Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk det plutselig litt trangt økonomisk her og må kutte ned på matbudsjettet i ett par uker.

Vanligvis ligger vi på 1000,-/uka, men nå tenkte vi å halvere det.

Er det noen som har noen tips til meg som skal sette opp en såpass billig ukemeny? Gjerne uten at alt er halvfabrikat og full i palmeolje osv..

Vi er forresten 2 personer.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Dette er Shakshuka. En jødisk frokostrett. Den tar et kvarter og lage.

1. Sett på komfyren og legg stekepanna på platen.

2. Skjær løk, til en prs trenger du en halv løk, 2 hvitløksfed og bittelitt paprika/sellerirot.

3. Nå er platen varm og hell i smøret, la det bruse.

4. ha i løk og la den bli gylden, deretter hvitløk og paprika (og eller sellerirot).

5. De hakkede tomatene (jeg foretrekker de i kartong fra Eldorado) og bittelitt vann.

6. Krydre, jeg gjør det helt enkelt med salt, pepper og noen ganger litt chillipulver.

7. Eggene, beregn 3 egg pr person. Deretter ett dryss med dill.

8. Ha lokk på og slå av varmen bittelitt.

9. Smør brødskive og legg den på tallerkenen.

10. Da skal det ha gått ca 7min og plommen er flytende. Jeg bruker å ta de opp da.

Det kan dere ha en dag og en annen dag:

potetsuppe.

Endret av Gjest
Skrevet

Mye billig og god mat som kan lages. Billige proteiner er svinekjøtt (strimlet koster vel rundt 15kr), kjøttdeig av alle typer og fisk.

Wok med strimlet svin, hjemmelagde kjøttkaker og kjøttboller (med potet eller pasta, grønnsaker eller tomatsaus), seilfilet er billig og kan brukes til masse (stekt med løk, bakt i ovnen med grønnsaker og kokosmelk f.eks). Lag store porsjoner og frys ned til neste uke, og kjøp grønnsaker som kan brukes til mange retter.

Jeg var student i 8 år, så jeg ble ganske så vant med å spise på budsjett. ;)

Skrevet

1. Laks med tzasiki og salat

2. Svinekoteletter med potet, brunsaus og surkål (evt.salat)

3. Kyllingsuppe (en kyllingfilet per pers., 1 squash per 4 pers., en boks mais, paprika, koriander, 2-3 bokser hakkede tomater (avh. av hvor mange dere er), kyllingterning + vann (tynnes ut til passe konsistens på suppa), spisskummin, salt, pepper. Strø: ost og nachoschips)

4. Fiskegrateng

5. Hjemmelaget pastasaus med pastarør fra bunnpris (koster 3 kr for en pakke)

Og så gikk jeg tom for ideer :) Men det meste kan lages billig hvis man bruker råvarer som kylling (frossen er veldig billig, men mindre god på smak), svin og fisk. Alle typer supper er også billige å lage og metter godt. Kjøp masse grønnsaker, og da helst i løsvekt (potet, gulrøtter, løk). Brokkoli er billigere frossen (tror jeg). Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange gode ideer! :) Nå slipper jeg å leve på fiskepinner likevel :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Supper!

Last ned appen "mattilbud" så finner du ut hva og hvor det er tilbud :)

Anonymous poster hash: 99612...ba1
Skrevet

Meny:
Nakkekoteletter til 29,90 pr kg. (Ordiner pris er 69.90)
Beefsliders(En pakke med 4 stk til å ha i hamburger) 19,90 kr.

Spar:
40% på alle pølser fra gilde.
Kyllingfilet, 39,90 pr pakke 300g
30% på et utvalg av ferdigretter fra findus. (Pytt i panne, tikka masala, ovsretti kylling)

Coop extra:
30% på utvalgte big one pizza.

Bunnpris:
Der har de jo sånn hverdagstilbud på middager. Alt fra kalkunfilet, kyllinglår, laksefilet, kjøttdeig til 17 kroner.

Tilbudsavisa har ikke helt oppdatert seg, så skreiv det jeg fant. :) Ellers så kan du jo kjøpe noe first price, kyllingkjøttdeig, lage bunn til pizza selv, supper, gryteretter.

Gjest multibox
Skrevet (endret)

2 personer som skal spise for 500,- i uken.... Blir vel nudler, havregryn, ris, pasta, linser og tunfisk da.

Du nevner ikke noe om dagsbehov, treningsmengde osv. Om dere bare skal overleve, holder det jo med et par tunfiskbokser om dagen. Om dere skal leve sunt/bygge muskler/whatever holder ikke 500kr i uken til to personer.

EDIT: Dere kan dra på maccarn, 4 cheeseburgere er ca 2000kcal og vil koste dere til sammen 80kr per dag. Da vil det gå 560kr i uken, og dere vil holde dere på ca normalt kcal inntak.

Endret av multibox
Skrevet

2 personer som skal spise for 500,- i uken.... Blir vel nudler, havregryn, ris, pasta, linser og tunfisk da.

Du nevner ikke noe om dagsbehov, treningsmengde osv. Om dere bare skal overleve, holder det jo med et par tunfiskbokser om dagen. Om dere skal leve sunt/bygge muskler/whatever holder ikke 500kr i uken til to personer.

EDIT: Dere kan dra på maccarn, 4 cheeseburgere er ca 2000kcal og vil koste dere til sammen 80kr per dag. Da vil det gå 560kr i uken, og dere vil holde dere på ca normalt kcal inntak.

Som sagt så er dette budsjettet bare for en uke eller to, så akkurat dagsbehov med tanke på kalorier og slikt er ikke så nøye med. Men vi må jo få i oss middag og spise oss mette :)

Tror jeg hadde blitt rimelig lei av McDonalds-burgere om jeg skulle spise det 2 uker i strekk :P

Gjest multibox
Skrevet

Som sagt så er dette budsjettet bare for en uke eller to, så akkurat dagsbehov med tanke på kalorier og slikt er ikke så nøye med. Men vi må jo få i oss middag og spise oss mette :)

Tror jeg hadde blitt rimelig lei av McDonalds-burgere om jeg skulle spise det 2 uker i strekk :P

Du kan ikke være kresen om du skal spise for 250,- i uka

Gjest Runforit
Skrevet

En dobbeltpakke med Ryvita koster 20,- på KIWI. Der har de også store pakker med kokt skinke fra first price til 13,- Egg er billig. 2 kg med fryst kylling koster 199,- Svinekjøttdeig 9% fett koster 19 ,- på KIWI. På utleningssjappene får du billig fullkornsris, oljer, soyasaus etc. Grønnsaker er billig i frysedisken(koster 5 per pakke med minigulerøtter/erter etc) havregryn er billig.

Man kan fint leve sunt på for en billig penge.

AnonymBruker
Skrevet

En dobbeltpakke med Ryvita koster 20,- på KIWI. Der har de også store pakker med kokt skinke fra first price til 13,- Egg er billig. 2 kg med fryst kylling koster 199,- Svinekjøttdeig 9% fett koster 19 ,- på KIWI. På utleningssjappene får du billig fullkornsris, oljer, soyasaus etc. Grønnsaker er billig i frysedisken(koster 5 per pakke med minigulerøtter/erter etc) havregryn er billig.

Man kan fint leve sunt på for en billig penge.

Ja, det kan man helt klart. Men kvaliteten på det man spiser er også viktig. Økologiske egg f.eks, er verdt de ekstra kronene.

Anonymous poster hash: 8501e...e6a

AnonymBruker
Skrevet

man må være rene kokken for å orke å lage 15 min frokost med fullt kjør. nei jeg liker livet enkelt og godt

Anonymous poster hash: 2b340...1e7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man helt klart. Men kvaliteten på det man spiser er også viktig. Økologiske egg f.eks, er verdt de ekstra kronene.

Er det en ting det ikke er noe poeng i å legge ekstra penger i så er det egg.

Anonymous poster hash: 87efe...984

AnonymBruker
Skrevet

Tunfiskpasta:

Fres en hakket løk og veldig gjerne hvitløk i litt olje.

Tilsett en boks (eller to) med hakkede tomater og en skvett vann.

La det putre mens du koker pasta.

Krydre med pepper, basilikum og evt andre tomatsaus-krydderier.

Når pastaen er ferdig smuldrer du en boks eller to med godt avrent tunfisk oppi sausen.

Ha sausen over nykokt pasta.

Fake Carbonara er heller ikke så dyrt.

Kok pasta og rør inn en eggeplomme per person (eller bruk hele egget).

Tilsett gjerne parmesan om du har, men det er ikke tvingende nødvendig.

Serveres med litt strimlet skinke eller sprøstekt bacon.

Blomkål med bacon

Del en hel blomkål opp i buketter og legg på bakepapir i en langpanne.

Legg gjerne ved noen hvitløkskløfter også om du liker det eller andre grønnsaker.

Del en pakke bacon opp i litt store biter (1 skive deles i 2 eller 3).

Fordel baconet i ett lag over blomkålen og sett langpanna inn i ovnen på ca 180-200 grader.

Når baconet er sprøtt og gyldent er blomkålen ferdig også.

Dryss gjerne litt parmesan over.. eller bruk annen ost. Krydre etter behov.

Pytt i panne

Hiv rester av grønnsaker, gjerne kikerter, bønner eller mais fra boks også og poteter i små biter i en stekepanne og fres det til alt er mørt.

Tilsett det du måtte ha av kjøttrester, pølser eller påleggsrester (skinke f.eks).

Krydre med det du måtte ønske.. det er også lov med ketchup her.

Server med brød, gjerne ristet. Om du vil kan du steke et egg eller to ved siden også.

Greit å få brukt opp rester, for det blir det uansett budsjett.

Ellers spiser jeg gjerne havregrøt til middag om det kniper.

Metter godt og er billig og sunt.

Anonymous poster hash: e0b86...022
AnonymBruker
Skrevet

Er det en ting det ikke er noe poeng i å legge ekstra penger i så er det egg.

Anonymous poster hash: 87efe...984

Feil. Både smak og næring er bedre i de økologiske eggene.

Skrevet

Fake Carbonara er heller ikke så dyrt.

Kok pasta og rør inn en eggeplomme per person (eller bruk hele egget).

Tilsett gjerne parmesan om du har, men det er ikke tvingende nødvendig.

Serveres med litt strimlet skinke eller sprøstekt bacon.

Anonymous poster hash: e0b86...022

Det er jo ekte Carbonara..?

Uansett, tusen takk for flere tips, dette er definitivt en tråd jeg kommer til å komme tilbake til når jeg trenger billig inspirasjon :)

AnonymBruker
Skrevet

Ica har nå stort 10 kroners marked,så hvis dere har ica i nærheten gir det gode muligheter til å kutte ned på budsjettet uten å måtte leve på "billig mat"

Anonymous poster hash: f78d8...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...