Gå til innhold

Info om graviditetstest


Imax

Anbefalte innlegg

Litt komisk, men jeg har aldri i mitt 31 år lange liv tatt graviditetstest! Har hatt stålkontroll på prevensjon tydeligvis :hoho:

Nå er jeg en dag over og synes jeg egentlig er litt hysterisk, men tenker at hvis jeg ikke får mensen i løpet av dagen så tar jeg en test i morgen (eller kanskje allerede i ettermiddag hvis jeg ikke klarer å vente).

Men før det skulle jeg gjerne hatt litt info:

Hvilke ulike tester finnes og hvilken anbefaler du?

Hvor mye koster de?

Kjøper man dem en og en?

Hvordan fungerer de? (den du anbefaler)

Er de pålitelige?

Holder det med en test eller bør man ta to for å være sikker?

Ellers noe annet jeg bør vite om graviditetstest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke ulike tester finnes og hvilken anbefaler du?

Hvor mye koster de?

Dette finner du vel info om i linken Engel gav deg.

Prisen ligger vel fra 60-120Kr for en test - to-pakninger gir litt rabatt (men ikke alle selges i topakninger heller)

ClearBlue er regnet som en veldig bra test - men alle testene er gode, vil jeg tro..

Kjøper man dem en og en?

Man kan kjøpe dem en og en, eller i to-pakning

Hvordan fungerer de? (den du anbefaler)

Tiss på en pinne, eller i en kopp, og vent på resultatet som komemr frem i løpet av et par minutter.

Er de pålitelige?

De fleste er vel 98-99,9% sikre - i allefall dersom du tester positivt

Holder det med en test eller bør man ta to for å være sikker?

Får du en positiv test er du gravid - uten noe mer spørsmål. Får du negatvi test bør du jo ta en ny test etter noen dager, dersom mensen ikke har kommet.

(Men mange tar to tester dersom de er gravide også, for å være "sikker" på at testen ikke har vist "feil" - noe den ikke gjør - men hva gjør man vel ikke :ler:

Ellers noe annet jeg bør vite om graviditetstest?

Les pakningsvedlegget - der står det meste godt forklart.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Generation er den mest følsomme testen. Den koster ca. 75 og selges enkeltvis. Ikke alle apotek fører denne, men jeg tror i hvertfall at Vitus-apotekene gjør det.

Andre graviditetstester kommer enten enkeltvis, i dobbel pakning (svært vanlig) og den nye Clearblue digital kommer i trippelpakning. (Det holder i teorien med en, men de fleste tar gjerne (minst) en test til for å bekrefte resultatet. Det er mye penger å tjene på test-o-holics. :Hehe: )

Graviditetstester er svært pålitelige (99%) såfremt man ser (eller skimter) en farget linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mensen i dag, men testet i går. Trodde egentlig ikke at jeg var gravid, men var så nysgjerrig! Kanskje testen gjorde at jeg slappet av og at mensen kom...

Neste gang blir det topakk! Kjøpte clearblue, funket greit den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...