilsko, blazer og sideskill møter et slikt hat... det forundrer meg og interesserer forskeren i meg.

Jeg tror du er inne på noe når du sier at det ikke går an å skille symbolene fra plagget. Da mister det sin mening og sosiale kontekst. Klart, alle mine nære venner går kledd som meg og jeg har vokst opp med kompiser og klassekamerater som hadde høye skjortekrager helt ned i 6-7 års alderen og utover. Stilen er en representasjon av den jeg er og hvor jeg kommer fra. Jeg ville ikke påstått at jeg er spesielt mye mer dømmende enn andre. Faktisk ville jeg hevdet at jo, jeg er igrunn en ålreit fyr. Det er liten grunn til å mislike meg verken ved første møte eller etter å ha kjent meg i mange år. Likevel danner klærne mine en vegg mellom meg og alle jeg møter som ikke deler min elsk for klassisk pene plagg og vestkantstil.

Min eneste konklusjon er at det er noe med hvordan jeg ser ut som får de jeg møter til å innbille seg at jeg tror de er "dårligere". At jeg selv mener jeg er rikere, flottere, finere. Det er jo trist, for jeg mener oppriktig at dette er fine ting. I motedelen av et forum burde man egentlig hatt en større forståelse for et argument av den typen. Ralph Lauren er en av de viktigste designerne gjennom tidene. Vestkantstilen er jo en dress-stil som er casual. Dress-stilen hyller vi unisont, men dens nære slektning avviser vi. Litt rart er det jo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja preppy er også pent på jenter. Nei jeg vet ikke hva jeg syns er finest. Kanskje en litt mer casual/nedtonet preppy stil? Uten sleik i håret og uten pasteller og type Jean Paul seiljakker osv. Nei jeg vet egentlig ikke. Kommer litt an på personen også. Samboeren min går gjerne i jeans og piqueskjorter, men ikke så stramme jeans slik at det er mer casual. Og chinos som ikke sitter stramt. Huff det var dårlig forklart. Nei jeg vet ikke :P

Anonymous poster hash: 7b496...97f

Så det er fargene som er problemet? Den tettsittende formen? Det må altså være mindre dramatisk? Kanskje mer kjedelig, for at det skal være maskulint? Det høres jo ikke akkurat veldig festlig ut da. Syns du virkelig at typen din er flott når han er... kjedelig kledd? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er å forsøke å nøste opp litt i hvorfor jeg møter så massiv motstand blant de som ikke liker stilen når jeg beveger meg rundt omkring i det ganske land. Om du har dreads og basketsko, hull i buksene og utvasket Guns&Roses skjorte, hipsterskjorta kneppet opp i halsen, ja, nær sagt hva som helst annet enn preppy-stilen møtes det med en viss form for nøytralitet. En rughby, chinos, seilsko, blazer og sideskill møter et slikt hat... det forundrer meg og interesserer forskeren i meg.

Jeg tror du er inne på noe når du sier at det ikke går an å skille symbolene fra plagget. Da mister det sin mening og sosiale kontekst. Klart, alle mine nære venner går kledd som meg og jeg har vokst opp med kompiser og klassekamerater som hadde høye skjortekrager helt ned i 6-7 års alderen og utover. Stilen er en representasjon av den jeg er og hvor jeg kommer fra. Jeg ville ikke påstått at jeg er spesielt mye mer dømmende enn andre. Faktisk ville jeg hevdet at jo, jeg er igrunn en ålreit fyr. Det er liten grunn til å mislike meg verken ved første møte eller etter å ha kjent meg i mange år. Likevel danner klærne mine en vegg mellom meg og alle jeg møter som ikke deler min elsk for klassisk pene plagg og vestkantstil.

Min eneste konklusjon er at det er noe med hvordan jeg ser ut som får de jeg møter til å innbille seg at jeg tror de er "dårligere". At jeg selv mener jeg er rikere, flottere, finere. Det er jo trist, for jeg mener oppriktig at dette er fine ting. I motedelen av et forum burde man egentlig hatt en større forståelse for et argument av den typen. Ralph Lauren er en av de viktigste designerne gjennom tidene. Vestkantstilen er jo en dress-stil som er casual. Dress-stilen hyller vi unisont, men dens nære slektning avviser vi. Litt rart er det jo.

Det er nettopp det, det er vestkantstil. Veldig mange liker ikke vestkantfolk.

Anonymous poster hash: 7b496...97f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste konklusjon er at det er noe med hvordan jeg ser ut som får de jeg møter til å innbille seg at jeg tror de er "dårligere". At jeg selv mener jeg er rikere, flottere, finere. Det er jo trist, for jeg mener oppriktig at dette er fine ting. I motedelen av et forum burde man egentlig hatt en større forståelse for et argument av den typen. Ralph Lauren er en av de viktigste designerne gjennom tidene. Vestkantstilen er jo en dress-stil som er casual. Dress-stilen hyller vi unisont, men dens nære slektning avviser vi. Litt rart er det jo.

Jeg vet ikke med andre, men når jeg møter på folk med din type stil så tror jeg på ingen måte at de ser ned på meg, eller at jeg er dårligere enn dem. Jeg tenker at vi er forskjellige, og at det er noe både jeg og den andre ser og sikkert tenker.

Og, jeg har venner med mange ulike "stiler" så det er ikke sånn at hele min omgangskrets er som meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...