Gå til innhold

- Jeg trenger en religion med disiplin


jallaJens

Anbefalte innlegg

En dag ville ikke Anders spise svinekjøtt og drikke øl. Nå er han siktet for terror.

- Jeg husker fortsatt en setning han sa til meg, sier en gammel kompis av Anders Dale (35) fra Nesodden.

- Han sa: «Jeg trenger en religion med disiplin. Det har bare islam.»

Kompisene til den 35-årige konvertitten er fortsatt overrasket over at den gamle venstreraddisen, rockemusikeren og drikkekompisen anes som en av Norges aller farligste menn. Dale utvandret fra Norge 15. februar i fjor.

På tirsdag ble han oppført på USAs liste over antatte terrorister. I går ble han siktet for terror av Politiets sikkerhetstjeneste (PST).
- Anders kalte seg anarkist og marxist, var med ut og drakk øl og var veldig politisk aktiv. Så fortalte han meg en dag at han hadde konvertert til islam, forteller en gammel kompis av Dale til Dagbladet.
Han ble i februar 2008 registrert som arbeidsledig og fikk dagpenger.

Dagbladet kjenner til at han seinere fikk vedtak fra Nav om arbeidsavklaringspenger - ordningen for personer som har fått arbeidsevnen nedsatt med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Ingenting tyder på at han meldte fra til Nav om utenlandsoppholdet.
Nordmannen skal ha reist til Jemens hovedstad Sanaa mot slutten av 2011 og fått trening i en av terrornettverkets leire i landet.
Al-Qaida skal planlegge å bruke sin norske rekrutt til et angrep mot et amerikansk passasjerfly, ifølge Sunday Times.

Egentlig ikke overraskende at en gammel marxist hopper over til islam.

Og det er ille at trygdeutbetalinger skal gå til å sponse terrortrening i utlandet (det har vi sett eksempler på tidligere). Man er for syk til å jobbe, men frisk nok til å drive hardtrening i Jemen. Har NAV absolutt ingen kontroll med hvem de utbetaler penger til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men terrortrening er jo en slags jobbtrening og utdanning som kanskje gjør han bedre kvalifisert og skikket til å møte arbeidsmarkedet? Eneste ankepunktet er at han har bedrevet denne treningen utenlands. Det burde ha blitt gjort i Norge for å ikke bryte vilkårene til NAV.



Anonymous poster hash: 99b2d...1c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å ikke spise svinekjøtt og ikke drikke øl uten å ty til religion.

Dessuten så er det en forskjell mellom moderat religiøs person og ekstremist som ham.



Anonymous poster hash: 5a59d...1cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars. Det hørtes ikke ut som om han hadde hatt det noe godt med seg selv. Jobbet i barnehage til 07, og så solgte han deretter parfyme på loppemarked.

Hvorfor skal han ikke søke noe som gir ham mening og mulighet til å gå imot samfunnet? Han har jo helt tydelig vært på utsiden av alt.

Det skulle vært mulig å få penger fra NAV og allikevel forsøke seg i jobb. Denne kategoriseringen av hvem som har krav på penger og hvem som ikke har det, er ganske kontraproduktiv på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke overraskende at en gammel marxist hopper over til islam.

Og det er ille at trygdeutbetalinger skal gå til å sponse terrortrening i utlandet (det har vi sett eksempler på tidligere). Man er for syk til å jobbe, men frisk nok til å drive hardtrening i Jemen. Har NAV absolutt ingen kontroll med hvem de utbetaler penger til?

Nei, ikke overraskende.

Nei, NAV har ingen kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...