Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med lærere eller andre voksne som krever at barna stiller nakne.

Helt greit, voksne bestemmer?

Har du noen gang hørt om en lærer som stiller et sånt krav?

Har du barn? Hvem er det i så fall som bestemmer hjemme hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen gang hørt om en lærer som stiller et sånt krav?

Har du barn? Hvem er det i så fall som bestemmer hjemme hos deg?

Jeg ser ikke poenget med å ha regler for ting som ikke går ut over andre. Hva spiller det for rolle om noen ønsker å ha hodeplagg på? Så lenge det ikke f.eks er en enorm flosshatt som sperrer utsikten for eleven bak.

Uregler og ulover heter det. En regel/lov uten annen hensikt å være nettopp en regel eller lov. Ikke bare er de helt meningsløse, men de er også med på å svekke respekten for viktige lover og regler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hørt om en lærer som stiller et sånt krav?

Har du barn? Hvem er det i så fall som bestemmer hjemme hos deg?

Jeg har barn, og de får lov til å være med å bestemme på områder hvor jeg anser de som modne nok for oppgaven, og jeg oppfordrer de til å ta del i problemstillingen. Slik at vi sammen kan løse oppgaven, eller konflikten. Dette baserer seg på det enkle faktum at vi mennesker lærer mer når vi får ta del i problemet, og kan prøve å løse det selv. Uendelig år med evousjon har bidratt til at dette er sterkt forankret i hjernen vår, og er derfor en tidligere ervervet overlevelses funksjon. Kødder du med dette, og trasser i gjennom dine beslutninger vil det mest sannsynlig lede til at barnet lærer mindre.

Det å nekte barn og ungom som vil gå med en lue eller cap inne mangler en logisk begrunnelse. Stort sett aksepterer majoriteten dette, men stort sett er de fleste mennesker rævdiltere også. Det er ikke rævdiltere vi vil utdanne, vi har nok av de, men mennesker som klarer å tenke kritisk, og utenfor boksen. Man må huske på at det var ikke rævdiltere som satte spørsmålstegn om Gud egentlig fantes, eller om jorden egentlig var sentrum for universet. Mest sannsynlig er det ikke rævdiltere som klarer å løse klima utfordringene, om det løses, men noen som klarer å tenke utenfor boksen. Rævdiltere kommer bare etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere med barn.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Fordi et "barn" ikke kan ha noen bra meninger? Patetisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville sett rimelig dumt ut om jeg skulle jobbe med lue på. Hva har det med skole å gjøre? På skolen møter man som privatperson, og kler seg akkurat som man måtte føle for.

Akkurat dette stemmer absolutt ikke.

JA, man kan ta med seg selv - og uttrykke sin individualitet når man er på skolen. Men skolen er også en del av barn og unges oppvekst i samfunnet. Skolen er barnas "jobb" og et ledd for å integrere dem i samfunnet. Derfor blir de også møtt med ulike krav. Noen er faglige, mens andre har med sosiale koder å gjøre. Én av dem er å innrette seg etter de ulike reglene som gjelder på skolen.

Man snakker med innestemme, og man møter opp i klassen i innetøy. På akkurat samme måte som en arbeidsplass. Å møte opp i joggebukse på jobben min ville ikke påvirket arbeidsinnsatsen min direkte, men jeg gjør det jo likevel. Fordi jeg blant annet gjennom skole har lært meg å tilpasse meg de reglene og kravene som gjelder i de ulike miljøene jeg kommer innom i løpet av livet.

Anonymous poster hash: 377cf...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det egentlig som skal ha myndighet til å bestemme hva som er vanlig høflighet og folkeskikk?

Det er et fellesskapsprosjekt, og det innebærer at enkeltindivider ikke kan definere seg ut av fellesskapet. Om man ikke liker å håndhilse, ikke synes det er nødvendig å vaske hendene, synes det er fint å prompe og legge bena på bordet, betyr ikke det at man har noen rett til å oppføre seg slik. Det ligger en forventning i omgivelsene til hvordan man oppfører seg, og den kan ikke enkeltindivider omdefinere bare fordi det ikke passer dem.

Faen så egoistiske folk er blitt!

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et fellesskapsprosjekt, og det innebærer at enkeltindivider ikke kan definere seg ut av fellesskapet. Om man ikke liker å håndhilse, ikke synes det er nødvendig å vaske hendene, synes det er fint å prompe og legge bena på bordet, betyr ikke det at man har noen rett til å oppføre seg slik. Det ligger en forventning i omgivelsene til hvordan man oppfører seg, og den kan ikke enkeltindivider omdefinere bare fordi det ikke passer dem.

Faen så egoistiske folk er blitt!

Anonymous poster hash: cf299...58d

40-tallet ringte. De ville ha dannelsen din tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeskikk = argument når man ikke har noe bedre å komme med...



Anonymous poster hash: 5ef27...391
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at yttertøy nekt inne i klasserommene handler om hygiene, allergier, luktproblemer og hensynet til flertallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeskikk = argument når man ikke har noe bedre å komme med... Anonymous poster hash: 5ef27...391

Dette er et slikt argument man bruker når man skal vise at man er umoden.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et slikt argument man bruker når man skal vise at man er umoden.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Nei, det er en rimelig antakelse å komme med når man møter ubegrunnede protester fra anonyme mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en rimelig antakelse å komme med når man møter ubegrunnede protester fra anonyme mennesker.

Det er jo relativt uhøflig å antyde at man er argumentløs fordi man henviser til normal folkeskikk.

Hvor gamle er dere egentlig?

Anonymous poster hash: cf299...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo relativt uhøflig å antyde at man er argumentløs fordi man henviser til normal folkeskikk.

Hvor gamle er dere egentlig?

Anonymous poster hash: cf299...58d

Normal folkeskikk er ikke et argument, ei heller er henvisning til alder. Det er en oppfordring til å ikke tenke kritisk, og rasjonalisere personlige preferanser og følelser i retning samfunnsnormer. "Det er bare sånn." Selve definisjonen på en tautologi.

Det man etterlyser er en god grunn til hvorfor det er sånn, og burde forbli sånn. Hvis du mener du ikke er argumentsløs, og såpass voksen at du evner å resonnere, forklar oss heller hvorfor du mener det du mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normal folkeskikk er ikke et argument, ei heller er henvisning til alder. Det er en oppfordring til å ikke tenke kritisk, og rasjonalisere personlige preferanser og følelser i retning samfunnsnormer. "Det er bare sånn." Selve definisjonen på en tautologi.

Det man etterlyser er en god grunn til hvorfor det er sånn, og burde forbli sånn. Hvis du mener du ikke er argumentsløs, og såpass voksen at du evner å resonnere, forklar oss heller hvorfor du mener det du mener.

Å be folk forholde seg til gjeldende normer er ikke en oppfordring til å ikke tenke kritisk. Er folk blitt helt paranoide?

Det er IKKE et overgrep å forholde seg til konvensjoner. Du trekker dette fullstendig ut av proporsjoner.

Jeg er enig i at det er en uting å trekke frem alder i diskusjoner, men det må være lov å påpeke at det er mye umodent trass som kommer frem her.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal folkeskikk er ikke et argument, ei heller er henvisning til alder. Det er en oppfordring til å ikke tenke kritisk, og rasjonalisere personlige preferanser og følelser i retning samfunnsnormer. "Det er bare sånn." Selve definisjonen på en tautologi.

Det man etterlyser er en god grunn til hvorfor det er sånn, og burde forbli sånn. Hvis du mener du ikke er argumentsløs, og såpass voksen at du evner å resonnere, forklar oss heller hvorfor du mener det du mener.

Problemet er vel at selv om skolene presenterer grunnene til at de velger å ha et forbud, så blir disse avvist med at "det er ikke en god grunn", eller "de kunne heller valgt å gjøre det slik eller sånn".

Hvis en lærer sier at "jeg ønsker å ha øyekontakt med elevene mine når jeg underviser", så er dette en god grunn for læreren, selv om eleven og foreldrene ikke skjønner poenget.

Hvis en lærer sier at "luebruk skaper mange konflikter og uro i klasserommet", så er dette en god grunn for læreren, selv om elevene og foreldrene ikke skjønner poenget.

"Jammen jeg..." er ikke noe godt motargument, for mens elever og foreldre forholder seg til "meg og mitt", må læreren/skolen forholde seg til flere ti-talls elver. Da nytter det ikke å si at a kan bruke lue, men b kan det ikke.

De må sette regler ut i fra hva de anser å være det beste for fellesskapet, og har ikke mulighet til å ta hundrevis av individuelle hensyn.

Anonymous poster hash: a46c5...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be folk forholde seg til gjeldende normer er ikke en oppfordring til å ikke tenke kritisk. Er folk blitt helt paranoide?

Det er IKKE et overgrep å forholde seg til konvensjoner. Du trekker dette fullstendig ut av proporsjoner.

Regler og normer er per definisjon overgrep mot vår personlige frihet, men vi aksepterer dem fordi vi som individer eller gruppe nyter andre fordeler av dem. I denne spesifikke saken sliter jeg og andre med å se nøyaktig hva disse fordelene er, og etterspør dette. Problemet er at du og andre, som mener vi burde beholde lueforbudet, ikke evner å forklare hvorfor. Jeg sier ikke at det ikke kan finnes gode grunner, bare at disse faktisk trenger å komme frem i lyset.

Jeg er enig i at det er en uting å trekke frem alder i diskusjoner, men det må være lov å påpeke at det er mye umodent trass som kommer frem her.

Denne kan fint rettes tilbake mot deg. Igjen, du argumenterer ikke, du bare gjentar "sånn er det bare" til det kjedsommelige. Vis at du evner å reflektere, ikke bare repetere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er vel at selv om skolene presenterer grunnene til at de velger å ha et forbud, så blir disse avvist med at "det er ikke en god grunn", eller "de kunne heller valgt å gjøre det slik eller sånn".

Hvis en lærer sier at "jeg ønsker å ha øyekontakt med elevene mine når jeg underviser", så er dette en god grunn for læreren, selv om eleven og foreldrene ikke skjønner poenget.

Hvis en lærer sier at "luebruk skaper mange konflikter og uro i klasserommet", så er dette en god grunn for læreren, selv om elevene og foreldrene ikke skjønner poenget.

"Jammen jeg..." er ikke noe godt motargument, for mens elever og foreldre forholder seg til "meg og mitt", må læreren/skolen forholde seg til flere ti-talls elver. Da nytter det ikke å si at a kan bruke lue, men b kan det ikke.

De må sette regler ut i fra hva de anser å være det beste for fellesskapet, og har ikke mulighet til å ta hundrevis av individuelle hensyn.

Anonymous poster hash: a46c5...a08

Er dette samme anonyme bruker? Ærlig talt, vi snakker om luer, flaut er det vel ikke å mene noe om dette? :P

Hvis luebruk skaper konflikter og uro kan man jo fint vise til dette. Finnes det data som tilsier at flertallet har det bedre om ingen går med lue inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en undersøkelse for en stund tilbake som viste at barn som hadde store sko/store bein gjorde det bedre på prøver enn andre. Derfor burde man gå til innkjøp av store sko til alle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette samme anonyme bruker? Ærlig talt, vi snakker om luer, flaut er det vel ikke å mene noe om dette? :P

Hvis luebruk skaper konflikter og uro kan man jo fint vise til dette. Finnes det data som tilsier at flertallet har det bedre om ingen går med lue inne?

Hvis du ser på taggen nederst i innlegget, så ser du at det ikke er samme bruker.

Du snakker kanskje om luer, jeg synes dette er et godt eksempel på noe som er veldig utbredt i skolen for tiden, og det er å ikke respektere de reglene som er satt av en grunn/ikke akseptere bakgrunnen for en regel.

Som jeg sa i et tidligere innlegg er det helt greit å ikke like en regel, men i stedet for å gå i opposisjon og utøve barnslig trass, så innfinner man seg med virkeligheten, og jobber for å få regelen fjernet.

Dette omfatter både luebruk, mobiltelefoner, språkbruk, stemmebruk osv.

(Jeg har ingenting spesielt i mot luer innendørs, men jeg liker ikke tendensen med at "min mening er den rette, og jeg bryr meg ikke om andres meninger og regler, for de passer ikke meg")

Anonymous poster hash: a46c5...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa i et tidligere innlegg er det helt greit å ikke like en regel, men i stedet for å gå i opposisjon og utøve barnslig trass, så innfinner man seg med virkeligheten, og jobber for å få regelen fjernet.

Dette omfatter både luebruk, mobiltelefoner, språkbruk, stemmebruk osv.

(Jeg har ingenting spesielt i mot luer innendørs, men jeg liker ikke tendensen med at "min mening er den rette, og jeg bryr meg ikke om andres meninger og regler, for de passer ikke meg")

Greia er vel heller at det ikke finnes noen slik regel, og at verken lærere eller skole har juridisk myndighet til å nedfelle eller håndheve noe slikt. Problemet oppstår når de gjør det likevel, og mumler noe om folkeskikk mens faktisk begår et lovbrudd om de fysisk tar lua eller bortviser eleven fra klasserommet.

(Jeg har noe imot luer innendørs, og jeg har jobbet som lærer. Jeg vil forby det i klasserommet like mye som jeg vil forby iPhone, Converse, nazi-sveis og makrell i tomat på matpakka, jeg er bare reflektert nok til å skjønne at mine personlige preferanser angående disse tingene ikke gir meg myndighet til å gripe inn i andres liv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...