AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #1 Skrevet 19. juni 2014 Jeg har nettopp levert oppsigelse på jobben jeg har hatt i 5 år. Første året mitt på jobb, ble jeg forvandlet fra å være en livsglad jente til å bli sur og innesluttet. Alt handlet om jobben og fritiden og hobbyene forsvant. Det samme gjaldt matlysten. Selv feriene tilbrakte jeg på kontoret, da folk ble syke pga for mye jobbpress. Nå er jeg utbrent for andre gang og kroppen har sagt stopp. Foreløpig har gledesfølelsene latt vente på seg og tanken på å ikke ha noen fast inntekt skremmer meg. Jeg har riktignok ingen lån på leiligheten min, men har likevel faste utgifter. Og bufferet jeg har spart opp rekker ikke lenger enn toppet ett år. Har jeg tatt riktig valg? Har jeg noe krav på støtte i en liten periode? Anonymous poster hash: 5e743...734
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #2 Skrevet 19. juni 2014 skaff deg en ny jobb som du trives i, eller dra til fastlegen og se om du kan få en sykemelding på et par mnd!? Anonymous poster hash: e6373...7ce 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #3 Skrevet 19. juni 2014 Jeg har nettopp levert oppsigelse på jobben jeg har hatt i 5 år. Første året mitt på jobb, ble jeg forvandlet fra å være en livsglad jente til å bli sur og innesluttet. Alt handlet om jobben og fritiden og hobbyene forsvant. Det samme gjaldt matlysten. Selv feriene tilbrakte jeg på kontoret, da folk ble syke pga for mye jobbpress. Nå er jeg utbrent for andre gang og kroppen har sagt stopp. Foreløpig har gledesfølelsene latt vente på seg og tanken på å ikke ha noen fast inntekt skremmer meg. Jeg har riktignok ingen lån på leiligheten min, men har likevel faste utgifter. Og bufferet jeg har spart opp rekker ikke lenger enn toppet ett år. Har jeg tatt riktig valg? Har jeg noe krav på støtte i en liten periode? Anonymous poster hash: 5e743...734 Du kan søke om arbeidsledighetstrygd. Men siden du sa opp selv er det 8 uker karantene. Anonymous poster hash: 671e7...7de 5
Ian Skrevet 19. juni 2014 #4 Skrevet 19. juni 2014 Ble du tvunget til å si deg selv opp pga. utbrenthet? Hvis ikke - hva var grunnlaget ditt for å si opp? Hvis ikke du er syk, men bare arbeidsledig så må du vel være registrert på nav 1
Timza Skrevet 19. juni 2014 #5 Skrevet 19. juni 2014 Har jeg tatt riktig valg? Har jeg noe krav på støtte i en liten periode? Anonymous poster hash: 5e743...734 Utifra det du har skrevet så ja. Du har tatt riktig valg. Det er nok skremmende nå, men når du endelig er på plass i en annen jobb hvor du forhåpentligvis liker deg mye mer, så vil du bli utrolig glad for avgjørelsen. Eventuelt angre på at den ikke kom tidligere. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #6 Skrevet 19. juni 2014 Takk for svarene. Jeg er fortsatt på jobb, da jeg har 3 mnd oppsigelsestid. Legen er klar over situasjonen og det er han som har rådet meg til å si opp. Han har skrevet sykemelding ut oppsigelsestiden for at jeg skal få ro. Jeg leverer sykemeldingen når jeg er ferdig for dagen. "må" bare gjøre unna ett par ting først. Sjefen har allerede bedt meg om å tenke meg om ang oppsigelsen da de er avhengig av meg. Jeg er den eneste, bortsett fra sjefen som har jobbet lengst der. De andre jobber maks 1 år før de sier opp. Anonymous poster hash: 5e743...734
Gjest Skrevet 19. juni 2014 #7 Skrevet 19. juni 2014 Du har 8 ukers karantene før du får arbeidsledighetspenger, så dagen du er ferdig så går det 8 uker før du får noe fra NAV!
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #8 Skrevet 19. juni 2014 Trekk den oppsigelsen NÅ!! Du må ALDRI finne på å si opp en fast stilling, før du har en ny jobb! I dette tilfellet, bør du holdes sykemeldt, til du har kommet deg på beina igjen, og fått en ny jobb. Men du har krav på inntil 52 uker med sykepenger, så hvis legen fortsetter å sykemelde deg etter at oppsigelsestiden er gått ut, forttsetter sykepengene som normalt. Hvis ikke blir det som sagt 8 ukers karantene før du kan søke dagpenger hos NAV... Anonymous poster hash: cb343...48c 5
Thorn Skrevet 19. juni 2014 #9 Skrevet 19. juni 2014 Syns det er rart at legen har rådet deg til å si opp uten å ha noe annet å gå til. Hvis han mener du ikke kan jobbe der burde du vært sykemeldt, så kunne du heller søkt andre jobber når du begynner å komme deg ovenpå igjen. Du skal ikke måtte gå arbeidsledig hvis du egentlig har en jobb å være sykemeldt fra! Tror ikke du trenger stresset med det på toppen av utbrenthet, da ville jeg heller gått sykemeldt så lenge som nødvendig for å hente seg inn igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2014 #10 Skrevet 19. juni 2014 Syns det er rart at legen har rådet deg til å si opp uten å ha noe annet å gå til. Hvis han mener du ikke kan jobbe der burde du vært sykemeldt, så kunne du heller søkt andre jobber når du begynner å komme deg ovenpå igjen. Du skal ikke måtte gå arbeidsledig hvis du egentlig har en jobb å være sykemeldt fra! Tror ikke du trenger stresset med det på toppen av utbrenthet, da ville jeg heller gått sykemeldt så lenge som nødvendig for å hente seg inn igjen. Hei, Jeg kan forstå at du lurer på det. Legen min tror ikke jeg kommer til å være arbeidsledig lenge med den jobbe og kompetansen jeg har. Det viktigste for meg var å bli ferdig med jobben. Det har ikke hjulpet være sykmeldt fra jobb tidligere, da arbeidsgiver ikke respekterte dette. Derfor mener legen at jeg skal si opp jobben. Anonymous poster hash: 5e743...734
Lettpåtå Skrevet 20. juni 2014 #11 Skrevet 20. juni 2014 De andre jobber maks 1 år før de sier opp. Av nysgjerrighet: Hvilken bransje er dette?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #12 Skrevet 20. juni 2014 Om sjefen din har spurt deg om å tenke deg om så har du nok gjort noe riktig hvertfall. Kan du bruke det som forhandlingsgrunnlag til å si at du gjerne blir men at du må ha mulighet til å ta ferie og få litt hjelp? Er sjefen rasjonell nok til å diskutere med? Anonymous poster hash: 8bd4f...345 2
kråkefjas Skrevet 20. juni 2014 #13 Skrevet 20. juni 2014 Sykemelding skal brukes når du er langvarig syk. Ikke som lønn mens du leter etter ny jobb. Skam dere. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #14 Skrevet 20. juni 2014 Sykemelding skal brukes når du er langvarig syk. Ikke som lønn mens du leter etter ny jobb. Skam dere. Er ikke utbrenthet sykdom?Anonymous poster hash: 5e743...734 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #15 Skrevet 20. juni 2014 Om sjefen din har spurt deg om å tenke deg om så har du nok gjort noe riktig hvertfall. Kan du bruke det som forhandlingsgrunnlag til å si at du gjerne blir men at du må ha mulighet til å ta ferie og få litt hjelp? Er sjefen rasjonell nok til å diskutere med? Anonymous poster hash: 8bd4f...345 Jeg er sykmeldt ut oppsigelsestiden og det har ikke hindret sjefen i å ta kontakt og be meg gjøre ferdig rapporten når jeg likevel har "fri". H*n er ikke en person som er lett å snakke med, nei. Jeg har sperret alle jobbnumrene, men får sms og på min private epost, siden jeg ikke tok tlfn. Vi har forsøkt å få til en dialog før, og har forhandlet meg til en ferie. Da satt jeg på hotellrom og jobbet i to uker fordi det var maks krise" på jobb. Anonymous poster hash: 5e743...734 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #16 Skrevet 20. juni 2014 Samme som meg, bare at jeg holder ut. Her tviholder sjefen på meg fordi jeg jobber for 3, det ingen vet er at jeg har en plan;) så var det bare å finne tid til jobb intervju da. ( denne sjefen klikker om jeg er borte en halvtime ) ønsker deg lykke til, tøft gjort. Anonymous poster hash: 7d625...7a6 1
MissPierce Skrevet 20. juni 2014 #17 Skrevet 20. juni 2014 Du kan bli sykemeldt ut oppsigelsestiden din, og så friskemeldt til arbeidssøking. Da slipper du de 8ukene karantene. Ei venninne av meg fikk det da hun opplevde det samme som deg, siden det er den jobben som gjorde henne syk. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 #18 Skrevet 20. juni 2014 Sykemelding skal brukes når du er langvarig syk. Ikke som lønn mens du leter etter ny jobb. Skam dere. Skam dere? Det er enkelte arbeidsgiver som skal skamme seg, kommer og går som de vil, undebemannet og i tillegg kan de slenge deg full i dritt trakkassere deg, de tror de eier deg. Anonymous poster hash: 7d625...7a6 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 #19 Skrevet 21. juni 2014 Sykemelding skal brukes når du er langvarig syk. Ikke som lønn mens du leter etter ny jobb. Skam dere. Det er desverre mange som blir syke av jobben sin. Og da er det rett og bli sykemeldt. Det er opp til legen og NAV om det er riktig grunnlag eller ei, ikke en eller annen forumbruker. Og det er mange ledere i dette landet som skulle hatt en smekk. Når folk er sykemeldt så skal de ikke presses til å jobbe. Ja, det er klare føringer for oppfølging av sykemeldte og for kontakt og arbeid, men de reglene går begge veier. Selv har jeg vært vitne til kollegaer som ble presset til å jobbe både i helger, ferier og til sist under sykdom (utbrente). Disse bruker mye lenger tid på å komme seg tilbake, for de får ikke den nødvendige roen til å hente seg inn. Har hatt en sjef som ble sur når jeg ikke svarte på jobbtelefon eller epost kl 23 en lørdagskveld. Og jeg hadde arbeidstid mandag til fredag på dagtid. Jeg skjønner at folk kan bli utbrent, og dermed sykemeldt. Og ingen av dem skal skamme seg.Anonymous poster hash: fd7b4...0e1
kråkefjas Skrevet 21. juni 2014 #20 Skrevet 21. juni 2014 Det er desverre mange som blir syke av jobben sin. Og da er det rett og bli sykemeldt. Det er opp til legen og NAV om det er riktig grunnlag eller ei, ikke en eller annen forumbruker. Og det er mange ledere i dette landet som skulle hatt en smekk. Når folk er sykemeldt så skal de ikke presses til å jobbe. Ja, det er klare føringer for oppfølging av sykemeldte og for kontakt og arbeid, men de reglene går begge veier. Selv har jeg vært vitne til kollegaer som ble presset til å jobbe både i helger, ferier og til sist under sykdom (utbrente). Disse bruker mye lenger tid på å komme seg tilbake, for de får ikke den nødvendige roen til å hente seg inn. Har hatt en sjef som ble sur når jeg ikke svarte på jobbtelefon eller epost kl 23 en lørdagskveld. Og jeg hadde arbeidstid mandag til fredag på dagtid. Jeg skjønner at folk kan bli utbrent, og dermed sykemeldt. Og ingen av dem skal skamme seg.Anonymous poster hash: fd7b4...0e1 Men hun er ikke syk. Saken er at hun har sagt opp jobben, og flere i tråden mener hun heller burde ty til sykemelding under jobbsøking for å slippe karantene hos NAV. Dette er grov svindel, og alle som råder til dette bør gå en runde meg seg selv og sine holdninger. Kvalmt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå