Gå til innhold

Verste opplevelse som gjest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sofie777 skrev (4 timer siden):

Hadde jeg kommet til en stående vielse, hadde jeg snudd og satt meg i bilen. Husk det er ikke bare vielsen. Man kommer gjerne litt før vielsen og så skal man stå i kø for å gratulere brudeparet etterpå. Dessuten skal man gjerne snakke litt med de andre gjestene og det blir tatt litt bilder, så 20 minutter er ikke bare 20 minutter. Jeg er relativt ung, men har dårlige ben, men ikke så dårlige at jeg har med en rullende stol. Vet jeg om at det er stående bryllup på forhånd, tar jeg med min sammenleggbare krakk, så får jeg se det jeg ser og høre det jeg hører.

Samme her. Kan dessverre ikke stå for lenge av gangen, så det ødelegger en del av opplevelsen min om alt skal skje stående. Å vil jo tro at brudeparet ønsker at alle gjestene skal ha en fin dag. 

Anonymkode: 9d4ac...efd

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her. Kan dessverre ikke stå for lenge av gangen, så det ødelegger en del av opplevelsen min om alt skal skje stående. Å vil jo tro at brudeparet ønsker at alle gjestene skal ha en fin dag. 

Anonymkode: 9d4ac...efd

Ja, det er en ting at brudeparet vil ha selve vielsen gjort fort og ønsker å stå, men det er foreldre og besteforeldre og sånne som oss å ta hensyn til også. Må jeg stå, hadde det havnet i denne spalten under en av de verste opplevelsene som gjest. Hvis man i tillegg har buffé, der man må stå i kø for å få maten, så er ikke brudeparet blant mine beste venner lenger, for å si det sånn.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stå stille i 20 min er faktisk ganske tungt😅 og mange kvinner har jo også sko som kanskje ikke er like behagelige. Man kan jo ikke akkurat drive å bevege seg rundt for å unngå å få vondt i føttene. 

Men jeg har for øvrig ikke vært i et «stå»-bryllup, så bet ikke hvordan det er. 

Anonymkode: e6c76...2c8

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (23 timer siden):

Da tar man en drink i baren i stedet. Mye bedre.

Fikk servert x antall glass til middag og dessert før det var egen drikke resten av dagen, men et bryllup hadde baren åpen etter et gitt kl slett (når kake og kaffe gjestene kom).

Anonymkode: 65348...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 14.18):

For noen år siden var vi i et flott bryllup som brudeparet hadde lagt mye penger og planlegging på -det var det perfekte brylluppet ned til minste detalj, stor norsk kjendis som skulle underholde, et lokale som var mange års ventetid på og alt var så lekkert og gjennomtenkt. Brudens familie tilhører pinsemenigheten og bruden var veldig på til alle venner at dette IKKE måtte bli et rølpebryllup osv -hun var redd for reaksjonen til sin far som betalte det meste.

så drar forloveren til brudgommen frem en sang hvor han hadde gjemt sangarkene under duken i forkant til alle 150 gjestene. Ingen visste om dette på forhånd, selv om brudeparet hadde vært klare på at de ikke ville ha noen overraskelser som kunne ødelegge stemningen. Han skulle egentlig holde takk for maten tale, men reiste seg og sa at takke for maten kan alle gjøre selv -nå ville han dra opp stemningen med allsang da han elsket å lage liv.

Sangteksten er en ren rølpesang med grov tekst. (teksten kommer nederst i innlegget)Og ansiktet til brudeparret og hennes familie var så vond å se på. Det lyste sinne av hele gjengen. Mange gjester fikk latterkrampe underveis i sangen fordi det var så harry og kleint og stemningen etter sangen var så tung.

Bruden løp gråtende på do etter middagen, foreldrene hennes satt stive i maska og nektet å snakke med gjester. I tillegg stoppet faren alkoholserveringen. 

Greit nok at sangen ikke er så veldig drøy. Men utrolig kjipt av forloveren å "overraske" med dette stuntet når brudeparet på forhånd var klare på at de ikke ville ha noen rølpefaktor den dagen. ble en ganske klein kveld..

Her er sangen;

Det var en skvær gæren pop-tulling
Som skulle ut etter brigg
Han skulle visst ut etter brigg
Han skulle visst ut etter brigg, etter brigg
Etter øve-øl, tralla-lala
Han skulle visst ut etter brigg
Til konen hans kom det en ung bekjent
Mens mannen var ute etter brigg
Mens mannen var ute etter brigg
Mens mannen var ute etter brigg, etter brigg
Etter øve-øl, tralla-lala
Mens mannen var ute etter brigg
Så pulte han konen med tissen sin
Fordi han var klar for et ligg
Mens mannen var ute etter brigg
Mens mannen var ute etter brigg, etter brigg
Etter øve-øl, tralla-lala
Mens mannen var ute etter brigg
De lå der og pulte i sengen sin
Og så tok de begge en sigg
Det smaker godt etter et ligg
Og mannen var ute etter brigg, etter brigg
Etter øve-øl, tralla-lala
Ja, mannen var ute etter brigg
Moralen her i vår vise er
At puling er skikkelig digg
Men diggest av alt er jo brigg
Så mannen var ute etter brigg, etter brigg
Etter øve-øl, tralla-lala
Ja, mannen var ute etter brigg

Anonymkode: 7906e...e16

 Så respektløst av forloveren. Nå kjenner jeg kun til Bare Egil Bands versjon av den sangen (aner ikke om noen andre har laget en versjon) , men det kunne vel stortsett kun bare blitt verre om de hadde dratt igang Luxus leverpostei. Stakkars den bruden.. Den musikken har sin plass det også, men det er er vel mer type Wunderland bryllup. 

Det er vel alle bruder og brudens fars drøm å få høre att brudgommen skal starte karriere som alkoholiker og hun skal være utro da alkohol er diggere enn henne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 13.14):

Jeg har vært kaffegjest én gang. Men da hadde brudeparet en enorm familie, og en enorm vennegjeng. Umulig økonomisk for dem å få det til med alle til middag. Familien fikk middag, mens alle vennene (unntatt forlovere) var kaffegjester. Synes det var helt greit. Hadde det derimot vært A-lag og B-lag som venner hadde det føltes mer kjipt. Men vi ble jo alle behandlet likt.

Anonymkode: bdf74...784

Enig. Vi skal gifte oss på vårparten neste år og kommer til å invitere familien til middag og vennene våre til kaffe, på grunn av vår økonomiske situasjon akkurat nå (jeg studerer og vi lever på kun en inntekt + noe jobb på meg som varierer fra måned til måned). 

Verste opplevelse som gjest? Det må være det bryllupet med 12 taler, tror jeg det var, og vi ble sittende ved bordet i flere timer. Og det var SÅ tydelig at mange kjedet seg. En av talene varte i hele 30 minutter. GJESP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 9.19):

Vi skal ha stående vielse. Men den varer maks 20min da. Det regner jeg med at friske, oppegående mennesker klarer. (Har noen få stoler foran til de eldste) Men dette var kanskje en lang vielse?

Vi skal forresten stå selv også. Skjønner det er kjipt når brudeparet sitter. Da ser man jo lite.

Anonymkode: d1d12...7ea

Jeg har har heldgvis alltid med meg en sammenleggbar stol i bilen til nettopp slike anledninger. Hvis ikke ville jeg bare gått og satt meg i bilen som en under her skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 9.19):

Vi skal ha stående vielse. Men den varer maks 20min da. Det regner jeg med at friske, oppegående mennesker klarer. (Har noen få stoler foran til de eldste) Men dette var kanskje en lang vielse?

Vi skal forresten stå selv også. Skjønner det er kjipt når brudeparet sitter. Da ser man jo lite.

Anonymkode: d1d12...7ea

Det håper jeg dere har informert gjestene om på forhånd?!

Anonymkode: 19bdd...cf4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/7/2022 at 9:19 AM, AnonymBruker said:

Vi skal ha stående vielse. Men den varer maks 20min da. Det regner jeg med at friske, oppegående mennesker klarer. (Har noen få stoler foran til de eldste) Men dette var kanskje en lang vielse?

Vi skal forresten stå selv også. Skjønner det er kjipt når brudeparet sitter. Da ser man jo lite.

Anonymkode: d1d12...7ea

Hva tenker man når man velger dette? Kostnaden av stoler vs gjestenes komfort - nei kjør på uten stoler? Og at man har full oversikt over hvem som er "friske og oppegående"? Av alle ting folk har droppet ved bryllup er det første gang jeg hører om noen som har vraket stoler. 

Anonymkode: 055e6...18e

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 10.46):

Hva tenker man når man velger dette? Kostnaden av stoler vs gjestenes komfort - nei kjør på uten stoler? Og at man har full oversikt over hvem som er "friske og oppegående"? Av alle ting folk har droppet ved bryllup er det første gang jeg hører om noen som har vraket stoler. 

Anonymkode: 055e6...18e

Enig. Merkelig valg å ikke la gjestene få sitte under vielsen. 

Anonymkode: b07e9...998

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2022 den 10.46):

Hva tenker man når man velger dette? Kostnaden av stoler vs gjestenes komfort - nei kjør på uten stoler? Og at man har full oversikt over hvem som er "friske og oppegående"? Av alle ting folk har droppet ved bryllup er det første gang jeg hører om noen som har vraket stoler. 

Anonymkode: 055e6...18e

Hadde jeg møtt opp i vielse uten stoler hadde jeg snudd og gått. Jeg har en ankel som er ødelagt etter en ulykke, og den fungerer helt fint til hverdags. Men den tåler ikke å stå i høye hæler i 30-60 min på betong/stein/hard tre. Å i det hele tatt stå i høye hæler på hardt underlag i 30-60 min selv med velfungerende ankler høres helt grusomt ut.

Jeg ser forøvrig helt frisk og oppegående ut, og går normalt.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi også dessverre bare måtte snu i døra og gå. Å stå lenge klarer vi dessverre ikke.

Anonymkode: 3f56c...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 21.07):

1) Vielse hvor vi måtte stå

2) Militant vigsler fra Human-Etisk Forbund som på en aggressiv måte leste opp et dikt hvor strofen «bare et lite menneske» ble gjentatt. Har ingenting imot livssynet til HEF, men likte ikke utstrålingen til vigsleren, hun virket hard og kjølig, og veldig lite opptatt av å skape en varm og magisk stemning i rommet. 

Anonymkode: 2cc8b...3d8

Guri land. Hvor i alle dager var dette? Jeg skal gifte meg humanistisk og vil absolutt ikke ha en sånn vigsler😳

Anonymkode: fbd5a...75d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Guri land. Hvor i alle dager var dette? Jeg skal gifte meg humanistisk og vil absolutt ikke ha en sånn vigsler😳

Anonymkode: fbd5a...75d

Stavanger. Men har også vært i vielser med HEF i Bergen og Fredrikstad og alle vigslerne har vært slik. Virker som om det er væremåten deres. De sier heller ingen vakre ting som «i gode og onde dager», «til døden skiller dere ad», «størst av alt er kjærligheten», «kjærligheten håper alt, tåler alt, utholder alt» osv. og de tillater ikke at far følger bruden opp, eller sier «du kan nå kysse bruden». De tillater heller ikke sanger hvor «gudsbegrep» eller overnaturlige ting nevnes. Sangen Bless the broken road osv ville sikkert ikke blitt tillatt. Humanistene er en annen organisasjon og de er mer runde i kantene på sånne ting, så du kan feks sjekke dem ut.

Anonymkode: 2cc8b...3d8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Stavanger. Men har også vært i vielser med HEF i Bergen og Fredrikstad og alle vigslerne har vært slik. Virker som om det er væremåten deres. De sier heller ingen vakre ting som «i gode og onde dager», «til døden skiller dere ad», «størst av alt er kjærligheten», «kjærligheten håper alt, tåler alt, utholder alt» osv. og de tillater ikke at far følger bruden opp, eller sier «du kan nå kysse bruden». De tillater heller ikke sanger hvor «gudsbegrep» eller overnaturlige ting nevnes. Sangen Bless the broken road osv ville sikkert ikke blitt tillatt. Humanistene er en annen organisasjon og de er mer runde i kantene på sånne ting, så du kan feks sjekke dem ut.

Anonymkode: 2cc8b...3d8

Men det er jo en grunn til at far ikke skal følge brud. Hun er ikke en vare som skal overleveres til mannen.  Så der er jeg uenig med deg. Og som Humanetiker passer det seg ikke med Gudereferanser i sangene. Vi tror jo ikke på noen Gud. Her tror jeg bare du er opphengt i tradisjon.  
Men heldigvis skal jeg ikke gifte meg i noen av de nevnte byene, så jeg håper på en mildere person som skal vie🥰

Anonymkode: fbd5a...75d

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo en grunn til at far ikke skal følge brud. Hun er ikke en vare som skal overleveres til mannen.  Så der er jeg uenig med deg. Og som Humanetiker passer det seg ikke med Gudereferanser i sangene. Vi tror jo ikke på noen Gud. Her tror jeg bare du er opphengt i tradisjon.  
Men heldigvis skal jeg ikke gifte meg i noen av de nevnte byene, så jeg håper på en mildere person som skal vie🥰

Anonymkode: fbd5a...75d

Det forstår jeg, men mange sanger har referanser til feks «skjebnen» eller «meant to be», uten at man tenker over at det er Gud inne i bildet. Opphengt i tradisjon er jeg ikke, men når jeg deltok i de humanistiske vielsene ble jeg faktisk enda mer bevisst på at jeg heller vil gifte meg i kirken. Synes språket er fattig og akademisk i humanistiske vielser. Synes også det er for lite fokus på at man nå er et par for alltid og at det er familien/paret som står i fokus og ikke individualistisk selvrealisering. Feks diktet «vi kan ikke eie hverandre, men vi kan låne og glemme å gi tilbake» er det dummeste diktet jeg har hørt.

Anonymkode: 2cc8b...3d8

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo en grunn til at far ikke skal følge brud. Hun er ikke en vare som skal overleveres til mannen.  Så der er jeg uenig med deg. Og som Humanetiker passer det seg ikke med Gudereferanser i sangene. Vi tror jo ikke på noen Gud. Her tror jeg bare du er opphengt i tradisjon.  
Men heldigvis skal jeg ikke gifte meg i noen av de nevnte byene, så jeg håper på en mildere person som skal vie🥰

Anonymkode: fbd5a...75d

«Her tror jeg du bare er opphengt i tradisjon»? For en nedlatende tone til en som har en annen smak en deg? Kan jeg ikke like det tradisjonelle språket uten at jeg er «opphengt» i tradisjon? Du virker ikke særlig trivelig så tror en vigsler fra HEF vil passe utmerket for deg. 

Anonymkode: 2cc8b...3d8

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

«Her tror jeg du bare er opphengt i tradisjon»? For en nedlatende tone til en som har en annen smak en deg? Kan jeg ikke like det tradisjonelle språket uten at jeg er «opphengt» i tradisjon? Du virker ikke særlig trivelig så tror en vigsler fra HEF vil passe utmerket for deg. 

Anonymkode: 2cc8b...3d8

Beklager at du tolker det slik. Var ikke ment som nedlatende, bare en kommentar.  At du tolker det dit hen at jeg er en utrivelig person får stå for din egen regning. Kos deg med kirkevielse du, godt vi er forskjellige. 

Anonymkode: fbd5a...75d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

De sier heller ingen vakre ting som «i gode og onde dager», «til døden skiller dere ad», «størst av alt er kjærligheten», «kjærligheten håper alt, tåler alt, utholder alt» osv.

Anonymkode: 2cc8b...3d8

Det er fordi de uttrykkene stammer fra bibelen og kristen liturgi. Jeg giftet meg på rådhuset og syntes vigselsformularet som ble brukt var helt nydelig https://www.bufdir.no/Ekteskap_og_skilsmisse/Borgerlig_vigsel/Borgerlig_vigselsformular_pa_flere_sprak/

Anonymkode: 6aca5...c6b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...