Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 20 år, som for 2 år siden lånte et betydelig beløp til et nært familiemedlem. Jeg var deprimert og likegyldig til det meste, og tenkte nok ikke så nøye gjennom det som jeg burde ha gjort.

Vi ble enige om at personen skulle "passe på" hele beløpet for meg en stund, men bare låne halvparten av det (for å bli kvitt smålån med høy rente). I tillegg skulle personen betale et lån jeg hadde ettersom h*n hadde pengene mine. Et år senere fant jeg ut at dette ikke hadde blitt gjort, og jeg ble selvfølgelig sint og fortvilet. I tillegg fant jeg ut at personen ikke bare hadde lånt halve beløpet som vi ble enige om, men hele! Fordi h*n ikke trodde jeg ville trenge det enda.

Det er snakk om hundretusener, og jeg synes det er helt hårreisende at jeg ikke ble spurt om dette var ok først. Disse pengene hadde jeg tenkt å bruke som egenkapital ved kjøp av bolig senere, og jeg er så utrolig fortvilet. Personen hadde forestilt seg å betale ned litt etter litt etterhvert, men inntil h*n begynner å jobbe igjen skjer ikke dette heller. Og jeg for uansett ikke brukt de som egenkapital da..

Etterhvert skrev vi kontrakt på beløpet som var lånt, men i ettertid kom jeg på at vi ikke skrev noe om renter. Personen virker nølende til dette, men jeg synes det er en selvfølge! H*n har uansett spart utrolig mye på å bli kvitt høyrentelånene sine.

Men hvilken rente er rimelig, burde jeg snakke med en rådgiver i banken?

Jeg er så utrolig sint på meg selv for at jeg har surret meg inn i dette. Dette er en person jeg er veldig glad i, og egentlig har et godt forhold til, men jeg merker at dette ødelegger og jeg holder mye sinne inne pga dette. Jeg vet at h*n ønsker å ordne opp og ikke snyte meg for penger, men jeg tror dessverre viljen er større enn evnen, og at h*n fortsatt har smålån å betale på..

Det er kanskje ikke noe jeg kan gjøre, men jeg trengte uansett å lufte tankene mine litt.. Er det noen som har noen råd til meg?

Anonymous poster hash: 6658e...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere skriftlig papirer på pengene dine? At det kun var et lån?

Skrevet

Viktig at dere begge har oppgitt dette lånet på selvangivelsene deres.

Betalte renter skal også oppgis av begge. Du vil måtte skatte av disse pengene, mens familiemedlemmet får trekke fra gjeldsrentene.

Overføringen av penger kan du vel dokumentere med kontoutskrift fra banken.

Hvor høy rente som skal betales må dere jo bli enige om. Jeg vil foreslå 4 %.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trist å høre om dine problemer. Det beviser at man ikke kan stole på noen som helst!

Anonymous poster hash: aaf26...d3f
  • Liker 1
Skrevet

Trist å høre om dine problemer. Det beviser at man ikke kan stole på noen som helst!

Nei, det er en logisk feilkobling å generalisere til alle ut fra ett eksempel.

Der finnes folk man kan stole på. Men det er ikke alltid like lett å vite hvem de er, så man bør være forsiktig og sikre seg med skriftlige avtaler selv om man stoler på folk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i det. Hadde jeg kjent en person lenge og visst om personligheten kunne jeg ha lånt ut om jeg følte meg trygg.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du si hvilken relasjon dere har? Bror/mor?

Anonymous poster hash: 24aeb...18e
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er postet som anonym tror jeg ikke man skal spørre om for mye.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere ikke har noe skriftlig avtale på vilkår for dette lånet så kan du risikere at pengene er tapt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve renter når du ikke har bevis eller noen form for skriv på at han har lånt pengene dine. Så han kan i grunn late som han ikke har fått noe penger fra deg.

Anonymous poster hash: 09d67...697

• Liker 1
Skrevet

Til og med seg selv.

Hvis TS ikke har forsikret seg med noen papirer eller annet skriftlig bevis for sine påstand, så er det dumt. Det er heller ikke sikkert at den som fikk pengene har mulighet å betale tilbake. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan noen kan gi en annen så mye penger uten å ha avtalen skriftlig på plass og garantier? TS kunne fint ha pengene liggende i egen konto hvor renter kunne samles. Nei, det er bare for dumt.

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om en annen som lånte ut betydelige beløp til et nært familiemedlem uten å ha noe skriftlig. Det medfører at vedkommende ikke får tilbake pengene sine da låntaker benekter mye av lånebeløpet og hevder å ikke ha penger å betale tilbake med.

Tragisk for den som var snill og lånte ut penger til en person i nød ...

Man kan ikke stole på noen er min erfaring. Noen mennesker er og blir kjeltringer og eier ingen skam i livet.

Anonymous poster hash: 0309d...88f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...