Mellie Skrevet 18. august 2014 #1 Skrevet 18. august 2014 Heisann Leter etter en oppskrift på en god pizzasaus til pizza med kjøttdeig. Har hakkede tomater, tomatpuré, hvitløk og diverse krydder for hånden. Kan jeg bruke dette som base? Hva annet trenger jeg? Prøver å utfordre meg selv til å bli flinkere til å lage mat fra bunnen, fremfor å kjøpe ferdig pizzasaus osv.
Thorn Skrevet 18. august 2014 #2 Skrevet 18. august 2014 Du kan veldig fint lage saus av det! Når jeg ikke gidder å gjøre så mye ut av det, bruker jeg gjerne kun tomatpuré og hakkede tomater, ellers koker jeg som regel opp hakkede tomater, litt hakket løk, hvitløk og koker lenge. Smaker til med salt, sukker og krydder på slutten av koketiden. Hvis du ikke vil ha sukker i kan du søte f.eks. med ei gulrot
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #3 Skrevet 18. august 2014 Raspet gulrot er nesten alfa omega i en bolognesesaus, skaper sødme og fylde. Anonymous poster hash: 74475...2fe
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #4 Skrevet 18. august 2014 Raspet gulrot er nesten alfa omega i en bolognesesaus, skaper sødme og fylde. Anonymous poster hash: 74475...2fe Mente at det sikkert også passer i pizzasaus Anonymous poster hash: 74475...2fe
AnonymBruker Skrevet 18. august 2014 #5 Skrevet 18. august 2014 Like deler gulrot, selleri og løk, finhakket. Hvitløk. Stekes litt, så har du i hakkede tomater, noen skjeer tomatpure og noen ferske, hakkede tomater. Krydre med oregano, basilikum og gjerne chili om du vil ha litt mer styrke på sausen. Anonymous poster hash: ec0de...498 1
snagglepusnos Skrevet 18. august 2014 #6 Skrevet 18. august 2014 Jeg bruker hakkede tomater, litt suppebuljong, anispulver, hvitløk, pepper og lar det småkoke en stund. Har også oppi litt sukker, evnt honning for å runde av tomatsmaken
debattanten Skrevet 19. august 2014 #7 Skrevet 19. august 2014 Ingen som nevner olivenolje? Må ha olivenolje. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2014 #8 Skrevet 21. august 2014 pizzasaus brukes aldri her. Har alltid på kun ketchup på hjemmelaget pizzabunn og topper med div. kjøtt eller pålegg/pølse og ost, krydder. Har aldri tid til å lage innviklet pizzasauser. Vi er jo alltid sultne! Anonymous poster hash: 68fbc...b42
Gjest PTR Skrevet 21. august 2014 #9 Skrevet 21. august 2014 pizzasaus brukes aldri her. Har alltid på kun ketchup på hjemmelaget pizzabunn og topper med div. kjøtt eller pålegg/pølse og ost, krydder. Har aldri tid til å lage innviklet pizzasauser. Vi er jo alltid sultne! Anonymous poster hash: 68fbc...b42 Ta med deg noen sånne her neste gang du er i butikken. og bytt ut ketchupen med den. Like enkelt, men smaker mye bedre.
Gjest Gunfreak Skrevet 21. august 2014 #10 Skrevet 21. august 2014 Du kan både lage flydige sauser og enkle sauser, italienske sauser er ofte enkle, Ofte purerte hakkede tomater og et eller annet krydder for å gi pizzan en unik smak(så hver pizzeria har egen saus) Skal du lage deep pan, med tykk bunn og masse topping, kan du gjøre den mye mer kompleks og tykkere,
Brunhilde Skrevet 22. august 2014 #11 Skrevet 22. august 2014 pizzasaus brukes aldri her. Har alltid på kun ketchup på hjemmelaget pizzabunn og topper med div. kjøtt eller pålegg/pølse og ost, krydder. Har aldri tid til å lage innviklet pizzasauser. Vi er jo alltid sultne! Anonymous poster hash: 68fbc...b42 Haha, da må jeg innrømme at jeg er glad jeg ikke spiser pizza hos deg! Hver sin smak, heldigvis. Jeg husker første gang avkommet fikk slik pizza i en klassebursdag, jeg fikk (heldigvis) klar melding om at det var min pizza som var skikkelig pizza. Jeg lager pizzasaus ved å koke tomater (enten hermetiske eller ferske som begynner å bli veldig modne) sammen med løk, hvitløk, forskjellig krydder og litt olivenolje. Koker lenge på svak varme, gjerne et par timer. Deler opp i passe porsjoner og fryser ned, så det er sjelden jeg ikke kan lage pizza "på sparket". Har nesten alltid saus i fryseboksen. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #12 Skrevet 22. august 2014 Den svenske brødspesialisten og bloggeren Martin Johansson (som for ikke lenge siden ga ut egen pizzabok) bruker gjerne kun hakkede hermetiske tomater, hvitløk, salt pepper og litt honning til pizzasaus - som han bare blander sammen (evt med stavmikser) og ikke koker overhodet. http://litemer.paindemartin.se/2011/11/valdens-enklaste-tomatsas-till-pizza-mixa-en-burk/ Nesten like enkelt som ketchup - mye renere og bedre smak. Anonymous poster hash: 6a28e...6ab
debattanten Skrevet 22. august 2014 #13 Skrevet 22. august 2014 Mhm, hermetiske tomater kan være mye bedre en ferske som regel. Det er stor forskjell dog. Og de gode hermetiske tomatene har blitt veldig dyre det siste året.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2014 #14 Skrevet 22. august 2014 Min italienske mann bruker en "halvferdig" tomatsaus (Mutti) som base. Rører den sammen med litt olivenolje, litt hvitløk, div krydder (mest oregano) samt bittelitt sukker. Ikke noe koking. Anonymous poster hash: 022aa...74b
Maximillian Cohen Skrevet 23. august 2014 #15 Skrevet 23. august 2014 Gode tomater, trykkoker og en god olivenolje er alt du trenger. Resten tilpasser du etter egen smak.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2014 #16 Skrevet 24. august 2014 Det viktigste for å få en god tomatsaus er å være tålmodig nok til å la det småputre lenge. Mye lenger enn man tror! Det samme gjelder tomatsauser til pasta osv. Lurt som, noen nevner her, å lage en stor porsjon som kan fryses. Ellers tar det fryktelig lang tid å lage god pizza.Anonymous poster hash: fe394...5fd
Gjest Pheel Skrevet 24. august 2014 #17 Skrevet 24. august 2014 Jeg gjør sånn her: Smører hele deigen med et lag med tomatpure. Steker kjøttdeigen sammen med løk, mais og sopp, eller andre ønskede grønnsaker, heller så i en boks hakkede tomater og krydrer med relativt mye basilikum og oregano, samt litt hvitløk, salt og pepper. Fordeler på pizzaen og har ost på toppen.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2014 #18 Skrevet 25. august 2014 Det viktigste for å få en god tomatsaus er å være tålmodig nok til å la det småputre lenge. Mye lenger enn man tror! Det samme gjelder tomatsauser til pasta osv. Lurt som, noen nevner her, å lage en stor porsjon som kan fryses. Ellers tar det fryktelig lang tid å lage god pizza.Anonymous poster hash: fe394...5fd Det kommer helt an på hva man er ute etter. En kortkokt (eller ukokt) tomatsaus med chili, hvitløk og friske urter kan fungere helt utmerket til både pizza og pasta, og smakere friskere og lettere. Anonymous poster hash: 6a28e...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2014 #19 Skrevet 26. august 2014 Det kommer helt an på hva man er ute etter. En kortkokt (eller ukokt) tomatsaus med chili, hvitløk og friske urter kan fungere helt utmerket til både pizza og pasta, og smakere friskere og lettere.Anonymous poster hash: 6a28e...6ab Jo da, men for å få den smaken de fleste forbinder med pizzasaus, så er det som regel det som blir feil. Lang småkoking gir sausen sødme. Ellers enig i at frisk tomat også kan vøre godt.Anonymous poster hash: fe394...5fd
AnonymBruker Skrevet 27. august 2014 #20 Skrevet 27. august 2014 Vi bruker Mutti hakka tomater og har i litt hakka løk og pizzakrydder eller organo og basilikum. Og lar det putre. Kjempe enkelt! Det viktigste for å få en god tomatsaus er å være tålmodig nok til å la det småputre lenge. Mye lenger enn man tror! Det samme gjelder tomatsauser til pasta osv. Lurt som, noen nevner her, å lage en stor porsjon som kan fryses. Ellers tar det fryktelig lang tid å lage god pizza.Anonymous poster hash: fe394...5fd Eller sett på sausen før man begynner å lage deigen, deigen skal jo heves så da får sausen putre lenge. Anonymous poster hash: 38aed...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå