Gå til innhold

Drikking med barn i hus. Greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg velger å være anonym da jeg kan bli gjenkjent her.

Saken er det at vi har 2 vennepar. Disse parene har 2 barn hver på samme alder. Barna er nå 8-10 år. Jeg har kjent disse familiene i 7 år og samboeren min har kjent dem i alle år.

Det jeg ofte har reagert på og enda reagerer på er drikkekulturen i disse familiene. Helt siden barna var 2-3 år gamle har de drukket og festet i helgene mens barna lå i sengene sine og sov. Er dette egentlig greit?

Jeg vet med meg selv at jeg aldri ville ha drukket meg full med små barn i huset. Ikke 2-3åringer og heller ikke 8-10 åringer.

Hva tenker dere?

Jeg husker før vi fikk barn selv at vi var med å festet der. Barna pleide å stå opp på nettene fordi musikken var for høy eller at det ble for mye støy. En full mamma eller pappa fulgte barna opp igjen på soverommet og de sovnet igjen. Det ser ikke ut til at de har brydd seg eller fått "problemer" av denne drikkingen til foreldrene, men....

Jeg vet ikke helt hva jeg vil fram til her. Bare lufte hodet litt...

Jeg tenker at det er greit å ha folk på besøk og ta noen glass men at gjerne en forelder kun tar et glass eller holder seg klin edru.

Hva er greit i dine øyne når det kommer til drikking med små barn i huset?



Anonymous poster hash: 41b6e...123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

Jeg mener det er greit at foreldre drikker med barn i huset så lenge de ikke blir veldig fulle, bråkete osv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ha noen venner på besøk og dele en flaske vin eller tre, men skulle vi hatt det jeg kategoriserer som fest (høy musikk, mye folk, fulle folk, drinker etc) hadde vi fått barnepass et annet sted.

Hva barn tar skade av i slike sammenhenger kan nok være veldig individuelt, men jeg mener at det ikke hører sammen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke greit i det hele tatt. Jeg kan godt ta et glass vin eller to, men å feste med musikk, mye besøk og bli brisen er helt uaktuelt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er en uting å drikke seg dritings med små barn i huset.

Men det er jo en stor forskjell på et glass vin eller fire flasker vin, så alt med måte.

Personlig så drikker jeg ikke så lenge jeg har ansvar for et barn og det har jeg jo hele tiden så da lar jeg det være. Er ikke et stort offer det, har aldri vært så opptatt av alkohol uansett :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er over grensen.

Jeg kunne godt invitert venner og drukket litt vin i fredelige former. Men fest - da tenker høy musikk, fulle voksne - synes jeg ikke er greit. Da er det da mye bedre for alle at barna sover hos besteforeldre e.l. Jeg vil ikke at mine barn skal måtte se oss fulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det er langt over grensen. Når jeg vokste opp var det helt vanlig at mine foreldre hadde vennepar på besøk og drakk alkohol, men aldri fest når vi var hjemme. Jeg syns det er greit dersom det går såpass rolig for seg at det ikke forstyrrer barna på noen måte. Og selvsagt litt begrensninger på inntaket siden man har ansvar for barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ta en *liten* fest med barn i huset. Såfremt ikke musikken er så høy at man ikke hører at et barn roper fra soverommet. Og selvsagt såfremt man ikke blir overstadig beruset.

Når jeg og mannen er på fest, må jo en av oss stå opp med barna tidlig neste morgen. Da begrenser det seg jo selv hvor mye den personen drikker om kvelden. Hvis det skulle være noe med barna på kvelden/natten, er det den personens ansvar.

Foreldrene må også få opprettholde et slags sosialt liv. Ellers ville det nok blitt mange grå og kjedelige foreldre, samlivsbrudd og depresjoner. Jeg trenger å ta en øl med vennene mine iblant, føle litt på hvordan det er å bare være seg selv og ikke ansvarsfulle mamma! Ofte er det mer praktisk å møtes hjemme hos hverandre enn å gå ut på byen. Man trenger ikke holde det gående til kl fire om natta, rundt midnatt er de fleste av oss klare for senga, det tar på å være småbarnsforeldre.



Anonymous poster hash: 83fb8...3f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Kjekt å høre andres meninger rundt dette. Da er ikke jeg helt på jordet når jeg synes at det er litt for drøyt.

For et par uker tilbake var moren i den ene familien hos ei venninne for å drikke litt. Far skulle være hjemme med barna. Da fikk han besøk av et par kompiser og de havna på skikkelig whisky-fylla. Hadde det vært min gubbe hadde jeg blitt forbanna.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger om hva som er greit å ikke, men en dritings pappa som er hjemme med barna hadde vært helt uaktuelt her.



Anonymous poster hash: 41b6e...123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Nå skriver du jo selv at barna ikke har tatt skade av det,så det burde jo være det vesentligste? Bråk og vold er aldri noe barn bør oppleve,men jeg har måtte endre syn på dette selv,da jeg har opplevd og sett andre mer avslappede kulturer. Så lenge det er fest hvor folk har det gøy,er det ingen fare.

Og så må en selvfølgelig ha i bakhodet at noe kan skje med barna,så regner ikke med at folk drakk seg bevisstløse!

Barn er alltid mest opptatt av gode stemninger. Husker jeg og mine søsken og søskenbarn syns det var gøy å treffes i ferier osv. Foreldrene våre festet,men det plaget oss ikke i det hele tatt. Tvert i mot var vi så utspekulerte at vi utnyttet deres (altfor)gode humør. Fikk mye "ja",og nei,det var ikke ja til ALT!

Fest er greit. Overstadig fyll,bråk og vold er aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er helt greit, innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

Vi har ikke barnevakt, så hvis ikke vi inviterer folk til oss, får vi aldri vært sosiale...

Men vi spiller ikke høy musikk, og den av oss som skal opp med barna dagen etter drikker seg selvsagt ikke drita! Selv om noen av gjestene gjerne gjør det.

Ellers husker jeg fra jeg var liten, når pappa kom hjem drita fra fest, at det stort sett bare var morro, for han sa så mye rart og det glittra i øya hans, og man så på hele han at han hadde hatt det gøy:) Så jeg tror ikke barn nødvendig vis tar skade av å se fulle foreldre, så lenge de oppfører seg pent på fylla.

Selvsagt er det aller best om man kan få barnevakt, men slik er det ikke for mange!



Anonymous poster hash: 43e17...f94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke til maten eller litt vin i et hyggelig selskap er greit, men ikke full fest. Jeg har også et vennepar der barna på 2 og 4 år gjerne er oppe til midnatt i helgene og deltar på foreldrenes fest med venner. Jeg synes det er helt forkastelig.

Har man først valgt å få barn så får man innfinne seg med at man kan ikke være sosial med alkohol og fest hver helg. Ikle skjønner jeg at behovet er så sterkt lenger heller.

Endret av Sol79
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært det barnet som har våknet på natten av høy musikk og masse bråk i stua. Jeg var 4-5 år. Jeg ropte på mamma, men ingen hørte meg. Jeg gikk ut i stua og en full mamma ba meg om å gå legge meg igjen. Folk gikk inn feil dør og kom stadig inn på mitt rom i løpet av natten, når de egentlig skulle på toalettet, og jeg våknet utallige ganger. Festen varte og rakk gjerne til laaaangt ut på morgenkvisten. Når jeg sto opp neste morgen, lå det fremmede folk på sofaen, så jeg gikk tilbake til rommet mitt å holdt meg der til mamma våknet mange timer etterpå. Noen ganger gikk jeg inn til mamma også, for å vekke henne, men hun lå sjelden alene i sengen..

Nå er jeg 25 år, men jeg er "scarred for life". Jeg kommer aldri til å glemme det, og kommer aldri til å drikke mens jeg selv har barn i huset.

Mitt barn er tre år nå, og jeg har aldri rørt en dråpe i barnets nærvær.
Ikke at det hadde vært så farlig å tatt ett glass/en øl, men jeg ser ikke poenget.
Også er jeg enslig og, så det har litt med at "hvis det skulle skjer noe" å sånn.. Og jeg har uansett barnefri annenhver helg, så det holder i massevis.
Men FEST, men barn er i huset, er uaktuelt. Men ett glass vin med en venninne el. er en helt annen sak, så lenge det ender der.



Anonymous poster hash: 4612c...075
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Hell no!

Det er ikke greit. Å ta et glass vin på lørdagskvelden til middagen ser jeg ikke som noe krise, men å drikke seg full med barn tilstede er rett og slett horribelt. Barn merker at foreldrene ikke er ved sine fulle fem og det skaper en utrygghet selv om det ikke er vold eller annet involvert.

Et barn skal ikke våkne opp til masse støy, høy musikk og berusede foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å ta noen glass vin eller tilsvarende, selv om barna mine er hjemme/ tilstede. Vi kan også gjerne ha venner på besøk med god mat og tilhørende godt drikke. Men fest på et sånt nivå at barna våkner av støy er ikke aktuelt. Det er et godt stykke over grensa for hva jeg synes er ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et par glass vin ser jeg ikke på noe stort problem. Fyllafester synes jeg er helt uaktuelt. Jeg hadde blitt rimelig paff om jeg skulle gått på toalettet på en fest, gått feil og sett rett inn på et barn. Som noen nevner lengre oppe, så kan det være ganske så ubehagelig for barnet. Synes også at barn skal være trygge med en edru omsorgsperson i hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville aldri hatt "fest" men barn i huset, men vi har ofte venner på besøk i helgene. Da er det middag, noen flasker god vin, og brettspill. Noe mer enn det syns jeg er uaktuelt med barn hjemme, jeg syns det er viktig å alltid være oppegående nok til å være "normal" om noe skulle skje, slik som sykdom.

Skjønner uansett ikke at folk orker fyllefester med barn i hus, man skal jo faktisk stå tidlig opp neste morgen og være foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Litt alkohol er greit, men å drikke seg drita skal man ikkje gjere med småunger i nærheten, syns eg. :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Vi kan godt dele en flaske vin en kveld, men ingen av oss drikker oss fulle med barna i huset. Det hender at en av oss kommer hjem fra byen og har drukket litt mer enn ei halv flaske vin, men da er alltid den andre edru og i god stand til å ta seg av barna om de skulle våkne om natta, samt på morgenen. Skal vi begge ut ligger barna hos besteforeldrene.

Barn skal ikke oppleve fulle foreldre. Basta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...