Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Gjest Pink.Pearls

Var å vaksinerte valpen når han var 12 uker hos vetrinæren. De anbefalte meg å komme igjen når han er 16 uker for påfyll. Har dere gjort det? Er det nødvendig, eller bare noe for at dem skal tjene litt ekstra penger? :P Hehe, det er sikkert nødvendig altså, men bare lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var å vaksinerte valpen når han var 12 uker hos vetrinæren. De anbefalte meg å komme igjen når han er 16 uker for påfyll. Har dere gjort det? Er det nødvendig, eller bare noe for at dem skal tjene litt ekstra penger? :P Hehe, det er sikkert nødvendig altså, men bare lurer :)

Jeg vaksinerte kun ved 8 uker og 12 uker :) Så er det ett år til neste gang, etter den 12 ukers liksom :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pink.Pearls

Hei igjen. Har et lite problem. Valpen min vil ikke spise tørrfor. Jeg har prøvd to forskjellige merker fra dyrebutikken for valper. Han fikk bløtfor før og vil bare spise dette. Valpen min har gått ned i vekt (eller har i vært fall ikke vokst de siste ukene) fordi han ikke vil ha tørrfor. Vi har prøvd å bløte med vann men det hjelper lite.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har et lite problem. Valpen min vil ikke spise tørrfor. Jeg har prøvd to forskjellige merker fra dyrebutikken for valper. Han fikk bløtfor før og vil bare spise dette. Valpen min har gått ned i vekt (eller har i vært fall ikke vokst de siste ukene) fordi han ikke vil ha tørrfor. Vi har prøvd å bløte med vann men det hjelper lite.

Noen tips?

Sikkert tannfelling ja..

Ikke lurt å skifte for ofte, de trener deg sånn.. Da vil de lære at når de ikke spiser mer = nytt og spennende for.. en frisk hund vil IKKE sulte seg selv.

Prøv å sett frem mat, ingen spising etter 10 min - fjern det.

Sett det tilbake til kvelds, fremdeles ingen spising etter 10 min, så fjerner du det å setter det frem til frokost, spiser han ikke da heller.. Gå til veterinær.

Eventuelt prøv å bløt foret, full det opp med vann å la det stå i ett par minutter å se om det hjelper.

Endret av Frk.K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt tørrfôr i skåla, bløt det litt og ha i bløtfôret han fikk før. Reduser gradvis på mengden bløtfôr, til han knasker det tørre.

Men jeg ville tenkt som de andre: Tannfelling.

I tillegg er det et godt råd du fikk om å ikke fristes til å gi et annet mer spennende fôr hvis hvalpen drøyer med å spise og trenerer for å se om det kommer noe annet/ekstra godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fråga är:

Hvorfor tygger hvalpen bare på mine klær og sko?

Han tygger ikke på annet. Han tar heller ikke konas klær/sko. Men de skoene jeg helst ville gått i, de har han funnet og tygd på... Plutselig er det sikkel på klærne mine. Han henter dem på badet fra skittentøyet og tygger på det, også. I det siste har jeg vært nøye på å henge klærne høyt, sette sko høyt opp osv. (Naboen: Hvorfor har dere skoene på hattehylla? :klo: )

Da gikk han og fant badehånkleet og --- dyna...

Ja, jeg vet det er min feil. Stenge dører osv.

Men hvorfor er det mine ting, alltid?

(Og hvorfor er det alltid høyre sko som blir tygd, og så godt som aldri den venstre? :blink: Psykt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har et lite problem. Valpen min vil ikke spise tørrfor. Jeg har prøvd to forskjellige merker fra dyrebutikken for valper. Han fikk bløtfor før og vil bare spise dette. Valpen min har gått ned i vekt (eller har i vært fall ikke vokst de siste ukene) fordi han ikke vil ha tørrfor. Vi har prøvd å bløte med vann men det hjelper lite.

Noen tips?

Men det er jo mulig å fore rått også til valper. Jeg vil tro at en valp som er vant til råfòring ikke så lett vil digge tørrfòrkuler...

Anonymous poster hash: fc87a...097

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo mulig å fore rått også til valper. Jeg vil tro at en valp som er vant til råfòring ikke så lett vil digge tørrfòrkuler...

Anonymous poster hash: fc87a...097

Jeg har helfort og delfort på V&H, han knasker fint tørrfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pink.Pearls

Min fråga är:

Hvorfor tygger hvalpen bare på mine klær og sko?

Han tygger ikke på annet. Han tar heller ikke konas klær/sko. Men de skoene jeg helst ville gått i, de har han funnet og tygd på... Plutselig er det sikkel på klærne mine. Han henter dem på badet fra skittentøyet og tygger på det, også. I det siste har jeg vært nøye på å henge klærne høyt, sette sko høyt opp osv. (Naboen: Hvorfor har dere skoene på hattehylla? :klo: )

Da gikk han og fant badehånkleet og --- dyna...

Ja, jeg vet det er min feil. Stenge dører osv.

Men hvorfor er det mine ting, alltid?

(Og hvorfor er det alltid høyre sko som blir tygd, og så godt som aldri den venstre? :blink: Psykt.)

Jeg har lest at valper gjør dette med vilje mot dem de vil dominere over. Valpener lukter hvem som eier hvilke klær :P I følge Cesar Milan da (el. hvordan det skrives).

Endret av Pink.Pearls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Har et lite problem. Valpen min vil ikke spise tørrfor. Jeg har prøvd to forskjellige merker fra dyrebutikken for valper. Han fikk bløtfor før og vil bare spise dette. Valpen min har gått ned i vekt (eller har i vært fall ikke vokst de siste ukene) fordi han ikke vil ha tørrfor. Vi har prøvd å bløte med vann men det hjelper lite.

Noen tips?

Har du prøvd å ha noe ekstra godt oppi? Jeg opplevde det samme med en voksen hund. Tok oppi litt hude-leverpostei og han spiste hele skåla og ville ha mer.

Her var det ikke tannfelling eller andre fysiske grunner, men han likte faktisk ikke foret han fikk. Så i stede for å spise noe han syns smakte vondt, så sultet han heller. Etter mye prøving fant vi et for som han likte og han la på seg det han hadde mistet.

Men dette var en voksen hund på 5 år, så jeg vet ikke om det samme vil gjelde for en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt morgenen til å les litt om atferdsproblemer hos hund/problemer med eier, da valpen har slått seg helt vill det siste døgnet... I den forbindelse kom vi innom denne artikkelen:

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=180

Den handler ikke om syndromer hos hunden, men hos eieren. Veldig artig, og faktisk en liten tankevekker :)

Kjenner meg litt i ekorn og mobil syndromet ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest at valper gjør dette med vilje mot dem de vil dominere over. Valpener lukter hvem som eier hvilke klær :P I følge Cesar Milan da (el. hvordan det skrives).

Jeg har ikke tro på noe av det den lille kødd eh, mexikaneren der sier, jeg as.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt i ekorn og mobil syndromet ja :fnise:

Vi (samboern og jeg) var rammet av ekkorn, mobilsyndromet og hekseskudd syndromet. Jeg er nok særlig rammet av hekseskudd syndromet. Går som en gammel krok når jeg er ute på tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fråga är:

Hvorfor tygger hvalpen bare på mine klær og sko?

Han tygger ikke på annet. Han tar heller ikke konas klær/sko. Men de skoene jeg helst ville gått i, de har han funnet og tygd på... Plutselig er det sikkel på klærne mine. Han henter dem på badet fra skittentøyet og tygger på det, også. I det siste har jeg vært nøye på å henge klærne høyt, sette sko høyt opp osv. (Naboen: Hvorfor har dere skoene på hattehylla? :klo: )

Da gikk han og fant badehånkleet og --- dyna...

Ja, jeg vet det er min feil. Stenge dører osv.

Men hvorfor er det mine ting, alltid?

(Og hvorfor er det alltid høyre sko som blir tygd, og så godt som aldri den venstre? :blink: Psykt.)

Hva med dette?

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=231

Problemet med artikkelen er at den ikke gir noen god løsning, men du kan kanskje uansett ha nytte av å lese den?

Hunden vi hadde før gjorde det samme mot meg, og alltid bare meg, når han ikke fikk den kosen han ønsket.. Særlig irriterende var det når det gikk utover dyre ting, som han VISTE jeg var glad i og passet ekstra godt på... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi (samboern og jeg) var rammet av ekkorn, mobilsyndromet og hekseskudd syndromet. Jeg er nok særlig rammet av hekseskudd syndromet. Går som en gammel krok når jeg er ute på tur :P

Her går det visst i hekseskudd. Iallefall for min del.

Kona er mere hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tro på noe av det den lille kødd eh, mexikaneren der sier, jeg as.

Han har faktisk ganske mange poeng enkelte ganger. Jeg synes han blir litt for hard dømt av enkelte.. Om du ser hvordan han oppdrar valper, så gjør han som meg og deg, positiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dette?

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=231

Problemet med artikkelen er at den ikke gir noen god løsning, men du kan kanskje uansett ha nytte av å lese den?

Hunden vi hadde før gjorde det samme mot meg, og alltid bare meg, når han ikke fikk den kosen han ønsket.. Særlig irriterende var det når det gikk utover dyre ting, som han VISTE jeg var glad i og passet ekstra godt på... :glare:

Mnjaa. Jeg vet ikke. Han pleier ikke å dytte på folk, bjeffe for å se om man følger med eller hoppe opp.

Han finner disse tingene i stillhet, når ingen ser han, tar dem med seg til matta si i gangen der han sover og legger seg med skoen/skjorta/hånkleet og sikler og tygger i vei på det. Når han er "ferdig" med å tygge/lei av "leketøyet" reiser han seg og rusler for å finne noen å sitte sammen med.

Med andre ord tygger han i ensomhet med noe han har tatt, som de finner etterpå. Opptygd.

Spesielt sko jeg bruker hver dag og alltid den ene skoen.

Eller en t-skjorte jeg nettopp har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har faktisk ganske mange poeng enkelte ganger. Jeg synes han blir litt for hard dømt av enkelte.. Om du ser hvordan han oppdrar valper, så gjør han som meg og deg, positiv trening.

Nei, han sjefer med dyr og tvinger dem til underdanighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...