Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Det var vel litt skriverier om bedøvelse som ikke fungerte i fjor. Var noen folk som hadde blitt operert og fått med seg alt? Forklaringen var i hvert fall at det var ekstremt sjeldent og at rutiner skal fange opp sånt før man går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjeldent, men jeg har en venninne som opplevde at bedøvelsen ikke virket skikkelig ved ks. Hun hadde kjempevondt, men ønsket ikke narkose før baby var ute. Blir litt nervøs av sånne historier, men alt gikk fint med bedøvelsen ved forrige ks, så går vel bra denne gangen og.

Dorey: så ekkelt å se det i lampa! Eller var det ikke det? Sikkert spennende og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei som hadde planlagt keisersnitt og de filmet alt veldig nærme. I tillegg fungerte ikke spinalbedøvelsen helt til den gravide så hun lå og kjente på operasjonen. Riktignok ble hun tilbudt narkose, men hun nektet fordi da måtte mannen forlate rommet.

Heldigvis dekker de for slik at hvis jeg må ta keisersnitt, så ser jeg ingenting. Og jeg skal være skikkelig neddopa før noen får nærme seg meg med en skalpell :P

Uff.. Glad jeg ikke så den epispden! Jeg som har ks-angst :( Satser på at jeg slipper, men kjenner at det knyter seg inni meg av tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jeg har skrevet dette før, altså! Jeg har tatt KS, og kan si at det ikke er noe å være redd for. Ja, man går glipp av å føde, men premien er jo den samme. Et planlagt KS foregår i rolige former, man får mye info underveis, og det er da i de færreste tilfeller at spinalen ikke funker slik den skal. Narkose hadde skremt vettet av meg, jeg var veldig glad for å være våken og følge med. Da de sydde igjen slappet jeg av så jeg nesten sovnet...

Det var ikke spesielt vondt etterpå heller. Paralgin forte samme dag som operasjonen, vanlig paracet dagen etter og så ingenting på dag 2. Jeg kjente knapt at stiftene ble fjernet, og arret er tynt og pent. Det verste var at jeg fikk sterke luftsmerter i skuldrene, noe jeg ikke skjønte hva var, så jeg ble redd av det. Akkurat det var virkelig vondt, altså, men det var bare de første dagene. Jeg håper jo at jeg får føde normalt denne gangen, men om det blir KS tror jeg mannen er mye mer nervøs enn meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forresten også hele operasjonen i speildørene på skapet ved siden av senga. Interessant å se på, spesielt når det faktisk var meg de skar i. Surrealistisk!!! De tok ut livmora, la den på magen min og sydde den sammen før de satte den på plass igjen. Helt sært å tenke på. Ikke skjønte jeg hva det var de egentlig holdt på med akkurat da, så jeg måtte spørre jordmora etterpå. Hun lo og sa at jeg ikke var den første som hadde fulgt med på operasjonen på den måten, og hun bekreftet at de brukte å sy igjen på den måten innimellom, og at de hadde gjort det på meg. Jaja, resultatet ble bra, så jeg kan jo ikke klage ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forresten også hele operasjonen i speildørene på skapet ved siden av senga. Interessant å se på, spesielt når det faktisk var meg de skar i. Surrealistisk!!! De tok ut livmora, la den på magen min og sydde den sammen før de satte den på plass igjen. Helt sært å tenke på. Ikke skjønte jeg hva det var de egentlig holdt på med akkurat da, så jeg måtte spørre jordmora etterpå. Hun lo og sa at jeg ikke var den første som hadde fulgt med på operasjonen på den måten, og hun bekreftet at de brukte å sy igjen på den måten innimellom, og at de hadde gjort det på meg. Jaja, resultatet ble bra, så jeg kan jo ikke klage ;)

Tar de ut livmora????? Det er det særeste.... Wæ, nå fikk jeg noia! Jeg skal ha ks, og har vært veldig avslappet til det. Hadde det med førstemann og, og det var en veldig fin opplevelse. Men jeg vil helst ikke at de tar ut noe annet enn babyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så forresten også hele operasjonen i speildørene på skapet ved siden av senga. Interessant å se på, spesielt når det faktisk var meg de skar i. Surrealistisk!!! De tok ut livmora, la den på magen min og sydde den sammen før de satte den på plass igjen. Helt sært å tenke på. Ikke skjønte jeg hva det var de egentlig holdt på med akkurat da, så jeg måtte spørre jordmora etterpå. Hun lo og sa at jeg ikke var den første som hadde fulgt med på operasjonen på den måten, og hun bekreftet at de brukte å sy igjen på den måten innimellom, og at de hadde gjort det på meg. Jaja, resultatet ble bra, så jeg kan jo ikke klage ;)

Å herregud!! Nå fikk jeg hvertfall angst! Haha neida.. ;) Jeg er bare skikkelig pysete når det kommer til alt som har med operasjoner å gjøre. Liker ikke tanken på å bli skåret opp. Visste heller ikke at de tok ut livmora?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jeg har skrevet dette før, altså! Jeg har tatt KS, og kan si at det ikke er noe å være redd for. Ja, man går glipp av å føde, men premien er jo den samme. Et planlagt KS foregår i rolige former, man får mye info underveis, og det er da i de færreste tilfeller at spinalen ikke funker slik den skal. Narkose hadde skremt vettet av meg, jeg var veldig glad for å være våken og følge med. Da de sydde igjen slappet jeg av så jeg nesten sovnet...

Det var ikke spesielt vondt etterpå heller. Paralgin forte samme dag som operasjonen, vanlig paracet dagen etter og så ingenting på dag 2. Jeg kjente knapt at stiftene ble fjernet, og arret er tynt og pent. Det verste var at jeg fikk sterke luftsmerter i skuldrene, noe jeg ikke skjønte hva var, så jeg ble redd av det. Akkurat det var virkelig vondt, altså, men det var bare de første dagene. Jeg håper jo at jeg får føde normalt denne gangen, men om det blir KS tror jeg mannen er mye mer nervøs enn meg ;)

Veldig godt å høre at du hadde en god opplevelse :) Jeg har født en gang, og planen er å forhåpentligvis føde igjen denne gangen. Men man vet jo aldri.

Det viktigste er jo at babyen kommer trygt ut. Er bare utrolig pysete når det gjelder all form for kirurgi. Holdt på å svime av en gang jeg skulle fjerne en føflekk.. Er helt håpløs! ;)

Det blir kanskje litt annerledes når man vet at det er nødvendig for å få ut babyen. Fokuset flyttes sikkert litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et hastesnitt bak meg og hadde fint gjort det igjen i morgen, om nødvendig, i hvert fall selve snittet. Hele første dagen var derimot ganske kjip. Husker jeg tryglet pleierne om å ikke klemme meg på magen. Men det måtte de jo... de sjekkker om livmor trekker seg sammen som den skal.

Jeg ville ikke bekymret meg så mye på forskudd. Blir dere nødt til å ta keisersnitt, så går det bra, det også.

Nå er jeg nesten litt snurt for at jeg ikke fikk sett noenting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keisersnitt er virkelig min store skrekk. Jeg kommer meg veldig tregt etter operasjoner og har unormalt mye smerter. Kikkhullsoperasjonene var ganske så grusomme og da orker jeg ikke tanken på hvordan keisersnitt hadde blitt. Det er ikke selve operasjonen eller smertene heller jeg frykter, men det at jeg skal gå glipp av masse første tiden med babyen og være så avhengig av hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorey: så ekkelt å se det i lampa! Eller var det ikke det? Sikkert spennende og :P

Jeg syntes det var litt kult ;) Hehe

Jeg husker også at jeg tryglet dem om å la magen være, Shadenfreude. Vondeste ved hele greia.

Hadde faktisk ikke noen problemer med å ta meg av babyen etter de tre første dagene. Og gikk en 5 km tur alene med vogna etter to uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi på tur i skogen og iløpet av kvelden fikk jeg vondt på venstre side av magen inntil hofta (omtrent i høyde med buksekanten/litt over. Gjør også vondt ut mot korsryggen og i hoftebenet. Det er ikke nødvendigvis vondt men ubehag... Når jeg lå på venstre side i natt føltes det greit og kjente ikke noe til det, men når jeg prøvde ig snu meg gjorde det vondt i hele kroppen omtrent. Går greit når jeg sitter på sofaen, men kjenner det når jeg reiser meg opp... Hva kan dette være?? Byrde jeg ta en tur på legevakta eller vente ig ringe legen i morgen eller avvente til jordmortimen på tirsdag? :)

Endret av fionel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi på tur i skogen og iløpet av kvelden fikk jeg vondt på venstre side av magen inntil hofta (omtrent i høyde med buksekanten/litt over. Gjør også vondt ut mot korsryggen og i hoftebenet. Det er ikke nødvendigvis vondt men ubehag... Når jeg lå på venstre side i natt føltes det greit og kjente ikke noe til det, men når jeg prøvde ig snu meg gjorde det vondt i hele kroppen omtrent. Går greit når jeg sitter på sofaen, men kjenner det når jeg reiser meg opp... Hva kan dette være?? Byrde jeg ta en tur på legevakta eller vente ig ringe legen i morgen eller avvente til jordmortimen på tirsdag? :)

Jeg hadde vondt/ubehag i samme område for noen uker siden, det gikk over etter en dag eller to. Jeg mistenker at det var mine indre organer som måtte vike for livmora :P Hvis du ikke har veldig vondt ville jeg avventet til jordmortimen :)

Hadde det vært på høyre side hadde jeg mistenkt at det var blindtarmen, var altså i omtrent det området ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vondt/ubehag i samme område for noen uker siden, det gikk over etter en dag eller to. Jeg mistenker at det var mine indre organer som måtte vike for livmora :P Hvis du ikke har veldig vondt ville jeg avventet til jordmortimen :)

Hadde det vært på høyre side hadde jeg mistenkt at det var blindtarmen, var altså i omtrent det området ;)

Siden det bare er vondt ved bevegelse hadde jeg sett det an til jordmortimen.

Ja det er liksom ikke vondt på den måten heller.. Hm... Stølhet på en måte.. Fryktelig vanskelig å forklare.. Når jeg la meg i går satt det seg liksom litt i korsryggen/hoftebenet istedenfor. Og det sitter på en måte ikke i livmoren men på siden.. Og når jeg sitter i sofaen kjenner jeg ingen ting. Annet en litt stivhet i ribbeina helt øverst der de går sammen =P (jg er veldig dårlig på å forklare)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er liksom ikke vondt på den måten heller.. Hm... Stølhet på en måte.. Fryktelig vanskelig å forklare.. Når jeg la meg i går satt det seg liksom litt i korsryggen/hoftebenet istedenfor. Og det sitter på en måte ikke i livmoren men på siden.. Og når jeg sitter i sofaen kjenner jeg ingen ting. Annet en litt stivhet i ribbeina helt øverst der de går sammen =P (jg er veldig dårlig på å forklare)

Høres veldig likt ut som det jeg hadde. Var rett på utsiden av livmoren, og den beste måten jeg kan beskrive det på er stølhet eller at det svir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres veldig likt ut som det jeg hadde. Var rett på utsiden av livmoren, og den beste måten jeg kan beskrive det på er stølhet eller at det svir..

J det kan kanskje ligne litt på det.. Stølhet i magen på en måte. Men veldig sterkt på venstre siden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør også vondt om jeg prøver å trekke magen inn, da kjenner jeg det på venstre side av magen... Hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke faktisk stølhet da? Etter gåturen? Ellers tenker jeg at det er helt normalt å ha ubehag i det området som gravid. Er jo tross alt mye som skjer.

Her er det forresten 100 dager til termin i dag. Tiden går skummelt fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...