Gå til innhold

Zara selger jødeinspirert fangedrakt med david-stjerne til barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå var det vel ikke inspirert av dette - men derimot ga det direkte assosiasjoner. Litt som å legge på en logo som ligner på svastikaen. Uansett hva intensjonen til desgneren var så resulterer det i reaksjoner fra kundene som gir Zara et svært dårlige rykte - at ingen av de tusenvis av ansatte så denne likheten før varen havnet i butikk er for meg en gåte.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært bedre om det var en gul stjerne på en ikke-stripete genser.



Anonymous poster hash: f3dd6...44c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en latterlig sak. Uniformene som de jødiske (og de andre fangene) gikk i hadde brede vertikale striper. Barnegenseren er smalstripet og stripene er horisontale. Sheriffstjernen ligner overhodet ikke på en davidsstjerne, og noen er mer sensitive enn godt er.

Det er litt leit at en kleskjede skal være nødt til å trekke et uskyldig produkt og beklage noe som det ikke er grunn til å beklage overhodet, bare fordi en eller annen kjerring med for mye fritid og for lite faktakunnskaper, hisser seg opp.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flirte jævlig godt da VG eller noen beskrev den som "Auschwitz-inspirert." Det neste blir vel at trønderstasjen erstattes av hitlerbart. Litt historisk påfyll i hverdagen, liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en latterlig sak. Uniformene som de jødiske (og de andre fangene) gikk i hadde brede vertikale striper. Barnegenseren er smalstripet og stripene er horisontale. Sheriffstjernen ligner overhodet ikke på en davidsstjerne, og noen er mer sensitive enn godt er.

Det er litt leit at en kleskjede skal være nødt til å trekke et uskyldig produkt og beklage noe som det ikke er grunn til å beklage overhodet, bare fordi en eller annen kjerring med for mye fritid og for lite faktakunnskaper, hisser seg opp.

Er uenig med deg. Jeg syns det så ut som en typisk fangedrakt rett fra en konsentrasjonsleir, før jeg i det hele tatt leste overskriften. At ingen i Zara tenkte at dette kanskje var litt drøyt, og kanskje var litt vel likt klærne ofrene for Holocaust måtte gå i (før den havnet i butikken), sier litt om rutinene.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri likt Zara, så dette ble spikeren i kista for min del. Rævva kundeservice har jeg også opplevd ved et par anledninger.



Anonymous poster hash: 9190e...56b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes genseren var fin. Synd at de må trekke den tilbake.

Den gir ikke meg assosiasjoner til jøder eller fangeleire.



Anonymous poster hash: 4eaee...a98
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ble personlig støtt, og jeg har ikke engang noe personlig forhold til det seks millioner jøder opplevde under den annen verdenskrig, sier Munch Clausen."

Som en annen kommenterte på Adressa.no, så blir dette mer og mer typisk - at folk føler seg støtt på på andres vegne. Dette er en ikke-sak, akkurat som rase-saken om Black Boy (krydder), og at Kardemomme By er skadelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg ble personlig støtt, og jeg har ikke engang noe personlig forhold til det seks millioner jøder opplevde under den annen verdenskrig, sier Munch Clausen."

Som en annen kommenterte på Adressa.no, så blir dette mer og mer typisk - at folk føler seg støtt på på andres vegne. Dette er en ikke-sak, akkurat som rase-saken om Black Boy (krydder), og at Kardemomme By er skadelig.

uenig med deg! Jeg er personlig ikke særlig hårsår, men denne var drøy! Flaut av Zara!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ble personlig støtt, og jeg har ikke engang noe personlig forhold til det seks millioner jøder opplevde under den annen verdenskrig, sier Munch Clausen."

Som en annen kommenterte på Adressa.no, så blir dette mer og mer typisk - at folk føler seg støtt på på andres vegne. Dette er en ikke-sak, akkurat som rase-saken om Black Boy (krydder), og at Kardemomme By er skadelig.

Ikke-sak? At man lager barneklær som ser ut som klærne ofre for Holocaust måtte bruke? Dette er jo drøyt! Jødene har gått gjennom såpass mye dritt, at litt folkeskikk må man da ha. Kalles respekt!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første synes jeg nettavisene burde lære seg norsk. Det er stor forskjell på "inspirert av" og "gir assosiasjoner til".

For det andre synes jeg det liknet veldig på en sheriffstjerne ... komplett med små sirkler ytterst på spissene av stjerna.



Anonymous poster hash: edee5...3d5
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er uenig med deg. Jeg syns det så ut som en typisk fangedrakt rett fra en konsentrasjonsleir, før jeg i det hele tatt leste overskriften. At ingen i Zara tenkte at dette kanskje var litt drøyt, og kanskje var litt vel likt klærne ofrene for Holocaust måtte gå i (før den havnet i butikken), sier litt om rutinene.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Men det er fordi du ikke vet hvordan en slik fangedrakt ser ut. Og de så ikke ut som denne genseren i det hele tatt. Som sagt, fangedrakten var svart-og hvitstripet med brede vertikale striper, barnegenseren er tynnstripet med horisontale striper. Stjernene er også helt forskjellige, og min første assosiasjon var "sheriff", for den har sånne små kuler på tuppene som sheriffstjernene alltid har på film og tegninger. Helt klart ikke en av konsentrasjonsleirens davidsstjerner, som var to stofftrekanter sydd oppå enannen, med rette linjer og skarpe hjørner.

Det er noe galt når en bedrift må ta et økonomisk tap og be om unnskyldning for andre folks assosiasjoner, særlig når de til og med assosierer på sviktende grunnlag.

Det er helt utrolig at noen kan forveksle denne artige småguttgenseren med de sekkene som konsentrasjonleirenes fanger gikk i.

Og det er utrolig at man ikke har sjekket at "assosiasjonen" faktisk er valid ved et enkelt søk på google etter bilder. Det kan umulig være en person som har bilder fra sin tid i konsentrasjonsleiren brent fast på netthinnen som har assosiert. En eller annen kjerring med for mye fritid, for lite intelligens, og alt for såre følelser.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-sak? At man lager barneklær som ser ut som klærne ofre for Holocaust måtte bruke? Dette er jo drøyt! Jødene har gått gjennom såpass mye dritt, at litt folkeskikk må man da ha. Kalles respekt!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Sjekk hvordan denne genseren faktisk ser ut, og søk så etter bilder av holocaust-ofre i fangedrakt. Såpass respekt burde DU ha før du anklager andre for å være respektløse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke inspirert av dette - men derimot ga det direkte assosiasjoner. Litt som å legge på en logo som ligner på svastikaen. Uansett hva intensjonen til desgneren var så resulterer det i reaksjoner fra kundene som gir Zara et svært dårlige rykte - at ingen av de tusenvis av ansatte så denne likheten før varen havnet i butikk er for meg en gåte.

Kanskje svaret på gåten er at det ikke ER noen likhet, ikke engang en overfladisk likhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...