Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal leie ut leiligheten vår for ett år, og trenger litt råd fra andre utleiere om hva vi bør få med i kontrakten, fallgruver, erfarte feiltakelser o.l slik at vi kan unngå problemer. Noen som har tips å komme med?

Vi skal selvfølgelig bruke en standard leiekontrakt, men det er jo ikke alt man bør få med som står der.

Anonymous poster hash: 4179e...d7f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett dere ordentlig inn i Husleieloven ihvertfall. Veldig mange som synder der, og som prøver å få med til dels ulovlige ting i kontrakten.

Ellers så har jeg kun vært leietaker selv, så jeg har ikke de helt store anbefalningene å komme med. Hva med Huseierforeningen, har dere sjekket nettsiden deres? Lykke til ihvertfall :)

Anonymous poster hash: 2f32e...933
AnonymBruker
Skrevet

Sett dere ordentlig inn i Husleieloven ihvertfall. Veldig mange som synder der, og som prøver å få med til dels ulovlige ting i kontrakten.

Ellers så har jeg kun vært leietaker selv, så jeg har ikke de helt store anbefalningene å komme med. Hva med Huseierforeningen, har dere sjekket nettsiden deres? Lykke til ihvertfall :)

Anonymous poster hash: 2f32e...933

Hei, og takk for svar!

Vi har selv vært leietakere, så husleieloven har vært flittig lest igjennom en del ganger, men det kan være fort gjort å glemme å spesifisere en del ting i kontrakten.

Har funnet en del gode råd, men det er veldig greit å høre fra andre som har leid ut, og tenkt i ettertid at "søren, det skulle vi selvfølgelig ha skrevet i kontrakten", om du skjønner :)

Skrevet

Husk og ta bilder av leiligheten før de flytter inn.... Det kan komme godt med hvis blir ødelagt....

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier ut huset vårt og bruker utleiemegler. Veldig greit! Da skriver de kontrakt, krever inn husleien og tar støyten hvis noe skjer. :)

Anonymous poster hash: f031e...1a6

Skrevet (endret)

Sikkert greit med en utleiemegler, men som leietaker hadde jeg aldri leid gjennom Utleiemegleren, da de har 9 måneders bindingstid. Det vil si at du må bo i leiligheten i 9 mnd før du kan si opp, og da har du 3 mnds oppsigelsestid.Må samlet bo der i 1 år.

Endret av Tvist
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert greit med en utleiemegler, men som leietaker hadde jeg aldri leid gjennom Utleiemegleren, da de har 9 måneders bindingstid. Det vil si at du må bo i leiligheten i 9 mnd før du kan si opp, og da har du 3 mnds oppsigelsestid.Må samlet bo der i 1 år.

De fleste kontrakter har vel en varighet på et år i første omgang, så det er vel ganske vanlig tror jeg.

Anonymous poster hash: f031e...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ikke leie gjennom en utleiemegler, da de tar gebyrer for å gjøre jobben.

Vi skal også ha tidsbestemt kontrakt hvor det ikke er adgang for oppsigelse. Vi skal bo på den andre siden av landet i denne perioden, så å evt begynne å finne nye leietakere har vi ikke mulighet til.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Flere tips :)?

Gjest Lypcha
Skrevet

Hvis du søker på forumet så kan du jo lese gjennom en del tråder der utleier/leietakere har hatt konflikter gjennom leieperioden. Kanskje du plukker opp noen tips. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...