Gå til innhold

Terrortrussel mot Norge - PST skaper frykt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, men nå bor en god del av Norges befolkning i byene, og kommer til å se bevæpnet politi "på hvert gatehjørne". Det hadde skremt meg mye mer - usikkerhet er mye mer skremmende enn kunnskap.

Man kan være forberedt på den måten at hvis man hører en alarm så vet man at det er noe i gjære og at man bør skru på radio og høre på hva som blir sagt. I stedet for slik man vanligvis reagerer når signalanleggene blir testet - med et gjesp.

Det er ikke noe poeng i gå helt i kjelleren av frykt - DA kan vi snakke om at terroristene har oppnådd det de ville. Sannsynligvis vil det heller ikke skje noe. Lev livet som vanlig, men for en ukes tid kan det være lurt å holde seg unna store folkemengder, samt å følge litt ekstra med på nyhetene.

Jeg tror sannsynligheten for at de tar et mindre mål er mye større. Hvorfor satse på et av de store målene, hvor det er mer politi? Hvorfor ikke bare ta et lite kjøpesenter i en liten by? Det får masse oppmerksomhet allikevel.

Anonymous poster hash: 98b99...34b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vært mulig å øke beredskap og tilstedeværelse uten å være synlig.

Jeg har ikke sagt jeg vet noe bedre, jeg bare er livredd og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg kan ikke være den eneste?

Anonymous poster hash: 98b99...34b

Økt beredskap uten å være synlige, hvordan tenker du at det skal foregå? Og ikke minst vil synlig politi kanskje også hjelpe til å avverge en situasjon, at hele angrepet avlyses.

Og hvis man ikke bor i en av de større byene, men likevel blir så redd at man ikke tør å ta bussen til jobb, så tror jeg man har en del å jobbe med på generelt grunnlag.

Anonymous poster hash: edc3f...b5d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt beredskap uten å være synlige, hvordan tenker du at det skal foregå? Og ikke minst vil synlig politi kanskje også hjelpe til å avverge en situasjon, at hele angrepet avlyses.

Og hvis man ikke bor i en av de større byene, men likevel blir så redd at man ikke tør å ta bussen til jobb, så tror jeg man har en del å jobbe med på generelt grunnlag.

Anonymous poster hash: edc3f...b5d

Wow, så det er ikke lov å være redd når media går ut å sier at noen kommer til å bli drept? Det er helt sykt. Selvfølgelig blir man redd, hvis jeg hadde vært terrorist hadde jeg valgt et helt tilfeldig sted uten særlig mange folk, nettopp fordi det nå ikke spiller noen rolle.

Anonymous poster hash: 98b99...34b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir engstelig av dette.. Få dager etter 22. juli-påminnelsen og alt.

Anonymous poster hash: 59e70...a5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir engstelig av dette.

Det er det nok mange som blir.

Men foreløpig har ikke justisdepartementet eller politiet rådet oss å gjøre noen endringer i dagliglivet, så det er ingen grunn til panikk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er PST selv som er de rette til å avgjøre hvorvidt det er riktig eller ikke å gå ut med det de vet.

Det er lett å sitte på et forum og synse, men jeg regner med at de har 99% bedre peiling enn vi som sitter her. De dynges vel også ned av mer eller mindre reelle trusler, og hvis de tar det så alvorlig at de øker beredskapen ved grenser, flyplasser osv ligger det antagelig nok bak til at de mener det lønner seg at folket vet og at mulige terrorister også legger merke til reaksjonen.

Hadde jeg personlig syntes det var fint å ikke vite?

Absolutt. Jeg sitter i Oslo sentrum, skal snart komme meg hjem på banen, har en datter som skal hentes på flyplass og en sønn som skal spille Norway Cup. Klart det hadde vært enklere å ikke vite, men som sagt stoler jeg på at de vet hva de gjør.

Jeg tok meg i å tenke at det er godt jeg er på en liten plass. Helt til jeg kom på at jeg skal på danskebåten i helgen. Jeg tenkte selv at det må være et "godt mål".

Tanken på "gode mål" er helt forferdelig.

Som du sier, Danskebåten. Eller Norway Cup. Og med fare for å virke paranoid trekker jeg alltid et lettelsens sukk om kvelden hver 17. mai. Slike ting må jo være en gavepakke for fanatikere som er ute etter å gjøre mest mulig skade. Jeg kommer aldri til å forstå mekanismene som driver slike mennesker (uansett hvilken "sak" som måtte ligge i bunn), men samtidig tror jeg- dessverre- at tanken på at slike ting skjer andre steder og at Norge liksom skal være et lite, fredelig hjørne av verden, er fullstendig urealistisk...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo det som er terroren. Ikke nødvendigvis det faktiske anslaget, men frykten før og etter.

:heks:

Ja, og dermed bidrar PST til terrorfrykten - akkurat som terroristene ønsker!

Anonymous poster hash: 95294...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalma

Jeg stusser også litt over dette.. Vi vet vel alle at det kan skje terrorhandlinger, også her. Men hvordan mener de vi skal forholde oss til dette? "Det KAN skje en terrorhandling ila de neste dagene, vi vet ikke hvor og vi vet ikke når, men nå vet dere hvertfall det". Ehh. Ok? De sier vi skal være ekstra våkne, men herregud. Hva skal vi se etter? Skrike opp hvis vi ser en muslimsk mann som ser sur ut? Dette er ganske håpløst spør du meg. For alt vi vet, kan de utsette denne aksjonen nå som alle har blitt ekstra oppmerksomme og hva da? Skal vi la være å bevege oss på Oslo S på ubestemt tid tilfelle noen tenker å gjøre noe der?

Vet ikke hvor gjennomtenkt denne pressekonferansen var..

Tja, man kan jo for eksempel unngå å oppsøke Stortinget de neste dagene, sånn om det ikke er veldig viktig.

Jeg synes iallfall det er bra at de går ut med det, og som mange andre har sagt, det ville blitt helvete på jord dersom de hadde holdt kjeft om det og noe hadde hendt. Det handler ikke om at man skal gå rundt i frykt eller skrike opp for enhver muslim mann man ser, men om at vi har rett på å få vite det når noen truer med å utføre terror i vårt eget land, og at vi med det kan ta litt forhåndsregler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så det er ikke lov å være redd når media går ut å sier at noen kommer til å bli drept? Det er helt sykt. Selvfølgelig blir man redd, hvis jeg hadde vært terrorist hadde jeg valgt et helt tilfeldig sted uten særlig mange folk, nettopp fordi det nå ikke spiller noen rolle.

Anonymous poster hash: 98b99...34b

Man kan selvfølgelig bli litt engstelig, men å gå fra det til å ikke kunne gjøre sine hverdagslige ting, når man ikke er bedt om å endre sine rutiner av PST eller politiet, da blir faktisk en i overkant stor reaksjon i mine øyne.

Anonymous poster hash: edc3f...b5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk det er PST selv som er de rette til å avgjøre hvorvidt det er riktig eller ikke å gå ut med det de vet.

Det er lett å sitte på et forum og synse, men jeg regner med at de har 99% bedre peiling enn vi som sitter her. De dynges vel også ned av mer eller mindre reelle trusler, og hvis de tar det så alvorlig at de øker beredskapen ved grenser, flyplasser osv ligger det antagelig nok bak til at de mener det lønner seg at folket vet og at mulige terrorister også legger merke til reaksjonen.

Hadde jeg personlig syntes det var fint å ikke vite?

Absolutt. Jeg sitter i Oslo sentrum, skal snart komme meg hjem på banen, har en datter som skal hentes på flyplass og en sønn som skal spille Norway Cup. Klart det hadde vært enklere å ikke vite, men som sagt stoler jeg på at de vet hva de gjør.

Tanken på "gode mål" er helt forferdelig.

Som du sier, Danskebåten. Eller Norway Cup. Og med fare for å virke paranoid trekker jeg alltid et lettelsens sukk om kvelden hver 17. mai. Slike ting må jo være en gavepakke for fanatikere som er ute etter å gjøre mest mulig skade. Jeg kommer aldri til å forstå mekanismene som driver slike mennesker (uansett hvilken "sak" som måtte ligge i bunn), men samtidig tror jeg- dessverre- at tanken på at slike ting skjer andre steder og at Norge liksom skal være et lite, fredelig hjørne av verden, er fullstendig urealistisk...

Bra innlegg! Men ja, vi må bare leve som normalt til nærmere beskjed. Bor heldigvis "på landet", så risikoen er ikke stor for meg personlig, men vil jo ikke at noe skal skje her.

Tenkte på mulige terrormål i sted, og tror både Norway cup, danskebåten, oljeplattformer, dyreparken og handlesenter er mulige mål.

Og countryfestivalen i Seljord. Veldig vestligvendt, og bare nordmenn.

(litt humor må man ha)

Anonymous poster hash: 6a258...cd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90
Tanken på "gode mål" er helt forferdelig.

Det er så. Men alikevel så kan vi bli drept overalt. Jeg skal ta båten i helgen med mindre politiet stopper påstigning. Man kan ikke stoppe å leve for frykten eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøder er heller ikke så populære om dagen, og syriakrigere har angrepet synagoger før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man kan jo for eksempel unngå å oppsøke Stortinget de neste dagene, sånn om det ikke er veldig viktig.

Jeg synes iallfall det er bra at de går ut med det, og som mange andre har sagt, det ville blitt helvete på jord dersom de hadde holdt kjeft om det og noe hadde hendt. Det handler ikke om at man skal gå rundt i frykt eller skrike opp for enhver muslim mann man ser, men om at vi har rett på å få vite det når noen truer med å utføre terror i vårt eget land, og at vi med det kan ta litt forhåndsregler.

Hvorfor hadde det blitt så ille om de hadde holdt kjeft om det? Nordmenn generelt er vanvittig tålmodige og godtar så og si alt. I andre land hadde det blitt full baluba men jeg kan aldri se for meg det skje i Norge hvor sinne blir undertrykket fra tidlig alder.

Anonymous poster hash: e39f2...4ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av hensikten med å offentliggjøre denne informasjonen er (som jeg har forstått det) for å potensielt avverge at en terrorhandling blir gjennomført. Dette gjennom å styrke befolkningens årvåkenhet, og samtidig skape et bilde av en rustet nasjon. Det er selvfølgelig naturlig å oppleve frykt, men det er nyttesløst å spekulere i hvor, når og om. Det beste man kan gjøre er å holde seg oppdatert, og forholde seg til de anbefalinger som blir gitt.



Anonymous poster hash: 34bcf...78c
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Hvis man begynner å avlyse ferieturer, unngå å gå på jobb og generelt endrer vaner uten at det har blitt oppfordret til det, så synes jeg personlig at det blir for drøyt. Da lar man i hvert fall terroristene vinne. Du kan bli overkjørt av en ruset bilist når du går ute, men lar du være å gå deg en tur allikevel?

Det er lov til å synes at sånt er både ekkelt og skummelt, naturligvis. Men man må ikke la det gå over stokk og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre at folk er klar over at det kan skje. En at man går rundt og tror at ingen ting galt kan skje i Norge som man gjørde før 22 Juli 2011.

Anonymous poster hash: 38adf...84a

Faktisk ikke. Det er stort sett ingenting positivt med å skape felles frykt. I Praksis kunne de som ønsket å utføre terror vente 2 uker og sende ut en melding om at " Vi utsetter til ett senere tidspunkt; dere er alle våre ofre" og på den måten faktisk ha utført terror uten å ha drept ett eneste menneske og med PST som våpen.

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Peanut

Skal ut og fly imorgen, riktignok innenlands og blir til søndag og da skal jeg hjem til Oslo igjen. Dette var liksom akkurat det siste jeg likte å høre. >_<

Problemet er vel at de som eventuelt skal utføre noe allerede kan være I landet et sted. De kan jo være norske statsborgere og ikke ha noe problemer med å flytte seg over grenser.

Dessverre tror jeg Oslo er mest utsatt, og jeg er mest redd for er ABC-bomber av noe slag. :cry3:

Dog, tenk på de folkene som bor i land der hvor slike angrep er dagligdags kost...de må jo forholde seg til det på best mulig måte. Fungerer jo fint lite å stenge seg inne og bli helt paranoid. Man må leve så normalt man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevæpnet politi i gata? Hvordan vet vi egentlig hvem vi kan stole på?

Er det allerede glemt at ABB gikk utkledd som politi?

Anonymous poster hash: 37995...35e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo Nardo

Spørsmålet er hvorfor de finner det hensiktsmessig at du og jeg vet om denne trusselen? Det vil skape en voldsom frykt i folk, spesielt barn.

De har vel sine grunner, og jeg håper de vet hva de gjør.

Anonymous poster hash: 4876b...83f

Frykten enkelte vil oppleve ved en slik offentliggjøring er vel en lav pris å betale om det kan forhindre et terrorangrep?

PST ønsker nok blant annet informasjon. Langt i fra alle muslimer er radikaliserte, så det kan til og med være venner eller nær familie som kan fatte mistanke og dermed kunne gi et tips. Om jeg ikke husker feil har det skjedd minst en gang før.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sannsynligheten for at de tar et mindre mål er mye større. Hvorfor satse på et av de store målene, hvor det er mer politi? Hvorfor ikke bare ta et lite kjøpesenter i en liten by? Det får masse oppmerksomhet allikevel.

Anonymous poster hash: 98b99...34b

Jeg vet ikke hvordan en terrorist tenker, men jeg tenker at et mål vil være å ramme flest mulig.

Det jeg tenker på er f.eks. drikkevannskildene våre. De ligger åpent for dagen mange steder, og det rammer godt hvis disse blir forurenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...