Gå til innhold

Verste opplevelse som gjest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi de uttrykkene stammer fra bibelen og kristen liturgi. Jeg giftet meg på rådhuset og syntes vigselsformularet som ble brukt var helt nydelig https://www.bufdir.no/Ekteskap_og_skilsmisse/Borgerlig_vigsel/Borgerlig_vigselsformular_pa_flere_sprak/

Anonymkode: 6aca5...c6b

Det er jeg klar over. Har lest det borgerlige vigselsformularet og synes ikke det er like fint. Blir litt kjølig og formelt. Den ene dagen i livet jeg skal gi så store løfter skal jeg tillate meg litt poetisk språk. Vil at de skal si «i gode og onde dager» (istedenfor «i medgang og motgang») og «til døden skiller oss ad» fremfor «livet ut». 
 

Har vært i veldig mange vielser i mitt liv både borgerlige, humanetiske, humanistiske, i den norske kirke og i pinsekirken. Likte ikke pinsekirken sitt formular heller. Har med andre ord sett mye ulikt og mener selv jeg har et godt grunnlag for å uttale meg. Synes absolutt den norske kirke sitt formular er det vakreste. 

Anonymkode: 2cc8b...3d8

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alice123 skrev (På 23.10.2022 den 0.38):

Hadde jeg møtt opp i vielse uten stoler hadde jeg snudd og gått. Jeg har en ankel som er ødelagt etter en ulykke, og den fungerer helt fint til hverdags. Men den tåler ikke å stå i høye hæler i 30-60 min på betong/stein/hard tre. Å i det hele tatt stå i høye hæler på hardt underlag i 30-60 min selv med velfungerende ankler høres helt grusomt ut.

Jeg ser forøvrig helt frisk og oppegående ut, og går normalt.

Ta av skoene da…

Anonymkode: 18c3b...c20

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 9.40):

Stavanger. Men har også vært i vielser med HEF i Bergen og Fredrikstad og alle vigslerne har vært slik. Virker som om det er væremåten deres. De sier heller ingen vakre ting som «i gode og onde dager», «til døden skiller dere ad», «størst av alt er kjærligheten», «kjærligheten håper alt, tåler alt, utholder alt» osv. og de tillater ikke at far følger bruden opp, eller sier «du kan nå kysse bruden». De tillater heller ikke sanger hvor «gudsbegrep» eller overnaturlige ting nevnes. Sangen Bless the broken road osv ville sikkert ikke blitt tillatt. Humanistene er en annen organisasjon og de er mer runde i kantene på sånne ting, så du kan feks sjekke dem ut.

Anonymkode: 2cc8b...3d8

Du kan nå kysse bruden?? 😀😂😂😂

Har prestene også blitt infisert av amerikanske tv-serier nå… 

Anonymkode: 18c3b...c20

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan nå kysse bruden?? 😀😂😂😂

Har prestene også blitt infisert av amerikanske tv-serier nå… 

Anonymkode: 18c3b...c20

Det har de i såfall vært siden det første bryllupet jeg var i i… 1995? Og alle de ganske mange etter det (kristent miljø, folk gifter seg i fleng😂)

Anonymkode: 311e7...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ta av skoene da…

Anonymkode: 18c3b...c20

Selv uten skoene ville jeg haltet i ca. to uker av å stå så lenge på hardt underlag barfot. Om jeg hadde forutsett at jeg måtte stå på slikt underlag i en time hadde jeg tatt på meg tilsvarende sko, men det er ikke noe man forventer i en vielse.

Ut over min skade, så høres det skikkelig kjipt ut å stå i bare strømpebuksa på kaldt gulv over tid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (i likhet med flere som har skrevet her inne allerede) vært gjest i et humanistisk bryllup. Bryllupet var forsåvidt fint lagt opp med sermoni utendørs, men bruden ble ikke ført til «alters» av sin far (som så ganske brydd ut der han sto og så på at brudgommen fulgte bruden opp selv), og mannen fra human etisk forbund holdt en flåsete og svært upersonlig «tale» om samliv. Tonen var veldig kald og det føltes ut som om ekteskapet ble «snakket ned» heller enn opp.. Alle (inkludert brudeparet) virket utilpass og tiden føltes som en evighet.
 

Brudgommen kommenterte i ettertid at han synes det var trist at ingen ble rørt 😅 

Anonymkode: 22cf6...9d7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ta diskusjoner en annen plass, dette er tråd for verste opplevelse som gjest. 

Anonymkode: a054c...1e2

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i et bryllup hvor fetteren til brudgommen ble sørpe full, på det nivået at de egentlig bare burde sendt han hjem. Skjønner ikke hvorfor de lot han bli. Etter middag fikk han det for seg at han skulle danse halling (dette er byfolk så han ante ikke hva han drev med). Virret rundt på huk for å danse halling oppå bord og hoppet inn i samtaler, avbrøt folk osv. Han greide til slutt å velte bryllupskaka da foten hans ble viklet inn i ene bordfoten mens han dansa. Først da ble han vist ut. Grusomt. 

Anonymkode: 3dff8...ab6

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Var et på nydelig vakkert fjellsted. Men så måtte vi vente mange timer mellom vielse og middag fordi gjestene tok bilder. Var noen hagespill, men hallo...

Bruden virket også veldig nervøs, og så ikke ut som hun koste seg. 

Maten var god da.

Anonymkode: c2e44...a9d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2022 at 10:46 AM, AnonymBruker said:

Hva tenker man når man velger dette? Kostnaden av stoler vs gjestenes komfort - nei kjør på uten stoler? Og at man har full oversikt over hvem som er "friske og oppegående"? Av alle ting folk har droppet ved bryllup er det første gang jeg hører om noen som har vraket stoler. 

Anonymkode: 055e6...18e

Det er ikke alltid man får velge. Vi hadde utevielse. Det var ikke lov å sette ut mange stoler, pynte eller gjøre noe som helst med området. Hadde noen få klappstoler til de vi visste kunne trenge det. Sikkert helt grusomt dårlig gjort av oss å ha en vielse vi ønsket fremfor å prioritere gjestenes ønsker. Men folk ga uttrykk for at de syntes det var veldig fint. Kan hende de løy, men det får være synd for dem i så fall.

Anonymkode: a630b...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert helt grusomt dårlig gjort av oss å ha en vielse vi ønsket fremfor å prioritere gjestenes ønsker.  

Anonymkode: a630b...872

...Sier du som om gjestene bare dukket opp uinvitert til ditt private ønskebryllup. 

Anonymkode: 64a84...28e

  • Liker 18
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke alltid man får velge. Vi hadde utevielse. Det var ikke lov å sette ut mange stoler, pynte eller gjøre noe som helst med området. Hadde noen få klappstoler til de vi visste kunne trenge det. Sikkert helt grusomt dårlig gjort av oss å ha en vielse vi ønsket fremfor å prioritere gjestenes ønsker. Men folk ga uttrykk for at de syntes det var veldig fint. Kan hende de løy, men det får være synd for dem i så fall.

Anonymkode: a630b...872

Wow… 

Anonymkode: 9d4ac...efd

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i et bryllup på den varmeste sommerdagen noen gang.. Var 32 grader og stekende sol. Vi var på et åpent skyggefritt område,  og en låve som var lokale. 

Brudeparet var ekstremt strenge med kleskoden, og sendte ut meldinger i forkant om at mennene kunne skifte etter at brudgommen hadde skiftet.. Men , da måtte de skifte til dressbukseshorts og skjorte med korte ermer , før det måtte alle gå med mørk dress.. Brudeparet kom 2 timer etter vi ble bedt inn pga bilder . Når de kom , så måtte vi ta en runde med bilder alle gjestene. Når dette var ferdig , etter en og en halv time, skiftet brudgommen.. Da fikk gjestene beskjed om at de kunne skifte.

Ikke nok med det, så hadde brudeparet planlagt en natursti mens vi ventet på de.. Og delt oss inn i tilfeldige lag for at vi skulle bli kjent med hverandre..  Så der måtte vi gå rundt på tunet i 32 varmegrader med kleskode mørk dress... Det var også ekstremt mye grus / sand,  så skoa og kjolen til alle ble skikkelig skitne på runden. 

Anonymkode: 1c10f...444

  • Liker 10
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste ever, er da jeg var i bryllup til en venninde. Hun «giftet seg inn» i ett frikirke samfunn på Sørlandet. Vi var plassert sånn at alle hennes folk satt på ene siden av rommet, og hans på andre. I hestesko. Helt greit.

Men så reiste lederen av dette kirkesamfunnet seg opp, snudde seg mot alle oss på hennes side og sa; ALLE DERE SOM IKKE HAR TATT IMOT JESUS, DERE GROR DET NOE ONDT I.

  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snupps66 skrev (3 timer siden):

Verste ever, er da jeg var i bryllup til en venninde. Hun «giftet seg inn» i ett frikirke samfunn på Sørlandet. Vi var plassert sånn at alle hennes folk satt på ene siden av rommet, og hans på andre. I hestesko. Helt greit.

Men så reiste lederen av dette kirkesamfunnet seg opp, snudde seg mot alle oss på hennes side og sa; ALLE DERE SOM IKKE HAR TATT IMOT JESUS, DERE GROR DET NOE ONDT I.

Som kristen sa jeg et høyt NEI!!!!! til akkurat dette. Det passer absolutt ikke i et bryllup. At blir nevnt bønn for brudeparet og lignende regner med at dere synes var ok, men å si negative ting om de som tror litt mindre (som vi kaller det hos oss) det er ikke på sin plass noe sted!! 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sofie777 skrev (På 22.7.2023 den 1.39):

Som kristen sa jeg et høyt NEI!!!!! til akkurat dette. Det passer absolutt ikke i et bryllup. At blir nevnt bønn for brudeparet og lignende regner med at dere synes var ok, men å si negative ting om de som tror litt mindre (som vi kaller det hos oss) det er ikke på sin plass noe sted!! 

Takk ♥️

Jeg synes det er helt greit at folk er kristne, og at det får en stor plass i bryllupet deres. Jeg støtter alle om det er rett for de. Men denne fordømmelsen noen holder på med, den synes jeg de skulle spart seg for. For hvem er egentlig du, som stiller deg over så mange andre liksom. Og hvor er rausheten, varmen, godheten, «la alle komme til meg» tanken. Likevel var det ikke oss han var styggest mot her. Brudeparet brukte dagene etter bryllupet på å ringe rundt å beklage til alle. Det er trist altså. Tenk hva han gjorde med dagen deres ..

Endret av Snupps66
  • Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bryllup for et par uker siden hvor alle av oss måtte ha svarte klær ,var begravelsesstemning ,var kun bruden som hadde kvit på seg .🤪 

Paret er også turbulente å har ikke vært sammen så lenge (1-2 år) så det virket mer som de gifta seg for å overbevise alle andre om sin kjærlighet !🙄 

Selve brylluppe va fint og greit nok det ja ,men sammenlagt var det litt spessielt pga klesvalg ,samt at den ene forloveren til bruden styra og oppførte seg om det var hennes dag ,samt at hele gjengen måtte bli med å ta kleine bilder sammen med bruden ,men vil ikke si så mye mer enn dt ifare for å bli gjennkjent .. Jeg har ikke kjent bruden så veldig lenge ,men følte meg låst til å være der da jeg ble påpakkt oppgaver og følte desverre jeg ikke hadde noe valg og det kjenner jeg på enda at jeg er skuffa og lei meg for .. 

Anonymkode: b44e0...f46

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 21.40):

Var i et bryllup på den varmeste sommerdagen noen gang.. Var 32 grader og stekende sol. Vi var på et åpent skyggefritt område,  og en låve som var lokale. 

Brudeparet var ekstremt strenge med kleskoden, og sendte ut meldinger i forkant om at mennene kunne skifte etter at brudgommen hadde skiftet.. Men , da måtte de skifte til dressbukseshorts og skjorte med korte ermer , før det måtte alle gå med mørk dress.. Brudeparet kom 2 timer etter vi ble bedt inn pga bilder . Når de kom , så måtte vi ta en runde med bilder alle gjestene. Når dette var ferdig , etter en og en halv time, skiftet brudgommen.. Da fikk gjestene beskjed om at de kunne skifte.

Ikke nok med det, så hadde brudeparet planlagt en natursti mens vi ventet på de.. Og delt oss inn i tilfeldige lag for at vi skulle bli kjent med hverandre..  Så der måtte vi gå rundt på tunet i 32 varmegrader med kleskode mørk dress... Det var også ekstremt mye grus / sand,  så skoa og kjolen til alle ble skikkelig skitne på runden. 

Anonymkode: 1c10f...444

Man kan lure på hvorfor folk prioriterer å bruke så mye tid på å ta bilder. Det går jo på bekostning av gjestenes (og sikkert parets) opplevelse av bryllupet. 2 timer pluss foto med gjestene er jo helt koko.  Og dette var før middag regner jeg med? Paret får sikkert  noen fine bilder fra dagen sin å vise til, men selve selskapet vil vel ikke akkurat bli husket på som noe høydepunkt av de fleste som var tilstede. Kanskje reflekterer det den poseringskulturen vi ellers ser i sosiale medier.

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/12/2021 at 7:24 AM, AnonymBruker said:

Men hvorfor ha kaffegjester? Er de ikke gode nok for middag?

Anonymkode: 2cfc2...044

Gavegribbere rett og slett. 

Anonymkode: b5fd3...d29

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...