Gå til innhold

Skohyller fremme=luktproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser så mange flotte walk in closet og andre finesser til å sette/henge sko på blant klærne. Ryddig og lekkert ja..men lukter det virkelig aldri av skorne? Mine sko vil det alltid være en litt ekkel odør i etter bruk, selv med finskorne, så jeg kunne aldri hatt de fremme til pynt .

Hva gjør dere der ute med lukta? Kan ikke bare være meg som av og til lukter tåfis?

Anonymous poster hash: b0836...7ed
Skrevet

Jeg ser så mange flotte walk in closet og andre finesser til å sette/henge sko på blant klærne. Ryddig og lekkert ja..men lukter det virkelig aldri av skorne? Mine sko vil det alltid være en litt ekkel odør i etter bruk, selv med finskorne, så jeg kunne aldri hatt de fremme til pynt .

Hva gjør dere der ute med lukta? Kan ikke bare være meg som av og til lukter tåfis?

Hm Går det an for å få bort lukt, å tørke over skoene inni med en klut oppvridd i eddikblanding (7% eddik blandet ut med vann), og tørke etter med en klut med rent vann ?

Anonymous poster hash: a2a19...012

Skrevet

Men blir alle skoene til folk vasket før de settes bort?

Er det virkelig ingen her inne på forumet som har skorne sine pent på hyller "til utstilling"?

Skrevet

De står på skohylle i entreen. Når sesongens sko ikke lenger er egnet til bruk pga. Værforhold ute, går her og en tørr sko inn i en ny brødpose og den knyttes igjen. Og alt går inn i egen hylle i skapet.

Og noen måtte jo komme emd eddik også i skoene.

Anonymous poster hash: 37311...f9a

• Liker 1
Skrevet

De står på skohylle i entreen. Når sesongens sko ikke lenger er egnet til bruk pga. Værforhold ute, går her og en tørr sko inn i en ny brødpose og den knyttes igjen. Og alt går inn i egen hylle i skapet.

Finnes det noen god måte å "rense" skoene innvendig for tåsvette?

Skrevet

Vasker du skoene og tørker dem før du legger dem i brødposer?

Hva vasker du dem evt med?

Tusen takk for godt tips om brødposer :blomst:

Skrevet

Jeg lar sko stå framme når jeg ikke bruker dem, og har aldri hatt noe luktproblem. Jeg bruker skodeodorant som jeg har kjøpt i en skobutikk :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar sko stå framme når jeg ikke bruker dem, og har aldri hatt noe luktproblem. Jeg bruker skodeodorant som jeg har kjøpt i en skobutikk :)

Takk for tips :blomst:

Må skoene sprayes ofte med skodeodoranten (eller er det rollon/krem)? Hvordan virker skodeodoranten?

Fjerner den svettelukten? virker den forebyggende? Kan den også brukes på svette sko som har vært brukt lenge uten tidligere bruk av skodeo?

Skrevet

Hva er det denne eddiken skal være godt for egentlig?

Skrevet

Hva er det denne eddiken skal være godt for egentlig?

Jeg leste at eddik er bakteriedrepende, og tenkte at den kanskje kunne fjerne lukt fra sure tær i sko

Dessverre leste jeg denne artikkelen, men jeg tror ikke at eddik blir mitt favorittvaskemiddel :)

http://www.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/

Skrevet

Finnes det noen god måte å "rense" skoene innvendig for tåsvette?

Om jeg var deg ville jeg bruk deo på føttene.

Det er også smart å ta fotbad med fotbadesalt.

Bruker du rene sokker/strømper og har badet føttene, så lukter ikke skoene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg leste at eddik er bakteriedrepende, og tenkte at den kanskje kunne fjerne lukt fra sure tær i sko

Dessverre leste jeg denne artikkelen, men jeg tror ikke at eddik blir mitt favorittvaskemiddel :)

http://www.dagbladet.no/2011/09/28/tema/bolig/klikk/18334108/

Eddik er en sur løsning. Den er ikke egnet til å vaske med. Du risikerer at eddiken etser på det du forsøker å vaske.

(De har forresten ikke en gang greid å oversette bakingsoda med bikarbonat, men skrevet bakepulver. Jey.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Om jeg var deg ville jeg bruk deo på føttene.

Det er også smart å ta fotbad med fotbadesalt.

Bruker du rene sokker/strømper og har badet føttene, så lukter ikke skoene.

Tusen takk! :blomst:

Skrevet

Takk for tips :blomst:

Må skoene sprayes ofte med skodeodoranten (eller er det rollon/krem)? Hvordan virker skodeodoranten?

Fjerner den svettelukten? virker den forebyggende? Kan den også brukes på svette sko som har vært brukt lenge uten tidligere bruk av skodeo?

Det er spray som du sprayer inne i skoen og lar tørke, den virker forebyggende mot svette. Lukter ganske sterk deodorant, så den "kamuflerer" svettelukt etter det jeg har erfart. En spraybehandling varer også ganske lenge, husker ærlig talt ikke hvor ofte jeg bruker den med det er sjelden :)

Skrevet

Det er spray som du sprayer inne i skoen og lar tørke, den virker forebyggende mot svette. Lukter ganske sterk deodorant, så den "kamuflerer" svettelukt etter det jeg har erfart. En spraybehandling varer også ganske lenge, husker ærlig talt ikke hvor ofte jeg bruker den med det er sjelden :)

Takk! Kan du poste navnet på skodeodoranten en dag det passer? Det hadde vært fint å fått kjøpt den samme som du har så god erfaring med :)

Skrevet

Takk! Kan du poste navnet på skodeodoranten en dag det passer? Det hadde vært fint å fått kjøpt den samme som du har så god erfaring med :)

Kjøpte den på Skoringen, kan også kjøpes på nettet her: http://www.skoringen.no/intet-brand-deo-fresh.aspx :)

Skrevet

Finnes det noen god måte å "rense" skoene innvendig for tåsvette? Anonymous poster hash: a2a19...012

Ecco butikkene har rensemidler til bruk innvendig i sko.

Men skosåler som har gått utendørs inneholder jo mengder av microorganismer.

Skrevet

Sist i dag var jeg på besøk i et hjem hvor skoene står på hyller i den lille gangen deres.. og det luktet intenst av tåfis. Kjempehyggelige mennesker, men lite sans for renslighet, tydeligvis :(

Anonymous poster hash: 78498...93c
  • Liker 1
Skrevet

Vasker du skoene og tørker dem før du legger dem i brødposer?Hva vasker du dem evt med?Tusen takk for godt tips om brødposer :blomst:Anonymous poster hash: a2a19...012

Skoene må være helt knusktørre før du legger dem i rene, nye brødposer eller risikerer du at det kommer mugg i skoene. Jeg pleier å tørke av skinnsko utvendig med rensekluter til skinnmøbler, eller svamper beregnet på sko, nesten etter hver gangs bruk. Innvendig er der ikke så stort behov for rens, fordi jeg går aldri på gulv barbent eller i sokker jeg skal ha opp i sko, for å spare på skoene.

Har inne sko og utesko som koster en del pr. Par. Må ha skikkelige sko av helsemessige grunner og passer derfor godt på skoene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...