Gå til innhold

Hvor gammelt var ditt barn da det begynte i barnehage?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan man time det slik at det passer med bhg-start, det er veldig vanlig å planlegge slikt før man blir gravid, og HVERTFALL hvis man er så fattig at man blir nødt til å sende en liten baby i barnehage!

Min unge spiste omtrent ikke fast føde ved 9mnd, og fikk fortsatt MYE morsmelk. Ikke kunne hun krabbe heller. Utenkelig å sende henne vekk hver dag.

Anonymous poster hash: ee491...e0c

Om barnet enda nesten ikke spiser fast føde og ikke krabbet ved 9 mnd. så var barnet kanskje litt sent ute? De fleste barn spiser vanlig mat og krabber ved 9mnd. alder.

Anonymous poster hash: ff438...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om barnet enda nesten ikke spiser fast føde og ikke krabbet ved 9 mnd. så var barnet kanskje litt sent ute? De fleste barn spiser vanlig mat og krabber ved 9mnd. alder.

Anonymous poster hash: ff438...f04

Niks. Gjennomsnittsalder for krabbing er 10 mnd, dvs. at det er like mange som er "sent ute" enn "tidlig ute" ... og det er heller ikke uvanlig med 9 måneder gamle babyer som spiser veldig lite fast føde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om babyen kan tygge brød og krabber, eller ikke er "sen" som noen kaller det, er hun fortsatt like liten mentalt. Mente mer at min unge var virkelig fortsatt en baby på den alderen, og det gir en liten vekker når man da hører at andre sender barnet i bhg, for han kan jo krabbe og spise. Viktig å tenke litt på ro/trygghet/tilknytning/stress også, ikke bare at det er fysisk mulig for barnet å oppholde seg i bhg.

Anonymous poster hash: ee491...e0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke vil sende barnet ditt i barnehagen da, men noen kan faktisk spise brødskiver selv og går for egen maskin når de er 9-10 mnd.

Anonymous poster hash: 5cb2b...32b

Men det kommer jo helt an på babyen. Det er faktisk ikke opp til foreldrene hvor liten eller stor en baby fremstår når den runder 9 måneder. Noen lærer seg å gå når de er 9 måneder, andre har akkurat lært seg å krabbe. Noen har spist fast føde i månedsvis og har 12-14 tenner, andre har bare gommer og er svært småspiste. Mitt 2. barn føltes MYE mindre enn hva nr 1 var når de rundet 1-årsdagen, både i fht grovmotorikk, finmotorikk og ordforråd.

For ikke å snakke om at det er helt normalt at separasjonsangsten slår ut i full blomst ved 8-9 mnd alder.

Anonymous poster hash: 66300...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man time det slik at det passer med bhg-start, det er veldig vanlig å planlegge slikt før man blir gravid, og HVERTFALL hvis man er så fattig at man blir nødt til å sende en liten baby i barnehage!

Min unge spiste omtrent ikke fast føde ved 9mnd, og fikk fortsatt MYE morsmelk. Ikke kunne hun krabbe heller. Utenkelig å sende henne vekk hver dag.

Anonymous poster hash: ee491...e0c

Vi er ikke fattige, klarer oss veldig godt på TO inntekter. Ikke alle blir planlagt gravid, og noen sliter med å bli gravid og da kan man ikke være kresen på når babyen blir født. Og ikke alle får barn når de er 23, noen får sitt første barn som 35 og da har man ikke flere år på å time det om det ikke klaffer fort, for igjen noen bruker tid på å time. Så helt klart burde den 1. sep regelen fjernes og barnehagestart tilpasset hvert barn etter behov.

Min er 8 mnd, spiser masse fast føde og krabber. Forskjell på babyer. Jobbet i barnehage en sommer for en del år siden, var en gutt der på 9-10 mnd og han krabbet ikke og fikk grøt og mos, altså ikke den samme maten som de andre barna. Gikk bare fint det! Da var mora alenemor og måtte jobbe, og sønnen hadde begynt i barnehagen faktisk ca en mnd før jeg begynte å jobbe der, dvs i mai. Fordi den gangen ble barnehagestart tilpasset i min kommune.

Men er ikke tilhenger av at babyer begynner i barnehagen, men noen ganger har man ikke andre valg. Selv om noen her bestant påstår det, som om at alle er like og de vet alt om alle.

Anonymous poster hash: cbe69...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet enda nesten ikke spiser fast føde og ikke krabbet ved 9 mnd. så var barnet kanskje litt sent ute? De fleste barn spiser vanlig mat og krabber ved 9mnd. alder.

Anonymous poster hash: ff438...f04

De fleste barn lærer seg å krabbe mellom 6-11 mnd alder. Det er altså ansett som helt normalt om en baby på 9-10 mnd ikke krabber.

http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Vekst-og-utvikling/A-sitte-a-krabbe--revolusjoner-i-utviklingen/

Anonymous poster hash: 66300...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget i denne tråden er jo ikke at man ikke kan forstå situasjonen dersom det er en alenemor/uplanlagt graviditet/fertilitetsproblemer osv. Men det virker jo som ts sender babyen i bhg for at planen hennes om to tette osv skal gå i orden uten for mye styr. Det er vel heller det folk reagerer på. Hun MÅ faktisk ikke sende ungen på 9mnd i bhg. Og da mener folk flest at hun bør unngå det.

Anonymous poster hash: ee491...e0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår gutt startet i barnehage når han var 10 mnd. Ikke fordi jeg hadde lyst, men fordi jeg måtte. Mistet jobben under svangerskapet men hadde heldigvis fått jobbet nok til krav på permisjon. Vi hadde på ingen måte råd til å leve på samboers inntekt og når det plutselig ble utlyst en fulltidsstilling i slutten av permisjonen måtte jeg bare kjøre på og heldig som jeg var fikk jeg jobben. Vi bor på et sted hvor det er ekstremt vanskelig å finne noe mer enn ekstravakter, uavhengig om man er student, har fagbrev eller utdannelse. Jobb og boligmarkedet her er virkelig forferdelig.

Sønnen vår var ikke planlagt, men å ta abort var aldri et tema når jeg ble gravid. Skulle selvsagt ønske at vi fikk gjort det annerledes, og hvis både jeg og samboer hadde fulltidsstillinger ville jeg uten tvil tatt et år med ulønnet perm, og 80 % utbetaling.

Men når det er sagt har vi en meget tillitsfull gutt som har hatt omtrent daglig kontakt med andre barn på hans alder fra han var 6 mnd. Vi hadde en lang tilvenning ved oppstart men han trivdes fra første stund og ble aldri usikker når vi ikke var tilstede. Han stortrives enda og kunne ikke brydd seg mindre når mamma skal forlate han for å dra på jobb, er jo nesten litt trist det også, haha. Han har alltid hengt litt etter med den motoriske utviklingen, og kunne ikke sitte selv eller krabbe før han begynte. Et par uker etter kunne han begge deler.

Endret av Kassiopeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjoner som f.eks. Kassiopeia skriver om, der har jeg full forståelse for at man må la barnet begynne i barnehage når det fortsatt er veldig ungt. Jeg ville aldri ha tatt abort fordi barnet måtte begynne tidlig i barnehage, for eksempel.

Men når man har mulighet til det, er det dumt å planlegge at barnet skal begynne i barnehage når det er 9 mnd gammelt, fordi man har lyst på to tette. Da er det noe med prioriteringene som skurrer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke lur tråd å lese når man sitter proppfull av dårlig samvittighet for tvillingene som starter i august når de er 13 mnd. Samme situasjon som kassikopeia, nedlagt stilling under slutten av svangerskapet og nå tilbudt og startet i ny jobb på tirsdag. Tanken på å ikke ha en jobb spikret var for skummelt.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste var 15mnd, den yngste starter når han er 1år. Synes begge deler er for tidlig, og sliter mye med dårlig samvittighet, men ulike grunner har gjort at det blir slik. De har/får korte dager, og mulighet for en fridag eller to i uka (min erfaring er at flere, men korte dager, fungerer best).

Har ikke far noe permisjon? Det er tidlig, men det går nok bra. Hadde en gutt på 9 mnd på avdelingen når jeg jobbet i barnehage. Du må nok belage deg på mye grining, og utslitt baby når du kommer hjem fra jobb. Han var mye utrygg og gråt store deler av dagen i barnehagen.

Men må man så må man..

Anonymous poster hash: 6314f...442

Definerer du dette som at "det går nok bra"..? Hadde vært totalt uaktuelt å ha ungene i bhg. om de hadde hatt det slik.

Mme når barnet er 9 mnd? Er ikke det spesielt?

Nei, det er helt vanlig. Kumelk fra ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min var 10mnd da han begynte i bhg. Født sent i september og begynte i bhg i august.

Så ikke noe vits i å vente til han ble 1år, han var klar for det og det gikk veldig fint. Jeg hadde egentlig tenkt å gå hjemme med han i 2år før han skulle begynne i barnehagen, men jeg fikk en gutt som var hakket mer krevende enn jeg hadde forventet.

Er veldig glad for at han begynte å tidlig i bhg ettersom det viste seg at han har spesielle behov og hadde det ikke vært for bhg så ville jeg ikke blitt gjort oppmerksom på at han ikke utviklet seg riktig. Ingen i helsevesenet som "fanget det opp" til tross for tette kontroller/avtaler på helsestasjon osv fordi jeg følte han var mer krevende enn andre barn på samme alder, mye legetimer pga mye sykdom osv.

Jeg følte selv at noe var "annerledes" med han, men prøvde ikke tenke på det fordi jeg alltid fikk i svar at "alle barn utvikler seg forskjellig" osv når jeg tok det opp med noen.

Jeg trengte å høre at noen andre så det samme som jeg så før jeg klarte å sette igang mølla for å finne ut hva det var.

Litt of topic, men poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er negativt med tidlig barnehagestart, for oss ville det vært mye mer negativt med sen barnehagestart.

Hvis du føler at ditt barn er klar for å gå i barnehage så lar du ditt barn begynne i barnehage tidlig, selvom andre mener sitt om det.

Men det er sikkert at barnet ikke har lange dager i bhg det første året, det er jo slitsomt for de små. Har du mulighet til å begynne litt senere og slutte litt tidligere på jobb? Da blir det jo ikke like mye tapt arbeidsinntekt og barnet slipper å bli helt utslitt i barnehagen.

Må bare kommentere en ting til. Ikke heng deg for mye opp i planene om to tette. Hvis noe skulle hindre den planen så vil det bli mye vanskeligere for deg å akseptere det enn om du tar det som det kommer.

Det viktigste er det barnet dere har, ikke det å få to tette. Snakker av erfaring for jeg hadde veldig lyst på to tette, det var min plan. Nå er barnet mitt 4år og det er ikke sjangs for oss å få et barn til på lang tid fordi barnet vi har krever så mye og trenger all vår energi og fokus. Det tok litt tid for meg å akseptere det at jeg kanksje ikke kan få noen flere barn, men det er ingen tvil om at jeg syns at det viktigste er at barnet mitt får den hjelpen han trenger. Heller et barn som får det godt enn 2barn som begge føler seg tilsidesatt fordi foreldrene ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var 17 mnd, men har kun 40% plass. Vi fikk også to "tette", 23 mnd i mellom. Minstemann blir 18 mnd ved barnehagestart. Blir 7 mnd uten lønn fra min side, men det er verdt det.

Anonymous poster hash: 9c689...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, da er det jo bare 49 uker.

Også har som regel hver forelder 5 uker ferie hver som man kan forlenge permisjonen med. Så 59 uker da...

Nei, mange har ikke ferie faktisk. Så da må man gå hjemme ulønnet frem til barnehagestart!!!

Anonymous poster hash: 64a93...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, men hvis du først har det, er to tette så viktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, mange har ikke ferie faktisk. Så da må man gå hjemme ulønnet frem til barnehagestart!!!

Anonymous poster hash: 64a93...b63

Ikke ferie? Det er ikke lov.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Nei, mange har ikke ferie faktisk. Så da må man gå hjemme ulønnet frem til barnehagestart!!!

Anonymous poster hash: 64a93...b63

Om de ikke har ferie, så driver jo arbeidsplassen med ulovligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Nei, det er helt vanlig. Kumelk fra ett år.

Ok :) Skjønner at tidene har forandret seg på de siste ti årene (siden jeg hadde barn på den alderen). Den gang var det ikke vanlig.

Beklager, ot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ikke har ferie, så driver jo arbeidsplassen med ulovligheter.

Ikke ferie? Det er ikke lov.

Har dere aldri hørt om selvstendig næringsdrivende, bønder f.eks? 5 ukers ferie er en fjern drøm for den som driver gård og mange andre bedrifter.

Anonymous poster hash: 5e7a9...57c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...