waco Skrevet 21. juni 2002 #1 Skrevet 21. juni 2002 Hallo nå tenkte jeg å skrive et innlegg om et alvorlig og viktig tema. Selvfølgelig er det mange jenter her som ikke vil forstå, men jeg får forsøke allikevel. =) Det ufødte liv og barnefaren er helt prisgitt mors avgjørelser. Kvinnen bruker argumenter som "det er min kropp", altså hun påberoper seg eiendomsrett over fosteret siden det ligger i hennes mage. Fair nok. Siden fosteret er hennes ansvar og en mann ikke har NOE Å SI vedrøende sitt eget barn, må han også kunne fraskrive seg farskapet dersom "min kropp" argumentet skal henge på greip. Comprendè? Hvilkene andre fordeler får samfunnet som helhet da? Kvinner kan i mindre grad enn før spekulere i aborter og gravideter, nå er det sikkert mange av dere kvinner som sier at "ikke alle damer er sånn", det vet jeg jo, så derfor forstår jeg heller ikke hvorfor dere ikke er villige til å belyse disse "vedtatte sannheter". Hør på meg kjære jenter, bare det faktum at vi har et lovverk som kan NEKTE "barnefar" en DNA test dersom mor ikke vil.... burde det vel ringe en bjelle hos de fleste mennesker? Waco ...det er vel bare snakk om tid før menn OGSÅ kan nekte fosterets eksistens...
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #2 Skrevet 21. juni 2002 Dette kunne jeg godt mene noe om....! Men forstår ikke helt hvor du vil Waco! Hva mener du er problemet og når/hvilke situasjoner? Du er liksom inne på noe, men det kommer ikke fram til meg hva som er vanskelig ..helt... Utdyp litt, så kan vi diskutere!
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #3 Skrevet 21. juni 2002 Dette kunne jeg godt mene noe om....! Men forstår ikke helt hvor du vil Waco! Hva mener du er problemet og når/hvilke situasjoner? Du er liksom inne på noe, men det kommer ikke fram til meg hva som er vanskelig ..helt... Utdyp litt, så kan vi diskutere!
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #4 Skrevet 21. juni 2002 Hvis en jente/kvinne ikke vil bli mor, så må hun bruke p-piller for å beskytte seg mot uønsket graviditet (OG kondom for uønsket sykdom) eller la være å ha sex. Hvis en gutt/mann ikke vil bli far, så må han bruke kondom eller la være å ha sex. Hvor vanskelig kan dette egentlig være? Og hvis da, mot alle odds skulle skje at jenta blir gravid (og nå må vi se bort fra fyllesvangerskapene - man kan ikke endre lovverket fordi noen drikker seg sååå sanseløs at man ikke kan ta vare på seg selv, partner og et ufødt liv) - så må man rett og slett være voksen nok til å håndtere det. Det følger ansvar med å ha sex. Dette bør heller ikke være spesielt vanskelig å forstå. Men så kommer det da noen jenter som bruker et foster som et pressmiddel, med makt, inntektsgrunnlag. Hva gjør vi med dem? Hva gjør du hvis du ser at din venninne oppfører seg sånn? Vel, det er ikke spesielt lett... man får bare så godt man kan få folk til å oppføre seg som folk. Uansett - det er to som har sex, og to som har et ansvar. Ikke minst for ikke å skade ungen som er på vei. Men som nevnt - vil man ikke komme i en slik situasjon, så kan man ikke pule altså...
waco Skrevet 21. juni 2002 Forfatter #5 Skrevet 21. juni 2002 Hei Lasse og Tusenfryd Jeg burde nok spesifisert litt mer hva jeg mener. Siden abortspørsmålet er helt opp til kvinnen, dvs en mann kan bli far mot sin vilje, så bør menn kunne fraskrive seg farsansvaret. En mann og en dame får igang en gravitet (uplanlagt). En mann ønsker seg barnet, kvinnen vil ikke,- det blir abort. En kvinne ønsker seg barnet, mannen vil ikke, det blir barn. Hvorfor skal kvinnen ha et fortrinn? Siden argumentet om at det er HENNES KROPP, bør mannen kunne fraskrive seg ansvaret for å bekrefte hennes valg. Hvorfor er du uenig i resomentet Tusenfryd? Waco ...kommer tilbake snart...skal bare ned på stranden utenfor her først..
Gjest care Skrevet 21. juni 2002 #6 Skrevet 21. juni 2002 Jeg ser helt klart dilemmaet "far" lett kan komme opp i. Men jeg tror ikke på en løsning der far kan fraskrive seg retten til å være far. Ikke tror jeg du mener dette seriøst heller. Den enseste måten man kan unngå å havne i dette dilemmaet på er å være kristisk tilhvor du putter snurrebassen din Waco ( + hundre tusen av andre menn)! De ville jo forsåvidt ha vært kjekt om du kunne kommet frem til en mer seriøst og konstruktiv løsning på dette problemet, enn et dumt argument som: "når du er slem med meg, så kan jeg være slem med deg igjen". Hvis samfunnet er dominert av slike holdninger ville tør jeg ikke tenke på konsekvensene.
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #7 Skrevet 21. juni 2002 Hmmm! Vanskelig! Har vel med at det faktisk ER kvinnens kropp å gjøre... Men ser paradokset... Det får jo virkninger etter fødsel for begge.... Abort er jo også en fysisk så vel som psykisk ting. Ganske hardt å pålegge kvinnen dette.... Så er man jo to for å få det til, og to for å ta ansvar for å ikke få det til... Og i de tilfellene dama ikke er helt ærlig... vanskelig dette, men er kanskje litt ening med waco her..... Ser iallefall poenget...
Gjest Kinga Skrevet 21. juni 2002 #8 Skrevet 21. juni 2002 At en mann skal nektes DNA-test er ikke riktig, etter min mening. Dette er jo også iferd med å endres i lovverket, såvidt jeg har fått med meg. Men at en mann skal kunne fraskrive seg farsskapet til et barn han er biologisk forelder til: Aldri i verden! Er en mann redd for å bli med barn; tre på kondom. Enkelt og greit - og nevnt tusen ganger før. Det er hans sæd, han vet hvilke konsekvenser det kan ha å spre sine gener, det er hans ansvar å passe på sine egne kroppvæsker.
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #9 Skrevet 21. juni 2002 Klart at jeg ser poenget. Og jeg synes ingen mennesker skal være urimelige med hverandre, jeg. Men den "hevn-tanken" synes jeg blir for dum. Har man hatt sex, må man ta konsekvensene. At kvinnen bestemmer om barnet skal fødes eller om svangerskapet skal avbrytes, kommer vi ikke unna før menn kan bli gravide. Sorry - det er biologien... Og nei, en mann bør ikke si fra seg noen som helst. Har han vært med å pult, så... At det finnes jenter som oppfører seg som dritt og ikke lar mannen så mye få si sin mening, vel, det er så. Jeg vet om fler. MEN drittsekker kommer vi aldri utenom - det er også biologi. Hva gjør man med dem... vel... det finnes mange forslag. Men nå skal vi ikke glemme kjernen her da.. som ikke er livet til de to som faktisk har hatt seg , men det lille menneskefrøet som helt uskyldig har havnet i en klemme mellom to som hadde det kjempegøy et øyeblikk og nå er i gang med å dytte "skylden" over på den andre og hvor man ikke vil ta konsekvensen av det de har gjort. Og nå mener jeg ikke å sette i gang en abortdiskusjon, men å sette søkelyset på at er at har du sex, må du være forberedt på konsekvensene. Hva de enn er. Konklusjon: Vil du ikke ha barn så må du ikke ha sex. Har du sex må du være forberedt på hva det kan føre med seg. To har sex - to har ansvar. Det finnes mannfolk som er drittsekker og jenter som er det.
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #10 Skrevet 21. juni 2002 En ting er jo å påberope seg "retten" til ikke å ha barn...En anne er å da bestemme at barnet ikke skal ha en far.... Der ligger ansvaret hos begge synes jeg. Barnet må få være med på oppveksten til barnet, dersom en skal bidre økonomisk (få anledning og bidra selv...) Men det er mange mange sider av denne saken ser jeg...
waco Skrevet 21. juni 2002 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2002 [quote="Vibeke" Men at en mann skal kunne fraskrive seg farsskapet til et barn han er biologisk forelder til
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #12 Skrevet 21. juni 2002 Nå snakker jeg om mens dama er gravid og har lurt gutten. Siden abortavgjørelse er 100 % kvinners bestemmelse, bør vi i rettferdighetens navn la mannan avgjøre om han vil være far til barnet DERSOM dama nekter å abortere. Hvordan kan dama lure gutten, Waco? Hvorfor lar menn seg lure? De kan jo bare bruke kondom? Joda, det kan de. Eller la være å ha sex. Jada, jeg skjønner og vet at man i etterkant kan føle seg lurt "jeg bruker pillen" og "du blir ikke gravid hvis jeg bare stikker den bittelitt inn og jeg skal hoppe av i svingen" - joda, men i etterkant blir det for dumt. Visst finnes det mennesker som bevisst lurer folk, både til å ha sex, og til andre ting - der tror jeg ikke jenter er verre enn gutter. Ja, en tabbe, synd, det skulle ikke skjedd, men etterpåklokskapen er som kjent sterkt fremtredende i mange sammenhenger. Og hvis mannen/gutten har hatt sex er han så gammel at han VET hva som kan skje dersom man har seg - det kan bli barn av det. Det kan ikke bare bli en graviditet - men BARN av det. At det for barnets beste bør være en far i bildet - ikke bare en økonomisk greie - men en pappa - er helt klart også. Og at mange jenter ikke klarer å hanskes med dette, er også helt klart. Men egoister og skrudde folk finnes av begge kjønn. For poenget er vel ikke om man blir lurt eller ikke, men hvordan man håndterer konsekvensen av det man har gjort. Og å fraskrive seg ansvar for et barn er 1: ikke å regne for å håndtere noe som helst, men å stikke hodet i sanden 2: er umoralsk overfor barnet. Tøft? Ja helt sikkert. Drittkjerring? Visst. En håpløs situasjon? Ja, klart at det er det når ikke ting blir som man hadde tenkt. Riktig å fra skrive seg ansvaret? Nei.
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #13 Skrevet 21. juni 2002 Og Waco - vær forsiktig da.. ETA er ikke å spøke med
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #14 Skrevet 21. juni 2002 Det er bare så forb... lett å la lystene seire over fornuften når en står det klar som et egg, veit at kondom gjør at du ikke vil få NOE ut av det, har SÅ lyst, og hun sier at hun går på pillen.... Det som er leit, er når mor vil ha pengene men ikke noe besøk/medvirkning i livet til barnet... Litt uintr. disk kanskje da dette dreier seg om VELDIG få personer...
Tusenfryd Skrevet 21. juni 2002 #15 Skrevet 21. juni 2002 Selvsagt er det det! Ingen tvil om det - vi har alle vært der - og med mer eller mindre hell... jada, jeg også, vært dum, full og angrende synder. Har ikke noe som helst problem med å forstå at dumme ting kan skje jeg! Det jeg sliter med at når folk fraskriver seg ansvaret i etterkant. For noen (hun- eller hankjønn) er abort et ikke aktuelt tema - og derfor sier jeg også at har du sex, kan det bli BARN av det. Det vet vi. Nei, det er ikke alltid planlagt, ønsket whatever - men det spiller ingen rolle. Du ble kåt og måtte pule der og da - fint, det var sikkert godt - her er konsekvensen. Ta det som en MANN. Eller KVINNE for den saks skyld. Husk at en konsekvens kan også være chlamydia, HIV eller andre festligheter. Hjelper ikke om du var dum, føler deg lurt eller hva som helst - det er der, deal with it.
Mathias Skrevet 21. juni 2002 #16 Skrevet 21. juni 2002 Joda, når en står der med en av livets HARDE realiteter, da må en være beredt til å takle en av livets harde realiteter...
Gjest Kinga Skrevet 21. juni 2002 #17 Skrevet 21. juni 2002 Waco; jeg siterer dine spørsmål til hvorfor en far ikke skal kunne fraskrive seg ansvar: "Er ikke det veldig urimelig? Nå snakker jeg om mens dama er gravid og har lurt gutten. Siden abortavgjørelse er 100 % kvinners bestemmelse, bør vi i rettferdighetens navn la mannan avgjøre om han vil være far til barnet DERSOM dama nekter å abortere. Vibeke, hvorfor er du uenig i det?" Som andre har nevnt før meg; så tviler jeg sterkt på at majoriteten av de som blir uønsket far blir det fordi dama har lurt dem. Uansett: Jeg synes at et barns rett til en far ikke skal kunne frataes, og fars ansvar ikke skal kunne fraskrives, når det først er bestemt at barnet skal settes til verden. Man tar konsekvensene av det man gjør og tar ansvar for sine barn. Det er det eneste rimelige etter min mening. Derfor er jeg uenig i ditt forslag. (Du er så fryktelig opptatt av dette her med at damer "lurer pillen". Vel, det finnes jo de menn som "lurer kondom" også, daah. Nuhhvel, nok om det. De er også i mindretall og godt er det). Nyt solen, Waco! Er en god del mafia hvor jeg bor, så det blåser av etpar bomber her også i ny og ne; ikke noe kjekt, nei. Ta vare på deg selv! Klem fra
aline Skrevet 21. juni 2002 #18 Skrevet 21. juni 2002 Jeg er faktisk litt enig med waco her jeg! Helt alvorlig!! At man ikke burde ha sex dersom man ikke ønsker barn, det er en ting. Vi har det allikevel! Ergo; mennesker av begge kjønn, som i utgangspunktet ikke ønsker barn, har allikevel sex! DERSOM da en uønsket graviditet skulle skje, som man fremdeles har vært to om å sette igang, så blir (tør nesten si alltid...) 90% av resultatene en av følgende: Kvinnen ønsker å beholde barnet, mannen ønsker ikke å beholde barnet = barnet blir født! (her tar altså kvinnen ansvar for det som har skjedd ved å føde barnet, og oppdra det.) Mannen ønsker å beholde barnet, kvinnen ønsker ikke å beholde barnet = barnet blir ikke født! (Her tar selvfølgelig også kvinnen ansvar for det som har skjedd...) I begge situasjoner har de vært TO om å bli gravide, mens på ingen av situasjonene blir mannens ansvar eller følelser overhode brydd seg om! Er vi mer mødre en menn er fedre? Er det derfor vi kan velge og gjøre som det passer oss selv best i hver situasjon? MEns mennenen bare må sitte å se på? og tilpasse seg våre ønsker? Hvor er rettferdigheten her? Og ER det bedre for ett barn å ha en far som ikke ønsket det, men som ble "påtvunget" farskapet? Mor får dekket det et evt farskapsbidrag hadde vært allikevel! I en perfekt verden hadde vi ikke hatt sex dersom vi ikke ønsket barn, men da er jeg jaggu glad jeg ikke lever i en perfekt verden du! Jeg vil nemlig ikke ha barn, men jeg vil allikevel ha sex! Og jeg er nok også en av dem som, dersom jeg, selv om jeg bruker p-piller, hadde blitt gravid.. så hadde jeg tatt det eneste valget som er aktuelt for meg og det er abort! Klart jeg hadde diskutert det med barnefar, men jeg hadde nok allikevel tatt abort. Så tanken med mulighet for far til ikke å skrive under på farskapet, er ikke en så merkelig tanke! Og det er ikke så enkelt som å si at menn for passe på hvor de putter snoppen sin! da er vi for ensporet i tankegangen jenter! menn er påkrevd å leve i sølibat dersom de ikke vil ha barn, mens vi kvinner faktisk kan gjøre som vi vil!? vi kan jo velge resultatet av evt konsekvenser.... hm.. høres for lettvint ut.
waco Skrevet 21. juni 2002 Forfatter #19 Skrevet 21. juni 2002 Guardi DeCivil har stengt området så jeg få holde meg innedørs. Vibeke skrev; Man tar konsekvensene av det man gjør og tar ansvar for sine barn. ---- Derfor er det galt å ta abort, er det du mener? Eller gjelder kun ansvaret menn og ikke damer?
Gjest Kinga Skrevet 21. juni 2002 #20 Skrevet 21. juni 2002 Aline; hva om det ble lovfestet rett for menn å kunne fraskrive seg farsansvar. Hvilke konsekvenser ville det hatt, tror du? Hvem ville blitt skadelidende? Og forøvrig: har vi ikke nok av de som ser på abort som en grei form for prevensjon? (For å slå det fast: Jeg er fullt og helt for selvbestemt abort).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå