Lillik Skrevet 22. juni 2014 #1 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Dette er sikkert ikke rett plass, men jeg er ny her På torsdag (26/6) skal jeg ta brystløft samt proteser, manglet noe ifølge av kirurgen så brystene ser ut som de henger mer enn de egentlig gjør og har helt forskjellig str.. Har også 2 små babyer på 6 mnd, har ordna med pass for ei uke, men etter det må jeg klare meg selv etter jeg fikk melding i går av venninna mi hat hun ikke ville hjelpe meg uansett, og avbestiller jeg nå må jeg betale 25%-50% uansett.. er alenemor og far vil ikke ha noe med de å gjøre Så det jeg lurer på er;kan jeg småbære på ungene 1 uke etter operasjonen? KUN når det er nødvendig, skifter bleie på gulvet og prøve å være mest mulig på gulvet, men må jo løftes inn og ut av voggene og vogna.. Hun jeg snakka med på Teres Stokkan mente at det ikke skulle være et problem, men jeg ville høre med andre ! Og hvilkne klær brukte dere dagen og uka etter silikon? Har allerede kjøpt den sexye sportsbh'n som skal være bestevennen min i 6 uker fra nå! Hvordan gikk det til dere? Hvor mye klarte dere å gjøre? Hvordan var det etter 2 uker? Og jeg bor ca 1-2 timer unna med båt fra trondheim, så kunne jeg dratt hjem rett etterpå eller MÅ jeg være på hotell og svi av 3000 kroner? Dette ble mye, men håper på svar, kjenner jeg gruer meg litt ettersom alt jeg planla i 4 mnd faller fra hverandre.. Endret 22. juni 2014 av Lillik
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #2 Skrevet 22. juni 2014 Nå varierer dette fra person til person, så om jeg var deg så ville jeg hørt på kirurgen. Men kan allikevel svare på et par spørsmål; - Jeg fikk beskjed om å ikke reise hjem alene rett etter operasjon. Noen måtte komme å hente meg, i tilfelle det skulle skje noe underveis. - Dagene etter operasjonen så brukte jeg mest løse klær som hettegensere og joggebukser. Klær som man må trekke over hodet er bare vanskelig og vondt. Så om du har klær med glidelås så anbefaler jeg det. Brukte sports-bhen jeg fikk fra klinikken i sikkert 4 uker, før jeg kjøpte min egen sports bh fra Pierre Robert. - Om du klarer å løfte på ungene dine eller ikke må du nesten kjenne på selv. For meg så hadde det vært helt umulig, men som sagt, hør på kirurgen din. Tror jeg kjørte bil etter ca en uke. - Timene etter operasjon så gråt jeg. Var helt forferdelig å sitte i bil hjem, så jeg forstår egentlig ikke hvordan du skal klare å sitte på en båt i 1-2 timer. Men nå varierer nok dette. Det kan være du ikke føler så stor smerte som jeg følte. Måtte ha hjelp til det meste når jeg kom hjem. Som for eksempel åpne brusflasker, sette meg ned i sofaen, skjære brød, åpne kjøleskapet, få på meg sko osv. - Etter 2 uker så kunne jeg gjøre nesten alt selv. Kunne så klart ikke jobbe eller trene, men dette var fordi jeg har en tung jobb med mye løfting. Anonymous poster hash: fb240...8f0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #3 Skrevet 22. juni 2014 Er det ikke veldig tidlig? Jeg ville ventet til barna var mer enn 6 mnd gamle. Jeg forstår det slik at du ikke ammer, men du har jo fortsatt to små å takle og du VIL slite etter operasjonen, både ift. at du er ute av det etter påkjenningen og anestesi, samt smerter. I tillegg er det slik at man helst skal ha sin ideelle vekt ved brystforstorrelser, da de er tilpasset ens kropp på operasjonstidspunktet (hvis du går ned i vekt i etterkant vil det bli mindre pent). Det er jo mulig du kan beholde noe av depositumet dersom du utsetter operasjonen, ikke avlyser den. Uansett så er komsetisk kirurgi noe man skal ha det finansielt romslig for, ikke bare "klare akkurat". Ting kan gå galt eller bli mislykket, og da skal man ha råd til ny operasjon. De må jo også skiftes ut med tiden. Mener ikke å bare komme meg negative ting her, men dette virker veldig lite forberedt og det er faktisk en stor beslutning og inngrep. Anonymous poster hash: 7258d...12d
lemon-aid Skrevet 22. juni 2014 #4 Skrevet 22. juni 2014 Hei! Jeg har et barn som var rundt 7 mnd da jeg opererte meg, samme inngrep som deg, proteser over muskelen. Sikkert forskjell på smerte, hvis man har under muskel. Trengte selvsagt hjelp av samboer i 10 dager, og etterpå kunne jeg løfte babyen forsiktig. Fikk beskjed om å IKKE løfte tungt før det var gått 14 dager. Men hvis jeg absolutt måtte løfte, så måtte jeg gjøre det f. eks inntil kroppen. Ikke armene ut fra kroppen. Løft minst mulig hvis du kan! Jeg brukte singlet og tights m/hettegenser etter operasjonen, kun klær som var enkle å få på. Prøv å finn klær du slipper å tre over hodet. Måtte få hjelp de første dagene med å kle på meg f. eks en trang genser eller trøyer. De første 2-3 dagene etter op. klarte jeg ikke hente glass i skapet, eller kjøleskapet. Brukte lang tid for å få på meg klær etter dusj, men alt er individuelt. Jeg fant en krakk jeg kunne bruke og nå opp :D Etter to uker følte jeg meg fin, hadde lite vondt. Kun ved anstrengelser. Men ville ventet med tungt husarbeid i mindt 3-4 uker, gulvvask og støvsuging fikk jeg ikke lov til. Jeg fikk bh på klinikken (Fornebuklinikken), for det var vanskelig å vite hvor store de kom til å bli, så mest sannsynlig får du. Den måtte jeg bruke i 6 mnd på dagtid. Håper dette var til hjelp Lykke til! Jeg fikk ikke dra hjem etter op. måtte være tilgjengelig innen 2 timers kjøretur det første døgnet. Brukte ikke mer enn 900kr på hotell, for én natt.
småsei Skrevet 22. juni 2014 #5 Skrevet 22. juni 2014 (endret) Du skal ikke bære noe. Det øker sjansen for både kapseldannelse og blødninger. Det der går ikke. Du kommer ikke til å klare det heller. Avlys operasjon eller skaff deg hjelp. Jeg har høy smerteterskel og jeg slet. Endret 22. juni 2014 av småsei
Lillik Skrevet 22. juni 2014 Forfatter #6 Skrevet 22. juni 2014 Nei,jeg vil ikke si det er tidlig,for det er kun nå det passer, vil svare de negative først, rett og slett for de var absurde og absolutt ikke det jeg spurte om! Jeg vet ikke hvor høy din terskel er,men jeg tok keisersnitt slutta all smertestillende etter 2 dager, rydda sykehusrommer på dag 5 alene og hadde ansvaret for begge nyfødte alene etter dag 5, bærte selv ungene med bilstol og alt ut i bilen og holt på alene hele tiden, var kjempe aktiv etter keisersnittet og gikk og gikk tur med ungene inne på sykehuset på dag 3. Hadde 4 timer konstante rier men gråt og bannet ikke, null form for smertestillende før keisersnittet,hadde 2 brukkne ribbein under alt dette, samt jeg fikk en sterk andregradsforbrenning for 3 år siden,var 1 dag hjemme så rett på skolen, deretter være 1 time på legesenteret hver dag i 3 uker for å fiske såret,var hele hånda,fra albuen,så tenker jeg takler silikon! Og dette var nøye planlagt,virkelig ikke min feil at venninna mi droppet ut 5 dager før operasjonen..... Hva jeg klarer er vel ikke opp til deg å bestemme er det? Og hovedgrunnen til at man ikke skal bære kjære du, er pga arrene! Og videre må jeg si at jeg virkelig ikke trenger å gå ned mer i vekt, 153 cm og 45 kg er nok mer enn bra nok, gikk ned relativt fort etter fødselen! :-) Så over til de hjelpsomme englene! På teres Stokkan måtte jeg kjøpe en, kosta hele 549 kroner! Ikke var den pen heller.. Ja, varierer jo veldig! Vet ikke om jeg skal ha under eller over, men satser på at det blir over! Ja, bestilte sent og alle sier at dager etter er verst, så da ble jeg ikke reise med masse folk,hvordan var dagen deres etterpå? Brukte dere opp alle smertestillende? Ja, tenkte det var best med glidelås,og må bære tingene mine selv,så sa pakker jeg kun truser og fuktighetskrem tenker jeg,og tannbørste selvfølgelig! Skremme vettet av alle som ser meg! Jeg vet dette er er stort inngrep, jeg vet at det kommer til å gjøre vondt pga t jeg må være på gulvet mest mulig,men det elsker ungene mine, men tenker noen her overdriver dette litt,keisersnitt er nok litt verre,iallefall når det var veldig hast! De kutta jenta mi mens de kutta meg,hun har et arr for livet, så tru meg, dette er ikke en fjortisunge som gjør alt for utseende,jeg har alltid hatt hengepupper og jeg fortjener å gjøre noe for meg selv, jeg er helt alene med 2 babyer og har ikke hatt 1 time avlastning engang fra de ble født! Vet jeg ikke svarte bra,men vil takke de som svarte meg og håper flere deler hvordan det var til dem,selv om dette er individuelt,men er litt greit å høre :-) Glemtw å spørre som dere er fornøyd? :-D
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #7 Skrevet 22. juni 2014 Nei,jeg vil ikke si det er tidlig,for det er kun nå det passer, vil svare de negative først, rett og slett for de var absurde og absolutt ikke det jeg spurte om! Jeg vet ikke hvor høy din terskel er,men jeg tok keisersnitt slutta all smertestillende etter 2 dager, rydda sykehusrommer på dag 5 alene og hadde ansvaret for begge nyfødte alene etter dag 5, bærte selv ungene med bilstol og alt ut i bilen og holt på alene hele tiden, var kjempe aktiv etter keisersnittet og gikk og gikk tur med ungene inne på sykehuset på dag 3. Hadde 4 timer konstante rier men gråt og bannet ikke, null form for smertestillende før keisersnittet,hadde 2 brukkne ribbein under alt dette, samt jeg fikk en sterk andregradsforbrenning for 3 år siden,var 1 dag hjemme så rett på skolen, deretter være 1 time på legesenteret hver dag i 3 uker for å fiske såret,var hele hånda,fra albuen,så tenker jeg takler silikon! Og dette var nøye planlagt,virkelig ikke min feil at venninna mi droppet ut 5 dager før operasjonen..... Hva jeg klarer er vel ikke opp til deg å bestemme er det? Og hovedgrunnen til at man ikke skal bære kjære du, er pga arrene! Og videre må jeg si at jeg virkelig ikke trenger å gå ned mer i vekt, 153 cm og 45 kg er nok mer enn bra nok, gikk ned relativt fort etter fødselen! :-) Så over til de hjelpsomme englene! På teres Stokkan måtte jeg kjøpe en, kosta hele 549 kroner! Ikke var den pen heller.. Ja, varierer jo veldig! Vet ikke om jeg skal ha under eller over, men satser på at det blir over! Ja, bestilte sent og alle sier at dager etter er verst, så da ble jeg ikke reise med masse folk,hvordan var dagen deres etterpå? Brukte dere opp alle smertestillende? Ja, tenkte det var best med glidelås,og må bære tingene mine selv,så sa pakker jeg kun truser og fuktighetskrem tenker jeg,og tannbørste selvfølgelig! Skremme vettet av alle som ser meg! Jeg vet dette er er stort inngrep, jeg vet at det kommer til å gjøre vondt pga t jeg må være på gulvet mest mulig,men det elsker ungene mine, men tenker noen her overdriver dette litt,keisersnitt er nok litt verre,iallefall når det var veldig hast! De kutta jenta mi mens de kutta meg,hun har et arr for livet, så tru meg, dette er ikke en fjortisunge som gjør alt for utseende,jeg har alltid hatt hengepupper og jeg fortjener å gjøre noe for meg selv, jeg er helt alene med 2 babyer og har ikke hatt 1 time avlastning engang fra de ble født! Vet jeg ikke svarte bra,men vil takke de som svarte meg og håper flere deler hvordan det var til dem,selv om dette er individuelt,men er litt greit å høre :-) Glemtw å spørre som dere er fornøyd? :-D Men hvorfor spør du om du ikke tåler svaret? Du spør om du kan bære ungene dine en uke etter operasjonen, og vi svarer. Om du har høy smerteterskel så er det flott for deg. Men jeg ville faktisk hørt på de som har hatt erfaring med det. Jeg klarte ikke bære tungt etter 1 uke vertfall, men om du klarer det eller ikke, er noe helt annet. Om kirurgen sier at du kan løfte etter en uke, så hør på han. Men når man har tatt en sånn operasjon, så skal man være forsiktig. Det er ikke noe å tulle med. Såret trenger fred for at det skal gro riktig. Jeg brukte opp alt av smertestillende ja, og gikk ikke ut av huset før om noen dager. Om du skal ta over muskel så blir det sikkert litt annerledes for deg. Over muskel er ikke så vondt som under muskel, så kan være du klarer å gjøre normale ting, bare et par dager etterpå. Anonymous poster hash: fb240...8f0 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2014 #8 Skrevet 22. juni 2014 Jeg hadde aldri klart å bære småbarn første uken etter operasjonen. Jeg klarte så vidt å bære vannglasset mitt den første uken. Men det er nok veldig individuelt! Det gikk heldigvis ganske fort over, og etter to uker begynte smertene å avta ganske mye. Jeg fikk beskjed om å ikke bære mer enn 1 kg første uken, så jeg torde heller ikke bære mer enn det. Jeg har også veldig høy smerteterskel, og syns ikke det var så vondt som mange skal ha det til, men jeg tror ikke det er lurt å bære tungt hvis du kjenner at det gjør vondt. Jeg hadde aldri klart å passe barn den første uken hvertfall, da lå jeg på sofaen hele tiden, bortsett fra når jeg var på do. Jeg fikk hjelp til å spise og klarte ikke reise meg fra liggende til sittende stilling selv engang. Anonymous poster hash: 6284f...d7c 2
lemon-aid Skrevet 22. juni 2014 #9 Skrevet 22. juni 2014 Mye av grunnen til at de anbefaler å ikke løfte tungt, er også pga implantatene. De kan forskyve seg hvis man anstrenger musklene for mye. 6 uker er en gyllen tid å holde seg til, slik at implantatene får grodd seg fast i vevet. Jeg fikk heller ikke bestemme om hvor silikonen skulle plasseres. Kirurgen må avgjøre det, ble jeg fortalt. Uansett så er jeg veldig fornøyd med resultatet! Jeg tok paracet i 5/6 dager, og sterkere smertestillende (oxynorm) de to første døgnene. Det beste er å ta minst mulig av disse. Håper du finner en løsning! Inngrepet for meg var det beste jeg kunne gjort:) 2
småsei Skrevet 22. juni 2014 #10 Skrevet 22. juni 2014 At du gidder å spørre oss med erfaring når du ikke vil ha ærlige svar. Men for all del, bare gå og operer deg du og utsett deg selv for all slags komplikasjoner. Jeg bryr meg nullkommaniks om deg. Om du må re- operere på grunn av din egen dumhet så lever jeg lykkelig videre uten å ofre det en tanke. Det var ett velmenende svar. At du ikke skjønner det sier mye om deg. 1
småsei Skrevet 22. juni 2014 #11 Skrevet 22. juni 2014 Er du veldig ung kanskje? Høres veldig umoden ut. 2 barn på bare 6 mnd, far er allerede ute av bildet og det du prioriterer mest er å operere deg når du ikke engang har hjelp i tiden etter. Her er ting godt planlagt skjønner jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2014 #12 Skrevet 23. juni 2014 Du skal ikke løfte tungt etter operasjon, uavhengig av smerteterksel. Jeg har høy smerteterskel, det forandrer ingenting. Det handler ikke bare om hva du orker, men hva som er anbefalt. Du virker ekstremt umodent og alt dette bekrefter bare fordommer om kvinner som tar silikon. Anonymous poster hash: 7258d...12d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå