Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt bekymra når jeg leser at valper skal sove så mye. Det gjør nemlig ikke min. Vi har et rolig hjem, og tar kun korte økter med lek ute, før vi skal inn og slappe av.  Men ho girer seg fort opp og vil leke inne også. Leker med ho når ho vil, men føler ho kaver seg så fort opp og ho bikker over og at det er vanskelig og roe seg. Prøvd med tyggeleker og slikkematte, men ho er ikke så intressert i mat og leker. Ho vil helst bite på og herje med oss. Noen som har noen tips til aktiviteter til valper som kan roe dem litt ned når det er tydelig at de er overtrøtte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cockerlover skrev (2 timer siden):

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor valpen min på snart 11 uker.  Det har vært så mange venner, naboer og familie som har villet hilse på valpen. Tror hun har blitt kost med et nytt menneske hver eneste dag siden hun kom. Det har også vært to tilfeller med barn som har vært for hardhente med ho (da sa jeg fra med en gang). Det har også vært flere hunder som har villet hilst på, og i starten var ho veldig redd og gjemte seg under meg.  Allikevel har noen hunder blitt litt for ivrige og det blir for voldsomt. Det har ikke skjedd så ofte heldigvis, men det har skjedd et par ganger. 

Vi bor i byen, og det er så utrolig mange som vil hilse. Føler det blir litt for mye for ho, og at jeg skulle tatt det mye roligere. Men så er det ikke så lett og si nei til folk heller som bare er hyggelige. 

Føler ho sover mindre enn det ho skal, og noen dager sliter ho med og roe seg ned. Er redd for at ho ikke får hvilt og henta seg inn nok. 

*bekymret mor*

Du må stå opp for valpen din. Når dere er ute er valpen din i bånd og kan ikke gå vekk om hun føler det blir for mye. Å føle sosialt press er ikke godt for en valp, og det kan føre til en hund som utagerer. 

Når noen vil hilse sier du "beklager, ikke nå. Hun er under trening og da kan jeg ikke la noen hilse på henne".

Jeg sier det til både voksne og barn når noen vil hilse på min valp. Har fortsatt ikke møtt på noen som blir sure. De fleste (også barn) sier "åja, men hun var skikkelig søt da" og går videre. Null problem.

Å la valpen møte andre hunder i bånd når dere er på tur er ikke en god ide. Det skaper stress og forventninger, og valpen kan vokse opp til å bli en hund som utagerer mot andre hunder den ser på gaten. Sosialisering bør skje med hunder du kjenner og hvor de kan løpe fritt. Da har valpen mulighet til å bli trygg, og lære godt hundespråk. 

Du må rett og slett bli flinkere til å si ifra. Øv deg i speilet. Det føles veldig uhøflig å si nei, men dette klarer du når du går inn for det 🙂

Angående soving: kutt ned på leking (dralek, lek med ball osv) og fokuser på stressreduserende aktiviteter som godbitsøk, kong med leverpostei inni, tyggebein osv. Legg henne i buret med noe godt etter at dere ha rvært ute. Ignorer klynking, så sovner hun etter en stund. 

En 11 uker gammel valp trenger ikke lange turer. Ta deg en tur i parken og ta med maten hennes. Sett deg ned og spre maten litt ut i gresset så hun får snuse seg frem til knottene. (stressreduserende). Sitt der, vær rolig og la henne se på folk/hunder/trafikk osv. Spør noen om å hilse, si "nei beklager, hun er under trening så hun får ikke hilse på noen". 

Anonymkode: c60d2...bb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må stå opp for valpen din. Når dere er ute er valpen din i bånd og kan ikke gå vekk om hun føler det blir for mye. Å føle sosialt press er ikke godt for en valp, og det kan føre til en hund som utagerer. 

Når noen vil hilse sier du "beklager, ikke nå. Hun er under trening og da kan jeg ikke la noen hilse på henne".

Jeg sier det til både voksne og barn når noen vil hilse på min valp. Har fortsatt ikke møtt på noen som blir sure. De fleste (også barn) sier "åja, men hun var skikkelig søt da" og går videre. Null problem.

Å la valpen møte andre hunder i bånd når dere er på tur er ikke en god ide. Det skaper stress og forventninger, og valpen kan vokse opp til å bli en hund som utagerer mot andre hunder den ser på gaten. Sosialisering bør skje med hunder du kjenner og hvor de kan løpe fritt. Da har valpen mulighet til å bli trygg, og lære godt hundespråk. 

Du må rett og slett bli flinkere til å si ifra. Øv deg i speilet. Det føles veldig uhøflig å si nei, men dette klarer du når du går inn for det 🙂

Angående soving: kutt ned på leking (dralek, lek med ball osv) og fokuser på stressreduserende aktiviteter som godbitsøk, kong med leverpostei inni, tyggebein osv. Legg henne i buret med noe godt etter at dere ha rvært ute. Ignorer klynking, så sovner hun etter en stund. 

En 11 uker gammel valp trenger ikke lange turer. Ta deg en tur i parken og ta med maten hennes. Sett deg ned og spre maten litt ut i gresset så hun får snuse seg frem til knottene. (stressreduserende). Sitt der, vær rolig og la henne se på folk/hunder/trafikk osv. Spør noen om å hilse, si "nei beklager, hun er under trening så hun får ikke hilse på noen". 

Anonymkode: c60d2...bb1

Takk for svar. Skal skjerpe meg og ikke introdusere ho for så mange fremover. 

Vi går ikke turer forresten, men pleier å leke i parken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må stå opp for valpen din. Når dere er ute er valpen din i bånd og kan ikke gå vekk om hun føler det blir for mye. Å føle sosialt press er ikke godt for en valp, og det kan føre til en hund som utagerer. 

Når noen vil hilse sier du "beklager, ikke nå. Hun er under trening og da kan jeg ikke la noen hilse på henne".

Jeg sier det til både voksne og barn når noen vil hilse på min valp. Har fortsatt ikke møtt på noen som blir sure. De fleste (også barn) sier "åja, men hun var skikkelig søt da" og går videre. Null problem.

Å la valpen møte andre hunder i bånd når dere er på tur er ikke en god ide. Det skaper stress og forventninger, og valpen kan vokse opp til å bli en hund som utagerer mot andre hunder den ser på gaten. Sosialisering bør skje med hunder du kjenner og hvor de kan løpe fritt. Da har valpen mulighet til å bli trygg, og lære godt hundespråk. 

Du må rett og slett bli flinkere til å si ifra. Øv deg i speilet. Det føles veldig uhøflig å si nei, men dette klarer du når du går inn for det 🙂

Angående soving: kutt ned på leking (dralek, lek med ball osv) og fokuser på stressreduserende aktiviteter som godbitsøk, kong med leverpostei inni, tyggebein osv. Legg henne i buret med noe godt etter at dere ha rvært ute. Ignorer klynking, så sovner hun etter en stund. 

En 11 uker gammel valp trenger ikke lange turer. Ta deg en tur i parken og ta med maten hennes. Sett deg ned og spre maten litt ut i gresset så hun får snuse seg frem til knottene. (stressreduserende). Sitt der, vær rolig og la henne se på folk/hunder/trafikk osv. Spør noen om å hilse, si "nei beklager, hun er under trening så hun får ikke hilse på noen". 

Anonymkode: c60d2...bb1

For et fint og utfyllende svar. Jeg har kjøpt kong til valpen min, men hun skjønner ikke greia. Kjøpte slikkematte også, men det virker som ho girer seg opp mer av det. Det ho hovedsaklig vil er og bite. Og da helst i oss. Ho er 9 uker, så det er jo ikke så rart at ho har trang for og bite. Tyggebeinet og tyggelekene jeg kjøpte er ho ikke intressert i, våre tær og fingre frister mer.. Det med godbitsøk ute har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (1 minutt siden):

For et fint og utfyllende svar. Jeg har kjøpt kong til valpen min, men hun skjønner ikke greia. Kjøpte slikkematte også, men det virker som ho girer seg opp mer av det. Det ho hovedsaklig vil er og bite. Og da helst i oss. Ho er 9 uker, så det er jo ikke så rart at ho har trang for og bite. Tyggebeinet og tyggelekene jeg kjøpte er ho ikke intressert i, våre tær og fingre frister mer.. Det med godbitsøk ute har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg teste. 

Hun er kanskje mer motivert av lek enn mat? Om hun sover lite og derfor er mye overtrøtt/overstimulert, så er det ikke rart at hun foretrekker å bite dere fremfor å nye en kong med leverpostei eller peanøttsmør. Biting er jo typisk valpeoppførsel, og noen biter mer enn andre. Min første hund var et mareritt og sluttet ikke med biting en før hun var 7 mnd. Min andre hund sluttet da hun var 4 mnd. De fleste valper slutter å bite etterhvert som de har kommet seg gjennom tannfellinga, og så lenge man ikke oppfordrer til biting ved å leke videre når valpen biter.

Har dere trent på positiv burtrening? Burtrening er kjempefint på valper som sliter med å roe ned. Det kan også hjelpe valpen med å bli interessert i kong og slikkematte. Når den er i buret vil den ikke klare å bite på dere, og da kan det være at kong og slikkematten blir plutselig veldig interessant 🙂

Godbitsøk er flott! Tror hunder bruker 80% av hjernen når de sniffer rundt etter godbiter ute. Godbitsøk med små valper må trenes litt opp (siden valper har dårlig fokus og impulskontroll, og derfor lett distrahert). Legg en knott i gresset foran valpen og oppfordre den til å spise den. Så to ved siden av hverandre osv. Skryt masse når valpen bruker nesen, og spesielt når den finner de. Så kan du sakte men sikkert begynne å spre godbiter i en større og større sirkel. Etter et par uker bør valpen klare å søke i 10-15 minutter om gangen. Et godt triks er å dra valpen vekk fra hvor du har spredt godbitene etter at den har funnet 4 biter, også la valpen søke etter godbiter igjen etter 5 minutter. Da vil interessen for å søke etter godbitene øke 😊 og godbitsøk skal være gøy, så skryt masse når nesen er i bakken

Anonymkode: c60d2...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
3 hours ago, miaw said:

For et fint og utfyllende svar. Jeg har kjøpt kong til valpen min, men hun skjønner ikke greia. Kjøpte slikkematte også, men det virker som ho girer seg opp mer av det. Det ho hovedsaklig vil er og bite. Og da helst i oss. Ho er 9 uker, så det er jo ikke så rart at ho har trang for og bite. Tyggebeinet og tyggelekene jeg kjøpte er ho ikke intressert i, våre tær og fingre frister mer.. Det med godbitsøk ute har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg teste. 

Valpen vår bet også veldig mye i den alderen. Det ble MYE bedre da hun var rundt fem måneder. Men godbitsøk ute og inne var perfekt for å roe henne ned. Kong skjønte hun etter hvert når vi viste henne hvordan den fungerte og hun fikk litt tid med den. Nå kaster hun den i gulvet for å få ut alt. Det er gøy å se på.

Det er spennende å se på utviklingen. Hun er seks måneder gammel, og vi har nesten ingen av de samme problemene som da hun var liten. Hun går ekstremt fint i bånd så lenge det ikke er for mange distraksjoner, men hun ELSKER fortsatt mennesker. Det er ikke lett for meg å være introvert når hunden synes at hvert eneste menneske hun ser er det mest spennende i verden 😂 Men jeg synes egentlig ikke ungdomsproblemene er så ille. Hun er veldig lydig så lenge det er mulighet for å kanskje få en smule kylling. Matfokuserte labradorer er gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linny111 skrev (52 minutter siden):

Valpen vår bet også veldig mye i den alderen. Det ble MYE bedre da hun var rundt fem måneder. Men godbitsøk ute og inne var perfekt for å roe henne ned. Kong skjønte hun etter hvert når vi viste henne hvordan den fungerte og hun fikk litt tid med den. Nå kaster hun den i gulvet for å få ut alt. Det er gøy å se på.

Det er spennende å se på utviklingen. Hun er seks måneder gammel, og vi har nesten ingen av de samme problemene som da hun var liten. Hun går ekstremt fint i bånd så lenge det ikke er for mange distraksjoner, men hun ELSKER fortsatt mennesker. Det er ikke lett for meg å være introvert når hunden synes at hvert eneste menneske hun ser er det mest spennende i verden 😂 Men jeg synes egentlig ikke ungdomsproblemene er så ille. Hun er veldig lydig så lenge det er mulighet for å kanskje få en smule kylling. Matfokuserte labradorer er gull.

Ja ikke sant? Min første hund var et mareritt som valp. Hendene mine var fulle av sår og bena og ryggen min fulle av blåmerker. Men plutselig en dag gikk det opp for meg at hun ikke hadde angrepet anklene mine på flere dager, og plutselig var hendene mine fri for sår. Og plutselig igjen, så var hun rolig og ville gjerne late seg på morgenene. Og da gikk det opp for meg at alle tårene jeg hadde grått i frustrasjon og fortvilelse i valpetiden var totalt unødvendig 😅😂

Anonymkode: c60d2...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...