AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Flytter ut nå den 1.juli, og ved en feil så betalte jeg denne mnd for mye husleie. Sender en melding til huseier om dette og spør om hun kan føre tilbake beløpet som er for mye. Da får jeg bare til svar at nei det kunne hun ikke fordi de pengene skulle brukes til å fikse kjøkkengulvet. (Det er noen fuktskader på gulvet som jeg ikke vet hvor kommer fra men de mener sikkert at det er min jobb å betale for dette). Er det ok at de holder igjen pengene og tar avgjørelsen for meg om å betale for en skade i deres hus? Vet det er sikkert vært et uhell hvor vann har havnet på gulvet men jeg kan virkelig ikke huske når dette skjedde. Kjenner jeg ble irritert når jeg leste den meldingen og vet ikke helt hva jeg skal svare eller si når jeg ringer dem. Syns det er frekt jeg. Det er mine penger og jeg bør då muligheten til å bestemme selv om jeg ønsker å bidra med å fikse skadene eller ikke. Ikke at jeg ikke vil, men det er prinsippet. At de kan være så frekke. Bør jeg betale? Eller la vær? Har forresten ikke betalt noe depositum eller noe før jeg flyttet inn, det ville de ikke ha. Anonymous poster hash: fcb9e...026
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 Er dette en skade du har gjort. Så burde du absolutt betale. Tenkt deg om det var din leilighet og noen hadde gjørt så det blei fukt på gulvet ditt? Betal. Anonymous poster hash: 72e9a...668 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Om skaden har skjedd uten at du har gjort noe, så skal du så klart ikke betale. Anonymous poster hash: 6987b...c04 1
globalagogo Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Huseiers ansvar! Hva står/sto i kontrakten?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Det er jo tydelig at vannet er trengt inn ovenfra, altså at vann har blitt sølt på gulvet og ligget en stund. Men jeg kan virkelig ikke huske at dette har skjedd. Jeg her kun bodd her i 1,5 år nå og oppdaget dette for et år siden. Burde vel ha såpass hukommelse da jeg oppdaget det for et år siden, at jeg husket om jeg var uheldig. Det er snakk om en del vann altså. Nesten hele gulvet er skadet. Kan virkelig ikke fatte og begripe hva som har skjedd jeg. Og når. TsAnonymous poster hash: fcb9e...026
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Altså.. var gulvet fint når du tok over leiligheten og fukt på gulvet har skjedd når du har bodd der. Så må du betale for skadene. Kanskje du har hatt en fest ett eller annet. Samme om du husker det eller ikke. Det er jo du som har ansvar for leiligheten. Men dem har flaks at du kløna og betalte en mnd mer for ellers hadde dem ikke hatt krav på noe. Anonymous poster hash: 72e9a...668 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Altså.. var gulvet fint når du tok over leiligheten og fukt på gulvet har skjedd når du har bodd der. Så må du betale for skadene. Kanskje du har hatt en fest ett eller annet. Samme om du husker det eller ikke. Det er jo du som har ansvar for leiligheten. Men dem har flaks at du kløna og betalte en mnd mer for ellers hadde dem ikke hatt krav på noe. Anonymous poster hash: 72e9a...668 har de ikke krav til at den som leier betaler skadene? Viss leieren har påført skadene selv, så klart. Anonymous poster hash: 4eeb0...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #8 Skrevet 19. juni 2014 Kan det ha dryppet fra taket overnifra? Det kan ha trengt regn inn eller noe. Lekkasje i vasken? Viss ikke så spiller det nok ingen rolle om du husker eller ikke, dersom du har gjort det/noen på besøk, så er nok det rimlig at du betaler. Tror det faktisk er et krav. Anonymous poster hash: 4eeb0...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 Ikke visst dem ikke har depositum konto. Det er jo derfor folk har det. Nesten umulig og få noe fra leietaker om man ikke har det og det fins noen skader i leiligheten. Anonymous poster hash: 72e9a...668 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 Når du har betalt pengene er de å anse som tapt, selv om det var et uhell. Hva de bruker pengene på er jo opp til dem. Anonymous poster hash: c5f17...a68
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 Når du har betalt pengene er de å anse som tapt, selv om det var et uhell. Hva de bruker pengene på er jo opp til dem.Anonymous poster hash: c5f17...a68 Anonymous poster hash: 20fb2...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Altså det er ditt ansvar å varsle huseierne med en gang du oppdaget skadene. Så må man jo finne ut av hvordan denne skaden oppsto, var det en lekasje så er det kanskje ikke din feil ( spørs om det er påregnelig at du kunne minsket skaden) når du sier at det er omfattende skader så skal det jo godt gjøres at du ikke har lagt merke til det!Anonymous poster hash: b76a5...966 3
Gjest Coolaid Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 Når man leier ut en leilighet er det vanlig at huseier står for normal slitasje. Er det fuktskader som kommer av at du har vært uforsiktig med vann eller lignende så skal huseier fremsette et skriftlig krav til deg. Dersom dette er skader som du ikke kan noe for så er det huseier som må ta kostnaden. At du har betalt en måned for mye i husleie har ingenting med dette å gjøre. Det kan du kreve tilbakebetalt. Ta kontakt med husleieforeningen for å få råd. I utgangspunktet kan ikke huseier gjøre dette. Regner med at du syns en måneds husleie er mange penger så krev å få dem tilbake, aller helst skriftlig.
Gjest Lights Skrevet 20. juni 2014 #14 Skrevet 20. juni 2014 (endret) I forbindelsen med kontrakten så skal det ha blitt ført opp feil/mangler som var i leiligheten da du flyttet inn. I de tilfeller huseier ikke har dette så bør du selv dokumentere feil/mangler ved innflytting. Om dette ikke er gjort, og du heller ikke har varslet huseier da du oppdaget feilen så kan de bruke depositum (eller penger du har betalt inn for mye) til å dekke skaden, - det er jo hele poenget med depositumskonto, å dekke skader som leietaker har påført utleieenheten utover normal slitasje. Endret 20. juni 2014 av Lights
Gjest sens Skrevet 20. juni 2014 #15 Skrevet 20. juni 2014 Flytter ut nå den 1.juli, og ved en feil så betalte jeg denne mnd for mye husleie. Sender en melding til huseier om dette og spør om hun kan føre tilbake beløpet som er for mye. Da får jeg bare til svar at nei det kunne hun ikke fordi de pengene skulle brukes til å fikse kjøkkengulvet. (Det er noen fuktskader på gulvet som jeg ikke vet hvor kommer fra men de mener sikkert at det er min jobb å betale for dette). Er det ok at de holder igjen pengene og tar avgjørelsen for meg om å betale for en skade i deres hus? Vet det er sikkert vært et uhell hvor vann har havnet på gulvet men jeg kan virkelig ikke huske når dette skjedde. Kjenner jeg ble irritert når jeg leste den meldingen og vet ikke helt hva jeg skal svare eller si når jeg ringer dem. Syns det er frekt jeg. Det er mine penger og jeg bør då muligheten til å bestemme selv om jeg ønsker å bidra med å fikse skadene eller ikke. Ikke at jeg ikke vil, men det er prinsippet. At de kan være så frekke. Bør jeg betale? Eller la vær? Har forresten ikke betalt noe depositum eller noe før jeg flyttet inn, det ville de ikke ha.Anonymous poster hash: fcb9e...026 Hvis hele gulvet et ødelagt, tror jeg du skal være veldig fornøyd med å slippe unna med en mnd husleie ekstra. Har vært bort i vannskade og det er dyrt. Hvis dette har skjedd fordi du har sølt noe så synes jeg du skal la det være med det og håpe du ikke må betale ytterligere Kontaktet du ikke huseier når du oppdaget skaden? Vannskader fører jo til soppdannelser og ødeleggelser av mye mer enn det du ser..
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #16 Skrevet 20. juni 2014 Ts her. Jeg har informert huseier om dette like etter at jeg oppdaget at det begynte å sprekke imellom parketten på kjøkkenet. Og det han sa til meg da var at dette var ikke noe jeg skulle betale noe for fordi de hadde ingen bevis på noe som helst, at det var min skyld. Så nå plutselig når jeg ved en tilfeldighet har ført over for mye penger til dem, ser de sitt snitt å utnytte det og plutselig kreve at jeg betaler. Anonymous poster hash: fcb9e...026
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #17 Skrevet 20. juni 2014 Ts her. Jeg har informert huseier om dette like etter at jeg oppdaget at det begynte å sprekke imellom parketten på kjøkkenet. Og det han sa til meg da var at dette var ikke noe jeg skulle betale noe for fordi de hadde ingen bevis på noe som helst, at det var min skyld. Så nå plutselig når jeg ved en tilfeldighet har ført over for mye penger til dem, ser de sitt snitt å utnytte det og plutselig kreve at jeg betaler.Anonymous poster hash: fcb9e...026 Jeg ville svart at jeg ønsket hente inn juridisk bistand dersom du er sikker på at du ikke har stått for skadene. Det husker du vel? SÅpass vannmengder tørker ikke inn av seg selv over natta dersom du til stadighet er på blackoutfylla og aldri har sett en vanndam der noensinne. Anonymous poster hash: 97ff7...86d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Jeg ville svart at jeg ønsket hente inn juridisk bistand dersom du er sikker på at du ikke har stått for skadene. Det husker du vel? SÅpass vannmengder tørker ikke inn av seg selv over natta dersom du til stadighet er på blackoutfylla og aldri har sett en vanndam der noensinne.Anonymous poster hash: 97ff7...86d Nettop. Skadene er såpass at det kan ikke ha vært kun litt vann på gulvet men større mengder som har ligget og trekt inn i gulvet over lengre tid. Og om det skulle ha skjedd så skulle jeg nå tro at jeg hadde merket det? Kan virkelig Ikke huske en eneste gang at så mye vann har ligget på gulvet. Sånt merker man. Men kommer vel ikke så langt med dette uansett. Orker ikke trekke inn advokat i dette, det er snakk om at jeg mister 2200kr om han nekter å gi meg pengene tilbake. Men surt er det! Og ikke minst grådig av dem, å først si en ting for så å si noe annet etterpå, og fikk muligheten til å gni seg i hendene og utnytte situasjonen. Jeg bor på en liten plass og jeg kjenner de folka der. Grådige, late og gidder ikke gjøre mer enn de må. Irriterer meg. Anonymous poster hash: fcb9e...026
Gjest Skrevet 20. juni 2014 #19 Skrevet 20. juni 2014 Kontakt banken din og forklar situasjonen. Mulig de kan hjelpe deg med å tilbakeføre pengene. Eller har noen tips til hva du kan gjøre. Huseier har ikke krav på å beholde pengene, og svever ikke i noen villfarelse om hvor de kommer fra. Du skal kunne få det tilbakeført.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå