Gå til innhold

Mor med alkoholproblemer - bostøtte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år som, så lenge jeg kan huske, har vokst opp med en mor som er alkoholiker. Dette har selvfølgelig satt sine spor i meg, og jeg sliter nå med angst, panikkanfall, depresjon, osv. Inntil et par uker siden hadde jeg aldri snakket med en eneste sjel om moren min sine problemer og hvilken effekt de har på meg, men jeg går nå til psykolog. Han foreslo at jeg kanskje skulle tenke på å flytte hjemmefra (dette er noe jeg aldri har vurdert før), for jeg har innsett at jeg aldri kommer til å være lykkelig så lenge jeg må oppholde meg under samme tak som min mor. Nå lurer jeg på om det finnes noen form for økonomisk støtte til å gjøre dette?

Jeg oppholder meg og studerer i utlandet mesteparten av tiden, med unntak av jul- påske- og sommerferie, og dette utenlandsoppholdet får jeg selvsagt studiestøtte til. Jeg er vant til å komme hjem i sommerferie, bo gratis hos mor og far samtidig som jeg jobber inn ekstra penger som trengs i løpet av året, og føler ikke at jeg har råd til å heller bruke disse pengene på å betale husleie, mat og alt annet som følger med det å bo for seg selv.

Beklager min ignoranse, men jeg har virkelig ikke peiling på hvordan dette lar seg gjøre, hvis det lar seg gjøre i det hele tatt. Kort oppsummert: Jeg ønsker et eget sted å bo når jeg har ferie fra studiene mine, og lurer på om det finnes økonomisk støtte til dette, spesielt tatt i betraktning at jeg har en forelder med alkoholproblemer og at dette påvirker meg selv og min livskvalitet i stor grad. Setter stor pris på alt av tips og forslag!

PS: Jeg har time med en psykolog på rusklinikken om noen dager siden, så jeg får forhåpentligvis noen råd av henne også.

Anonymous poster hash: 15e29...770

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Så leit å høre at du har vokst opp slik, men kan aldri tenke meg du går støtte for å dra hjem på ferie. Det er faktisk valgfritt, så lenge du bor et annet sted.

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke bare bli i utlandet og jobbe der da? :)

Ingen som får bedre økonomiske rettigheter "bare" fordi de har hatt en jævlig oppvekst.

Da hadde det vært mange av oss som skulle hatt litt ekstra ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet ikke om det forandrer situasjonen, men jeg har bare krav på å bo i studentboligen min i utlandet når jeg faktisk studerer, altså er jeg nødt til å oppholde meg et annet sted i jule-, påske- og sommerferie. Jeg studerer i Storbritannia og disse feriene sammenlagt gir meg ca. fem måneder med ferie. Det at jeg ikke kan oppholde meg i studenboligen min i feriene betyr selvfølgelig ikke at jeg dra hjem til mor og far, men jeg har rett og slett ikke råd til noe annet.

Skrevet

Du har ikke venner du kan bo med?

Tror ikke det er noen løsninger utenom, så lenge du er student og oppholder deg i utlandet.

Hva med lån? Kan du ta opp et lån som holder deg flytende når du har fri.

Jeg hadde en gang en venninne som bodde gratis hos en eldre dame, mot at hun hjalp til med handling, hage og vasking i ny og ne. Du kunne jo prøvd noe lignende...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Myndige studenter må ta ansvar selv..

Anonymous poster hash: 9e401...865
  • Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Takk for svar.

Jeg vet ikke om det forandrer situasjonen, men jeg har bare krav på å bo i studentboligen min i utlandet når jeg faktisk studerer, altså er jeg nødt til å oppholde meg et annet sted i jule-, påske- og sommerferie. Jeg studerer i Storbritannia og disse feriene sammenlagt gir meg ca. fem måneder med ferie. Det at jeg ikke kan oppholde meg i studenboligen min i feriene betyr selvfølgelig ikke at jeg dra hjem til mor og far, men jeg har rett og slett ikke råd til noe annet.

Nei det forandrer ingenting. Bostøtter er noe man får månedlig fra husbanken for å hjelpe til litt med husleie hvis man har en lav inntekt,så som du ser så havner ikke du i den kategorien.

Skrevet

Har du ingen andre du kan bo hos i ferier? Familie, slekt, venner?

Ellers så vet jeg om noen som studerte, og leide en hybel. Og i feriene dro hun hjem, og leide da ut hybelen til noen som trengte å leie billig kun i ferien.

Så du kan se på nettet om det er noen som drar hjem i ferier og leier ut hybelen sin for en billig penge?

• Liker 1
Skrevet

Myndige studenter må ta ansvar selv..

Anonymous poster hash: 9e401...865

Det er sant, men iblant trenger man støtte og råd, for de unge mangler livserfaringen.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke støtte for dette, voksne mennesker har plikt til å forsørge seg selv. Håper du finner en løsning på det, kanskje bo hos venner eller korttidsleien av en hybel etc kan være mulig? :)

Anonymous poster hash: c6b11...954
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...