Gå til innhold

Hvordan kan folk her inne tro det?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har lest en del her inne og er i 6 prøveperiode selv, men mange av de som er her inne virker det som om forventer å bli gravid med en gang pillen er kastet eller prøvingen har begynt. For meg er dette så rart, synes nesten det virker litt arrogant jeg...

For det er jo faktisk helt vanlig å måtte prøve en stund, og så mange som 1 av 7 par kan faktisk ikke få barn!

Hvordan kan da så mange ta det som en selvfølge at de skal bli gravide veldig fort, og kanskje bli gravide i det hele tatt?

Er det ikke på tide å stikke fingeren i jorda, og faktisk innse at det kan hende man må vente litt og det kan hende man ikke kan få barn.

Bare et lite hjertesukk fra ei som er innstilt på at det å få barn kan ta tid, og at det ikke er alle par som kan få det barnet de ønsker seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Hvorfor sitte og gruble på sjansen for at vi ikke kan få barn selv når sannsynligheten er størst for at alt er i orden? Jeg har forståelse for at det kan virke litt sårende for dere som strever, men jeg velger å si at jeg kan bli gravid når jeg vil inntil det motsatte evt er tilfelle. Livet er for kort til å bekymre seg for ting man ikke kan gjøre noe med uansett. Lykke til videre med prøvingen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spørre deg om hvilke tanker du hadde om dette tidligere - før dere begynte å prøve... Før tanken på prøving begynte å melde seg...

Det er veldig vanlig at folk tenker at "det ordner seg raskt" - særlig før de starter prøvingen.

For hvorfor skal det ikke ordne seg?

Det at 1 av 7 har problemer betyr jo at 6 av 7 ikke har problemer også....

Hvorfor skal en tenke det verste da?

Nå tenker jeg bare høyt her - slik som jeg tenkte før vi startet prøvingen.

:klem: fra meg som brukte 4 år før ønskebarnet "slo reir" i magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bekymrer meg ikke, men synes det er greit å innse at det kan være en realitet og at det kan gjelde hvem som helst. Det som overrasker meg veldig er at folk kan være så naive at de tror at det å bli gravid alltid skjer første måneden etter startet prøving.

Selv sliter vi ikke med å bli gravide, det vil jeg ikke si at vi gjør før det har gått 1 år. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Får jeg spørre deg om hvilke tanker du hadde om dette tidligere - før dere begynte å prøve... Før tanken på prøving begynte å melde seg...

Har alltid tenkt at så lenge man får klaff innen 12 mnd, så skal man være fornøyd. :wink: Har aldri forventet å bli gravid på 1-2-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forventet å bli gravid på 1-2-3.

Jeg har ikke inntrykk av at de fleste tror det heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er helt greit å være optimist intil det motsatte er bevist. Selv fikk jeg førstemann uten å prøve engang å regnet derfor egentlig med at det kom til å gå like greit andre gang...det har det ikke gjort..og vi har prøvd noen måneder nå. (Ikke mange da men noen sykluser).

Jeg syns fremdeles at det er helt greit at de som ikke har begynt å prøve enda er optimistiske å regner med å lykkes fort.....

Som andre sier..ikke ta sorgene på forskudd.

En av tingene som har gjort at jeg sluttet å være på Sg å kom hit var at jeg var så lei av de som har prøvd lenge som har null forståelse for at folk ønsker å planlegge eller tror de kan bli gravide rakst. Inntil det motsatte er bevist syns jeg det er topp å være optimist. Å jeg skjønner ikke hvorfor andre skal tråkke på dem som er glade og optimistiske å gi dem en masse bekrymringer før det viser seg at det er nødvendig :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man starter prøvingen, og er i første prøveperiode, så håper man vel litt...selv om det kanskje er mer sannsynlig at man prøver noen perioder :Nikke:

Jeg tror ikke det er mange som tror de blir gravid på 1-2-3, men det er mange som likevel håper det...og det er vel lov! :wink:

Jeg har prøvd i 1 år og 4 måneder, og håpet har vært like sterkt hver syklus...så og si.

Lykke til, alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke fått inntrykket av at folk FORVENTER å bli gravide på 1-2-3 Men de fleste HÅPER jo på at det klaffer med en gang. Og som de andre sier, hvorfor skal man ikke det?

Vi går jo inn for å bli gravide og har med oss håp for hver pp.

For noen klaffer det uten å prøve, andre må bruke litt tid. Man finner ikke ut av hvilken "kategori" du er i før du prøver... men hvorfor ta sorgene på forskudd?

Selv er jeg inne i pp 4 og har egentlig ikke noen forventninger når jeg blir gravid, hvis jeg idet hele tatt kan bli gravid. Men jeg håper jo at jeg blir det for hver EL.... ikke noe galt i det :)

..ble litt rotete innlegg..... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror så mange her inne at ikke noen går rundt å forventer ting. Men det er lov å håpe. Jeg for min del sluttet på pillen for to mnd siden og nå er jeg gravid!!! Det gikk to prøve perioder. Så det går helt fint ann!! Vi forventet ikke NOE på forhånd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil det motsatte er bevist syns jeg det er topp å være optimist. Å jeg skjønner ikke hvorfor andre skal tråkke på dem som er glade og optimistiske å gi dem en masse bekrymringer før det viser seg at det er nødvendig :-x

Jeg kunne ikke vært mer enig! Har alltid hatt en pessimistisk følelse om at det kunne bli vanskelig å få barn, ut fra at en hører så mye. Samtidig har jeg kun venninner som har vært superheldige på dette området, så jeg har ikke tatt sorgene særlig på forskudd. Så klaffet det for oss på første forsøk etter p-pilleslutt! Men dessverre mistet jeg etter 12 uker, fikk masse komplikasjoner og har mistet enda en gang. Ironisk nok var det ikke det å bli gravid som skulle bli problemet, men det å miste - noe jeg aldri har vært redd for, siden jeg ikke kjente noen som hadde mistet. Klart jeg er blitt med pessimistisk og engstelig nå, det er nesten uunngåelig. Men hvorfor skal man ta sorgene på forskudd? Da får man jo dobbelt opp med sorger hvis det virkelig går galt! Mottoet mitt er: Pessimisten får kanskje rett, men optimisten har det så mye bedre i mellomtiden! Mellom de to abortene uttalte jeg meg en gang optimistisk til en venninne og fikk slengt i fjeset at jeg måtte bare ikke tro at det nødvendigvis ville ordne seg raskt igjen!! Som om min optimisme var en personlig fornærmelse mot henne!? Hun som har fått to velskapte barn uten problemer! :o

Gjett om hun har angret og beklaget seg etter at jeg mistet for andre gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vært superforsiktig i kanskje ti år for å IKKE bli gravid, da er det litt vanskelig å omstille hodet til å tenke at det kan bli vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vært superforsiktig i kanskje ti år for å IKKE bli gravid' date=' da er det litt vanskelig å omstille hodet til å tenke at det kan bli vanskelig...[/quote']

Klokt sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xavia

Til hovedinnlegger:

Jeg har ikke inntrykk at noen her inne er så naive som du beskriver.

Har du noen konkrete innlegg, der du mener at prøveren gir uttrykk for at det skal bli klaff ved første forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde hørt så mye om at det tok så lang tid å bli gravid at jeg nesten fikk "sjokk" da det klaffet på 2 prøveperiode etter p pille slutt.

Men som med en annen her, jeg opplevde istedet å miste to ganger med div komplikasjoner før det klaffet "riktig" så for meg og ble det den store bekymringen, ikke det å bli gravid men å få beholde... Og den var jeg ikke forbredt på i forkant noe som gjorde det litt værre å takle. Men men, alt ordner seg for snille piker på en måte eller en annen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste andre her i at det ikke er noen grunn til å være pessimist til det motsatte er bevist! og jeg har heller ikke inntrykk av at folk her tar det for gitt at de skal bli gravide med en gang.

Forresten kan man jo bare lese "IKM i juni"-tråden for å få bevis for at optimistene kan ha rett de også - det er flere i den tråden som har testet positivt i 2. og 3. prøveperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ta sorgene på forskudd?? Tror alle VET at det KAN ta lang tid, men det KAN også gå raskt! Leste et sted at 65% blir gravide innen 6 mnd, og hele 90% innen et år. Og selv kjenner jeg mange som har lyktes første/andre periode, kjenner bare en som har brukt over 1 år faktisk.

Nei, optimist til det motsatte er bevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greiest å ikke forvente at man nødvendigvis blir gravid i første eller andre prøveperiode eller noe slikt. Ikke så morsomt å ende opp med en skuff/kommode/et barnerom fult av babyutstyr lang tid i forveien. Når det er sagt synes jeg heller ikke det er vits å bekymre seg før man har forsøkt 12 måneder uten resultat. Da bør man forsåvidt ikke bekymre seg da heller, men man bør oppsøke lege for å komme i gang med utredning.

At man ikke kjenner noen som har prøvd mer enn ett år er jo ikke nødvendigvis sant. Ikke sikkert at alle har lyst til å fortelle inngående om egne (foreløpig resultatløse) graviditetsplaner. Det er gjerne solskinnshistoriene man får høre. Tror jeg er litt enig med hun som sa at det var nesten litt arrogant å forvente å bli gravid på første forsøk. Klart det er fint å være optimist og tro at det skal gå bra (det er jo noe helt annet enn å ta det for gitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Jeg hadde tvert om fått inntrykk av at å bli gravid tar evigheter, og slutta med pilla litt før planlagt, for å finne ut at jeg var gravid i 2pp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...