Gå til innhold

plante


Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Jeg har planta et solskikkefrø som nå har vokst seg ganske stor :) Har det litt gøy med denne blomsten jeg, har aldri planta noe før... Nå har jeg tenkt å plante tomater og paprika i vinduskarmen. Hva mer kan jeg plante som er gøy? :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Urter! Det er superdeilig å kunne plukke egne urter som er friske og ha dem i maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sitrusplanter skal visst helst plantes på disse tider. Sitroner og appelsiner er ganske pene planter. Du kan også så avocadosteiner og oliven. Jeg har et oliventre som er i ferd med å bli skikkelig fint. Solsikker er jo utrolig takknemlig da, siden de spirer så fort. Du må nok belage deg på mer venting med andre typer frø. Men morsomt er det! (Blomkarsefrø spirte forresten ganske fort hos meg. Men det er kanskje for sent å plante de nå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Takk for tips! Nå fikk jeg lyst til å plante alt mulig... Et appelsintre!! Så gøy! Men det som er saken er at vi har ingen hage... Bare en stor terrasse. Så det jeg planter, planter jeg inne eller i krukkre/blomsterkasser.

Det var nydelig vær i Kristiansand i går, og jeg satt solsikken ut i solveggen. Trodde den elsket sol jeg, men etter bare 1 time så sank den sammen og så død ut :o Trodde løpet var kjørt, men detn kom seg fort da jeg satt den inn igjen... hm, kanskje den har blitt vant til å være inne nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lunacia! Urter er kjempeenkle å få til.

Selv har jeg gressløk, persille, kørvel, timian, merian, basilikum og solsikker i kjøkkenvinduet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitrusplanter skal visst helst plantes på disse tider. Sitroner og appelsiner er ganske pene planter. Du kan også så avocadosteiner og oliven. Jeg har et oliventre som er i ferd med å bli skikkelig fint. Solsikker er jo utrolig takknemlig da' date=' siden de spirer så fort. Du må nok belage deg på mer venting med andre typer frø. Men morsomt er det! (Blomkarsefrø spirte forresten ganske fort hos meg. Men det er kanskje for sent å plante de nå?)[/quote']

Bruker du bare olivenstein fra oliven på glass? Bare putter i potte med jord? Avokadostein har jeg prøvd å få til å spire mange ganger, men får det ikke til. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Olivensteinene jeg har plantet er kjøpt. Men kjøper du "ferskvareoliven" så tipper jeg du kan plante de steinene også. Det som kan være lurt er å slipe bort en del av det øverste laget av steinen. Det er kjernen inni som skal spire, så det kan være lurt å redusere motstanden til spiren.

Hva gjelder avocado så er den egentlig ganske grei. Jeg legger steinen i et glass vann i en uke eller to. Da sprekker den (av og til i hvert fall), og den kan puttes i jorden. Det er samme greia som med oliven egentlig. Det er å hjelpe den til å sprekke for å få ut spiren inni som er cluet. (Men jeg må jo innrømme at med avocado så er det å få den til å spire som er gøy. Når den først kommer opp av jorden (tar lang tid) så blir den bare en høy stilk med store blader på. Min ble bare høyere og høyere, og helt uinteressant. Så nå har jeg kastet den.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivensteinene jeg har plantet er kjøpt. Men kjøper du "ferskvareoliven" så tipper jeg du kan plante de steinene også. Det som kan være lurt er å slipe bort en del av det øverste laget av steinen. Det er kjernen inni som skal spire, så det kan være lurt å redusere motstanden til spiren.

Hva gjelder avocado så er den egentlig ganske grei. Jeg legger steinen i et glass vann i en uke eller to. Da sprekker den (av og til i hvert fall), og den kan puttes i jorden. Det er samme greia som med oliven egentlig. Det er å hjelpe den til å sprekke for å få ut spiren inni som er cluet. (Men jeg må jo innrømme at med avocado så er det å få den til å spire som er gøy. Når den først kommer opp av jorden (tar lang tid) så blir den bare en høy stilk med store blader på. Min ble bare høyere og høyere, og helt uinteressant. Så nå har jeg kastet den.)

Hmm. Må huske å spørre etter ferske oliven neste gang jeg er i "krydderbutikken".

Takk for tips! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden har jeg sitron, appelsin (2 slag), avokado, ingefær, lime, tomat, dill, solsikke og gresskar plantet på kjøkkenbenken. Solsikken og gresskaret har jeg lagt ut i hagen.

Fikk et lite oliventre av min kjære, orket ikke å vente på at olivenfrøet skulle spire... :hoho: så han kjøpte et lite tre til meg :)

Mannen har plantet chilli som har vokst seg ganske store også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lilleulv

Nå har mine tomater og paprikaer spirt seg opp til ca 10 cm. Det er ganske mange i hevr krukke (ca 6-7 spirer). Skal jeg nå sette 1 spire i hver krukke? Hvordan skal jeg gjøre uten å ødelegge noen? :oops:

Hva slags planter/blomster/urter passer det best å plante på høsten? Neste vår skal jeg være tidlig ute og plante masse ved påsketider!!

Dere som har planta i vinduskarmen, hva planter dere i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høstet salat allerede, jeg! :D Reddikene er også delvis klare til spising! ;)

Av urter har jeg nå kjørvel, persille, timian, merian, basillikum og gressløk i vinduet klart til bruk.

Tomatplantene dine tror jeg du kan gi opp. Hehe. Man må så dem rundt 1.mai for at de skal rekke å produsere tomater. Kanskje du kan ha dem inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lilleulv ikke pålogget
Jeg har høstet salat allerede, jeg! :D Reddikene er også delvis klare til spising! ;)

Av urter har jeg nå kjørvel, persille, timian, merian, basillikum og gressløk i vinduet klart til bruk.

Tomatplantene dine tror jeg du kan gi opp. Hehe. Man må så dem rundt 1.mai for at de skal rekke å produsere tomater. Kanskje du kan ha dem inne?

Jammen jeg har de inne!! I vinduskarmen på kjøkkenet... Har ikke tenkt til å sette de ut med det første. Går ikke det bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatplanter går kjempefint å ha inne. Vi har en hel liten skog i stuevinduet. I fjor hadde vi vanlige tomatplanter, og de levde nesten til jul og ga oss masse små og supersøte tomater. I år har vi prøvd oss på kirsebærtomater i stedet, og de første begynner å vise seg nå - og ser ut som om de er på størrelse med dem vi fikk i fjor, med andre ord nøyaktig den størrelsen kirsebærtomater faktisk skal ha :)

Bare husk å beskjære dem litt, for ellers vokser de så sinnsykt i høyden og blir helt uregjerlige til slutt. Halvannen meter høye stilker med tomatklaser i toppen er DØMT til å bøye seg kraftig! Jeg passer på å klippe av mine i toppen regelmessig sånn at det ikke rekker å komme blomster der. Når det først kommer blomster, har jeg jo ikke hjerte til å klippe dem av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lilleulv

Men fikk jeg egentlig svar på det jeg lurte på...?

1. hvordan skal jeg flytte spirene i hver sin potte uten å ødelegge de?

2. Hva planter dere i, dere som planter inne?

3. Hva kan man plante om høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan plante løker ut om høsten;) Generelt sett er vokser ikke plantene noe særlig på vinteren pga lite lys...

Men urter kan du vel forsøke å så..

Spirene flytter du til hver sin potte, ved å forsiktig ta ut alle, fjerne mest mulig jord.. og dele dem opp.. Vær forsiktig med røttene.

Tomatplanter trenger også gjødsel. Dette finner du på gartnerier. Plant i normale potter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Du kan plante løker ut om høsten;) Generelt sett er vokser ikke plantene noe særlig på vinteren pga lite lys...

Men urter kan du vel forsøke å så..

Spirene flytter du til hver sin potte, ved å forsiktig ta ut alle, fjerne mest mulig jord.. og dele dem opp.. Vær forsiktig med røttene.

Tomatplanter trenger også gjødsel. Dette finner du på gartnerier. Plant i normale potter.

Takk takk :)

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...