Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jaha. Det blir altså omtrent samme grunnlaget som at "Du skal ikke ha rød kjole i bryllup fordi du signaliserer at du har ligget med brudgommen". Hvorfor ikke bare forholde seg til hva mennesket sier og gjør, istedet for å lese inn imaginære signaliseringer i klærne de har på seg - særlig når det er ungdom som med 98% sannsynlighet aldri har hørt om at luen "signaliserer at man ønsker å gå"? Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Nå snakker jeg om lue og ytterklær, ikke alt det andre folkeskikk innebærer

:klo: Leste du artikkelen? Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Ja, men takk for at du forklarte.

Gamle skikker som det hører uansett til i gamledager og ikke i nåtiden.

Jeg gidder ikke å gå inn i alle enkelthetene dere skriver, for det meste av det er bare umodent tøv, og sammenligningene er ikke særlig gode.

Da jeg var ung, tenkte jeg også noen slike tanker, men etter hvert som man blir eldre, så skjønner man litt mer av hvordan samfunnet fungerer, og at den voldsomme egosentrismen man har som ung ikke er bra for noen - heller ikke en selv.

Jeg tror dere bare får vokse opp, så kanskje dere skjønner litt mer av nødvendigheten av å følge normer med årene.

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere med barn.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerner og planeter

Utrolig nok er det mange dyr som lider og blir mishandlet før ulla blir tatt, så håper du kan ha forståelse for at noen ikke vil bruke det pga det.

Eg respekterar at du kanskje ikkje vil bruka det, men, nei, eg har ikkje forståing for det. Blir sauane dårleg behandla av at nokon klipper dei? Eller blir dei dårleg behandla under klipping? Før klipping? Etter klipping?

Du får ta på deg ein fleece då. Fleece som er laga av resirkulert plastikk som ikkje er nedbrytbar.

Eller klede produsert i u-land der arbeidarane lever under forhald ikkje verdt ein sau ein gong.

Heller sauen enn jordkloden og menneska, sant? For vi menneske er så forferdeleg, sant? Dyr kan ikkje såre oss?

Ein dag vil realitetane slå deg i hovudet med eit balltre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere bare får vokse opp, så kanskje dere skjønner litt mer av nødvendigheten av å følge normer med årene.

Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere med barn.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Jeg er ikke et barn.

Jeg kan forstå det er vanskelig for eldre å se verden forandre seg.

Det ligger i menneskers natur å være skeptisk til forandring, men som sagt tidligere i tråden: normer kommer og går. Noen normer varer ikke evig.

Og det er OK å være skeptisk til normer og regler.

Endret av Lilac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg respekterar at du kanskje ikkje vil bruka det, men, nei, eg har ikkje forståing for det. Blir sauane dårleg behandla av at nokon klipper dei? Eller blir dei dårleg behandla under klipping? Før klipping? Etter klipping?

Du får ta på deg ein fleece då. Fleece som er laga av resirkulert plastikk som ikkje er nedbrytbar.

Eller klede produsert i u-land der arbeidarane lever under forhald ikkje verdt ein sau ein gong.

Heller sauen enn jordkloden og menneska, sant? For vi menneske er så forferdeleg, sant? Dyr kan ikkje såre oss?

Ein dag vil realitetane slå deg i hovudet med eit balltre!

Det nytter ikke å diskutere det med enkelte, fordi de mener at mennesker er mer verdt uansett hva. Så kan du forsvare menneskene mens jeg forsvarer dyrene.

Og ja, sauene blir mishandlet under klipping, de blir slått og kastet i bakken. De kan ikke snakke for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et barn.

Da får du oppføre deg og argumentere som en voksen. Det gjør du nemlig ikke.

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å diskutere det med enkelte, fordi de mener at mennesker er mer verdt uansett hva. Så kan du forsvare menneskene mens jeg forsvarer dyrene.

Og ja, sauene blir mishandlet under klipping, de blir slått og kastet i bakken. De kan ikke snakke for seg

Du er vel klar over at tamsau faktisk får alvorlige helseproblemer om de ikke klippes?

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du oppføre deg og argumentere som en voksen. Det gjør du nemlig ikke.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Hva er det som ikke er "voksent" med oppførselen og argumenteringen min?

"Du er ung og har dermed ingenting å si" uttalelser er det værste jeg hører i en diskusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skolen er en arbeidsplass, men: Elever er nødt til å være på skolen, de har ikke noe som helst valg. Jeg som er voksen kan velge å finne en jobb der jeg kan kle meg som jeg vil eller være arbeidsledig, men en skoleelev har ikke det valget. En skoleelev kan ikke engang velge skole fritt, men må enten gå på nærskolen eller en dyr privatskole. Derfor må spesielt elever på ungdomsskole og vgs, som ikke lenger er barn, få større frihet enn vanlige arbeidstakere. Elever på barneskolen må fortsatt regnes som barn, og bør derfor ikke få samme valgfrihet som ungdommer.

I tillegg er ungdomstiden er periode der det er viktig å finne og vise sin egen identitet, og klesstil er en viktig del av dette. Når de skal ut i arbeidslivet har de ofte blitt litt mer voksne, og er dermed i stand utrykke og føle identitet på en mindre synlig måte.

I den situasjonen med lua til A-ene og B-ene er lueforbudet begrunnet i en bestemt situasjon, og kan derfor forsvares for den klassen. Det vil imidlertid være feil å gjøre det til et generelt forbud for hele skolen, fordi det vil være å straffe alle fremtidige luebrukere for at B-ene har en dårlig oppførsel. Jeg mener også at det kanskje hadde vært mulig å vurdere andre tiltak, for eksempel å bytte plasser slik at B-ene ikke går forbi A så ofte, og begrense B-enes mulighet til å vandre i klasserommet.

Man har da mulighet til å kles seg akkurat som man vil på skolen:) Det er bare yttertøy som ikke er greit inne mange plasser. Det er jo ikke som man går i uniform! I Norge har man store friheter på skolen, NOE regler må man da vel tåle?

Det er som å stå ved pulten og hilse før man starter timen også. Det skaper ingen problemer om alle setter seg med en gang de kommer inn, men det handler om folkeskikk og høflighet.

En voksen person kan ikke velge å være arbeidsledig. Hvis du går på møte med NAV og de spør deg hvorfor du ikke har jobb, og du sier det er fordi du ikke VIL så gjør de nok mest sannsynlig alt for å få deg ut i jobb, også får du jobb på en bensinstasjon og må gå med uniform og streng beskjed om at privattøy og yttertøy skal av.

En skal respektere sin arbeidsgiver. Læreren er elevens arbeidsgiver. Og på skolen er uniformsregler ganske mye mer slappere enn de fleste jobber.

Endret av Kjempeliten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen jeg går på er en "arbeidsplass" for unge mennesker som ikke skal ha noe med andre mennesker å gjøre som man har når man jobber bak kassa på statoil. Man fokuserer på seg selv og sin egen læring, ikke på kunder som kommer og går.

Og regler er flotte saker det når det fins en grunn bak dem.

Skolen er et sted hvor unge mennesker vil ha frihet til å kunne kle seg som de vil nå som de faktisk kan.

Skolen er ett sted der man skal lære seg å leve i ett samfunn med andre mennesker, og å forberede seg til yrkeslivet. Det du lærer på skolen handler da selvfølgelig ganske mye om å fungere i samspill med andre mennesker. Hvorfor tror du man lærer politikk og samfunnsfag på skolen fks? Handler det bare om enkeltmennesker?

Hva lærer vi når vi leser en novelle om en helt annen person?

På skolen lærer man å samarbeide med de andre i klassen sin, og man prøver ut yrker, samler inn penger og mye mye mer som har om andre enn seg selv å gjøre. Selvfølgelig, man utvikler seg selv og lærer etter sitt nivå, men en kan aldri bli selvstendig om man aldri lærer å leve i samspill med andre mennesker. Da blir man bare utafor, uten sosiale antenner, vet ingenting om sosiale normer og regler.

Mange ungdommer, nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men gjerne opp til de fyller 20 år, lever i sin egen boble og tror at verden dreier seg rundt dem. Og det er normalt det, i den alderen, men derfor er det opp til de voksne å sørge for at ungdommene når de er voksne har fått såpass med informasjon om normer og regler og det å være i samspill med andre, at de ikke driter seg totalt ut.

Hvis ungdommer lærer at det er greit å gå med lue til enhver tid, og plutselig en dag får de beskjed om å ta av seg luen, og de nekter, så kan det skape problemer. Jeg går fks med lue hjemme hos meg selv, men når jeg besøker bestemor må de av!

Og når man fks blir student, kan du gå med så mange luer du vil, fordi det forventes at en er voksen og selvstendig og klarer å tenke selv i spesielle situasjoner. Men spesielt på grunnskolen er du "under opplæring", og en del av det er å lære normer og regler, som å ta av seg luer. Det virker superteit for ungdom i den alderen, men det skaper færre problemer senere for de som ikke har blitt opplært om sånt hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker superteit for ungdom i den alderen, men det skaper færre problemer senere for de som ikke har blitt opplært om sånt hjemmefra.

Det virker superteit for oss voksne normale mennesker også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen er et sted hvor unge mennesker skal lære seg å fungere i samfunnet. Det innebærer også å tåle korrektiver for egen adferd. Skolen har ikke noe med frihet å gjøre, men med å lære seg hvordan man skal fungere sammen med andre.

Anonymous poster hash: cf299...58d

Hva har valg av bekledning med adferd å gjøre? Og hvordan fungerer man IKKE sammen med andre fordi man bruker lue?

Vær så grei og ikke kom med "folkeskikk"

Anonymous poster hash: 50011...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker superteit for oss voksne normale mennesker også.

så du syns det er teit å måtte ta av seg lua på jobb? men du gjør det likevel. (med mindre du har en jobb der det er greit da! men det er vel ikke så fryktelig mange av de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du syns det er teit å måtte ta av seg lua på jobb? men du gjør det likevel. (med mindre du har en jobb der det er greit da! men det er vel ikke så fryktelig mange av de)

Nei, det ville sett rimelig dumt ut om jeg skulle jobbe med lue på. Hva har det med skole å gjøre? På skolen møter man som privatperson, og kler seg akkurat som man måtte føle for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Folkeskikk, som mellom anna omfamnar kleskodar handlar eigentleg om kommunikasjon. Å tilpasse seg syner dei rundt at ein er interessert i å kommunisere, å spele på lag, og derfor synest eg det er ganske vesentleg å ta omsyn til slikt.

Om eg har laga i stand ein betre middag, dekka på med det finaste porselenet og pussa sølvtøyet, så smakar ikkje maten betre av det. Men eg syner på den måten at eg set stor pris på gjestane, og synest det er verdt å streve litt for at dei skal komme til eit pent bord. Om du då kjem til meg og set deg til bords med lua og jakka på, så er det faktisk eit signal om at du gjer litt faen. Om du på di side har barbert deg/sett opp håret, stroke skjorta og pussa skoa dine, så syner du det samme: du synest det er verdt strevet fordi du synest det er så triveleg å få komme på middag. Dette er ein del av den lille smøringa som får kommunikasjonen mellom oss menneske til å gli litt betre, og det synest eg er verdt å bry seg om. Det er i alle fall ein veldig liten ting eg kan gjere for å sende signal om at eg bryr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville sett rimelig dumt ut om jeg skulle jobbe med lue på. Hva har det med skole å gjøre? På skolen møter man som privatperson, og kler seg akkurat som man måtte føle for.

Man er ikke hjemme når man er på skolen, så man må fremdeles følge visse regler som er satt. Det er masse regler på skoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har valg av bekledning med adferd å gjøre? Og hvordan fungerer man IKKE sammen med andre fordi man bruker lue?

Vær så grei og ikke kom med "folkeskikk"

Anonymous poster hash: 50011...e77

Det handler om respekt, og ja - folkeskikk.

Dette startet som en tråd om hvorvidt det var ok at elevene satt med yttertøy og lue inne. Dette er ikke god etikette blant folk flest.

Er ikke alle barna i skolen i dag som har tenkt å bli NAVere, og i arbeidslivet er etikette og folkeskikk forventet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva har valg av bekledning med adferd å gjøre? Og hvordan fungerer man IKKE sammen med andre fordi man bruker lue?Vær så grei og ikke kom med "folkeskikk" Anonymous poster hash: 50011...e77

Men det HANDLER JO OM FOLKESKIKK!

Og respekt for dine medmennesker. Du er ikke privat når du er på skolen.

Om du er kald, og spør om du kan få ha på lue, så får du sannsynligvis det. Er det nedverdigende å spørre?

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt at luer og jakker som brukes ute burde holdes utenfor klasserommet. Hvis noen elever fryser, så bør de heller ta med seg ekstra innetøy.

Jeg jobber som lærer selv og hvis bare 2-3 stykker har med seg utetøyet inne på en våt dag så blir det med en gang ekstra fuktig luft og lukt i rommet, mer skal ikke til.

Elever trenger struktur. Som lærer kan jeg ikke tillate noe ved én anledning for så å gå tilbake på det - eller tillate noe for én elev men forby det ovenfor andre (særskilte behov er et unntak selvfølgelig). Å legge igjen lue + ytterjakke i gangen er det enkleste for alle. Har man den regelen fra dag én, så slipper man å bruke av elevenes og lærernes tid på å diskutere det noe videre.

Hjemme har man kanskje et par barn + litt besøk av diverse venner ol. på fritiden, men i klasserommet har man én voksen og 30 elever. Da trenger man faktisk litt andre regler enn det elevene har hjemme for å oppnå orden og ro, selv om det for noen kan virke litt gammeldags eller strengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det da?

Her er det ikke en eneste kommunal barnehage, barneskole, eller ungdomsskole hvor det er tillatt med utesko inne. Tøfler, innesko, eller sokker er tillatt, og "blå utenpåsokker" er pålagt for besøkende som ikke tar av seg skoene.

(Dette har selvsagt med renhold å gjøre)

Nå kan ikke jeg huske hvordan det var i barnehagen og begynnelsen av barneskolen/sfo, men jeg kan godt huske at siste del av barneskolen, ungdomsskolen og videregående IKKE hadde noe skoforbud.Det var normen å gå med utesko inne, det var aldri snakk om noe annet. Og jeg gikk på to forskjellige barneskoler, to forskjellige ungdomsskoler og tre forskjellige videregående skoler rundt om i landet, så litt referanseramme vil jeg da si at jeg har. Normer og folkeskikk er tydeligvis veldig forskjellig fra sted til sted.

Endret av Soulless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sluttet folkeskikk og vanlig høflighet å være en god begrunnelse?

Anonymous poster hash: cf299...58d

Hvem er det egentlig som skal ha myndighet til å bestemme hva som er vanlig høflighet og folkeskikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...