Gå til innhold

Fikk lappen i dag og krasjet, uten å føre skademelding.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hvor jeg skal poste denne.. Men regner med den blir flyttet om den er på helt feil plass.

I dag fikk jeg serfikatet. Er tjue år gammel, kjører aldri for fort, bryter ikke vikeplikter og ser meg godt om. Men, nå når jeg endelig har fått lappen selv, skjedde det et sammenstøt (ironisk nok) på samme dag som jeg fikk lappen.. Er forberedt på litt slemme tilbakemeldinger.. :(

Hendelsen skjedde slikt: Jeg kjørte ut fra en vei med dårlig sikt, og bilen jeg krasjet i kjører inn i denne veien jeg skal ut fra. Veien er smal, og med dårlig plass til begge biler vil jeg påstå. Men jeg har vikeplikten, siden han kommer fra høyre. Vi krasjer, og jeg skal til å bremse men får sjokk, ettersom vennene mine i bilen skriker, og klarer å tukle foten litt borti clutchen. Føreren kommer ut, knipser et bilde. Jeg er ikke helt sikker på jeg skal si, og stamtrer ut at "det er typisk min flask, unnskyld!! ". Og ser helt fortvilet ut. Så ser han igjen på bilen sin.. Fått en flott bulk nede til høyre, med rød maling fra min.. "Nei vi driter i det. Vi driter i det!!!". Så kjører han.

Spørsmålet mitt er nå: Kan denne mannen gå til sak med dette?? Å få medhold, så lenge han ikke ville skrive noe skademelding.

Vi utvekslet ingenting, såvidt ikke ord og heller ikke navn eller nummer. Hans skade var mye verre enn min! Og hadde mye finere/nyere bil enn min.. Min var det kun en liten bulk på skiltet og i grillen, som jeg fikset hos en slektning rett etterpå.

Er veldig beskymret.. Hadde selvsagt betalt, vet jo det er min feil. Men finner det ubehagelig at han tok bilde av skiltnummeret mitt, hva om han finner ut at han vil ha penger likevel i senere tid. Er dette lov?

Anonymous poster hash: 9e5ae...99e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å fotografere skaden for å dokumentere og sikre bevis? Ja, det er lov. Det er også smart. Da kan han bevise at du brøt vikeplikten og dermed slipper han utidige erstatningskrav på nakkesleng fra deg og dine medpassasjerer.

Hvis han ville, kunne han fylle ut skademelding, og ha retten på sin side hvis han skulle fikse bunglen på din regning. Men, ikke uro deg for det. Du har jo ansvarsforsikring som dekker skaden på hans bil.

Nå vet jeg ikke hva slags bil du kjører, men du vil trolig tenke at min er nyere og finere enn din. Likevel er min finest i lakken, og jeg har ingen planer om å bruke penger på service, småreparasjoner, ny registereim, eu-kontroll eller piggdekk. Før vinteren kommer er den blitt til spiker, og jeg kjører en annen som også ser helt grei ut. Hvis noen hadde gitt bilen min en skramme som ikke påvirket kjøreegenskapene, og var oppriktig lei seg, ville jeg nok også bare kjørt med den sånn, de siste to-tre månedene. Blir så mye styr med forsikringsselskaper og verksteder og det der.

Sannsynligvis driter fyren i skaden sin, men ville sikre seg mot å få erstatningskrav mot seg selv. Fortsett å kjøre med silkelabb, og lær av dine og andres feil.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dønn_ærlig

Ville tatt en tlf til politi og forklart saken samt at de loggfører samtalen itilfellet mannen ringer å anmelder deg for å ha stukket av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slå meg siden mannen vil "drite" i det er at han enten var påvirket av rus/alkohol eller ikke hadde sertifikat. Ta kontakt med politi uansett, bedre å være på den sikre siden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke der er personskade er det ingen grunn til å kontakte politiet. Fyll ut din del av skademeldingen, mens du ennå har fersk husk, og ha den liggende. Få det skriftlig fra dine medpassasjerer som hørte ham si at dere skulle bare drite i det. Om fyren hadde promille da, hjelper det lite å blåse alkotest nå, så det toget er nok gått. Fremdeles mulig han bare ville være grei, og likevel skulle kondemnere bilen før ny (strengere) eu-kontroll.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om mannen kjører med promille, hadde stjålet bilen eller kjører rundt i rus?

Du lar han kjøre uten å reagere? Fikk du ikke med deg bilskiltnummeret hans?

En annen ting, du har helt ferskt førerkort, da bør du ikke kjøre med bilen full av folk før du har vent deg litt mer til trafikken og bilen.

Hvordan ville du reagert dersom du hadde kjørt alene?

Anonymous poster hash: bae6a...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grunn til slemme tilbakemeldinger, herregud, slikt skjer. Om noen her i tråden skal "kjefte" på deg kan de heller feie for sin egen dør. Merkelig oppførsel av han i den andre bilen men kanskje du skal ringe biltilsynet eller politiet eller noe. Jeg hadde aldri bare gitt faen i det om jeg krasjet bilen min liksom.. Kanskje det ikke var hans egen bil. Jeg vet ikke, men se om du kan "spore han opp" på et eller annet vis. Om dere bor på et lite sted så ser du kanskje bilen igjen.

Og til anonym bae6a...190: Hvordan hun ville reagert om hun kjørte alene spiller absolutt ingen rolle, nå skjedde det med venner i bilen og slik er det bare. Å spekulere i hvordan utfallet hadde blitt om hun var alene gjør bare saken vondt verre for TS. Dette kunne like gjerne skjedd om hun hadde 10 års erfaring og var alene i bilen, er man uheldig så er man uheldig, basta bom............

Anonymous poster hash: c6b2a...bba
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om mannen kjører med promille, hadde stjålet bilen eller kjører rundt i rus?

Du lar han kjøre uten å reagere? Fikk du ikke med deg bilskiltnummeret hans?

En annen ting, du har helt ferskt førerkort, da bør du ikke kjøre med bilen full av folk før du har vent deg litt mer til trafikken og bilen.

Hvordan ville du reagert dersom du hadde kjørt alene?

Anonymous poster hash: bae6a...190

Jeg var i sjokk og lot han bare stikke av ja. Det var jo jeg som brøyt vikeplikten og måtte såfall ha betalt han for skaden, så siden jeg var den skyldige her så var jeg jo egentlig bare glad han sa han "dreit" i greia.. Jeg var kjemperedd. Og vil ikke tro han var påvirket av rus, ettersom han hadde en kone i bilen og skulle kjøre hjem tidlig på en mandagskveld. Og det å ha pasasjerer i bilen når en nettopp har fått lappen er helt normalt, vil ikke si jeg kjører dårligere med pasasjerer, heller bedre og tar mer hensyn! Hvis man ser bort fra dette lille uhellet.. Jeg hadde nok vært enda reddere om jeg var alene, men dette har jo ingenting å si på saken??

Så dere synes ikke jeg burde ta kontakt med politiet?

Anonymous poster hash: 9e5ae...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...