Gå til innhold

Dagpenger - forlenget ventetid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa opp jobben selv, før sommeren og trodde at det ikke var vits i å søke dagpenger før de 8 ukene hadde gått.

Fikk svar på søknaden og der står det at jeg får forlenget ventetid på 8 uker fra 26.08.

Skulle jeg da ha søkt med en gang da? Detbetyr jo at jeg må vente til langt ut i oktober før jeg får penger.

Dette visste jeg ikke :( Har nesten ikke penger nå jeg.

Anonymous poster hash: 757aa...236

Skrevet

Ja, du skulle søkt med en gang. Karantenetiden løper fra du søker. Dersom du er helt blakk kan du søke om sosialstønad frem til søknaden din er behandlet, men vær forberedt på at dette noen ganger gis som lån og at du derfor kan måtte betale tilbake/ at det trekkes fra første dagpengeutbetaling.

Anonymous poster hash: b14d7...d50
  • Liker 2
Skrevet

Du må søke om økonomisk bistand fra sosialkontoret mens du venter. Mange som bommer på akkurat dette med søknadstidspunkt, og NAV hjelper jo ikke akkurat til.

Anonymous poster hash: 33854...ad4
Skrevet

Å nei, uff så dum jeg har vært. Har misforstått noe grundig jeg da.

Ok, den er ferdig behandlet så jeg får dagpenger, men ikke før om 8 uker.

Jaja, får se om jeg får løst det på en annen måte ellers så må jeg vel kanskje søke sosial stønad.

Skrevet

Å nei, uff så dum jeg har vært. Har misforstått noe grundig jeg da.

Ok, den er ferdig behandlet så jeg får dagpenger, men ikke før om 8 uker.

Jaja, får se om jeg får løst det på en annen måte ellers så må jeg vel kanskje søke sosial stønad.

Nei, du har ikke vært dum. Dette er en feil mange gjør.

Håper det ordner seg mens du venter. :)

Skrevet

Du må søke om økonomisk bistand fra sosialkontoret mens du venter. Mange som bommer på akkurat dette med søknadstidspunkt, og NAV hjelper jo ikke akkurat til.

Ja, jeg så bare at det stod 8 uker og da trodde jeg at det var regnet fra jeg meldte meg arbeidsledig.

Jaja, da vet jeg det.

Skrevet

Takk. Ja, det håper jeg og.

Skrevet

Jo, TS har vært dum, siden hun ikke har lest regelverket vedr dagpenger (veldig enkelt og greit oppsummert på NAVs hjemmesider), men bare antatt.

Anonymous poster hash: 8eee8...ce7

• Liker 1
Skrevet

Jo, TS har vært dum, siden hun ikke har lest regelverket vedr dagpenger (veldig enkelt og greit oppsummert på NAVs hjemmesider), men bare antatt.

Jeg har lest det. Leste alt jeg kom over da jeg meldte meg arbeidsledig. Har nok misforstått eller noe,men har ikke "bare antatt" slik du antyder i hvert fall.

Skrevet

Hentet fra NAV sine sider:

Fra når kan du få dagpenger?

Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). Dette forutsetter at du søker om dagpenger innen rimelig tid etter at du har registrert deg som arbeidsledig. Som et utgangspunkt regnes fire uker som rimelig tid. Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne få dagpenger fra den datoen NAV har mottatt søknaden din, med mindre forsinkelsen skyldes forhold du ikke selv rår over eller kan klandres for.

De fleste søknader behandles normalt innen tre uker.
Klage på vedtak

Mener du at vedtaket er uriktig, kan du klage. Klagen skal være skriftlig og leveres eller sendes NAV-kontoret der du bor. Du må fortsette å sende inn meldekort selv om du klager.

Fristen for å klage er seks uker regnet fra den dagen vedtaket kom i postkassen din. Hvis du har gode grunner til å klage for sent, kan NAV se bort fra tidsfristen.

Blir klagen tatt til følge, får du etterbetalt dagpenger bare for de periodene du har vært registrert som reell arbeidssøker. Du må også fylle de alminnelige vilkårene for rett til dagpenger.

På bakgrunn av dette ville jeg skrevet en klage.

TS har ikke antatt, og ikke sett feil. Jeg forutsetter da at TS faktisk har meldt seg arbeidsledig på tidligere tidspunkt, og oppgitt dato for når hun meldte seg arbeidsledig i søknaden.

Saksbehandlingsfeil gjøres i NAV i et sett dessverre, og søknader og dokumenter rotes bort....

Jeg anbefaler alle som er i kontakt med NAV om å få opplysningene de får skriftlig, og å få skriftlig kvittering på mottatte søknader og andre papirer. Jeg regner med at det får folk til å tenke seg om en ekstra gang før de gir feilopplysninger eller gjør andre feil, men ikke minst: Du har noe svart på hvitt å vise til når det oppstår krøll.

Skrevet

Hentet fra NAV sine sider:

På bakgrunn av dette ville jeg skrevet en klage.

TS har ikke antatt, og ikke sett feil. Jeg forutsetter da at TS faktisk har meldt seg arbeidsledig på tidligere tidspunkt, og oppgitt dato for når hun meldte seg arbeidsledig i søknaden.

Saksbehandlingsfeil gjøres i NAV i et sett dessverre, og søknader og dokumenter rotes bort....

Jeg anbefaler alle som er i kontakt med NAV om å få opplysningene de får skriftlig, og å få skriftlig kvittering på mottatte søknader og andre papirer. Jeg regner med at det får folk til å tenke seg om en ekstra gang før de gir feilopplysninger eller gjør andre feil, men ikke minst: Du har noe svart på hvitt å vise til når det oppstår krøll.

TS har ikke meldt seg arbeidsledig på et tidligere tidspunkt.

Anonymous poster hash: 4a87f...6ee

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg så bare at det stod 8 uker og da trodde jeg at det var regnet fra jeg meldte meg arbeidsledig.

Jaja, da vet jeg det.

Jeg har lest det. Leste alt jeg kom over da jeg meldte meg arbeidsledig. Har nok misforstått eller noe,men har ikke "bare antatt" slik du antyder i hvert fall.

TS skriver her at hun har meldt seg arbeidsledig.

Anonymous poster hash: 71b13...b1b

Skrevet

Ts her.

Jeg meldte meg arbeidsledig 27.06.14, men søkte ikke om dagpenger før 8 uker var gått, altså 26.08.14.

Sendte også med oppsigelsesbrev og andre relevante papirer.

Ser ut til at Nav har registrert når jeg meldte meg arbeidsledig, så vet ikke om jeg har så mye å stille opp med.

Skrevet

"Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). Dette forutsetter at du søker om dagpenger innen rimelig tid etter at du har registrert deg som arbeidsledig. Som et utgangspunkt regnes fire uker som rimelig tid. Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne få dagpenger fra den datoen NAV har mottatt søknaden din, med mindre forsinkelsen skyldes forhold du ikke selv rår over eller kan klandres for.

De fleste søknader behandles normalt innen tre uker."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+og+stonader+ved+arbeidsloshet/Dagpenger+under+arbeidsl%C3%B8shet.893.cms

Skrevet

"Dagpenger kan tidligst utbetales fra og med den dagen du setter fram krav (datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav). Dette forutsetter at du søker om dagpenger innen rimelig tid etter at du har registrert deg som arbeidsledig. Som et utgangspunkt regnes fire uker som rimelig tid. Hvis det har gått mer enn fire uker vil du først kunne få dagpenger fra den datoen NAV har mottatt søknaden din, med mindre forsinkelsen skyldes forhold du ikke selv rår over eller kan klandres for.

De fleste søknader behandles normalt innen tre uker."

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+og+stonader+ved+arbeidsloshet/Dagpenger+under+arbeidsl%C3%B8shet.893.cms

Jeg har lest alt det der, og er klar over at jeg ikke kan få noe fra før jeg sendte inn søknaden. Det sier seg vel egentlig selv.

Aner ikke om det er noe vits i å sende noen klage, siden dette er min feil,men nå vet jeg i hvert fall det.

Skrevet

Jeg har lest alt det der, og er klar over at jeg ikke kan få noe fra før jeg sendte inn søknaden. Det sier seg vel egentlig selv.

Aner ikke om det er noe vits i å sende noen klage, siden dette er min feil,men nå vet jeg i hvert fall det.

Nei, det er ingen vits i å sende klage.

Skrevet

Nei, det er ingen vits i å sende klage.

Hvis NAV registrerte deg arbeidsledig 27.06., så er det klart det er vits i å klage!!!

Dette er IKKE din feil, og hvis du forklarer saken, så kan det godt hende du ender opp med dagpenger f.o.m. 8 uker etter du meldte deg arbeidsledig. "Innen rimelig tid" er ikke nødvendigvis 4 uker, og det kan utøves skjønn. Hvis de er firkantede med at "rimelig tid" er 4 uker, så kan du i hvert fall få den forlengede ventetid til å gjelde f.o.m. 4 uker før du søkte.

Skrevet

Hvis NAV registrerte deg arbeidsledig 27.06., så er det klart det er vits i å klage!!!

Dette er IKKE din feil, og hvis du forklarer saken, så kan det godt hende du ender opp med dagpenger f.o.m. 8 uker etter du meldte deg arbeidsledig. "Innen rimelig tid" er ikke nødvendigvis 4 uker, og det kan utøves skjønn. Hvis de er firkantede med at "rimelig tid" er 4 uker, så kan du i hvert fall få den forlengede ventetid til å gjelde f.o.m. 4 uker før du søkte.

Jo, det er jo min feil siden jeg misforstod det som stod der.

• Liker 1
Skrevet

Jo, det er jo min feil siden jeg misforstod det som stod der.

Leste du i det hele tatt det første svaret mitt? Hentet fra NAV sine sider, står det

(datoen du registrerte deg som arbeidssøker, blir som hovedregel regnet som dato for krav)

Men om potensielt 4-8 ukers ekstra dagpenger ikke er verdt at du står på krava og skriver en liten klage, så vær så god... Det verste som kan skje er at du har brukt en halvtime, kanskje, av livet ditt, og får avslag på klagen. Men jeg hadde nå ikke gitt meg med et avslag i dette tilfellet heller, jeg da.

Gjest BrienneOfTarth
Skrevet (endret)

Leste du i det hele tatt det første svaret mitt? Hentet fra NAV sine sider, står det

Men om potensielt 4-8 ukers ekstra dagpenger ikke er verdt at du står på krava og skriver en liten klage, så vær så god... Det verste som kan skje er at du har brukt en halvtime, kanskje, av livet ditt, og får avslag på klagen. Men jeg hadde nå ikke gitt meg med et avslag i dette tilfellet heller, jeg da.

Ja, jeg leste det.

Jeg kan prøve, men jeg er bare ikke så håpefull. Men det er vel bedre enn å vente de på at de 8 ukene skal gå.

Jaja, da var jeg visst ikke anonym lenger :P Jeg som er ts.

Endret av BrienneOfTarth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...