Gå til innhold

Ved hvilken alder "kaster" dere ut barna?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er underholdende med dette? Du og AB kommer plutselig inn i en diskusjon med meg, der jeg har diskutert med andre omkring andre ting, som ikke gjaldt selve tråden. Så hele greia blir for dum. Ting blir dratt ut av en sammenheng. Derfor nytter ikke denne diskusjonen.

Det som er underholdende er at du snur kappa etter vinden, så å si.

Og så var det vel du som begynte med å sitere meg. Som er lov, for all del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest miss_sara

Det som er underholdende er at du snur kappa etter vinden, så å si.

Og så var det vel du som begynte med å sitere meg. Som er lov, for all del ;)

På hvilken måte gjør jeg det, du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte gjør jeg det, du?

Nå skal vi ikke kuppe tråden til ts, vel? Hun har jo tross alt kommet frem til en løsning; investere i en leilighet som datteren får overta når hun kommer tilbake etter rundturen sin. La oss håpe tvillingene ikke setter samme krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest miss_sara

Nå skal vi ikke kuppe tråden til ts, vel? Hun har jo tross alt kommet frem til en løsning; investere i en leilighet som datteren får overta når hun kommer tilbake etter rundturen sin. La oss håpe tvillingene ikke setter samme krav...

Det har jeg ikke fått med meg... Det synes jeg var veldig spesielt å gjøre og da har foreldrene hennes oppdratt henne til å bli bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke fått med meg... Det synes jeg var veldig spesielt å gjøre og da har foreldrene hennes oppdratt henne til å bli bortskjemt.

Kanskje du skulle lese tråden da, inkludert dine egne svar?

Ja, jeg synes dattera er bortskjemt. Andre synes ikke det. Det hele er egentlig opp til foreldrene, men man får skylde seg selv om ungene henger på en som en klegg etter myndighetsalder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrenes feil om de lar dem "bo på hotell". Gjør de det klart at man skal flytte ut etter videregående har riktig holdning.

Anonymous poster hash: 95dbe...51c

Ja, men når ikke de har vært konsekvente siden ung alder så kan de ikke komme med krav i "siste liten".

Anonymous poster hash: b7e06...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kan hun ikke reise ett år etter hun er ferdig utdannet lurer nå jeg på. Da kan hun jo få relevant yrkeserfaring av jobben og være klar til å hoppe i "voksenlivet" når hun kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det sykeste jeg egentlig har klart å oppspore i denne tråden er vel at datteren til TS ikke lengter etter å bo for seg selv, slik som de aller fleste i samme alder. Hvem er det som VIL bo hjemme i all evighet hvis det ikke er spesielt behov for det, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Takker igjen for alle svar fra dere. Setter pris på at dere også syntes hun er bortskjemt, slik at jeg slipper å sitte med dårlig samvittighet og føle meg som en elendig mamma.

Jeg og mannen har kommet opp med en ide etter å ha lest alle svarene deres som vi skal lufte for datteren senere i kveld. Trenger litt innspill fra dere der også gitt.

Den er som følger. Vi tar opp et lån på 1 mill som vi legger til hennes kapital og kjøper en leilighet nå i høst, liten 2 roms på ca 40 kvadrat blir det. Denne leier vi så ut for en 3 års periode. Deretter får datteren lov til å bo hjemme gratis å jobbe så mye hun orker i 1,5 år til (reiser i desember 2015 som er planen hennes) hun må da betale 50% av det hun får utbetalt fra jobben til oss. Disse pengene skal spares til hun kommer hjem igjen og skal studere. Så kan hun bruke de resterende pengene til sparing for å reise i 1,5 år. Når hun da drar så flytter den ene tvillingen inn på rommet hennes og hun får sove på stua til leiekontrakten går ut og hun får flyttet inn i sin egen leilighet. Vil hun ikke ha studielån så får hun jobbe så mye hun kan ved siden av og kun prioritere jobb og skole etter reisen, da hun tross alt har levd et ferieliv i 1,5 år. Vi har også sagt at så lenge hun er flittig og prioriterer arbeid og skole da hun bor alene så skal vi være behjelpelig med store nødvendige utgifter til tannlege etc

Hva tenker dere?? Er det en ok løsning?

Anonymous poster hash: 02e43...bbf

Nøyaktig HVA er det hun skal jobbe med, siden hun kan reise lenge?

Luksusprostituert?

Og hvorfor er løsningen for "å slippe studielån" å ta opp én million i boliglån? :klo:

Anonymous poster hash: a440d...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Noe av det sykeste jeg egentlig har klart å oppspore i denne tråden er vel at datteren til TS ikke lengter etter å bo for seg selv, slik som de aller fleste i samme alder. Hvem er det som VIL bo hjemme i all evighet hvis det ikke er spesielt behov for det, liksom..

Få bo gratis og bruke hele lønnen på personlig forbruk, sikkert.

Enig i at det er rart. Men når man leser en del av svarene her, så ser det ut til at det ikke er uvanlig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jo TS gjøre som hun vil, men jeg ser ikke helt at løsningen er særlig god. Jenta er bortskjemt og en smule manipulativ, og så løser man det med å skaffe henne en leilighet i stedet for å be henne ta seg sammen og bli voksen, med ansvar for eget liv? Dette slår jo bare tilbake på begge parter senere, foreldre når datteren senere fortsetter i samme stil med urimelige krav, og datteren når hun oppdager at det faktisk er en ulempe i manges øyne å bare fokusere på seg selv og forvente at mamma og pappa fikser alt for en.

Anonymous poster hash: 2d115...7ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Ts her.

Takk for svar alle sammen. Noen lurte på hvorfor vi ikke har kjøpt større bolig, det er rett og slett fordi vi ikke har hatt behov for det. Tvillingene ble født da eldste var 9 år. Vi regnet oss derfor frem til at eldste ville være ferdig studert og ute av hjemmet da de yngste kom i en slik alder at det ble flaut å dele rom. Da tok vi høyde for at hun begynte studier rett etter vgs og tok max et år fri for å jobbe.

Vi har derfor sagt at hun kan få bo hjemme til hun er 22 men, så er det å stå på egne ben. Vi lar henne bo gratis hjemme, står for mat, strøm, nett og hygiene artikler. Hun får også låne bilen gratis hvis vi ikke bruker den. Alt annet må hun holde seg med selv. Hvis hun da velger å jobbe i et år også reise så skal hun få bo gratis hjemme det året slik at hun får lagt opp penger til turen men, så fort hun da reiser så gir hun opp rommet sitt.

Det er dette hun er sint for da hun mener at hun skal få jobbe, reise og flytte hjem igjen under studier slik at hun bor gratis, ikke trenger lån og kan jobbe litt ved siden av for å ha til lomme penger.

Jeg og mannen har spart penger til henne og de andre fra de ble født så de har en ganske fin egenkapital til boligkjøp. Dette vet hun om, så derfor mener hun at hun ikke trenger å spare noe det året hun jobber og kan "sløse" dem på reise. Hele planen hennes går i vasken så lenge hun ikke kan bo hjemme under utdanning for da trenger hun lån for å ha råd til bo og det vil hun ikke ta opp. Jeg vet at hun er bortskjemt pga at jeg og mannen har lagt opp til det.

Allikevel gjør det vondt når hun sier at jeg ikke er glad i henne, ødelegger livet hennes, at vi er fattige som ikke kan kjøpe et stort hus på vestkanten i Oslo osv... Jeg vil jo ikke at hun skal føle seg uvelkommen og bannlyst fra familien heller...

Anonymous poster hash: 02e43...bbf

Ærlig talt - hun høres utrolig bortskjemt ut.

Jeg er vokst opp i en diger enebolig og har verdens beste mor og far .. men husker godt at mor sa at vi må flytte hjemmefra når vi er ferdig med videregående og begynner å jobbe/studere.

Nå flyttet jeg frivillig innen den tid så hun trengte ikke "kaste" meg ut .. men jeg har full forståelse for at voksne barn skal ut i verden på egenhånd.

Betalte selvsagt hjemme de månedene jeg bodde der mens jeg jobbet.

Har oppdratt mine barn på samme måte .. ingen har godt av å bli sydd puter under armene på selv om vi som foreldre sitter godt i det økonomisk.

Bortskjemte og storforlangende barn er det verste jeg vet ... og har alltid oppdratt mine barn til å ikke bli sånn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal jobbe et år for å spare opp penger synes jeg absolutt at man skal få bo hjemme. Hva er vitsen med å jobbe et år om alle pengene man tjener skal gå til husleie og mat? I tillegg er man bare 18/19 når man er ferdig med vgs. Man er foreldre livet ut, ikke til barna blir myndige. Datteren i denne tråden skal jo uansett reise etter et år, da er hun ikke hjemme en gang, så de andre barna får jo eget rom tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bo gratis og bruke hele lønnen på personlig forbruk, sikkert.

Enig i at det er rart. Men når man leser en del av svarene her, så ser det ut til at det ikke er uvanlig :o

For å si det sånn.. Det frister jo, det, jeg ser den. Men i mitt hode (og alle de jeg kjenners hode) kompenserer ikke det for å måtte bo sammen med mamma og pappa lenger enn man må.

Jeg er vel like bortskjemt som TS' datter selv, har hatt mulighet til å bo hjemme og "snylte" på mor og far, men det behovet for å skape sitt eget og klare seg selv var mye større. Rart hun ikke føler det.

Men men, det er jo forskjell på folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun skal få bo hjemme så lenge hun ønsker, men da uten soverommet. Soverommet kan hun ha dette året hun jobber, men fra og med ´verden rundt´-turen kan tvillingene få hvert sitt rom. Den eldste kan ta sove på sofaen eller madrass når hun kommer hjem, og det får hun nesten bare godta etter alle disse årene med eget rom.



Anonymous poster hash: 62d98...1d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har lest meg gjennom tråden, og må si jeg er overrasket over de som synes det er greit at en bortskjemt (ja, der har oppdragelsen feilet!) dame på 19 år som skal dille hjemme hos mamma og pappa. Da burde i så fall lillesøster og storesøster dele rom. De to minste blir forskjellsbehandlet, og det er aldri greit. Flyttet selv hjemmefra da jeg var 18 år, kunne ikke tenke meg å bo hjemme lenger. Kan også legge til at mine foreldre og jeg har verdens beste forhold, men ønsket å bo for meg selv. Dersom datteren skal bo hjemme+jobbe burde hun få tildelte oppgaver samt betale en liten husleie. Dersom hun skal reise over noen år, burde hun betale en leie for å ha et sted å oppbevare tingene sine (slikt er da vitterlig talt ikke gratis).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å innføre kjønnsdelt soveromsfordeling NÅ. Dvs år storesøster må dele rom med lillesøster fra og med denne sommeren.

Det er lett å argumentere med at tvillingene er fir gamle til å dele rom med noen av motsatt kjønn.

Siden hun er en av de voksne i husholdningen, ville jeg også forventet mye av henne mhp husarbeid.

Om ikke disse tiltakene får henne til å ha lyst til å flytte ut, får dere ta det et trinn videre senere. Men i første omgang ville jeg altså startet med delt rom og mye husarbeid.

Anonymous poster hash: 95dbe...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal lillesøsteren straffes for at storesøsteren er bortskjemt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal lillesøsteren straffes for at storesøsteren er bortskjemt da?

Vil tro lillesøster synes det er en forbedring å dele rom med storesøster i stedet for broren. Ingen "straff" i alle fall. Og snart blir rommet bare hennes.

Anonymous poster hash: 95dbe...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...