Gå til innhold

ønskebarnet har ankommet! ♡

missdior

Anbefalte innlegg

Noen sier at man skal kjenne liv fra uke 24, noen 26 og noen 28. Jordmoren min derimot sa at når du først har kjent liv hver dag i en uke, fra DA av SKAL du kjenne liv daglig. Enten det skjer i uke 20 eller 28. Bestevenninnen min hadde foranliggende morkake og hun kjente ikke daglig liv før uke 29, og kjente liv for første gang i uke 22.

Bli kjent med din baby og hans rytme, du. :) Et tips, for å kjenne liv tidlig (før uke 23-24) så pleide jeg å legge meg på magen i senga. Da kjente jeg bevegelsene mer tydelig enn om jeg lå på rygg. Ikke sikkert det virker for deg, min morkake var bak, men.. :)

En annen ting. Jeg husker at jordmor slet litt med å finne fosterlyden min i uke 28 med doppler. Hun måtte lete rundt i nesten 5 minutter. Jeg var helt rolig da, for jeg hadde kjent romstering av småspark i det jeg la meg på benken, så jeg visste at det stod til liv. Men det er ikke alltid like lett å sikte inn doppler. Og det er ikke uvanlig at de må lete litt, spesielt i tidsrommet frem til baby og mage er så store at det er lett for lege/jordmor og kjenne hvordan babyen ligger, så de sikter seg rett på riktig område av babyen. :) Ha det i bakhodet til neste gang. Det kan ta litt tid å finne hjertelyden til lillemannen din!

STOR KLEM!

...sykmelding er IKKE nederlag om det hjelper din og babys helse. Ikke leke superhelt, du skal leke supermamma nå, og tenke på den lille og fint lite annet. Så ingen skam i å gå tidlig fra jobb! *streng stemme*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, så skummel opplevelse! Godt at alt var bra, men det høres ut som du trenger sykmelding. Du må passe på deg selv og magen din! Og leit med pusen din, håper hun finner veien hjem snart!

Stor klem :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at det ikke er et nederlag å måtte sykemelde seg! Overhode ikke! Jeg var sykemeldt fra uke 12 pga smerter og komplikasjoner. Syntes selvfølgelig det var kjipt, og hadde stadig håp om å bli friskmeldt igjen. Men månedene gikk, og jeg ble bare verre. Tenk først og fremst på babyen i magen, og ikke på hva du føler at "forventes" av deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :fnise: Har ikke fått med meg anonymforumet heller da :plystre:

Æsj, det er så irriterende når de ikke viser noe hensyn. Som om de tror at vi finner det opp når vi sier at vi har vondter litt her og der.. Eh, prøv sjøl da, duster. Akkurat det svigermor sier til meg også "jeg jobba til dagen han ble født jeg, gikk mer rier på jobb og hadde mye åpning når jeg bestemte meg for å dra på sykehuset".... Jeg bare, hold kjeft.

Veldig individuelt når man kjenner liv, jeg har ingen anelse jeg, er like fersk som deg :laugh: Kjente liv første gang i uke 20, men ikke daglig før .. tja.... 25 og utover tenker jeg. Så du kjente det lenge før meg da - du har en liten rambo i magen :ler:

Ja, jeg føler jo nesten at jeg står og lyver til dem! Og ikke minst kjennes det ut som jeg er den syteguria. Jeg vil jo, men jeg klarer ikke! Blæh! svigermora mi sa at da hun fødte mrdior så sa hun ikke au engang, hihi. Tror de tålte mer før i tida, hva?

Jeg har jo kjent noe, men ikke regelmessig. Kommer vel snart satser vi på! Og at han er rambo er helt klart, vi var jo på OUL i over en time, for han ville ikke ligge i ro, så hun dama fikk ikke målt.

Pusi har kanskje flyttet inn til ei ensom gammel dame. Å hun bare blir der fordi hun får mat. Det skjer ofte det. Lillegutten har det jo fint, men skjønner bekymringen din. Du kommer nok til å komme deg igjennom graviditeten med glans. Å så må du huske å spise skikkelige måltider.

Ja, håper det... Skal nedover på søndag for mannen skal på fjelltur. Da skal jeg ta meg støvlene og gå fra dør til dør i hele bygda. Har ikke mista håpet heeelt enda!

Fastlege. Få ham/henne til å vurdere sykmelding. Pass på ungen din :klem:

Og drit i at andre folk gikk i jobb til termin, det der er bare flaks/uflaks og har fint lite ned å være "flink" å gjøre.

Skal absolutt ordne meg time til fastlege. Vil få sjekket det litt bedre opp alt dette her, syns kontrollen på legevakta var litt så som så... Nei, jeg vet det, men jeg bare.. vil så gjerne få det til!

:klemmer:

Takk for klemmer <3

Så skummelt! Du må passe på deg selv og babyen din!!

Ja, en ekkel opplevelse! Skal prøve på det <3

:hug:

:klem:

Tusen takk for klemmer. Dere er vel gode! <3

Altså, noen av oss begynner å komme opp i en viss alder der det ikke er noe heldig for hjertet og blodomløpet å lese veldig skumle ting. Jeg holdt pusten helt til KA-DUNKA. Og da bare :phhhhhheeeeeeeeeeeeeeew:

Ja, jeg gjorde bare sånn og da ble det bare sånn = alle andre er sutrete pyser. Hater det. Ikke alle føder stående mens de gjør ferdig arbeidet sitt med kopi maskinen siste dag før jobb. Noen spyr i 7,5 måned, andre ligger flatt i 9 måneder. Men de pleier jo ikke nødvendigvis snakke så mye om det, ikke sant?

Kan ikke fordra besserwissere - men det er dessverre ikke noe annet å gjøre enn å la dem prate seg ihjel og la det skli rett inn ene øret og ut det andre. Slike snakker på inn og utpust. Som regel overdriver de en smule og, ikke tro at alt de sier er sant - eller for den slags skyld lurt - heller.

Hehehe, unnskyld!!! Var ikke meningen å skremme deg, jeg ble bare så skremt sjøl atte fysj. Og det er akkurat det du sier; man skryter gjerne av alt det positive og hvor flink man er, mens de som sliter litt ikke sier noe. For når vi sier noe, ja, da er vi ikke gode nok. Skal altså være så vanskelig det her.

Har bestemt meg for å høre på kroppen min! (også mamma da)

Bra det gikk bra da :) Det er fra uke 28 man skal kjenne liv daglig, men fra uke 24 man skal ha kjent liv. Hvordan var blodtrykket? Målte de blodprosenten?

Da er jeg innafor den uke 24 greia iallefall! : - ) Blodtrykket var fint, 119/80, urinstixen var også fin. Målte ikke blodprosenten, når jeg tenker meg om har jeg ikke fått svar på blodprøvene de tok i uke 12 heller... Hmm... får ringe og purre på mandag når jeg bestiller legetime.

Dr Vex sier du må spise på jobb også

Jamen Dr. Vex at det ikke er barebare!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at man skal kjenne liv fra uke 24, noen 26 og noen 28. Jordmoren min derimot sa at når du først har kjent liv hver dag i en uke, fra DA av SKAL du kjenne liv daglig. Enten det skjer i uke 20 eller 28. Bestevenninnen min hadde foranliggende morkake og hun kjente ikke daglig liv før uke 29, og kjente liv for første gang i uke 22.

Bli kjent med din baby og hans rytme, du. :) Et tips, for å kjenne liv tidlig (før uke 23-24) så pleide jeg å legge meg på magen i senga. Da kjente jeg bevegelsene mer tydelig enn om jeg lå på rygg. Ikke sikkert det virker for deg, min morkake var bak, men.. :)

En annen ting. Jeg husker at jordmor slet litt med å finne fosterlyden min i uke 28 med doppler. Hun måtte lete rundt i nesten 5 minutter. Jeg var helt rolig da, for jeg hadde kjent romstering av småspark i det jeg la meg på benken, så jeg visste at det stod til liv. Men det er ikke alltid like lett å sikte inn doppler. Og det er ikke uvanlig at de må lete litt, spesielt i tidsrommet frem til baby og mage er så store at det er lett for lege/jordmor og kjenne hvordan babyen ligger, så de sikter seg rett på riktig område av babyen. :) Ha det i bakhodet til neste gang. Det kan ta litt tid å finne hjertelyden til lillemannen din!

STOR KLEM!

...sykmelding er IKKE nederlag om det hjelper din og babys helse. Ikke leke superhelt, du skal leke supermamma nå, og tenke på den lille og fint lite annet. Så ingen skam i å gå tidlig fra jobb! *streng stemme*

Jordmoren din er veldig lur. Tror mange stresser (meg selv inkl) angående dette med å kjenne liv. Jeg VET jo at jeg har kjent det, men de skikkelige sparkene har ikke kommet enda. I går kveld lå jeg heeeeeelt inntil mannen, med magen inntil ryggen hans og litt på skrå, og da kjente jeg fire-fem tydelig dult ned mot høyre i magen min. Som om noen poka meg innenfra. Det var litt betryggende :hjerte: Takk for tips!! :)

Det dopplerstuntet på legevakta må være noe av det verste jeg har opplevd. Og det første jeg tenkte på var at jeg måtte ringe mamme så hun slapp å kjøpe dyne og madrass til oss. Jeg husker bare hos jordmor i uke 15, da fant hun lyden med en eneste gang. Så syns det var snodig at han brukte så lang tid... Men fant den til slutt. Og takk gud for det. Men skal absolutt ha det i bakhodet. Det bare er så skummelt.. :sjenert:

Skal som sagt ordne meg legetime og snakke med legen om hodepinen ikke minst, så kanksje de får tatt noen flere tester og funnet ut hva det er som er "galt". Jeg vil jo ikke sykemeldes, av mange grunner, men trenger ikke gå inn på alt her... :)

OG FORRESTEN! Jeg holder meg på magen når jeg nyser eller hoster. Tenker på deg hver gang ;) Også tenker jeg også at jeg holder babyen fast inni magen så jeg ikke nyser den ut! Haha!

Huff, så skummel opplevelse! Godt at alt var bra, men det høres ut som du trenger sykmelding. Du må passe på deg selv og magen din! Og leit med pusen din, håper hun finner veien hjem snart!

Stor klem :klem:

:hjerte: Skal absolutt ta meg hensyn til kroppens signaler. Ja, håper hun snart kommer hjem! Syns jeg hører henne klore på døra om natta eller mjaue utenfor dodøra om morgenen... :sjenert: Savner henne veldig, altså.

Vil bare si at det ikke er et nederlag å måtte sykemelde seg! Overhode ikke! Jeg var sykemeldt fra uke 12 pga smerter og komplikasjoner. Syntes selvfølgelig det var kjipt, og hadde stadig håp om å bli friskmeldt igjen. Men månedene gikk, og jeg ble bare verre. Tenk først og fremst på babyen i magen, og ikke på hva du føler at "forventes" av deg. :)

Takk for at du deler egen erfaring. Jeg ønsker ikke å sykemeldes som nevnt over her, men skal ta meg en tur til legen for å sjekke litt nøyere. Jeg har egentlig ikke "råd" til å sykemeldes da jeg ikke har en så veldig stor fast prosent og mye av inntekten min kommer fra ekstravakter. Blæh. Skal høre med stefaren min som jobber i NAV om han har noe lurt å tilføye.

Det er ingen som betaler deg for å slite deg ut eller å bli dårligere. :klemmer:

Nei, du sier noe der... :):hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått ordre av mrdior om å holde sofaen frem til jobb i dag! :opplyser: Klarte det nesten. Bretta sammen håndduker som hang på stativet, hang opp nyvaska tøy, tømte oppvaskmaskinen. NÅ, sofa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakt som gravid er bare piss og dritt. Jeg fikk beskjed i femte måned at jeg hadde mistet. Og da brukte de UL! Ikke noe vits i å dra dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakt som gravid er bare piss og dritt. Jeg fikk beskjed i femte måned at jeg hadde mistet. Og da brukte de UL! Ikke noe vits i å dra dit.

Tuller du? Det var ganske drøyt syntes jeg :sjokkert: (antar at det ikke stemte siden du skrev det på den måten).

Har erfart selv at det er helt unødvendig å dra på legevakten når man er gravid. Dersom noe er galt må man heller rett på føden. På legevakten her i Oslo var de faktisk veldig hyggelige, men det var jo ikke akkurat noe de kunne gjøre for meg. Måtte jo sende meg rett til sykehuset der jeg skal føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Det var ganske drøyt syntes jeg :sjokkert: (antar at det ikke stemte siden du skrev det på den måten).

Har erfart selv at det er helt unødvendig å dra på legevakten når man er gravid. Dersom noe er galt må man heller rett på føden. På legevakten her i Oslo var de faktisk veldig hyggelige, men det var jo ikke akkurat noe de kunne gjøre for meg. Måtte jo sende meg rett til sykehuset der jeg skal føde.

Stemte ikke på en flekk. Jeg hadde stor blødning og de sa at fosteret var nok dødt og sendte meg på KK. Og jeg er ikke den eneste som har fått slike beskjeder på legevakten når alt er i orden. De har ikke kompetanse på gravide i det hele tatt og gravide burde ikke dra dit om de vil beholde vettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte ikke på en flekk. Jeg hadde stor blødning og de sa at fosteret var nok dødt og sendte meg på KK. Og jeg er ikke den eneste som har fått slike beskjeder på legevakten når alt er i orden. De har ikke kompetanse på gravide i det hele tatt og gravide burde ikke dra dit om de vil beholde vettet.

Herregud, det er noe av det sykeste jeg har hørt. Tror jeg hadde mistet besinnelsen helt! Jeg hadde også en stor blødning, og selv uten en slik beskjed på legevakten, stridgråt jeg jo helt til sykehuset. Merker at jeg blir kraftig provosert når folk uten kompetanse på området kommer med sånne bombastiske utsagn. Fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er helt villt. De sier jo at gravide skal på legevakten før uke 23-24, men ikke søren om jeg hadde gjort det dersom jeg var seriøst bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF, Silfen?!?! Er det mulig! Legen som lette etter hjertelyden sa jo til meg at hvis han ikke fant den nå snart så måtte jeg på sykehuset. Og dette sa han til frøken gravid som akkurat hadde fått beskjed om å stresse ned... Faens helsevesen avogtil. Fatter det ikke! Fra nå av blir det å ringe føden, ikke legevakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har shoppa til lillegutt i dag, gitt! Dundyne, laken, sengetøy, gaskluter, koseklut og håndkle. OG leketeppe. Den der dama assa. Så skulle hun bare shoppe litt klær så skulle hun sende pakke til meg :ler:

10706548_10152282716917027_1993885335_n.

Ooogså snakka jeg med henne i dag på telefon. Sa at jeg skulle til legen for å sjekke ut mer om hvorfor jeg har så vondt i hodet (orka ikke fortelle henne om svimmel, kvalm, mista synet-hendelsen), og hun utbryter "du satser vel ikke på å bli sykemeldt????" skikkelig surt. Så nå vet dere hvorfor jeg ikke vil bli sykemeldt. ALLE rundt meg ser på meg som en taper om jeg blir det. Hjelper ikke om legen sykemelder meg, for dette er liksom noe jeg bestemmer selv . MæhmæhmæhæhæhæweølmdnkBHREKFDBGwedsiorwkdl. Sånn.

Endret av missdior
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Hvis det er best for barnet og deg å bli sykmeldt så skal vel for faen resten av verden drite en lang marsj i det.

'Scuse the french altså ...

Er den eneste grunnen til at noen går til legen for å utrede noe at de skal bli sykmeldt? Hva slags koblinger er det de gjør, de som sier sånt?

Synes du skal, ved en passende anledning - kanskje dog ikke akkurat nå, i fare for å få mer dritt av samme slag - si fra om hvordan du følte når hun sa dette og at også du opplever en eventuell sykemelding som et nederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffe, høres ut som om du har hatt noen vanskelig dager :klem:

Angående det med å ikke finne fosterlyden, så husker jeg at jeg var nervøs hver gang legen skulle sjekke og ikke fant den med en gang, for selv om jeg akkurat hadde kjent liv, så kunne det jo ha skjedd noe de siste 20 sekundene :fnise: jeg ble nok litt rar i hodet av å gå gravid :P

Ikke bry deg om moren din, eller andre som er negative til at du kanskje må sykemeldt deg, det er bare du som vet hvordan du virkelig har det, og det viktigste er jo at babyen skal ha det bra. Det må jo folk bare innse (og godta).

Fine gaver moren din har kjøpt da :)

Håper pusi kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...