Gå til innhold

Strøk på master


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som har vært gjennom det å stryke på master? Jeg fant ut at jeg gjorde det i dag, hurra... Veilederne mine skjønner heller ikke hvorfor jeg skal ha blitt strøket, fordi begrunnelsene var så strenge visstnok. Selv skal jeg ta kontakt med skolen i morgen, for vil ha den begrunnelsen+klage på karakter...

Flere som har vært gjennom noe lignende? Hvordan endte dere opp?

Hilsen en litt trist TS :trist:



Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, så kjedelig! Håper du klager og står i det minste. Klem :klem:



Anonymous poster hash: 896d1...e25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klemmen! Håper det kan løse seg uten at jeg må skrive hele oppgaven på nytt. Da vet jeg virkelig ikke hva jeg gjør... Har gått gjennom kriterier for karakterer, og jeg klarer virkelig ikke å forstå hvordan jeg kan ha strøket. dårlig er faktisk ikke oppgaven min. Finner vel ut mer i morgen, men dagen i dag har ikke vært noe gøy...



Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal klage, for har ikke noe å tape på å ikke gjøre, det samme sa veilederen min. Han virket også opprørt på mine vegne, så det er da noe. Jeg skjønner det bare ikke! :trist: TS



Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at "begrunnelsene var så strenge"? Kriterier er ofte svært generelle og må tolkes, og de er derfor som regel til liten hjelp.

Be om begrunnelse for karakter. Deretter kan du eventuelt klage. Dersom ikke klagen fører frem, eller at du etter å ha lest begrunnelsen skjønner hvorfor du strøk, så kan du sikkert forbedre oppgaven og levere på nytt.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at "begrunnelsene var så strenge"? Kriterier er ofte svært generelle og må tolkes, og de er derfor som regel til liten hjelp.

Be om begrunnelse for karakter. Deretter kan du eventuelt klage. Dersom ikke klagen fører frem, eller at du etter å ha lest begrunnelsen skjønner hvorfor du strøk, så kan du sikkert forbedre oppgaven og levere på nytt.

Lykke til!

Begrunnelsene for hvorfor jeg hadde strøket var i følge mine veiledere for strenge. Oppgaven passer derfor ikke inn i kriteriene for å få stryk.

Håper jeg i så fall kan få en annen karakter ved å klage, dersom det ikke går er hele sommeren spolert pga jobbing med master. Tusen takk i hvertfall :blomst:

Lykke til :)

Takk :blomst:

Innlegget er ryddet for sitat av slettet innlegg.

Irrlys, mod.

TS

Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc

Endret av irrlys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har strøket på min masteroppgave. Jeg strøk ufortjent pga metoden, da jeg brukte en metode som ikke er så godt kjent og krever mye kunnskap.

Jeg fikk en begrunnelse som bar preg av at sensor ikke hadde forstått metoden, og siden jeg kjenner vedkommende viste jeg også at personen ikke er god i metode. Min feil var å ikke ha kommet med innsigelser til kommisjonssammensetningen, men man lærer så lenge man lever :)

Jeg fikk tips om å ikke klage, da instituttet trengte med tid på å sette opp en god kommisjon. Det jeg gjorde var å skrive den om fra artikkelform til monograf og levere på nytt. Det var ikke akkurat mye arbeid for meg. Samtidig la insituttet mye bedre arbeid i det å finne sensor, slik at den eksterne sensoren som kom var en av de fremtredende på sin metode i Norge. Det ble altså flydd inn en egen person for min del.

Jeg endte opp med en B, og oppgaven hadde ikke forandret innhold.

Det beste var å høre at jeg hadde forstått en teoretiker bedre enn han hadde forstått seg selv, det var virkelig oppreisning.

Det er lov å være trist, men vent med å klage til du får begrunnelsen.

Sender også over en klem, for jeg vet hvor kjipt du har det i dag. :blomst:



Anonymous poster hash: ebd7a...113
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har vært gjennom det å stryke på master? Jeg fant ut at jeg gjorde det i dag, hurra... Veilederne mine skjønner heller ikke hvorfor jeg skal ha blitt strøket, fordi begrunnelsene var så strenge visstnok. Selv skal jeg ta kontakt med skolen i morgen, for vil ha den begrunnelsen+klage på karakter...

Flere som har vært gjennom noe lignende? Hvordan endte dere opp?

Hilsen en litt trist TS :trist:

Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc

Ja, jeg har strøket på min masteroppgave. Jeg strøk ufortjent pga metoden, da jeg brukte en metode som ikke er så godt kjent og krever mye kunnskap.

Jeg fikk en begrunnelse som bar preg av at sensor ikke hadde forstått metoden, og siden jeg kjenner vedkommende viste jeg også at personen ikke er god i metode. Min feil var å ikke ha kommet med innsigelser til kommisjonssammensetningen, men man lærer så lenge man lever :)

Jeg fikk tips om å ikke klage, da instituttet trengte med tid på å sette opp en god kommisjon. Det jeg gjorde var å skrive den om fra artikkelform til monograf og levere på nytt. Det var ikke akkurat mye arbeid for meg. Samtidig la insituttet mye bedre arbeid i det å finne sensor, slik at den eksterne sensoren som kom var en av de fremtredende på sin metode i Norge. Det ble altså flydd inn en egen person for min del.

Jeg endte opp med en B, og oppgaven hadde ikke forandret innhold.

Det beste var å høre at jeg hadde forstått en teoretiker bedre enn han hadde forstått seg selv, det var virkelig oppreisning.

Det er lov å være trist, men vent med å klage til du får begrunnelsen.

Sender også over en klem, for jeg vet hvor kjipt du har det i dag. :blomst:

Anonymous poster hash: ebd7a...113

Kan dere være så snill og si hvilket fagområde dere tok utdanningen deres i? Dere trenger ikke være veldig spesifikk, men f. eks. hvilket fakultet?

Anonymous poster hash: 4977e...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har strøket på min masteroppgave. Jeg strøk ufortjent pga metoden, da jeg brukte en metode som ikke er så godt kjent og krever mye kunnskap.

Jeg fikk en begrunnelse som bar preg av at sensor ikke hadde forstått metoden, og siden jeg kjenner vedkommende viste jeg også at personen ikke er god i metode. Min feil var å ikke ha kommet med innsigelser til kommisjonssammensetningen, men man lærer så lenge man lever :)

Jeg fikk tips om å ikke klage, da instituttet trengte med tid på å sette opp en god kommisjon. Det jeg gjorde var å skrive den om fra artikkelform til monograf og levere på nytt. Det var ikke akkurat mye arbeid for meg. Samtidig la insituttet mye bedre arbeid i det å finne sensor, slik at den eksterne sensoren som kom var en av de fremtredende på sin metode i Norge. Det ble altså flydd inn en egen person for min del.

Jeg endte opp med en B, og oppgaven hadde ikke forandret innhold.

Det beste var å høre at jeg hadde forstått en teoretiker bedre enn han hadde forstått seg selv, det var virkelig oppreisning.

Det er lov å være trist, men vent med å klage til du får begrunnelsen.

Sender også over en klem, for jeg vet hvor kjipt du har det i dag. :blomst:

Anonymous poster hash: ebd7a...113

Tusen takk for et veldig utfyllende svar, det var oppløftende å lese! :hug: Her hadde de heller ikke vært begeistret for metoden, fordi den ikke passet helt sammen. Veilederne hadde vært fornøyd riktignok... Igjen, tusen takk, dagen har vært ganske så jævlig! Håper jeg ikke må skrive om masse, men klage for så at noen andre ser på oppgaven.

TS

Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda, den var kjedelig :( Har ingen gode råd, men håper det ordner seg for deg. Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer sikkert litt fra institutt til institutt, men der jeg går, har man lov å levere oppgaven på nytt i bearbeidet form ved styrk. Ved en karakter, har man ikke lov til det. Så her hvor jeg går, er det nesten bedre å få stryk enn D.

Gir deg en stooor trøsteklem. Det ordner seg nok :)

Anonymous poster hash: 8ec46...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strøk på min masteroppgave fordi veilederen min var ekstremt dårlig.

Han sa oppgaven var mer enn god nok for over en C( mer en B eller en A ) , så leverte jeg og fikk F.

Min veileder uten ryggrad skiftet så retning og var heeeelt enig med sensor ( wtf.. )

Så da fikk jeg en F.

Jeg klaget, for oppgaven min var ikke en F på noen som helst måte.

Når sensor skriver at en av begrunnelsene var at han ikke trodde på at jeg kunne det jeg skrev om, når jeg plala og programmerte et eget program som fungerte som det skulle. Så begynner jeg å lure litt på hvordan enkelte oppgaver blir rettet.

Skal sies at jeg var ekstremt uheldig med valg av veileder da, så tror ikke det er noe som er spesielt vanlig.

Klagen gikk igjennom og jeg besto ( såvidt )

Så det kommer jo litt ann på hva man vil oppnå med klagen. Om man klager kun for å bestå, så taper du ikke noe på det. Om du klager for å få en god karakter så ville jeg tenkt meg om. For min del så var jeg så ferdig med hele greia at jeg ikke brydde meg om hvilken karakter jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk på min masteroppgave fordi veilederen min var ekstremt dårlig.

Han sa oppgaven var mer enn god nok for over en C( mer en B eller en A ) , så leverte jeg og fikk F.

Min veileder uten ryggrad skiftet så retning og var heeeelt enig med sensor ( wtf.. )

Så da fikk jeg en F.

Jeg klaget, for oppgaven min var ikke en F på noen som helst måte.

Når sensor skriver at en av begrunnelsene var at han ikke trodde på at jeg kunne det jeg skrev om, når jeg plala og programmerte et eget program som fungerte som det skulle. Så begynner jeg å lure litt på hvordan enkelte oppgaver blir rettet.

Skal sies at jeg var ekstremt uheldig med valg av veileder da, så tror ikke det er noe som er spesielt vanlig.

Klagen gikk igjennom og jeg besto ( såvidt )

Så det kommer jo litt ann på hva man vil oppnå med klagen. Om man klager kun for å bestå, så taper du ikke noe på det. Om du klager for å få en god karakter så ville jeg tenkt meg om. For min del så var jeg så ferdig med hele greia at jeg ikke brydde meg om hvilken karakter jeg fikk.

Kan du utdype dette? Hvorfor er det bedre å stryke enn å få en dårlig karakter når man helst vil oppnå en god karakter?

Anonymous poster hash: 5ed81...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig utfyllende svar, det var oppløftende å lese! :hug: Her hadde de heller ikke vært begeistret for metoden, fordi den ikke passet helt sammen. Veilederne hadde vært fornøyd riktignok... Igjen, tusen takk, dagen har vært ganske så jævlig! Håper jeg ikke må skrive om masse, men klage for så at noen andre ser på oppgaven.

TS

Anonymous poster hash: 7eeb0...fcc

Når du får begrunnelsen bør du gå igjennom den sammen med veilederne, da er det lettere å se hva som var utslagsgivende. Dersom det er noe lignende som i mitt tilfelle så be dem om å være kritiske når de setter sammen kommisjon, det er ofte slik at de bruker de som de er vant til å bruke. Og det trenger ikke være lurt dersom man skriver om noe ukjent eller bruker en ukjent metode. Hør også med veilederne hvilken karakter de ville ha gitt. Så bestemmer du deg for hva du vil gjøre.

Å skrive om trenger ikke være en stor jobb, og da er det jo også mulighet til å forbedre. Min veileder sa hun ville ha gitt meg en C f.eks., og så skrev jeg slik at jeg i stedet fikk en B. Men jeg skjønner veeeldig godt at det ikke er det du har lyst til nå. Når jeg hadde levert var jeg egentlig så ferdig med oppgaven at jeg hadde lyst til å kaste opp, så jeg ventet til etter sommerferien min med å gjøre det.

Til den som lurte på fagområde så har jeg en master i samfunnsvitenskap.

Anonymous poster hash: ebd7a...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så trist, TS. Det er selvfølgelig en skuffelse. Det er frustrerende at det kan vurderes så forskjellig. Men forhåpentligvis ordner det seg. :troest:

Angående b2f, tror jeg dette er en "ikke mat trollet" situasjon, eller en av disse veldig unge menneskene som plukker opp ytringer som "absolutt sannhet."



Anonymous poster hash: 66f72...077
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette? Hvorfor er det bedre å stryke enn å få en dårlig karakter når man helst vil oppnå en god karakter?

Anonymous poster hash: 5ed81...3da

Fordi man har mulighet til å forbedre masteren og levere den inn på nytt.

mulig jeg tar feil og man faktisk kan gjøre dette om man klager og fortatt stryker, uten at det står noe sted på karakteroversikten. Når jeg tenker meg om så er det vel mulig. Men så er det slik at det tar ganske lang tid å få ny sensur på klagen, min sensur tok 3 mnd ekstra, så om man vil vente så lenge så gjør man jo det, men om man kanskje ikke har så mye man trenger å gjøre for å endre oppgaven til det bedre, så ville jeg kanskje valgt det alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette? Hvorfor er det bedre å stryke enn å få en dårlig karakter når man helst vil oppnå en god karakter?

Anonymous poster hash: 5ed81...3da

Du kan ikke ta opp en masteroppgave og forbedre på samme måte som du kan med andre eksamener. Så om du stryker har du jo muligheten til å forbedre, noe som kan være bedre enn å klage, spesielt der hvor det ikke er blind klagesensur. Og så er det jo all tiden det tar i tillegg, den kan en jo heller bruke på nettopp det å forbedre oppgaven.

Anonymous poster hash: ebd7a...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke helt det samme da, men jeg strøk på min bachelor, klagde og fikk toppkarakter. Så klag, du :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...