Gå til innhold

Forsinket med 60 studiepoeng


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er forsinket med 60 poeng pga sykdom (ME). Dvs at jeg har 60 studiepoeng til sammen. Vil jeg få lån og stipend fra lånekassen til høsten? Og vil jeg kvalifisere til å komme inn på bachelor 3 året? Går i Trondheim. Forsøkte å ringe skolen, men de svarer ikke på tlf.

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ring lånekassen.



Anonymous poster hash: 1b528...492
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring lånekassen.

Anonymous poster hash: 1b528...492

Har prøvd i hele dag, får ikke svar..

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 60 studiepoeng er grensen, dvs at du "akkurat" får lån og stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det. Men det som er greia er at jeg allerede har tatt 1 "friår" til å ta opp fag, men fikk tilbakefall. Dvs at jeg egentlig skulle være ferdig med bachelor i år.

Ligger som sagt 60 poeng bak og det det er grensen, men vil det påverke lån og stipend ettersom jeg egentlig skulle vært ferdig i år? Eller ser de KUN på hvor mange poeng man ligger bak?

Det er sinnsykt lang ventetid der, sist jeg ringte var estimert ventetid 25 minutter og jeg er i utlandet så det blir dyrt å vente såpass lenge..

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener regelen gjelder hvis du er forsinket med MER enn 60 studiepoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bryr seg ikke om hvor langt du ligger bak, det har mer med skolen din å gjøre.

De ser bare på poeng såvidt jeg vet.

Ikke det at jeg jobber i lånekassa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 60 studiepoeng er grensen, dvs at du "akkurat" får lån og stipend.

Du tror jeg får det ja?

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det. Men det som er greia er at jeg allerede har tatt 1 "friår" til å ta opp fag, men fikk tilbakefall. Dvs at jeg egentlig skulle være ferdig med bachelor i år.

Ligger som sagt 60 poeng bak og det det er grensen, men vil det påverke lån og stipend ettersom jeg egentlig skulle vært ferdig i år? Eller ser de KUN på hvor mange poeng man ligger bak?

Det er sinnsykt lang ventetid der, sist jeg ringte var estimert ventetid 25 minutter og jeg er i utlandet så det blir dyrt å vente såpass lenge..

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Hvis du allerede har lest det, så står det jo ganske tydelig der da :P

"Blir du forsinket med mer enn 60 studiepoeng," <-- Du sier du ikke er forsinket med mer enn 60 sp.

"Hvis du blir forsinket i utdanningen, kan du få videre støtte på vanlige vilkår så lenge du er maksimalt 60 studiepoeng forsinket."

Alt står jo der?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror jeg får det ja?

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Tror? Det står jo på nettsidene deres klart og tydelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: Senk skuldrene, du får lån og stipend som vanlig og fortsetter til høsten.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: Senk skuldrene, du får lån og stipend som vanlig og fortsetter til høsten.

Lykke til videre :)

Haha, takk! Grunnen til at jeg var usikker er fordi jeg egentlig skulle vært ferdig i år og vet usikker på pm det hadde noe å si i forhold til lånekassen. Men da vet jeg at det er det som gjelder :) Jippi!!

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konklusjon: Senk skuldrene, du får lån og stipend som vanlig og fortsetter til høsten.

Lykke til videre :)

Haha, takk! Grunnen til at jeg var usikker er fordi jeg egentlig skulle vært ferdig i år og vet usikker på pm det hadde noe å si i forhold til lånekassen. Men da vet jeg at det er det som gjelder :) Jippi!!

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, takk! Grunnen til at jeg var usikker er fordi jeg egentlig skulle vært ferdig i år og vet usikker på pm det hadde noe å si i forhold til lånekassen. Men da vet jeg at det er det som gjelder :) Jippi!!

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Neida, så lenge du ikke har brukt opp de 8 årene man har rett på lån og stipend, så har det ingenting å si for dem når du gjør deg ferdig :) Noen tar permisjon, får barn imellom, er syke, detter av for så å begynne igjen senere osv. Med så mange studenter, blir det mange situasjoner :)

Og når du ikke er mer enn 60 sp forsinket så får du "akkurat" lån og stipend som vanlig!

God ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil få lån. Jeg lå etter med 70 stp i fjor høst, og fikk dermed ingen studielån. Bestod et 10 stp fag, og fikk tilbake retten.

(Skal sies at jeg tok det faget i form av en kont eksamen, og faget ble registrert som høstfag. Så jeg kunne ikke søke på studielån før etter jul...hadde kont.eksamen blitt gjort før semesterstart, så hadde jeg fått studielån den høsten)



Anonymous poster hash: 673f5...95e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men vær oppmerksom på at du ikke får støtte for de samme fagene to ganger. Kan hende det stiller seg anderledes hvis du kan bevise at det er pga. sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær oppmerksom på at du ikke får støtte for de samme fagene to ganger. Kan hende det stiller seg anderledes hvis du kan bevise at det er pga. sykdom.

Spørs hva du mener med det, da, så man ikke forvirrer TS.

Lånekassen bryr seg kun om antall studiepoeng du har tatt. Det er null problem å melde seg av en eksamen, ta samme eksamen neste semester og få støtte det halvåret også. Du blir jo forsinket og mister stipend det semesteret du melder deg av eksamen, altså (fordi du ikke tok eksamen). Men du får vanlig lån og stipend neste gang du prøver på det samme faget hvis du ikke har karakter i det.

Hvis du derimot tar en eksamen, består og så tar den samme eksamenen igjen for å forbedre telles den imidlertid ikke to ganger. Da tar du ikke nye studiepoeng, siden du allerede hadde disse poengene.

Du vet sikkert dette, jeg skal bare presisere det så ikke TS tror at hun må klare seg uten studielån i fag der hun tidligere har meldt seg av eksamen, ikke møtt, strøket etc. TS får utvilsomt lån og stipend nå.

Anonymous poster hash: 40a87...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med det, da, så man ikke forvirrer TS.

Lånekassen bryr seg kun om antall studiepoeng du har tatt. Det er null problem å melde seg av en eksamen, ta samme eksamen neste semester og få støtte det halvåret også. Du blir jo forsinket og mister stipend det semesteret du melder deg av eksamen, altså (fordi du ikke tok eksamen). Men du får vanlig lån og stipend neste gang du prøver på det samme faget hvis du ikke har karakter i det.

Hvis du derimot tar en eksamen, består og så tar den samme eksamenen igjen for å forbedre telles den imidlertid ikke to ganger. Da tar du ikke nye studiepoeng, siden du allerede hadde disse poengene.

Du vet sikkert dette, jeg skal bare presisere det så ikke TS tror at hun må klare seg uten studielån i fag der hun tidligere har meldt seg av eksamen, ikke møtt, strøket etc. TS får utvilsomt lån og stipend nå.

Anonymous poster hash: 40a87...dd3

Nå ble jeg faktisk forvirret her.

Hvis man får stipend for fag man tar f.eks vårsemesteret, men trekker seg fra eksamen eller stryker så tror du man får nytt stipend for de samme fagene neste gang en tar dem? Man har jo fortsatt fått stipend og lån for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men konklusjonen alle er enige i er at jeg vil få lån og stipend som normalt fra høsten til tross for 60 manglende poeng? Har tatt 60 som er godkjente.

Anonymous poster hash: eafb8...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...