Gå til innhold

Pleier dere og reservere plasser på flyet? hvor i flyet isåfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er vel et krav at rullestolbrukere SKAL sitte ved vinduet. Fordi ved en eventuell evakuering vil de hindre de som sitter innenfor hvis de sitter ved midtgangen. I en nødsituasjon kan det være avgjørende for om de dør eller overlever.

Så mitt liv er verdt mindre enn funksjonsfriske?

Anonymous poster hash: dc53b...b22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mitt liv er verdt mindre enn funksjonsfriske?

Anonymous poster hash: dc53b...b22

Utgangspunktet er jo at man vil redde alle, men i enkelte situasjoner klarer man rett og slett ikke evakuere alle, og av den grunn så ønsker man ikke at en som har problemer med å forflytte seg skal hindre andre passasjerer i å evakuere.. Litt brutalt sagt men bedre at 1 omkommer og 2 overlever enn at 3 omkommer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri penger på å reservere, men da forventer jeg heller ikke å drive å bytte rundt på plasser i etterkant.

Slik det virker som visse gjør..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel et krav at rullestolbrukere SKAL sitte ved vinduet. Fordi ved en eventuell evakuering vil de hindre de som sitter innenfor hvis de sitter ved midtgangen. I en nødsituasjon kan det være avgjørende for om de dør eller overlever.

Og hvordan skal en person i rullestol plassere seg på sete A og E? Sitrer man i rullesttol fordi man er lam vil det bli krevende å sette seg innerst. De gangene jeg har sett rullestolbrukere på fly har de sittet på første rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal en person i rullestol plassere seg på sete A og E? Sitrer man i rullesttol fordi man er lam vil det bli krevende å sette seg innerst. De gangene jeg har sett rullestolbrukere på fly har de sittet på første rad.

A eller F i noen tilfeller D eller lenger ut i alfabetet hvis det er widebody.

Hvis mulig plasserer man de nok på 1 rad, men aldri slik at de hindrer andre passasjerer. Ikke bare i en nødsituasjon, men og hvis en av de andre må opp i andre ærend, veldig upraktisk hvis den ytterst sitter i rullestol.

Mener og det finnes en løsning slik at enkelte rader kan vippes fremover mens man plasserer en person i setet på raden bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reserverer alltid sete. Liker å bestemme selv hvor jeg/vi skal sitte.

Ofte er det ledig også samtidig som man sjekker inn, men betraktelig færre alternativer. Så for å bestemme helt selv betaler vi gladelig noen få kroner for dette. Med SAS passer vi på å reservere så fort det er mulig.

Syns det blir helt feil dersom par blir splittet, og de begynner å styre for å sitte sammen, ved at andre blir bedt om å flytte seg osv, fordi man ikke har reservert sete på forhånd. Da får man betale for det.

Samme med de med flyskrekk eller andre som har spesielle ønsker til hvor de skal sitte.

Vi reserverer sete ved vindu, slik at en av oss kan sitte der ettersom vi liker det. At noen andre vil sitte der, og at "vi bare kan sette oss på de to ytterste" er da uaktuelt. Med mindre det er en særdeles god grunn til det naturligvis.

Endret av Lille Rosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mitt liv er verdt mindre enn funksjonsfriske?

Anonymous poster hash: dc53b...b22 [/acronH

Hvis du tror at det i en evakueringssituasjon bli prioritert å holde andre igjen for å komme frem til deg med rullestol å få deg ut, så lever du i en illusjon. Midtgangen kommer til fylles med folk på blunk. Du blir tatt ut sist, og hvor kynisk det enn høres ut så blir det slik i en nødsituasjon at de få må ofres for de mange. I dette tilfellet blir det deg.

Anonymous poster hash: 4f00e...0b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at det i en evakueringssituasjon bli prioritert å holde andre igjen for å komme frem til deg med rullestol å få deg ut, så lever du i en illusjon. Midtgangen kommer til fylles med folk på blunk. Du blir tatt ut sist, og hvor kynisk det enn høres ut så blir det slik i en nødsituasjon at de få må ofres for de mange. I dette tilfellet blir det deg. Anonymous poster hash: 4f00e...0b7

Men jeg kan komme meg ut på egenhånd. Hvis man ikke kan det krever de fleste flyselskap at man har med seg assistent. Beklager avsporingen.

Anonymous poster hash: dc53b...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kortere flyturer på maks 2-3 timer sitter jeg ved vinduet, ellers sitter jeg ved midtgangen. Har litt liten blære til tider og flyturer for utfordrende for meg. Må gå litt rundt uten å plage folk stadig vekk fordi jeg skal inn og ut.



Anonymous poster hash: 398af...abe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestiller aldri, men velger sete når jeg sjekker inn (på Norwegian i hvert fall), og tar da plass ved midtgangen lengst mulig framme. Altså 9C/D er bedre en 2B/E.



Anonymous poster hash: 91a1b...1a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvis mulig reserverer jeg stort sett plasser (etter å ha opplevd på flere lange turer å ikke få sitte med reisefølget). Jeg foretrekker å sitte ved midtgangen, langt fremme. Mannen foretrekker å sitte ved vinduet. Reiser jeg alene reserverer jeg midtgangen, reiser vi sammen bytter jeg på å bestille midtgang og vindu (+det kjipe i midten).

Et lite tips til neste gang, bestill midgang + vindu istedet. Så sant ikke flyet er 100% fult er det da stor sannsynlighet for at dere for et ledig midtsete mellom dere. Hvis så ikke skjer vil den personen med all sannsynlighet gladelig bytte midtsetet mot vindu eller midtgang. Er vel nesten ingen som vil ha midtsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Bestiller varierende plasser alt etter type reise og type fly. Parametere som spiller inn:

Reiser jeg med eller uten innsjekket bagasje.

Reiser jeg alene eller med andre.

Hvor er motorene på flyet plassert.

Hvor er nødutgangene plassert.

Hvor er bruddsonene på skroget.

Hvor lang er flyturen.

Skal det mellomlandes og fylles drivstoff under veis.

Hva er setekonfigurasjonen på akkurat den maskinen jeg skal ut og fly med. (Dette påvirker plassering av sete i forhold til vindu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reserverer sjelden. Reiser mye aleine.

Endrer sete på innsjekkingsautomaten om det er mulig heller, eller tar det som er.

Foretrekker bakerste rad, vindusplass. Helst på venstre side (mer komfortabelt å sove den veien)

Om jeg reiser med kjæresten så reserverer vi så han får bedre benplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er gratis og reservere sete gjør jeg det, som ved sas. Bestiller alltid midtgangsplass. Verste er å sitte i midten og begge sidemenn tar armlenet.. God forbid :bond: Og når begge sover med trynet vendt midten.. :fise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reserverer alltid en plass ved en nødutgang.Da slipper jeg hylende småunger i sidesetet.



Anonymous poster hash: e82f1...0f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleier ikke bestille på korte turer, men skal vi langt er det jo greit å være sikkret en plass ved siden av hverandre. Bestiller da alltid langt bak i flyet da jeg leste en gang at det er der man har størst sjanse for å overleve hvis flyet tyrter, hehe :rodme::bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rad 4,5 eller 6, midtgang. Orker ikke å sitte i dokøen.



Anonymous poster hash: aab0c...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg booker alltid sete nær dassen. Da har jeg nær tilgang til dassen, jeg får studere rumpene på de damene som står i kø og venter...og se dem inn i øynene når de kommer ut fra dassen og har lagt en illeluktende kabel..



Anonymous poster hash: bfcea...f77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...