AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #1 Skrevet 6. juli 2014 Vi skal leie ut leiligheten vår for ett år, og trenger litt råd fra andre utleiere om hva vi bør få med i kontrakten, fallgruver, erfarte feiltakelser o.l slik at vi kan unngå problemer. Noen som har tips å komme med? Vi skal selvfølgelig bruke en standard leiekontrakt, men det er jo ikke alt man bør få med som står der. Anonymous poster hash: 4179e...d7f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #2 Skrevet 6. juli 2014 Sett dere ordentlig inn i Husleieloven ihvertfall. Veldig mange som synder der, og som prøver å få med til dels ulovlige ting i kontrakten. Ellers så har jeg kun vært leietaker selv, så jeg har ikke de helt store anbefalningene å komme med. Hva med Huseierforeningen, har dere sjekket nettsiden deres? Lykke til ihvertfall Anonymous poster hash: 2f32e...933
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2014 #3 Skrevet 6. juli 2014 Sett dere ordentlig inn i Husleieloven ihvertfall. Veldig mange som synder der, og som prøver å få med til dels ulovlige ting i kontrakten. Ellers så har jeg kun vært leietaker selv, så jeg har ikke de helt store anbefalningene å komme med. Hva med Huseierforeningen, har dere sjekket nettsiden deres? Lykke til ihvertfall Anonymous poster hash: 2f32e...933 Hei, og takk for svar! Vi har selv vært leietakere, så husleieloven har vært flittig lest igjennom en del ganger, men det kan være fort gjort å glemme å spesifisere en del ting i kontrakten. Har funnet en del gode råd, men det er veldig greit å høre fra andre som har leid ut, og tenkt i ettertid at "søren, det skulle vi selvfølgelig ha skrevet i kontrakten", om du skjønner Anonymous poster hash: 4179e...d7f
Pusemamma Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Husk og ta bilder av leiligheten før de flytter inn.... Det kan komme godt med hvis blir ødelagt....
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Vi leier ut huset vårt og bruker utleiemegler. Veldig greit! Da skriver de kontrakt, krever inn husleien og tar støyten hvis noe skjer. Anonymous poster hash: f031e...1a6
Tvist Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 (endret) Sikkert greit med en utleiemegler, men som leietaker hadde jeg aldri leid gjennom Utleiemegleren, da de har 9 måneders bindingstid. Det vil si at du må bo i leiligheten i 9 mnd før du kan si opp, og da har du 3 mnds oppsigelsestid.Må samlet bo der i 1 år. Endret 7. juli 2014 av Tvist
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 Sikkert greit med en utleiemegler, men som leietaker hadde jeg aldri leid gjennom Utleiemegleren, da de har 9 måneders bindingstid. Det vil si at du må bo i leiligheten i 9 mnd før du kan si opp, og da har du 3 mnds oppsigelsestid.Må samlet bo der i 1 år. De fleste kontrakter har vel en varighet på et år i første omgang, så det er vel ganske vanlig tror jeg. Anonymous poster hash: f031e...1a6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #8 Skrevet 7. juli 2014 Vi skal ikke leie gjennom en utleiemegler, da de tar gebyrer for å gjøre jobben. Vi skal også ha tidsbestemt kontrakt hvor det ikke er adgang for oppsigelse. Vi skal bo på den andre siden av landet i denne perioden, så å evt begynne å finne nye leietakere har vi ikke mulighet til. TSAnonymous poster hash: 4179e...d7f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #9 Skrevet 8. juli 2014 Flere tips ?Anonymous poster hash: 4179e...d7f
Gjest Lypcha Skrevet 8. juli 2014 #10 Skrevet 8. juli 2014 Hvis du søker på forumet så kan du jo lese gjennom en del tråder der utleier/leietakere har hatt konflikter gjennom leieperioden. Kanskje du plukker opp noen tips. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå