Gå til innhold

Terrortrussel mot Norge - PST skaper frykt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Storsak i media nå. Konkret terrortrussel mot Norge fra ekstrem gruppe tilknyttet Syria.

PST velger å offentliggjøre dette. Dette skaper unødig frykt. De vet ikke hvem og de vet ikke når. Bare at trusselen er konkret og troverdig.

Spørsmålet er hvorfor de finner det hensiktsmessig at du og jeg vet om denne trusselen? Det vil skape en voldsom frykt i folk, spesielt barn.

De har vel sine grunner, og jeg håper de vet hva de gjør.



Anonymous poster hash: 4876b...83f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bedre at folk er klar over at det kan skje. En at man går rundt og tror at ingen ting galt kan skje i Norge som man gjørde før 22 Juli 2011.



Anonymous poster hash: 38adf...84a
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er terroren. Ikke nødvendigvis det faktiske anslaget, men frykten før og etter.

:heks:

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel rett og slett tro at de ønsker tips om dette, og at hvis man går ut med at det er en konkret trussel mot Norge, så vil noen som har hørt noe, men tenkt at det sikkert ikke er reelt, gi dem tipset for å være på den sikre siden.

Jeg er enig i at det skaper frykt, men jeg tviler på at de hadde gått ut med det om det ikke var reelt og nødvendig. Det kan jo til og med hende at det at folk er litt mer oppmerksomme kan være med å hindre at det faktisk skjer.



Anonymous poster hash: edc3f...b5d
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvorfor de finner det hensiktsmessig at du og jeg vet om denne trusselen? Det vil skape en voldsom frykt i folk, spesielt barn.

Det ble forklart hvorfor. De håpet at det ville virke avskrekkende på terroristene.

Så tror jeg ikke det ville skapt noe mindre frykt å møte store mengder bevæpnet politi rundt offentlige steder sånn helt plutselig.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Piiiip

De får kjeft for at de går med dette nå, men hva om noe skjer eller hadde skjedd (terror) og de ikke hadde gått ut med det i forkant. Da skal jeg love deg at det hadde blitt helvete på jord og kritikk om hvorfor dette ikke kom frem. Kjenner ikke på at jeg er redd, men jeg synes det er greit å være forberedt på at vi ikke kan regne oss som helt trygge uansett. Akkurat nå er det uroligheter over alt og hvorfor skal vi slippe unna her oppe. Har kun vært spørsmål om tid.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Jeg stusser også litt over dette.. Vi vet vel alle at det kan skje terrorhandlinger, også her. Men hvordan mener de vi skal forholde oss til dette? "Det KAN skje en terrorhandling ila de neste dagene, vi vet ikke hvor og vi vet ikke når, men nå vet dere hvertfall det". Ehh. Ok? De sier vi skal være ekstra våkne, men herregud. Hva skal vi se etter? Skrike opp hvis vi ser en muslimsk mann som ser sur ut? Dette er ganske håpløst spør du meg. For alt vi vet, kan de utsette denne aksjonen nå som alle har blitt ekstra oppmerksomme og hva da? Skal vi la være å bevege oss på Oslo S på ubestemt tid tilfelle noen tenker å gjøre noe der?

Vet ikke hvor gjennomtenkt denne pressekonferansen var..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig bra de går ut med den grunnen de har. Kanskje feiger disse jævla krypa ut. Evt så kan de kanskje få et avgjørende tips for å avverge situasjonen. Dette gir også folk muligheten til å være litt mer oppmerksom på omgivelsene.

Dette vil vi helt sikkert se mer av i fremtiden. Better get used to it.

Endret av debattanten
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det virker naturlig at det eksisterer noe lovverk rundt dette. Dersom det er en konkret trussel, så har de vel en eller annen form for opplysningsplikt, hvertfall hvis de øker beredskaper osv. Ville synes det var fryktelig ekkelt å se at det var mye mer politi ute og gikk, og merke trykk på togstasjoner og flyplasser, men ikke få vite hva det er.

Men må si at for meg som sliter med litt angst fra før, så setter dette seg litt i kroppen når slike nyheter kommer. Selvom man ikke ønsker å være i overkant engstelig. Jeg vil alikevel vite. Når det kommer til barn, så mener jeg at foreldre har ansvar for å legge inn en liten innsats for å skjerme barna for slike nyheter.



Anonymous poster hash: 9a734...a17
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PST har nok mottatt utallige terrortrusler tidligere, som de ikke har sett på som alvorlige nok til at de har gått ut offentlig med det, for ikke å skape unødig frykt. Regner med at denne trusselen er såpass konkret at det faktisk er fare for en handling - da setter jeg pris på at vi vet det, slik at hvis det skulle gå en alarm så vet vi at det er alvor og ikke bare en test.

Endret av Petra75
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også litt over dette.. Vi vet vel alle at det kan skje terrorhandlinger, også her. Men hvordan mener de vi skal forholde oss til dette? "Det KAN skje en terrorhandling ila de neste dagene, vi vet ikke hvor og vi vet ikke når, men nå vet dere hvertfall det". Ehh. Ok? De sier vi skal være ekstra våkne, men herregud. Hva skal vi se etter? Skrike opp hvis vi ser en muslimsk mann som ser sur ut? Dette er ganske håpløst spør du meg. For alt vi vet, kan de utsette denne aksjonen nå som alle har blitt ekstra oppmerksomme og hva da? Skal vi la være å bevege oss på Oslo S på ubestemt tid tilfelle noen tenker å gjøre noe der?

Vet ikke hvor gjennomtenkt denne pressekonferansen var..

Hvor mye spekulasjoner og frykt hadde det ikke blitt når man møtte bevæpnet politi overalt uten å vite noe?

Jeg syns dette var helt riktig. Beredskapen økes. Det skal vi vite.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så vet man også at man bør unngå fly, tog og t-bane i overskuelig fremtid, hvis det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke PST som skaper frykt. PST informerer (helt riktig) befolkningen. Mye bedre at slik informasjon blir offentliggjort.

Det er overhodet ikke trygt i Oslo, så hvorfor leve i en boble at det er det? Fra økt hverdagskriminalitet og ghettoisering av hele bydeler til radikaliserte religiøse terrorister som utgjør stor fare for befolkningen.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..så vet man også at man bør unngå fly, tog og t-bane i overskuelig fremtid, hvis det er mulig.

Det er selvsagt opp til hver enkelt, men det syns jeg blir helt feil. Da har terroristene allerede vunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når beredskapen øker og man kanskje vi se langt mer synlig politi og militær så vil folk uansett begynne å lure og å spekulere. Det er langt bedre at PST informerer i kontrollerte former enn at media og folk spekulerer. Det siste tror jeg vil føre til at enkelte kan bli langt mer engstelige og redde - "hvorfor informerte de ikke? hva mer skjuler de"? Konspirasjonene vil bli mange.

Å informere er det rette å gjøre, mener jeg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor angripe Norge egentlig? Hvorfor har de ekstreme islamistene noe imot oss?



Anonymous poster hash: 74412...c45
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt opp til hver enkelt, men det syns jeg blir helt feil. Da har terroristene allerede vunnet.

I overskuelig fremtid. Jeg ser ikke på det som noe problem å bruke bil eller beina, til PST sier at trusselen er opphevet. Det var jo kun snakk om noen få dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskuelig fremtid. Jeg ser ikke på det som noe problem å bruke bil eller beina, til PST sier at trusselen er opphevet. Det var jo kun snakk om noen få dager.

Enig. En trenger ikke sette seg selv i unødvendig fare bare på trass.

Håper at den økte beredskapen virker avskrekkende på de eventuelle terroristene, og at vi slipper å oppleve noe slikt igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...