Gå til innhold

Bilen har begynt å bråke! + + +


Wonderbitch

Anbefalte innlegg

Har en VW passat 96/97 sedan, som plutselig har begynt å høres ut som en traktor. Ikke når den står i fri, bare under kjøring.

I tillegg høres det dunkelyder fra høyre fremhjul hver gang jeg bremser.

For ikke å glemme at når jeg starter den, begynner den på en måte å gasse selv, slik at turtallet går opp og ned.

De to siste problemene har vært sånn ca et år, mens bråkingen er ny.

Noen som vet hva dette kan være? På forhånd takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  1. Hei. vanskelig å si hva dette kommer av. Du burde ringe et verksted, Mekonomen eller møller er det samme. og høre om de kan ta en liten feilsøking. Burde ikke ta mer enn en time og koster rundt 1000kr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunkelyder fra forhjul kan høres ut som styrestag (pakning) (gjerne kalt rakkelstag pga bråk), evt det kan være bremseskive med kast/stor slitasje, felgene kan være ubalansert

Det at turtallet går mye høyere enn tidlig har mest sannsynligvis med sensorer å gjøre. På innsugsmanifolden eksempelvis (spjeld) som reguleres basert på turtall (om denne gir feil verdier vil hjernen etterjustere når bilen er kald spesielt).

Traktorlyd kan skyldes hull/defekt eksosanlegg/manifold/katalysator osv. Er dette diesel eller bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Dunkelyder fra forhjul kan høres ut som styrestag (pakning) (gjerne kalt rakkelstag pga bråk), evt det kan være bremseskive med kast/stor slitasje, felgene kan være ubalansert

Det at turtallet går mye høyere enn tidlig har mest sannsynligvis med sensorer å gjøre. På innsugsmanifolden eksempelvis (spjeld) som reguleres basert på turtall (om denne gir feil verdier vil hjernen etterjustere når bilen er kald spesielt).

Traktorlyd kan skyldes hull/defekt eksosanlegg/manifold/katalysator osv. Er dette diesel eller bensin?

Der var det mye feil gitt. Er ingen pakning på styrestagene. Og det du kaller rakklestag heter egentlig lenkearm, ikke styrestag. Ubalanserte hjul lager ikke ulyd ved brems

Antar du har 1,6/1,8 bensin, da er det vanlig at vacumrør/slanger til veivhusventilasjonen sprekker, suger da falskluft og fusker da veldig, spesiellt på tomgang.

Traktorlyden kommer nok av hull/defekt eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ærlig talt bare bestilt en time på et verksted.

Siden du spør så virker det ikke som du har kompetansen til å fikse det selv.



Anonymous poster hash: 63d2b...d7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Og til du som svarte sist- nei, har dessverre ikke så mye peiling, lurte vel egentlig på om det kunne være noe veldig alvorlig/ dyrt som burde fikses med en gang. Eller om jeg kunne kjøre en stund til, da jeg ikke har så mye penger for tiden.

Det er bensin 1,8 ja.

Kjørte den litt idag for at ikke batteriet skal lades ut, og da skjedde det noe litt rart. Jeg kjører ofte på ganske tom tank, men etter jeg fylte idag var den plutselig mye bedre! Leste litt i brukerhåndboken, og de sier at man ikke bør kjøre med Tom tank fordi bensin kan bli sendt uantent til motoren og at det kunne ødelegge en del.

I forumene jeg har lest om bråkete biler, virker det som de ofte mener clutchen har skylden, mens dere mener noe helt annet hehe. Får vel bare spare litt penger og ta den med til et verksted etterhvert.

Takk igjen for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

"Kjører for det meste med Tom tank, men når jeg fylte bensin virket den mye bedre " Haha, tusen takk alle kvinner! :-D

Anonymous poster hash: a10fa...ae9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker også å kjøre på tom tank, sparer jo så mye penger på det. Men hestemøkken på panseret derimot... :D

horse-drawn-car1.jpg

Et lite tips på si: Når bilen din holder på å falle fra hverandre, og ikke er verdt noe til å begynne med, kan det være en ide å spare til ny bil heller. Er du skikkelig fattig, og trenger ikke plassen som en Passat tilbyr, får du f.eks. Daihatsu og Suzuki veldig billig. Mekanisk greie minimalistbiler med lavt forbruk det der. Volkswagen er noe dritt å holde i live når de blir gamle.

Anonymous poster hash: 5bcd7...324

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å kjøre på tom tank, altså, det visste jeg ikke. :fnise: Fra spøk til alvor, jeg ville skrapt sammen penger til å skifte det eksosanlegget og så fått verkstedet til å vurdere det andre som er feil. Selv har jeg brukt Mekonomen, de er raske og rimelige. Og hvis jeg skal komme med enda et råd, så er det lurt å fikse ting etterhvert og ikke la det hope seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...